Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo i høyeste grad. Nå kan vi diskutere cannabisdyrking og hvorvidt det har en positiv effekt eller ikke. Selv synes jeg at det utelukkende er positivt siden det er lærerikt, morsomt og ikke minst økonomisk + at man ikke støtter organisert kriminalitet. Man også lett tjene seg noen tusen på å selge til venner, da vet de også at de ikke blir snytt og får kvalitets-merchandise.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Dyrking av cannabis er særdeles aktuelt i politikk religion og samfunnsdelen å gjøre, siden det er den eneste måten man kan skaffe seg hasj på uten å støtte organisert kriminalitet med dagens idiotiske lovgivning. Avkriminalisere dyrking av cannabis ville vært et langt sted på veien, for ikke å snakke om dyrking av industrihamp.

Lenke til kommentar

Det jeg mente her var at vi heller skulle diskutere de samfunnspolitiske sidene ved dyrkingen, inkke hvordan det skulle gjøres, og hvilke lamper som gir best lys, osv. ;)

Jeg påstår heller ikke at det var det du ville diskutere, men ville bare påminne om at den befinner seg i PRS, slik at tråden ikke skeier helt ut :)

Lenke til kommentar
Forstår :)

For slike ting så har man norcan.org

Viktig at vi holder oss nogenlunde til topic slik at den ikke blir stengt, men det føler jeg at vi har gjort rimelig bra med unntak av noen små tilfeller.

6377745[/snapback]

Er faktisk noe overrasket over at denne tråden har fått stå, var jo en annen lignende tråd som blei stengt. Vi har gjort HW.no moderatorene litt liberale, da er vi værtfall litt på vei :p

Lenke til kommentar

Vil ikke legalisering føre til mindre salg av sterkere stoffer? JO, så klart vil det det! La oss si at en på 16 år bestemte seg for å prøve noen rusmidler...han går så klart ikke rett på de sterkeste! :roll: Det sier seg selv at han prøver de mindre farlige rusmidlene først - som hasj. Ingen går vel rett på herion o.l. :p Hvis cannabis var lovlig, ville ikke denne gutten kanskje ikke prøve sterkere stoffer, da han ikke trenger og oppsøke kriminelle miljø.

Når det er sagt, cannabis gir en deilig rus og det kreves veldig lite av stoffet for å bli førnøyd. Av alkohol og andre rusmidler kreves det som oftest mye før man har fått nok, og rusen til disse rusmidlene er ikke alltid så tilfredstillende og gode ;) I tillegg smaker ikke ren alkohol noe godt heller...

Lenke til kommentar

Ekstremt bra post! Spesielt nederste del. :) Ser akkurat likt på det. Hasj fører faktisk til sterkere stoffer fordi det er ulovlig og at man idet man prøver hasj for første gang får en umiddelbar tilknytning til et kriminelt miljø. Og i kriminelt miljø mener jeg også "småkjeltringer" som kanskje ikke i seg selv er så veldig kriminelle men som allikevel har kjentskap til verre kriminelle. Dermed fører faktisk hasj ihvertfall indirekte om ikke direkte til sterkere stoffer. Men som sagt utallige ganger før i denne tråden så vil dette kanskje løses ved å avkriminalisere eller legalisere stoffet. Vi har uansett ikke noe å tape på et forsøk ihvertfall. :thumbup:

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Ingen av de jeg kjenner som røyker har noen som helst kontakt med kriminelle miljøer. Verken direkte eller indirekte. Finnes det noen dokumentert sammenheng mellom utprøving av sterkere stoffer og tilknytningen til kriminelle miljøer? Regnes forresten kokain som et "sterkere stoff"?

Lenke til kommentar
Ingen av de jeg kjenner som røyker har noen som helst kontakt med kriminelle miljøer. Verken direkte eller indirekte. Finnes det noen dokumentert sammenheng mellom utprøving av sterkere stoffer og tilknytningen til kriminelle miljøer? Regnes forresten kokain som et "sterkere stoff"?

