Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at det må settes en grense, og at den må trekkes med stoff. Men jeg er uenig i de som definerer hasj/cannabis som dop. Men jeg respekterer det selfølgelig, jeg har hatt samme synspunktet selv.

6438275[/snapback]

 

Nå blir jeg provosert, Hasj i seg selv er kanskje ikke så skadlig. Kanskje mindre enn alkohol. Dog etter hvert blir du lei av hasj rusen og begynner på et tyngre stoff.

6441744[/snapback]

 

 

Nå blir jeg provosert. det er ingeting ved hasjrusen som får deg til å begynne med sterkere stoffer. Vist det hadde vært sånn, er det ikke da litt rart at kun en liten promille av de som røyker hasj går over på sterkere stoffer? Venligst ha litt peiling på hva du snakker om neste gang du uttaler deg om noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ligge noe i det! Jeg har prøvd både brunt og grønt og senere sopp (som var en tur til en annen syk verden). Men dette er bare noe med og krysse en grense som tilater deg og teste andre ting.

 

Etter du har prøvd og drukket deg full et par ganger er det lettere og prøve seg på en sigg og senere begi seg ut på en snus. Men alt dette er milde rusmidler bortsett fra alkohol med mindre du sammenligner det med LSD og sopper.

 

Og litt off topic her på en måte, koffein er også et narkotikum :thumbup: Så alle gamle grinebiterene på gamlehjem som ikke får morgen kaffen og morgen røyken sin er i stand til og drepe..... Så ca... vell.. 80 % av alle gamlingere er vell rusmisbrukere, men på et godtatt nivå.

 

Til alle som er interisert i og lese litt anbefaler jeg Erowid.org fin side som er til for og opplyse og ikke oppfordre :thumbup:

 

Alt dette har sikkert blitt skriblet både 1 og 10 ganger gjennom desse 70 sidene, men følte jeg måtte skrible litt jeg også.

 

Snakker om sola, nå skal jeg vist ut og kjøre på fulle folk. Huhei som det går!

 

-Fred ut-

Lenke til kommentar
Det er det jeg faktsik har, du blir "lei" av rusen. Og begynner på sterkere stoffer. Sier ikke alle gjør det, men mange. Tror du virklig at folk begynner på de tyngste stoffene?

6441982[/snapback]

 

Og hva baserer du disse påstandene på? Jeg spør igjen vist hasj fører til sterkere stoffer, hvorfor bruker kun en liten promille av Norges befolkning sterkere stoffer når 1/3 av befolkningen har prøvd hasj?Kilde

 

Jeg kjenner folk som har røykt hasj i over femten år, de er fortsatt ikke lei av rusen, og de har fortsatt aldri rørt sterkere stoffer.

 

Flertallet i fagmiljøet har gått bort fra trappeteorien om at hasj fører til heroin. Den sammenhengen lar seg ikke bevise. Det er sosiale og psykiske problemer som fører til tung narkomani,
Lenke til kommentar

Greit, du overdokumeterte meg. Var hvertfall det de som snakkte på skolen sa. Kan dog være de baserte seg på "de gamle".

 

Som SVC sier, tror jeg nok det er en liten "banebryter" for sterkere stoffer. Begynner med alkohol/røyk.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar

Tror virkelig folk at man har et PROBLEM bare en bruker et annet stoff enn alkohol?

 

Alle rusmidler KAN føre til problemer, inkludert alkohol (sorry bygdiser), men det er faktisk mulig å leve et 100% "normalt" liv selv om man til og med røyker heroin i blant. Det er ingen regel at man havner i narkohelvetet (som politiet lærer skoloeelevene i bygde-Norge) bare man lukter på noe annet enn heimebrent.

 

Nei, jeg oppfordrer ikke til bruk av verken det ene eller det andre, men gi faen i å komme med påstander du har lært av mennesker som KUN ser EN side av saken.

Lenke til kommentar
Det er det jeg faktsik har, du blir "lei" av rusen. Og begynner på sterkere stoffer. Sier ikke alle gjør det, men mange. Tror du virklig at folk begynner på de tyngste stoffene?

6441982[/snapback]

 

Og hva baserer du disse påstandene på? Jeg spør igjen vist hasj fører til sterkere stoffer, hvorfor bruker kun en liten promille av Norges befolkning sterkere stoffer når 1/3 av befolkningen har prøvd hasj?Kilde

 

Jeg kjenner folk som har røykt hasj i over femten år, de er fortsatt ikke lei av rusen, og de har fortsatt aldri rørt sterkere stoffer.

