Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Poenget er at det ikke er noe med effekten av hasj eller rusen som får deg til å bruke sterkere stoffer, det er ikke bevist noen sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer på den måten. Den eneste grunnen til at hasj fører til sterkere stoffer et at hasj er ulovlig, og at du ved bruk av hasj får foten innenfor et miljø som ofte driver med sterkere stoffer, det finnes ingen andre sammenhenger. Og når det gjelder artikkelen du henviser til, så beviser den ingeting mot mine argumenter, hasj er ulovlig i Australia, altså er det grunnen.

 

Og igjen, bilkjøring argumentet dit er ikke sammenlignbart. Når du kjører bil har du ALLTID en viss fare for å havne i en bilulykke, men du kan røyke hasj hele livet, uten at det påvirker deg til å prøve sterkere stoffer, så lenge du ikke blir innblandet i et miljø som påvirker deg.

6443919[/snapback]

Selvsagt, hvis du sier at sånn er det, så er det nok slik. Det er bra det finnes slike som deg, som virkelig vet det resten av verden lurer på... Hva skal vi egentlig med forskning? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, kom med noen beviser på sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer, som ikke har med miljø og kriminalisering å gjøre. Eller gikk du kanskje tom for argumenter og begynner med personangrep, isteden for å argumentere mot det jeg sier?

 

Jeg har da prøvd å komme med kilder til påstandene mine, men kanskje jeg skal bli bedre til det.

 

A study conducted earlier this year by Amsterdam University and the Dutch Central Bureau of Statistics found that 15.6% of Dutch people aged 12 and over had tried cannabis, compared to a U.S. figure of 32%, and that the number of people who had used cannabis in the past month was also more than twice as high in the U.S. Similarly, cocaine and heroin use in the U.S. is three times higher (based on percentage of population) than in the Netherlands.

 

Merkelig ikke sant? I Nederland er Cannabis lovlig, likevel er det flere folk som bruker både Cannabis, Heroin og Kokain i USA (Prosent av folketallet selvfølgelig) ,hvor Cannabis er ulovlig, her faller jo trappetrinnsteorien helt sammen. Og det er nesten et bevis på at hasj->Sterkere stoffer er en følge av kriminalisering og miljø, ikke at hasj fysisk fører til sterkere stoffer.

 

The recent Institute of Medicine study also reported that "there is no conclusive evidence that the drug effects of marijuana are causally linked to the subsequent abuse of other illicit drugs." This myth is based on a confusion between cause and correlation. While it's true that most people who use heroin have smoked cannabis, it's also true that most heroin users have drunk alcohol. Just because there's a statistical correlation between two behaviors does not mean one caused the other.

 

Da kan du kanskje prøve å motbevise påstandene mine, isteden for å komme med latterlige kommentarer som den i forrige post.

Lenke til kommentar
Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasjbruk til sprøytenarkomani, sier overlegen, med 30 års erfaring fra rusproblematikken

6443599[/snapback]

 

Statistikk er gøy!

 

Det finnes ca 80 000 motorsykler i Norge idag. (Kilde: Veidirektoratet) De aller fleste eies av folk i aldersgruppen 20-60 år. Det vil si i snitt 2000 motorsykler pr årskull. I disse årskullene er det i snitt noe over 300 000 personer. (Takket være baby-boomen.) Så godt som alle disse har antagelig vært syklister i sin barn/ungdom. Altså ville om vi går ut fra en jevn alders fordeling 2000 av 300 000 ha gått fra sykkel til motorsykkel, eller med andre ord 0,67%.

 

Nå er ikke aldersfordelingen jevn. La oss anta at de yngste årskullene (20-40) er sterkt overrepresentert her. Da kan vi anta at 1-2% av de som sykler blir motorsyklister. Selv om alle motorsyklister var mellom 20 og 30, ville prosenten bare øke til 2,4% for denne gruppen. (Mopeder er ikke regnet med.)

