Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja har hørt det samme flere steder. Tenk da hvor mye Politiet ville ha spart bare på budsjettet ved en avkriminalisering da! Og kanskje heller brukt pengene på  ordentlige ting som bekjemping av sterkere stoffer.

6391287[/snapback]

Akkurat som om politiet bruker kjempemasse midler på å jakte på hasjbrukere utenfor de kriminelle miljøene. Og når det er snakk om de kriminelle miljøene så vil politiet overvåke disse uansett, for å følge med på personene, få en oversikt over hvem som er hvem og forsøke å 'oppfordre' nye på vei inn i miljøet til å ta en annen vei. Som sagt, en jobb de vil gjøre uansett.

Så når jeg tenker på hvor mye politiet vil spare, så tenker jeg at det er nesten ingen ting.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Nå syntes jeg ikke penger bør være noe argument av tyngde i denne sammenhengen. Det viktigste er vel å avklare den helsemessige gevinsten/ulempen ved en eventuell legalisering.

6391325[/snapback]

Er enig med deg her, man kan diskutere om det bør bli lovlig eller ikke til vi blir grå, men vi må finne ut mer om hvordan stoffet fungerer på folk, før vi kan snakke om legalisering.

Ta for eksempel forrige side, dere snakker om at dere føler at dere blir paranoide. Skyldes dette hasjen? Er det virkelig positivt at folk blir paranoide? Dette er noen av de mange spørsmålene jeg vil ha svar på, før jeg putter "legalize" is signaturen min ;)

Lenke til kommentar
Ja har hørt det samme flere steder. Tenk da hvor mye Politiet ville ha spart bare på budsjettet ved en avkriminalisering da! Og kanskje heller brukt pengene på  ordentlige ting som bekjemping av sterkere stoffer.

6391287[/snapback]

Akkurat som om politiet bruker kjempemasse midler på å jakte på hasjbrukere utenfor de kriminelle miljøene.

Så når jeg tenker på hvor mye politiet vil spare, så tenker jeg at det er nesten ingen ting.

6391374[/snapback]

Det er nettopp det de gjør tydeligvis. Hver helg uten unntak leser jeg om folk uten rulleblad som blir tatt med 0.5g til 2-3g i nærmiljøet her.

De må nok ha noen ressurser når de klarer å ta folk for så lite.

Lenke til kommentar

6391287[/snapback]

Akkurat som om politiet bruker kjempemasse midler på å jakte på hasjbrukere utenfor de kriminelle miljøene.

6391374[/snapback]

Det er nettopp det de gjør tydeligvis. Hver helg uten unntak leser jeg om folk uten rulleblad som blir tatt med 0.5g til 2-3g i nærmiljøet her.

De må nok ha noen ressurser når de klarer å ta folk for så lite.

6392032[/snapback]

Hvis du ikke hadde klipt bort resten av innlegget mitt, så hadde du hatt forklaringen på dette.

Lenke til kommentar
Som er? Er på jobb nå og sov omtrent en halvtime i natt ;)

Og isbilen: hold kjeft og kom med noe konstruktivt

6392085[/snapback]

Den delen du av en eller annen grunn klippet vekk:

Og når det er snakk om de kriminelle miljøene så vil politiet overvåke disse uansett, for å følge med på personene, få en oversikt over hvem som er hvem og forsøke å 'oppfordre' nye på vei inn i miljøet til å ta en annen vei. Som sagt, en jobb de vil gjøre uansett.

Lenke til kommentar

Det var jo nettopp det motsatte av hva jeg skrev, jeg snakket ikke om kriminelle miljø, så resten av posten hadde ikke relevans.

Jeg snakker om vanlige Ola Nordmenn med jobb og hus som blir tatt av spanere for latterlige kvantum hasj. Ikke kom og fortell meg at dette ikke koster noe penger. Når de gidder å bruke "undercoversnut" i nordland så har de ganske lyst å ta de fæle hasjrøkerne.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Om jeg hadde hasj i lomma. så ville ingen snut noen gang ransake meg og ta meg for det. Årsaken er at jeg aldri befinner meg i miljø der det ville være aktuelt å ransake meg.

Politiet bruker ikke masse resurser på vanlige folk. Og hvis du påstår noe annet, så tror jeg ikke du vet hva du snakker om inntil du er i stand til å dokumentere det.

Men politiet bruker ressurser på å overvåke en del miljøer der det foregår større og mindre kriminalitet. Og årsaken til at politet går på småkriminelle er, som jeg skrev, for å få en oversikit og for å forebygge at disse utvikler seg til å bli større kriminelle.