Hvordan kan man påstå at det er farlig å råkjøre? Store deler av den norske befolkningen kjører ofte over fartsgrensa, men allikevel er det bare en liten promille som har vært i ulykker!

 

Jeg kjenner folk som har råkjørt i over femten år, og de har aldri vært innblandet i noen ulykker.

 

:shrug:

 

Konklusjonen er klar: Økt risiko er tøv og propaganda. Bruk hasj. Kjør som et svin. Gjerne samtidig.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man påstå at det er farlig å råkjøre? Store deler av den norske befolkningen kjører ofte over fartsgrensa, men allikevel er det bare en liten promille som har vært i ulykker!

 

Jeg kjenner folk som har råkjørt i over femten år, og de har aldri vært innblandet i noen ulykker.

 

:shrug:

 

Konklusjonen er klar: Økt risiko er tøv og propaganda. Bruk hasj. Kjør som et svin. Gjerne samtidig.

6442950[/snapback]

 

 

Jeg har allerede kommet med en link der det står at forskere avskriver trappeteorien, kom med en kilde til påstandene dine om at hasj fører til sterkere stoffer du.

Lenke til kommentar
Det er det jeg faktsik har, du blir "lei" av rusen. Og begynner på sterkere stoffer. Sier ikke alle gjør det, men mange. Tror du virklig at folk begynner på de tyngste stoffene?

6441982[/snapback]

 

Hmm,tja,tvilsomt.

Du blir jo lei av rusen viss du drikker kvar dag.

Noen blir jo alkoholikerer då....

 

Men eg tar ein pause.

 

Nå eg sier at eg blir lei av rusen så meiner eg ikke selve rusen du får av hasj.

Men du blir noe sløverere dagen etter,du har ikke det overskuddet som du normalt har.Forstår du hva eg mener?

 

Slik som nå så har eg ikke røyket på 11dager,og synes det er godt å ta ein pause,kjenner det på meg at eg har mye meir energi osv,nesten hyper. :p

 

Eg kommer aldri til å ta sterkere stoffer uansett om di hadde blitt lovlige,tenker litt på meg sjøl og,skal aldri bli narkoman,alkoholiker kunne aldri tenkt meg å levd rusa resten av livet og alt du bryr deg om er å sette neste sprøyta.

Liker best å vær clean,eneste eg røyker,noe som eg og er drittlei av... :hrm:

 

 

EDIT:Må begynne å lese betre før eg svarer.... :whistle:

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Hvordan kan man påstå at det er farlig å råkjøre? Store deler av den norske befolkningen kjører ofte over fartsgrensa, men allikevel er det bare en liten promille som har vært i ulykker!

 

Jeg kjenner folk som har råkjørt i over femten år, og de har aldri vært innblandet i noen ulykker.

 

:shrug:

 

Konklusjonen er klar: Økt risiko er tøv og propaganda. Bruk hasj. Kjør som et svin. Gjerne samtidig.

6442950[/snapback]

 

 

Jeg har allerede kommet med en link der det står at forskere avskriver trappeteorien, kom med en kilde til påstandene dine om at hasj fører til sterkere stoffer du.

6443524[/snapback]

Jeg har ikke påstått det. Jeg bare illustrerte den manglende logikken i argumentene dine.

 

Angående økt risiko for å begynne med hardere stoffer, fra din egen link:

I januar kom en ny internasjonal rapport med den konklusjonen, mens det i desember kom to som avviste en sammenheng.

Du kan med andre ord ikke påberope deg noen fasitt på den problemstillingen. Forskjellige undersøkelser sier forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Sies at hasjen gjør at du begynner med sterkere stoffer.

Det er egentligt alkohole då,det er jo somregel det første stoffet du prøver...

 

Men det sies at en som drikker begynner lettere med røyk hasj osv.

Du må egentligt ta ansvar viss du skal ruse deg,noe mange sikkert ikke gjør....

Mener en som drikker kvar dag tar ikke ansvar og blir alkoholiker.

En som røyker tobakk\hasj må og ta ansvar for seg selv for å ikke havne i helvete....

 

Hasj er vell litt større ansvar enn alkohol pga du får lett tak i sterkere stoffer,og det eneste som stopper deg er deg selv.

 

Nå du røyker hasj så får du ikke øutomatisk trang til å prøve sterkere stoffer,det er du som selv bestemmer,Noe som du jblack ikke ser ut til å forstå....