 

Ifølge EU-statistikken jeg siterte tidligere () bruker 15,3% av den borske befolkning i aldersgruppen 16-64 ulike former for cannabis. Ifølge samme tabellen er det 2,2 som bruker ulike former for kokain, 3,8% som bruker amfetamin og 1,3% som bruker ecstasy. En del går igjen i flere av gruppene fordi de bruker flere av stoffene, men det må altså være mer enn 3,8% som bruker et eller flere tunge stoffer. La oss anslå det til 5-6%.

 

Nå snakker den godeste doktoren om sprøytenarkomani, men det er ike en relevant begrensning, så lenge ikke motorsyklistene begrenses på samme måte. (For eksempel medlemmer av kriminelle MC-klubber.) Det er ikke noe bedre om misbrukerne inntar tunge stoffer i annen form enn via sprøyter.

 

Så er spørsmålet hvor mange av disse som begynte med hasj. Hvis det ikke er noen sammenheng, altså at cannabisbrukere ikke er overrepresentert blant brukere av tunge stoffer, er det allikevel dobbelt så mange som begynner med tunge stoffer som det er som begynner å kjøre motorsykkel.

 

Om vi derimot antar at det er en høy korrelasjon her, altså at det er relativt mange som bruker tyngre stoffer som har brukt cannabis, slik at cannabisbrukerne er statistisk overrepresentert blant misbrukere av tunge stoffer, så vil forskjellen være enda større. Hvor mye vet ikke jeg, menet sted mellom 5% og det statistiske maksimum som betyr at de 5 prosentene alle sammen rekrutteres fra cannabis-brukerne, altså 30%.

 

Hvis dere mener at det ikke er noen slik sammenheng, altså at det er like sannsynlig at du begynner med kokain og speed så si fra. Det finnes sikkert statistikker på dette også, om jeg tar meg tid til å lete.

 

Men med alle disse forbeholdene kan vi allikevel slutte at et sted mellom 1 og 3% av alle syklister begynner å kjøre motorsykkel, og at et sted mellom 5 og 30% av alle hasjrøykere begynner med sterkere stoffer.

 

En viktig forskjell er selvsagt at "helbredelsesprosenten" antagelig er høyere og mer smertefri blant motorsyklister. Folk kjøre sykkel som ung, så får de familie og kjøper bil i stedet. (Og så kommer de i panikkalderen og kjøper seg motorsykkel igjen, sånn som jeg. :!: )

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Haha, statistikk er gøy ja! Slik jeg forstod var sammenligningen med motorsyklister bare en måte å understreke at kun en liten del av de som bruker hasj går over til sterkere stoffer. Og vist du leser lenger bak i tråden har jeg linket til undersøkelser som viser at over 30% av befolkningen har prøvd Cannabis, og da blir det helt andre tall.

Lenke til kommentar
Merkelig ikke sant? I Nederland er Cannabis lovlig, likevel er det flere folk som bruker både Cannabis, Heroin og Kokain i USA (Prosent av folketallet selvfølgelig) ,hvor Cannabis er ulovlig, her faller jo trappetrinnsteorien helt sammen. Og det er nesten et bevis på at hasj->Sterkere stoffer er en følge av kriminalisering og miljø, ikke at hasj fysisk fører til sterkere stoffer.

6444040[/snapback]

Hva er merkelig med dette, og hvordan faller trapptrinnsteorien sammen av at de faktiske tall er høyere i USA? jeg har tidligere i denne tråden: Link påvist at Nederland ligger over gjennomsnittet både på cannabis og sterkere stoffer i Europa. Med unntak av kulturelle forskjeller på type stoff, er det ingenting som tyder på at det finnes noen særtrekk ved Nedeland i denne sammenheng.

 

Jeg siterer din egen kilde:

 

Det er sosiale og psykiske problemer som fører til tung narkomani, men den gruppen som begynner med tyngre stoffer har i stor grad prøvd hasj og alkohol veldig tidlig.

 

Det er altså ikke dokumentert at kriminalisering har noe med saken å gjøre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
For all del, kom med noen beviser på sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer, som ikke har med miljø og kriminalisering å gjøre. Eller gikk du kanskje tom for argumenter og begynner med personangrep, isteden for å argumentere mot det jeg sier?