Å tro at politiet bruker masse ekstra resurser, kun for å jakte på folk med små doser hasj, det anser jeg som, inntill motsatte er dokumentert, tull og tøys og muligens paranoia.

Lenke til kommentar

De bruker selvsagt ikke masse ekstra ressurser, for da ville de kunne klart å ta de lure brukerne som klarer å kjøpe 200g uten problemer.

Dette er noe som skjer ekstremt sjeldent.

Viss du ser etter dokumentasjon så foreslår jeg at du sjekker lokalavisene i nordland, f.eks. ukens bøter.

Definer småkriminelle? En mann som har kjøpt 1g hasj ved en anledning?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Om jeg hadde hasj i lomma. så ville ingen snut noen gang ransake meg og ta meg for det. Årsaken er at jeg aldri befinner meg i miljø der det ville være aktuelt å ransake meg.

Politiet bruker ikke masse resurser på vanlige folk. Og hvis du påstår noe annet, så tror jeg ikke du vet hva du snakker om inntil du er i stand til å dokumentere det.

Men politiet bruker ressurser på å overvåke en del miljøer der det foregår større og mindre kriminalitet. Og årsaken til at politet går på småkriminelle er, som jeg skrev, for å få en oversikit og for å forebygge at disse utvikler seg til å bli større kriminelle.

Å tro at politiet bruker masse ekstra resurser, kun for å jakte på folk med små doser hasj, det anser jeg som, inntill motsatte er dokumentert, tull og tøys og muligens paranoia.

6392177[/snapback]

Enig i det meste med et lite forbehold. På mindre steder ute i distriktene, kan politiet være mindre proffe, finne på å overdramatisere "uskyldig bruk", og fordi samfunnene er mere gjennomsiktige, blir sjansen for å bli tatt større.

Lenke til kommentar

Og isbilen: du er ikke eventuelt en tenåring som har løyet på seg et par år?

Til tider kan det virke slik.  :ermm:

6392085[/snapback]

Jeg kommenterte at du klipper vekk halvparten av innlegget. Dette kan forsåvidt forsvares i tilfeller hvor det gjøres for å unngå enorme quotes, men da klipper man uansett ikke bort midten. Det får deg til å virke veldig selektiv i kildebruken din, for å si det mildt, og fremstå som en eller annen spekulativ journalist, eller, som jeg sa, Siv Jensen (eller mange andre politikere for den saks skyld), hvis diskusjonsteknikk ofte består i å plukke ut enkelte bestanddeler av argumentasjonen til motstanderen og hakke i vei på det, og totalt ignorere det helhetlige budskapet.

Lenke til kommentar

Småkriminelle i sammenhengen ovenfor er folk som er på vei inn i miljøer der det vanker 'etablerte' kriminelle. Du er for opptatt av hasj'en i denne sammenhengen. Poenget mitt er at det er miljøene politiet er opptatt av. Og i feil miljø så kan du få snuten på nakken for småting som 1g hasj.

Som sagt, politiet går etter slike ting for å si at "Hei, her er vi! Og nå vet vi hvem du er og hvor du vanker. Tenk deg om, vil du ha mer kontakt med oss, eller vil du kanskje trekke deg unna miljøet i stedet?".

Lenke til kommentar

Jblack: ser at du bor i Oslo. Så du har få eller ingen forutsetninger til å svare på hva politiet i spjutvik oppi nord bruker ressursene sine på. (sett at du ikke har bodd her oppe, noe jeg tviler på med dine erfaringer)

Jeg har bodd på de verste utkantsstrøkene du kan forestille deg, og der blir det gjerne avisoppslag av funn av 0.5g hasj.

Det eneste de oppnår med å gi slike latterlige bøter er at den fornærmede blir mer forsiktig neste gang og sannsynligvis klare å kjøpe langt større kvantum senere uten medvirkning fra politiet.

Noe må de gjøre, når de konstant raider "røykebuler" til folk politiet ikke har kjennskap til. Eller kanskje nordlendinger bare er mindre intelligente?

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Og isbilen: du er ikke eventuelt en tenåring som har løyet på seg et par år?

