Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Men jeg tror at vist vi legaliserte hasj ville alkoholbruken gå betydelig ned, og selvfølgelig ville bruken av sterkere stoffer som heroin synke drastisk, noe Nederland er et bevis på.

6372759[/snapback]

Nå hadde jeg egentlig tenkt å holde meg unna denne diskusjonen, men litt kildekritikk har jeg alltids tid til... ;)

Det er en myte at Nederland er et bevis på dette. Om man ser på enkeltstoffer kan man alltid finne land som har et større forbruk av disse. Storbritannia har et ekstremt forbruk av amfetamin og LSD, Spania og Italia langt over snittet på kokain.

Men ser man på stoffene under ett, er det bare tre Europeiske land som har et høyere snitt på sterke stoffer enn Nederland: Storbtitannia, Irland og Spania, og kun Storbritannia utmerker seg i negativ retning. Nederland ligger godt over snittet på alle stoffer unntatt LSD. De ligger 20% høyere enn Norge, og 25% over gjennomsnittet for hele Europa.

Kilde: European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA)

Geir :)

Edit: Heroin er ikke tatt med i den undersøkelsen. Det kan forandre tallene noe, men endrer neppe trenden...

Edit2: Tabellen inneholder ikke en kolonne for snittverdier. De laget jeg i Excel. Poster dem gjerne om noen vil.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effekten av legalisering av cannabis vil ikke automatisk gi reduksjon i konsum av andre rusmidler, det vil ha med holdningsmessige, og kulturelle forhold i landet det skjer i, som er forhold det er svært vanskelig å forutsette.

Det å påstå nedsatt alkoholbruk som følge av legalisering vil være som å si det ville være mer utroskap ved legalisering av prostitusjon :)

Greit nok at det er et nytt tilbud, men det er andre forhold som styrer hvor vidt det er flere som tar seg nytte av dette.

Som TWFA viser over varierer det stort.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett på alder som en viktig faktor oppi det hele.

Jeg trur det er veldig viktig at du allerede har utvikla deg litt i huet.

Se på de som gjerne prøver hasj i en alder av 13-14. De ender gjerne opp med å teste mer greier, hvorfor det egentlig?

Er det en viss periode i livet vårt der vi er mer utsatt, og villige til å prøve mer?

Jeg prøvde hasj første gang når jeg var 16, og har aldri hatt noe sug til å teste andre ting, men så vil jeg også påstå at jeg var mer moden og voksen enn de andre som jeg hang med, dette fordi jeg gikk igjennom ting som gjorde at jeg måtte bli fortere voksen enn de andre, ta mer ansvar osv.

Så det jeg egentlig lurer på, er du mer utsatt for hardere stoffer jo tidligere du prøver hasj? Jeg vil tru det, siden ungdommer har lett for å bli overtalt, eller knekke under grussepress.

Lenke til kommentar
Og ved legalisering vil man øke tilgjengeligheten, og dermed også utsette allmennheten for udokumenterte risikoer...

6372873[/snapback]

tror ikke akkurat fler personer i "målgruppen" vil prøve hvis det blir legalisert, det er allerede såpass stor tilgjengelighet at hvis man har lyst å prøve er det lett mulig å gjennomføre. problemet er da at man da begår en kriminell handling.

legalisering tror jeg vil gjøre at man ikke oppsøker kriminelle miljøer for å anskaffe seg maja og dermed slipper "gateway-drug" spekuleringen.

6373134[/snapback]

Dette er spekulasjoner uten rot i virkeligheten. All rusmiddelforskning viser at om tilgjengeligheten av et stoff øker så vil også konsumet, og med det misbruket, øke. At alle i dag har mulighet til å skaffe seg hasj om dei absolutt vil er ikke saken relevant. I dag må du selv aktivt leite etter miljøer som tilbyr hasj for å få tak i stoffet, det er ei ganske stor barriere. Om hasj blei legalisert ville det bare vært å gå ned på butikken eller polet for å få tak i stoffet.

Lenke til kommentar
All rusmiddelforskning viser at om tilgjengeligheten av et stoff øker så vil også konsumet, og med det misbruket, øke. At alle i dag har mulighet til å skaffe seg hasj om dei absolutt vil er ikke saken relevant. I dag må du selv aktivt leite etter miljøer som tilbyr hasj for å få tak i stoffet, det er ei ganske stor barriere. Om hasj blei legalisert ville det bare vært å gå ned på butikken eller polet for å få tak i stoffet.

6373321[/snapback]

At du selv må lete etter hasjen er tull, værtfall hvis du bor i Oslo.

Dra på riktig side av karl johan, så trenger du ikke spørre etter kola, mornings, speed osv...det blir du tilbudt!

Hadde det blitt legalisert, så hadde du nok hatt en økning til å begynne med, mye fordi det hadde blitt snakket så utrolig mye om i media osv, men dette ville dabbet av etterhvert.

Lenke til kommentar
All rusmiddelforskning viser at om tilgjengeligheten av et stoff øker så vil også konsumet, og med det misbruket, øke. At alle i dag har mulighet til å skaffe seg hasj om dei absolutt vil er ikke saken relevant. I dag må du selv aktivt leite etter miljøer som tilbyr hasj for å få tak i stoffet, det er ei ganske stor barriere. Om hasj blei legalisert ville det bare vært å gå ned på butikken eller polet for å få tak i stoffet.

6373321[/snapback]

Dra på riktig side av karl johan, så trenger du ikke spørre etter kola, mornings, speed osv...det blir du tilbudt!