 

Jeg har da prøvd å komme med kilder til påstandene mine, men kanskje jeg skal bli bedre til det.

6444040[/snapback]

Du har ingen kilde som dokumenterer at årsaken er miljø, og kun det, slik du bastant slår fast som om det skulle være en udiskutabel sannhet.

 

Når folk er så lukkede og bastante, så ser jeg ingen grunn til å diskutere lenger.

 

A study conducted earlier this year by Amsterdam University and the Dutch Central Bureau of Statistics found that 15.6% of Dutch people aged 12 and over had tried cannabis, compared to a U.S. figure of 32%, and that the number of people who had used cannabis in the past month was also more than twice as high in the U.S. Similarly, cocaine and heroin use in the U.S. is three times higher (based on percentage of population) than in the Netherlands.

 

Merkelig ikke sant? I Nederland er Cannabis lovlig, likevel er det flere folk som bruker både Cannabis, Heroin og Kokain i USA (Prosent av folketallet selvfølgelig) ,hvor Cannabis er ulovlig, her faller jo trappetrinnsteorien helt sammen. Og det er nesten et bevis på at hasj->Sterkere stoffer er en følge av kriminalisering og miljø, ikke at hasj fysisk fører til sterkere stoffer.

 

The recent Institute of Medicine study also reported that "there is no conclusive evidence that the drug effects of marijuana are causally linked to the subsequent abuse of other illicit drugs." This myth is based on a confusion between cause and correlation. While it's true that most people who use heroin have smoked cannabis, it's also true that most heroin users have drunk alcohol. Just because there's a statistical correlation between two behaviors does not mean one caused the other.

 

Da kan du kanskje prøve å motbevise påstandene mine, isteden for å komme med latterlige kommentarer som den i forrige post.

6444040[/snapback]

Ingen av disse slår fast at det er miljø, og kun miljø, som er årsaken slik du skriver. Jeg trenger derfor ikke motbevise en ubegrunnet påstand tatt mer eller mindre ut av løse lufta.

 

Det både dine og mine kilder sier er at man vet det er en korrelasjon, men at årsakssammenhengen er uklar. Og dermed blir det veldig useriøst å være så påståelig som det du er.

 

Sagt på en annen måte, der er ikke mer bevis for din påstand enn det er for påstanden om at det er hasj'ens påvirkning som øker risikoen for å teste og bli avhengig av herion.

Lenke til kommentar

Meg bekjent ligger ikke USA i Europa, altså har ikke den statestikken så mye å si for samenliging USA-Nederland, poenget er at USA er kanskje verdens strengeste land når det gjelder narkotika, også Cannabis, likevel har de høyere forbruk av både Cannabis og sterkere stoffer enn land hvor det er lovlig.

Lenke til kommentar
Haha, statistikk er gøy ja! Slik jeg forstod var sammenligningen med motorsyklister bare en måte å understreke at kun en liten del av de som bruker hasj går over til sterkere stoffer. Og vist du leser lenger bak i tråden har jeg linket til undersøkelser som viser at over 30% av befolkningen har prøvd Cannabis, og da blir det helt andre tall.

6444123[/snapback]

Å ha prøvd er ikke det samme som å bruke. Statistikken over motorsykler inkluderer ikke de som prøver mopeden til kompisen sin, bare de som faktisk mente det seriøst nok til å bruke noen ti-tusener på en tung motorsykkel. Om de gir seg og selger sykkelen til en annen blir det fortsatt bare en sykkel.

 

De 30% som har prøvd hasj på en fest eller to regnes ikke her, bare de som bruker cannabis over lenger tid. På samme måte som den som tar amfetamin foran en eksamen eller prøver kokain i syden ikke regnes blant de tunge brukerne. Iså fall hadde antallet tunge brukere gått opp også, og prosenten hadde blitt den samme.

 

Her er det snakk om varig bruk. Det err det eneste som gir sikre tall.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ingen av disse slår fast at det er miljø, og kun miljø, som er årsaken slik du skriver. Jeg trenger derfor ikke motbevise en ubegrunnet påstand tatt mer eller mindre ut av løse lufta.