6383551[/snapback]

Kokain er et meget sterkt stoff og det går under "sterkere" stoffer, er også strengere strafferammer på de stoffene.

Lenke til kommentar
Vil ikke legalisering føre til mindre salg av sterkere stoffer? JO, så klart vil det det! La oss si at en på 16 år bestemte seg for å prøve noen rusmidler...han går så klart ikke rett på de sterkeste! :roll: Det sier seg selv at han prøver de mindre farlige rusmidlene først - som hasj. Ingen går vel rett på herion o.l. :p Hvis cannabis var lovlig, ville ikke denne gutten kanskje ikke prøve sterkere stoffer, da han ikke trenger og oppsøke kriminelle miljø.

6382872[/snapback]

En sekstenåring som ikke har prøvd hasj er aldri så interessert at han vil aktivt oppsøke et kriminelt miljø han ellers ikke ville ha kontkakt med, for å få tak i det.

De som prøver kommer borti det i det miljøet de er i.

Lenke til kommentar

Kan hende det, men det skal uansett ikke mye til for å få kontakt med noen som faktisk har direkte eller indirekte tilgang til det. Uansett hvor interessert man er i det. Mange opplever at det kommer til dem istedet for at dem oppsøker det og slik er det gjerne også rent praktisk på grunn av at det er så utbredt som det er. Derfor er det en risiko mener jeg ihvertfall at det er slik det er. Et "sikkerhetshull" om du vil som bør bli tettet på en eller annen måte. Om legalisering er den måten vil jeg ikke si så sterkt da jeg etterhvert har blitt litt imot en full legalisering.

Lenke til kommentar
Kan hende det, men det skal uansett ikke mye til for å få kontakt med noen som faktisk har direkte eller indirekte tilgang til det. Uansett hvor interessert man er i det. Mange opplever at det kommer til dem istedet for at dem oppsøker det og slik er det gjerne også rent praktisk på grunn av at det er så utbredt som det er. Derfor er det en risiko mener jeg ihvertfall at det er slik det er.

6385245[/snapback]

Det du sier er jo her at det er så utbredt at man trenger ikke kontakte noe kriminelt miljø for å få tak i hasj eller cannabis. Og da forsvinner hele argumentet med legalisering for at man skal få tak i det utenfor kriminelle miljø.

Men hvis det er feil, og det er slik at man må til kriminelle miljø for å få tak i hasj/cannabis, da vil ikke vanlige ungdom som ikke vanker i slike miljø komme borti det. Og de aller aller færreste ikkemissbrukere vil oppsøke slike miljø kun av nysgjerihget på hasj/cannabis heller. Og dermed er heller ikke dette noe argument for legalisering.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det et argument, man trenger ikke allerede vanke i et miljø for å komme borti hasj, man oppsøker gjerne dette miljøet fordi man vil teste hasj. En annen mulighet er at man har en venn som har en fot innenfor det miljøet.

I dag er det å oppsøke et kriminelt miljø nesten din eneste mulighet til å skaffe hasj, men likevel tester tusenvis av ungdommer hasj hvert år, de aller fleste av de har ikke hatt kontakt med et krimminelt miljø fra før, det skulle da motbevise påstanden din om at folk ikke oppsøker kriminelle miljøer for å skaffe hasj.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det et argument, man trenger ikke allerede vanke i et miljø for å komme borti hasj, man oppsøker gjerne dette miljøet fordi man vil teste hasj.

6385432[/snapback]

Den påstanden kjøper jeg ikke i det hele tatt. Jeg tror det er de aller fleste som oppsøker hasj første gang. Derimot er det nok mer sansynlig at man får tilbud om å prøve av andre.

Men hvis du har statistikk som sier noe annet, kom gjerne med det....

En annen mulighet er at man har en venn som har en fot innenfor det miljøet.

6385432[/snapback]

Da kommer man borti det gjennom det miljøet man er i.

I dag er det å oppsøke et kriminelt miljø nesten din eneste mulighet til å skaffe hasj, men likevel tester tusenvis av ungdommer hasj hvert år, de aller fleste av de har ikke hatt kontakt med et krimminelt miljø fra før, det skulle da motbevise påstanden din om at folk ikke oppsøker kriminelle miljøer for å skaffe hasj.