Hadde det blitt legalisert, så hadde du nok hatt en økning til å begynne med, mye fordi det hadde blitt snakket så utrolig mye om i media osv, men dette ville dabbet av etterhvert.

6373360[/snapback]

Norge != Oslo

Om du så blir tilbudt det av mer eller mindre småkriminelle folk på Karl Johan er forsåvidt irrelevant, det er en ganske større barriere enn om det hadde vært lovlig, og fritt tilgjengelig.

Til dette siste utsagnet ditt, så tror jeg ikke at ett oppsving med legalisering har noe som helst med medieomtale å gjøre. Planten får nok omtale fra før, og det finnes ikke en sjel i norge som ikke har hørt om planten, eller fått opplæring om stoffet (unntaket er selvfølgelig barn). Forbruket vil øke, fordi flere får enkelt tilgang til stoffet. Flere begynner å bruke det til daglig, uten at vi helt har oversikten over de langsiktige konsekvensene.

Lenke til kommentar

6373321[/snapback]

6373360[/snapback]

Norge != Oslo

Om du så blir tilbudt det av mer eller mindre småkriminelle folk på Karl Johan er forsåvidt irrelevant, det er en ganske større barriere enn om det hadde vært lovlig, og fritt tilgjengelig.

Til dette siste utsagnet ditt, så tror jeg ikke at ett oppsving med legalisering har noe som helst med medieomtale å gjøre. Planten får nok omtale fra før, og det finnes ikke en sjel i norge som ikke har hørt om planten, eller fått opplæring om stoffet (unntaket er selvfølgelig barn). Forbruket vil øke, fordi flere får enkelt tilgang til stoffet. Flere begynner å bruke det til daglig, uten at vi helt har oversikten over de langsiktige konsekvensene.

6373388[/snapback]

En ser da at folk er relativt informert om konsekvenser av andre rusmidler per dags dato, og med legalisering kommer da også en omstruktur av distribusjon. Legalisering ville ført til åpenhet om bruk av cannabis og gjøre kriminelle miljøer uintressert i å tilby varen, og staten kan regulere seriøse aktører og omfang av tilbud, feks. bare tilby cannabis over apotekskranker, advarsler på etiketter, aldersgrenser osv osv. Folk ville på den måten være fullt informert av konsekvenser av bruken og om faren den kan representere.

Lenke til kommentar

De store gutta holder seg unna cannabis uansett :roll:

Det er pepper som virkelig er lønnsomt, og kola i større byer.

Er mye lettere å få solgt crack og speed enn heroin f.eks.

Man tjener også mye mer på det fordi det ikke eksisterer kvantumsrabbatt. Viss man skal selge 1kg skunk så kan man ikke ta 150 pr g, men tar gjerne under halvparten av gateverdi, men med crystal meth f.eks. kan man ta 1200 pr g for et kg uten problem.

Jeg kan få tak i pepper så og si når som helst, og jeg bor i en liten nordlandsby med 10 000 innbyggere. Når det gjeler tjall er det så og si alltid tørke her.

Når det gjelder trappetrinnsteoribullshitten igjen så må jeg få poengtere igjen at viss man vil prøve smack eller englestøv så gjør man jo selvfølgelig det uansett om hasj er legalt eller ikke. Viss hasj var legalt, så ville det vært mye vanskeligere å "klatre opp trappa" fordi man kjente ikke slike folk, fordi de fleste har ikke venner som driver med tunge ting.

Jeg prøvde meth første gang som 17-åring, det hadde ingenting med cannabis å gjøre i det hele tatt. Grunnen til at jeg ikke har noe problem med å bruke flein,syre eller meth er at jeg vet hvordan jeg reagerer på det.

Syre er dog umulig å få tak i her uten spesialbestilling.

Viss man vil prøve harde stoffer så er det ingenting som kan stoppe deg, i hvertfall ikke legalisering av en plante. :whistle:

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men i det grønnstekte, svartsvidde, er du nykter da Tørrfisk?  ;)

6374324[/snapback]

Vennligst utdyp.

6374427[/snapback]

Litt "såret" ?

Beklager, mesteparten av innleggene som du poster i denne tråden mener jeg å kunne kjenne igjen som påvirket av godteriet. Når du for meg, for en gangs skyld kommer med noe nyktert er det veldig bra. Strippet for "slang" og virker ekte/gjennomtenkt. Hvis du oppfattet det som en negativt, så var ikke det hensikten.

:blush:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hehe, tok det ikke negativt, ville bare at du skulle utdype det :)

Er på besøk hos mine foreldre, så har slaktet alt av planter og blir neppe til å røyke noe annet enn tobakk før uti juli.

Bruker vel ikke slang når jeg er fjern? :hmm:

6374486[/snapback]

Så blir spørsmålet: Når er du fjern? :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så ofte jeg kan og har råd til :)

Kunne hatt 200g skunk nå viss jeg ikke hadde kastet plantene :(

6374555[/snapback]

Jeg ble huket av Onkel med 300gr. I rettsaken prøvde Onkel å dra frem disse grammene, problemet var at det var stengler, som ikke har noen virkning, Jeg vant og Onkel tapte. Tenk at de var så opplyste at de sammenlignet stengel med blomsterknopper. :love:

Hvorfor kastet du snadderet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kastet mine kjære super skunk og white whidows fordi mamma var ikke særlig blid når jeg kom med dem hjem.

Skal dyrke hydro til høsten, da blir det ikke mer tørroco på meg nei!

6374686[/snapback]

Vurdere å drepe mamma kanskje i tillegg? :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...