Synes det blir idiotisk å skylde på hasj osv,det er du som bestemmer feks du jblack kommer ikke til å prøve noe sterkere enn alkohol,selv om forskerene sier at alkohol fører til at du lettere prøver andre stoffer,føler du noe trang for det?

Feks røykere skylder på nikotinen og eg røyker sjøl,men eg bestemmer enkelt og greit om eg skal slutte eller ei....

Og røyking er 10ganger værre enn hasj,både helsemessigt og abstineser.

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Og argumentene dine med bilkjøring er totalt usammenlignbare. Vist det hadde vært en sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer, eller noe med rusen av hasj som får deg til å prøve sterkere stoffer, hadde vi sett dette igjen på antall folk som bruker hasj og sterkere stoffer. Med bilkjøring derimot er det ingeting som tilsier at du må havne i en ulykke, det har med flaks og uflaks å gjøre, og det er ikke dette trappeteorien bygger på.

 

Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasjbruk til sprøytenarkomani, sier overlegen, med 30 års erfaring fra rusproblematikken

Endret av Goz
Lenke til kommentar
terhi, det er mange forskjellige rusmidler, og de fungerer ikke på samme måte. Man kan derfor ikke sammenligne alkohol med hasj på den måten du gjør her.

6443598[/snapback]

 

Hva vill du eg skal sammenligne det med då?

Eg har jo ikke noe spesielt stort utvalg for å prøve å gi deg et eksempel...

 

Og kjøre nå du er rusa,uansett hva det er er IDIOTISK,uansett hva det er....

Du utsetter ikke bare deg selv for fare,men andre og.

Feks,tenk viss du kjører over en unge,då er livet øydelagt for mange bare pga du måtte være så dum å tru at hadde kontroll.....

Viss du dreper deg selv åssen trur du familen din vill ha det etterpå,det er folk som er glade i deg og som faktisk bryr seg.

 

Værste eg vett nå folk kjører rusa egentligt,og det er ikke greit uansett hvor lite folk det er og trafikk.

 

Mitt råd er,bruk beina,di er på kroppen din for en god grunn

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Og argumentene dine med bilkjøring er totalt usammenlignbare. Vist det hadde vært en sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer, eller noe med rusen av hasj som får deg til å prøve sterkere stoffer, hadde vi sett dette igjen på antall folk som bruker hasj og sterkere stoffer. Med bilkjøring derimot er det ingeting som tilsier at du må havne i en ulykke, det har med flaks og uflaks å gjøre, og det er ikke dette trappeteorien bygger på.

6443599[/snapback]

Sammenligningen min er helt god. Trappeteorien sier ikke at hasjbrukere uungåelig vil begynne med sterkere stoffer, men at det er økt sansynlighet i forhold til ikke-brukere. Råkjører du så vil du ikke uungåelig havne i en ulykke, men det er økt sansynlighet for at det vil skje. Derfor kan man finne hasjbrukere som aldri har prøvd sterke stoffer, og råkjørere som aldri har vært i ulykker.

 

Og det er en sammenheng mellom hasjbruk og sterkere stoffer. Det er det ingen tvil om. Tvilen er i hvilken grad hasj påvirker i denne retningen, og i hvilken grad det er et spørsmål om det er miljø og/eller genetisk disponering som fører til begge deler.

Ref: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=755606

 

 

Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasjbruk til sprøytenarkomani, sier overlegen, med 30 års erfaring fra rusproblematikken

6443599[/snapback]

Godt mulig, men ikke spesielt relevant.

Lenke til kommentar

Poenget er at det ikke er noe med effekten av hasj eller rusen som får deg til å bruke sterkere stoffer, det er ikke bevist noen sammenheng mellom hasj og sterkere stoffer på den måten. Den eneste grunnen til at hasj fører til sterkere stoffer et at hasj er ulovlig, og at du ved bruk av hasj får foten innenfor et miljø som ofte driver med sterkere stoffer, det finnes ingen andre sammenhenger. Og når det gjelder artikkelen du henviser til, så beviser den ingeting mot mine argumenter, hasj er ulovlig i Australia, altså er det grunnen.

 

Og igjen, bilkjøring argumentet dit er ikke sammenlignbart. Når du kjører bil har du ALLTID en viss fare for å havne i en bilulykke, men du kan røyke hasj hele livet, uten at det påvirker deg til å prøve sterkere stoffer, så lenge du ikke blir innblandet i et miljø som påvirker deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...