Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Det gjør det vel ikke bortsett fra folks egen trivsel dersom de liker å røyke.

Jeg mener også at folk ikke trenger å bli passet på. Vi trenger ingen stat som skal være barnepassere for oss uten at vi selv vil. Leave us alone liksom. Vi skader ingen (bortsett fra oss selv dersom det er skadelig) og ønsker ikke å gjøre det heller.

6394214[/snapback]

 

amen.

 

Skjønner ikke hvorfor jeg skal bli nekta en plante som muligens kan gjøre livet mitt som epileptiker bedre. Hvorfor kan ikke jeg selv ta den avgjørelsen?

6394265[/snapback]

 

Fordi du skylder på en sykdom, det har du ikke gjort før.

6394302[/snapback]

 

Den hakkinga di begynner å fremstille deg som en tosk.

 

Hvis du hadde giddi å lest litt lenger bakover, så hadde du sett at jeg forklarte min situasjon, og la også med en god del info, deriblant legestudie som tilsier at cannabis er mye mer egnet som medisin mot epilepsi, enn de kjemikaliene vi bruker i dag.

 

Og det er ikke snakk om å skylde på en sykdom, jeg vil ikke bruke min sykdom for å få røyka meg noen gratis bønner. De stoffene i cannabis som kan hjelpe mot epilepsi kan komme i pilleform, og da er jo det den beste måten å ta det på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå skal vi huske på at dette er PRS forumet, så selektiv lesning ala herr Black passer ikke inn her.

6396043[/snapback]

 

Husk også at dersom JBlack ikke har vært på dette forumet hadde det heller ikke vært noen diskusjon om dette! ;) Han er alltid svært saklig i andre deler av forumet og det er ikke mange andre her som har mer eller lik peiling på politikk generelt som han.

 

Men for all del, jeg er delvis enig med deg, men jeg tror ikke han bedriver aktiv selektiv lesning. Han leser nok alle postene våre og alle argumentene våre. Bare at han tror ikke på dem uten at vi kan dokumentere det. Noe som i og for seg er helt forståelig.

Før han kommer på vår side må det god dokumentasjon til og gode studier som viser objektiv og korrekt informasjon om emnet. Noe som egentlig har eksistert i mange mange år, bare at det er kanskje ikke allmenn kunnskap. Da må vi kanskje skylde på staten som prøver å skjerme oss og beskytte oss mot oss selv. Noe som i seg selv er helt feil mener jeg.

Lenke til kommentar

Må nok en gang si meg enig med olsen her, samme hvor bra det er for dere, vet vi ikke sikkert hva hasjrøyking kan føre til.

 

Det å si at ahsj ikke er skadelig, fordi du klarer fint å nye en rev i blant, er som om jeg skulle påstå at alkohol ikke er skadelig, fordi jeg ikke er avhengig.

 

Det er liten tvil om at dersom vi skal finne ut av all denne rusproblematikken, er objektiv forsking den eneste måten å finne ut av det på.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

 

Det å si at ahsj ikke er skadelig, fordi du klarer fint å nye en rev i blant, er som om jeg skulle påstå at alkohol ikke er skadelig, fordi jeg ikke er avhengig.

 

6398345[/snapback]

 

Så har vel de aller fleste som har gått frem som røykere i denne tråden, på linje med andre, advart mot hasj.

Lenke til kommentar

Altså, de fleste drikker alkohol uten å tenke så veldig over hva det innebærer. Vi vet jo at det er farlig men gjør det likevel. Vi merker heller ingenting av å drikke en gang i helgene.

 

Men sett at man sammenligner misbruk mellom disse to stoffene da? Drikker man seg full hver dag i 14-dager skal du banne på at du merker skadene.

Røyker du deg stein hver dag i 14-dager så merker du ingenting annet enn å være litt sløv og sover kanskje litt lengre om dagene. (sett at man ikke har jobb) Bare det i seg selv sier litt om "skadeomfanget". Altså, ingenting å bry seg om egentlig for den vanlige normann. Ihvertfall ikke dersom man ikke misbruker det for da merker man ingenting av det.

En ting som dem som verken røyker selv eller som har venner som røyker misforstår er selve tyngden på stoffet. Altså hvordan det fungerer når man røyker. Når man innhalerer røyken så merker man virkningen relativt fort. Så siger det på litt i en liten kurve (utifra THC-mengden) og holder seg der i noen timer for at det så går sakte nedover. Det er alt. Ingen hangover eller noe sånt som med alkohol og derfor kan det heller ikke sammenlignes det å røyke flere ganger hver dag som å drikke seg full flere ganger per dag. Fordi det rett og slett ikke er likt nok rusmessig.

 

Og det å kommer med psykiske lidelser som et argument mot blir litt feil det også. Drikker man seg full hver dag i lengre tid så merker man garantert at man også får psykiske lidelser i en eller annen form. Mest sansynligvis depressjon. Av hasj får man bare litt nerver, men trenger ikke få det heller fordi det varierer veldig fra person til person og fra dagsform til dagsform. Ikke noe røykere ikke greier å selv kontrollere, og dersom dem som ikke liker det føler at man ikke greier å kontrollere det så er det heller ikke noe problem å kutte det ut. Noe de fleste røykere som vil ha pause osv gjør. Man får ikke akkurat abstinenser av å kutte ut heller. Det handler kun om vane og hva man gjør med fritiden sin. Det er dette som er det eneste store negative jeg kan kommer på når det gjelder hasj. Har man som vane å røyke hver gang man har fri så påvirker det deg selvfølgelig. Dette gjelder alt annet også som er vanedannende. Så hasj er ikke avhengighetsdannende, det er vanedannende. Noe som enhver røyker helt sikkert er enig i. Men dersom man er en ansvarlig voksen så er ikke det noe stort problem. Nå skal det også sies at hasj er mye mye mer sløvende enn marihuana. Det er jo en grunn til at man sier at hasj gjør deg stein men marihuana gjør det høy. Høy er bra, stein er ikke fult så bra! :thumbup:

 

Edit: Dem som er vant til å røyke og som liker å røyke merker ikke noe negativt med det. Men det finnes såklart dem som ikke tåler det og som kanskje er litt svak mentalt eller kanskje litt nervøs av seg. Slike folk forstår også at dette ikke er noe for dem og slutter som oftest med det. Derfor i denne sammenhengen bør man la folk passe på seg selv og ikke fortelle dem hva som er bra for dem eller ikke.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Objektiv forskning fins i høyeste grad, å påstå noe annet vil ikke være sannferdig, det er bare å dra på norcan og spørre even ganja, så kommer nok linkene haglene ;)

6399492[/snapback]

Ja, det finnes forskning. Men resultatene peker i forskjellige retninger og samme forskningsrapport kan bli tatt til inntekt både for legalisering og kriminalisering. Dessuten så finnes det for lite forskning til å kunne si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Objektiv forskning fins i høyeste grad, å påstå noe annet vil ikke være sannferdig, det er bare å dra på norcan og spørre even ganja, så kommer nok linkene haglene ;)

6399492[/snapback]

 

Ja.

Og det er ein seriøs person,har eg fått inntrykk av.

6399622[/snapback]

 

Han er seriøs i sin sak (ble det rett eller?). Han er vel sansynligvis den største forkjemperen for å få legalisert cannabis i Norge så vidt jeg vet. Uansett han er en sakelig person.

Lenke til kommentar
[snip] Av hasj får man bare litt nerver, men trenger ikke få det heller fordi det varierer veldig fra person til person og fra dagsform til dagsform. [snip]

6398875[/snapback]

Mye fornuftig i tråden din, men det meste var egentlig argumenter mot alkohol.

 

Jeg quotet derfor det jeg synest var det viktigste her, og som jeg mener hele problematikken ligger.

 

Hvordan stoffer påvirker en person, enten det er alkohol eller hasj, varierer veldig fra person til person. Det er ikke uten grunn at vi har en mengde folk her inne som sier at hasj er trygt, mens vi samtidig har en bråte narkomane som påstår at hasj er roten til alt ondt.

 

Dermed er vi nødt til å finne ut mer om hvordan folk reagerer, vi kan ikke bare legalisere ett stoff uten videre, uten å finne ut mer om konsekvensene.

 

Objektiv forskning fins i høyeste grad, å påstå noe annet vil ikke være sannferdig, det er bare å dra på norcan og spørre even ganja, så kommer nok linkene haglene ;)

6399492[/snapback]

Ja, det finnes forskning. Men resultatene peker i forskjellige retninger og samme forskningsrapport kan bli tatt til inntekt både for legalisering og kriminalisering. Dessuten så finnes det for lite forskning til å kunne si noe sikkert.

6399505[/snapback]

Nettopp. Resultatene spriker såpass, at her trengs det mer. Man kan aldri få nok forsking på ett tema som dette.

Lenke til kommentar
...mens vi samtidig har en bråte narkomane som påstår at hasj er roten til alt ondt.

6400767[/snapback]

Hvilken kilde bruker du her?

6400879[/snapback]

Kjenner ett par narkomane her i Odda, har ingen objektive kilder utenom egne erfaringer, men det er jo en rekke (eks)-narkomane som reiser rundt på skolene og forteller om sine erfaringer, og jeg tviler veldig på at det kun er blind skremselpropaganda det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Kjenner ett par narkomane her i Odda, har ingen objektive kilder utenom egne erfaringer, men det er jo en rekke (eks)-narkomane som reiser rundt på skolene og forteller om sine erfaringer, og jeg tviler veldig på at det kun er blind skremselpropaganda det er snakk om her.

6400885[/snapback]

Vår "det ække tøft å værra død"-mann leste omtrent fra et script. Han manglet mye innsikt og det virket som det var ting han ikke helt fikk snakke om. Han er jo ansatt et sted som skal spre sitt budskap og deres meninger på emner som marihuana.

Lenke til kommentar
Dermed er vi nødt til å finne ut mer om hvordan folk reagerer, vi kan ikke bare legalisere ett stoff uten videre, uten å finne ut mer om konsekvensene.

6400767[/snapback]

 

Er enig med deg i dette, men er det ikke da rart at det hvert eneste år kommer nye medikamenter ut på markedet, som igjen har gitt store skader, da i forhold til bivirkninger osv. Sovepiller, lykkepiller osv..dette er medisiner som folk blir utrolig avhengig av, og de skadene som du kan få psykisk er mye større enn den du kan få av cannabis. Men dette er likevel piller som du omtrent får slengt i trynet hvis du sier at du er deppa, eller har problemer med å sove.

Lenke til kommentar
Er enig med deg i dette, men er det ikke da rart at det hvert eneste år kommer nye medikamenter ut på markedet, som igjen har gitt store skader, da i forhold til bivirkninger osv. Sovepiller, lykkepiller osv..dette er medisiner som folk blir utrolig avhengig av, og de skadene som du kan få psykisk er mye større enn den du kan få av cannabis. Men dette er likevel piller som du omtrent får slengt i trynet hvis du sier at du er deppa, eller har problemer med å sove.

6401081[/snapback]

 

Har inntrykk av at legemiddelindustrien kan være temmelig råtten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...