 

Det både dine og mine kilder sier er at man vet det er en korrelasjon, men at årsakssammenhengen er uklar. Og dermed blir det veldig useriøst å være så påståelig som det du er.

 

Sagt på en annen måte, der er ikke mer bevis for din påstand enn det er for påstanden om at det er hasj'ens påvirkning som øker risikoen for å teste og bli avhengig av herion.

6444161[/snapback]

 

Kildene slår fast at det ikke er noe sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer i form av at hasjen fysisk eller psykisk påvirker deg til å prøve andre stoffer, når det ikke er det som er grunnen til at de fleste sprøytenarkomane har prøvd hasj, er det ganske logisk at det er miljøet som er skyldig. Eller har du en annen forklaring?

Lenke til kommentar
Meg bekjent ligger ikke USA i Europa, altså har ikke den statestikken så mye å si for samenliging USA-Nederland, poenget er at USA er kanskje verdens strengeste land når det gjelder narkotika, også Cannabis, likevel har de høyere forbruk av både Cannabis og sterkere stoffer enn land hvor det er lovlig.

6444163[/snapback]

Nei, USA ligger ikke i Europa. Nettopp derfor er sammenligningen konstruert. Det er bedre å sammeligne med land som er kulturelt og politisk mer sammenlignbare, altså andre europeiske land.

 

Ellers er vel stadig flere stater i USA i ferd med å "nedgradere" cannabis på strafferammene...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kildene slår fast at det ikke er noe sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer i form av at hasjen fysisk eller psykisk påvirker deg til å prøve andre stoffer, når det ikke er det som er grunnen til at de fleste sprøytenarkomane har prøvd hasj, er det ganske logisk at det er miljøet som er skyldig. Eller har du en annen forklaring?

6444175[/snapback]

Tenkt deg at du begynner med hasj, dette er et narkotisk stoff. Så tenker du: "Oi, dette var da ikke så farlig som jeg alltid har hørt." Så går du videre på neste stoff (satt på spissen!)

 

Spør alle rusmisbrukerene på plata om de begynte med hasj først, da tipper jeg at godt over 90% svarer ja.

Lenke til kommentar
Kildene slår fast at det ikke er noe sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer i form av at hasjen fysisk eller psykisk påvirker deg til å prøve andre stoffer, når det ikke er det som er grunnen til at de fleste sprøytenarkomane har prøvd hasj, er det ganske logisk at det er miljøet som er skyldig. Eller har du en annen forklaring?

6444175[/snapback]

Tenkt deg at du begynner med hasj, dette er et narkotisk stoff. Så tenker du: "Oi, dette var da ikke så farlig som jeg alltid har hørt." Så går du videre på neste stoff (satt på spissen!)

 

Spør alle rusmisbrukerene på plata om de begynte med hasj først, da tipper jeg at godt over 90% svarer ja.

6444307[/snapback]

Og du ser helt bortifra at både alkohol og tobakk også er rusmidler som vel kan argumenteres som "Gateway drugs". Det finnes ingen medisinsk årsak til at Marijuana skal føre til sterkere stoffer, bare synsing.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Og du ser helt bortifra at både alkohol og tobakk også er rusmidler som vel kan argumenteres som "Gateway drugs". Det finnes ingen medisinsk årsak til at Marijuana skal føre til sterkere stoffer, bare synsing.

6444351[/snapback]

 

De er begynnelsen på begynnelsen ;)

 

Edit : tror heller ingen som hadde begynt på hasj, tobakk og alkohol først.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar

Eneste argmentasjonen jeg ser på at Marijuana er noen slags begynnelse på større rusproblemer er det faktum at det er kriminellt, at sirkelen det distribueres i eksponerer brukeren for andre ulovlige, sterkere rusmidler. Noe som legalisering ville gjort slutt på ved å flytte distribusjonen til legale omstendigheter.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Eneste argmentasjonen jeg ser på at Marijuana er noen slags begynnelse på større rusproblemer er det faktum at det er kriminellt, at sirkelen det distribueres i eksponerer brukeren for andre ulovlige, sterkere rusmidler. Noe som legalisering ville gjort slutt på ved å flytte distribusjonen til legale omstendigheter.