6385432[/snapback]

Dette er ikke bevis. Dette er en samling til dels ubegrunnede påstander.

Lenke til kommentar

Definer Kriminelt miljø Raziel?

Er det en grunn til at jeg kunne få tak i amfetamin, cola og slikt snacks når jeg var 16? Jo, pga jeg kom inn i et kriminelt miljø pga folk jeg kjente som solgte hasj. Fins dealere som er så paranoide her at de tar med pistol på fergen.

Den venneteorien din holder ikke mål, fordi et sted må hasjen komme fra, og det er bare et tidsspørsmål før man går rett til kilden for å skaffe.

Lenke til kommentar
Det du sier er jo her at det er så utbredt at man trenger ikke kontakte noe kriminelt miljø for å få tak i hasj eller cannabis. Og da forsvinner hele argumentet med legalisering for at man skal få tak i det utenfor kriminelle miljø.

Men hvis det er feil, og det er slik at man må til kriminelle miljø for å få tak i hasj/cannabis, da vil ikke vanlige ungdom som ikke vanker i slike miljø komme borti det. Og de aller aller færreste ikkemissbrukere vil oppsøke slike miljø kun av nysgjerihget på hasj/cannabis heller. Og dermed er heller ikke dette noe argument for legalisering.

6385293[/snapback]

Det er vel egentlig en mellomting mellom det du sier her.

Det som skjer er at man ikke trenger å aktivt oppsøke et kriminelt miljø på grunn av at det er så utbredt. Ellers lovlydige unge mennesker blir enten indirekte eller direkte dratt inn i et småkriminelt miljø (smårøykere) eller allerede er det uten at de engang trenger å vite om det. Og dermed er kanskje de også stemplet som "kriminelle" uten å egentlig være det. Nettopp på grunn av at det er så utbredt som det er og faktisk den vanlige mann i gata har til og med kjentskap til det uten å engang trenge å aktive oppsøke det. Man får det nesten til seg uten å gjøre noe som helst og dermed har man allerede en fot innenfor det småkriminelle miljøet. Dersom man selvfelgelig velger å gjøre noe med det. Men det er uansett rundt dem og dermed øker tilgangen. Og de personene man kanskje vet av eller kjenner har kanskje enda bedre kjentskap til stoffet og sånn går det videre til du kommer til en langer. For unge mennesker er dette et kritisk "sikkerhetshull" for å si det sånn! :)

Og når det gjelder ikkemisbrukere så velger jo selvvfølgelig enhver om de vil ta det steget å prøve det, men det at det er så utbredt gjør det ikke akkurat bedre. Det er uten tvil en negativ effekt av kriminaliseringen at flere får tilgang til det ukontrollert underground. Fordi det er netopp det det er uansett hvem det gjelder.

Definer Kriminelt miljø Raziel?

Er det en grunn til at jeg kunne få tak i amfetamin, cola og slikt snacks når jeg var 16? Jo, pga jeg kom inn i et kriminelt miljø pga folk jeg kjente som solgte hasj. Fins dealere som er så paranoide her at de tar med pistol på fergen.

Den venneteorien din holder ikke mål, fordi et sted må hasjen komme fra, og det er bare et tidsspørsmål før man går rett til kilden for å skaffe.

6386220[/snapback]

Ok, med kriminelt miljø mener jeg faktisk alt fra smårøykere til større kriminelle. Skjønner ikke helt hvorfor du mener at denne "venneteorien" min som du kaller det ikke holder mål. Det er jo sånn det er. Bekjenskap som kanskje har litt peiling på det. Det er alt det handler om. En person som aldri har hatt noen personlig erfaring til noe sånt oppsøker det ikke aktivt selv. Ihvertfall skjer det sjeldent. Men alle nå til dags kjenner noen eller vet av noen som har peiling. Det er poenget og det gjør ikke situasjonen noe bedre.

Edit: Snakker her om ny-rekruttering av brukere.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...