Til tider kan det virke slik.  :ermm:

6392085[/snapback]

Jeg kommenterte at du klipper vekk halvparten av innlegget. Dette kan forsåvidt forsvares i tilfeller hvor det gjøres for å unngå enorme quotes, men da klipper man uansett ikke bort midten. Det får deg til å virke veldig selektiv i kildebruken din, for å si det mildt, og fremstå som en eller annen spekulativ journalist, eller, som jeg sa, Siv Jensen (eller mange andre politikere for den saks skyld), hvis diskusjonsteknikk ofte består i å plukke ut enkelte bestanddeler av argumentasjonen til motstanderen og hakke i vei på det, og totalt ignorere det helhetlige budskapet.

6392265[/snapback]

Er fullt klar over denne teknikken og ergrer meg over den konstant.

De "kriminelle" miljøene hadde null relevans til mitt innlegg, ergo siterer jeg det jeg svarer på.

Lenke til kommentar
Ta for eksempel forrige side, dere snakker om at dere føler at dere blir paranoide. Skyldes dette hasjen? Er det virkelig positivt at folk blir paranoide? Dette er noen av de mange spørsmålene jeg vil ha svar på, før jeg putter "legalize" is signaturen min ;)

6391484[/snapback]

Nå skal ikke jeg svare på vegne av andre, men det kan hende denne noiaen kommer av nettopp det at stoffet er forbudt. Selv får jeg bare noia hvis jeg ser snuten og er kjempestein...

Lenke til kommentar

Har samme erfaring som sneakerholic, eventuelt viss det er snakk om snuten ;)

bK_Coder: Før du blir for legalisering, oppfordrer jeg deg til å lese upartiske kilder (IKKE antirusorganisasjoner, men heller ikke upålitelige legaliseringsorganisasjoner) og danne ditt eget synspunkt på saken.

På norcan.org finner du masse bra linker, og Even Ganja er en meget kyndig person på cannabisemnet. Grunnen til dette er at jeg vil at folk skal være bevisst på HVORFOR man burde legalisere.

Isbilen: At jeg kan fremstå uelegant på nåværende tidspunkt er det null tvil om, har f.eks. glemt å gjøre ferdig overnevnte innlegg skikkelig.

Med undercoversnut, så mente jeg selvsagt ikke at det er politi som infiltrerer "narkotikamiljøet" slik vi ser på film, det er politiet alt for dumme til, og forhåpentligvis vil de ikke bruke slike ressurser ennå.

Om politiet bruker mye penger på hasj-aksjoner er meg uvisst, de bruker i hvertfall mye tid på det, som kunne vært satt av til viktigere ting. Jeg bodde i sentrum og fikk 2 muskelaper på døren som ville inn (de trodde sikkert jeg var noen andre) og knuste døren min inn med en butt gjenstand (sannsynligvis balltre). Der sitter jeg i sofaen med en kompis og ringer nødsentralen hvert 2. minutt, de har visstnok ingen tilgjengelige styrker ledige. Etter en stund gikk de heldigvis, så ingen fikk skallene most inn, men ble rimelig forbannet når jeg leste neste dags avis. Da hadde politiet vært ute å samlet inn til sammen 7g hasj.

En ting som vi alle forhåpentligvis er enige om er det latterlige mediehysteriet rundt cannabis disse dager. "4 av 10 under 25 har opplevd psykoser etter å ha røket hasj" Selvsagt har de det i og med at THC er et psykoaktivt stoff, psykoser er bare et medieord for hallis :roll:

De advarer ungdommen nesten daglig nå i forbindelse med Overgrow (frøplantingsaksjonen) om det grusomme rusmidlet, men hvor ofte ser man noe om amfetamin? Amfetamin blir jo som ibux i forhold til medias fremstilling av hasj. Det er ikke rart at så mange 15-16 åringer prøver amfetamin, når hasjen er så farlig.

Lenke til kommentar
Jblack: ser at du bor i Oslo. Så du har få eller ingen forutsetninger til å svare på hva politiet i spjutvik oppi nord bruker ressursene sine på.

6392274[/snapback]

Og du har neppe inside information du heller. Så den slags argumentasjon kan du glemme.

Dersom du kan dokumentere at politiet bruker masse ressurser på å sjekke tilfeldige mennesker (altså mennesker som ikke tilhører et prioritert miljø), så skal jeg tro på deg.

At du har lest en overfladisk artikkel i en avis er ikke noe særlig til dokumentasjon.

Jeg ser forøvrig ikke bort fra at det finnes enkelte politistasjoner med mer nidkjære ansvarlige enn andre steder. Men det underbygger heller ikke den opprinnelige påstanden om at politiet kunne spare masse ressurser dersom hasj ble legalisert og de kunne bruke disse ressursene andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...