6444409[/snapback]

Ahh, "the argument from personal incredulity". Noen som vet hva det er på norsk?

 

Det at du ikke kan se andre argument er bare en begrensning hos deg, og betyr ikke så mye i forhold til hva som er realiteter ellers.

 

Som tidligere påpekt, dette forskes det på. Og det kan være flere årsaker som ligger bak. Og mest sansynlig er det en kombinasjon av årsaker. Så det at det sitter enkelte her inne og er skråsikre på sannheten, det sier mest om de skråsikre. Og som sagt, lite om hva som er realiteten ellers.

Lenke til kommentar

Vel så lenge det er snakk om mennesker finnes det utrolig mange variabler, men at marijuana i seg selv fører til tyngre stoffer kan en med rimelig sikkerhet utelukke, til medisinsk forskning eventuellt kan konkludere at marijuana gir en hunger/behov for større rus.

 

Det er da noe morsomt å se at for at et rusmiddel skal legaliseres nå til dags så må det til med forskningsrapprot på forskningsrapport og studie på studie for å bevise konsekvens av bruken, imens alkohol og tobakk legalisertes på et simpelt grunnlag av omfang og frykt for organisert kriminalitet til å få omfang av så stor del av befolkningen :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Vel så lenge det er snakk om mennesker finnes det utrolig mange variabler, men at marijuana i seg selv fører til tyngre stoffer kan en med rimelig sikkerhet utelukke, til medisinsk forskning eventuellt kan konkludere at marijuana gir en hunger/behov for større rus.

6444726[/snapback]

Vi kan ikke med rimelig sikkerhet utelukke at marijuana ikke øker sansynligheten for at man skal bli avhengig av sterkere stoffer. Og begrepet "marijuana i seg selv" er meningsløst, ettersom marijuana ikke eksiterer i noe vakuum, men må sees i sammenheng med samfunnet og brukerne ellers.

 

Det er da noe morsomt å se at for at et rusmiddel skal legaliseres nå til dags så må det til med forskningsrapprot på forskningsrapport og studie på studie for å bevise konsekvens av bruken, imens alkohol og tobakk legalisertes på et simpelt grunnlag av omfang og frykt for organisert kriminalitet til å få omfang av så stor del av befolkningen :)

6444726[/snapback]

Nå har aldri lakohol og tobakk blitt legalisert. Det har meg bekjent alltid vært lovlig. Det er riktigere å si at det ikke har blitt kriminalisert. For øvrig er det en meningsløs sammenligning da både virkning og funksjon i samfunnet på disse tre rusmidlene er så forskjellige.

 

Og det burde heller ikke være i tvil om at hasj og marijuana har en del negative virkninger på både brukerne og samfunnet. Så må man vurdere konsekvensene av et forbud opp mot konsekvensene av en eventuell legalisering.

 

Edit: leif

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Må jo og huske at hasj er det svakeste narkotiske stoffet,sefølgeligt har nokk nesten alle heroin-brukerer begynt med det.

Det er jo svært få som begynner å sette sprøyte,feks du begynner med hasj og jobber deg opp til amfetamin osv,men er det rett å si då at det er hasjen som gjere at du begynner med sterkere stoffer?

Det eg prøver å si enkelt og greit er at hasj er jo naturligst å begynne med,men å si at det er hasj som har skylden blir litt feil....

Trur det har mye meir med personlighet og at du havner i et miljø som du lett kan få tak i disse stoffene som amfetamin heroin osv...

Derfor synes eg at det blir feil å si at hasj fører til sterkere stoffer pga det er det svakeste....

 

Og eg vill tru at slike personer som begynner med slike stoffer hadde kunn ungått å prøve disse dersom det ikke er muligt å få tak i det selv om hasj eksisterer eller ikke.

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...