Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Nja, den er jo flyttet over til PRS, så denne tråden skal egentlig dreie seg om samfunnsdebatten rundt planten... :)

6372133[/snapback]

Og siden den er flyttet hit har jeg lest litt i den. Her er like mange skråsikre og "religiøse" enn i tilsvarende debatter om religion. Og argumentene (både de billige, de litt dypere og mytene, både for og mot) har ikke beveget seg en millimeter siden jeg var på (de fleste av) deres alder for 30 år siden...

 

På de 30 årene har statskirken begynt å vakle, AKP har droppet "væpna" fra revolusjonen, og Sovjet-unionen er borte vekk. Det er kjekt å se at noe er ved det gamle.

 

Jeg tror bare jeg får ønske dere lykke til, hva dere enn mener om temaet. Dette er ikke min "kamp"...

 

Geir :)

6372318[/snapback]

Hehe, mange gullkorn her :!:

 

Hm. Jeg har jobbet på psykiatirisk akkuttavdeling for en del år tilbake. Opplevelsene der fikk meg til å droppe alle planer om hasjrøyking.

 

Så om hvorvidt det er farlig/farligere enn alkohol.. Den ting er hvertfall sikkert- det er ikke mulig å forby alkohol og legalisere hasj. Det holder at vi sliter med negative virkninger av ett rusmiddel.

6372329[/snapback]

Er vel egentlig dette jeg selv tror og frykter, har aldri prøvd planten selv, men har sett en del psykiske forandringer på venner som har brukt den. Om det skyldtes cannabis eller ikke, vet ikke jeg, men det skremte meg også iallefall bort fra tanken.

 

Likevel er jeg åpen for å bli overbevist om at det er tryggere enn alkohol, derfor håper jeg som sagt på en link til noe grundig forskningsarbeide fra en nøytral kilde :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Er vel egentlig dette jeg selv tror og frykter, har aldri prøvd planten selv, men har sett en del psykiske forandringer på venner som har brukt den. Om det skyldtes cannabis eller ikke, vet ikke jeg, men det skremte meg også iallefall bort fra tanken.

 

Likevel er jeg åpen for å bli overbevist om at det er tryggere enn alkohol, derfor håper jeg som sagt på en link til noe grundig forskningsarbeide fra en nøytral kilde :)

6372356[/snapback]

 

Det er vanskelig å finne holdbar dokumentasjon på at "normalt" hasjbruk medfører negative endringer i psyken. Har sett flere som har vært for og imot, uten å gi noe bombesikkert svar.

Det jeg vet er at i mine good old mere durkdrevne dager så var hasjrøykere en klikk, som ikke tolererte andre rusmidler, ikke engang alkohol var stuerent. Idag mener jeg etter egen erfaring at brukere er tildels veldig ukritisk til hva dem stapper i seg. Med den holdningen så er det ikke så merkelig at skader kan oppstå.

 

Peace and love :cool:

Lenke til kommentar

Pot Doesn't Cause Permanent Brain Damage Studie gjort ved: University of California, San Diego (UCSD) School of Medicine.

 

Study Finds No Link Between Marijuana Use And Lung Cancer - Presentert på American Thoracic Society International Conference

 

Study Finds Marijuana Use May Pose Health Threat To Baby Boomers - Økt fare for hjerteinfarkt hos folk allerede i faresonen for hjerteanfall, i timene etter bruk av marijuana. - Beth Israel Deaconess Medical Center

 

Sperm From Marijuana Smokers Move Too Fast Too Early, Impairing Fertility, UB Research Shows - Undersøkelser gjort ved University at Buffalo.

 

Study Finds No Association Between Marijuana Use And Incidence Of Oral Cancer - Forskning gjort ved Fred Hutchinson Cancer Research Center.

 

Altså, her viser forskning, at de dokumenterte negative effektene ved langsiktig bruk av marijuana er fare for hjerteproblemer, i stor grad hos de som allerede er utsatt (familie med mye hjertesykdom, overvektige osv), og tilfeller av redusert spermproduksjon.

 

Post gjerne flere forskningsartikler (merk, ikke propaganda) som støtter begge sidene av saken for å underbygge en eventuell konklusjon.

 

Uansett hva politikere synes bør marijuana gis i medisinsk sammenheng med referanse fra lege i de tilfeller av kreft der effektene av marijuana kan virke positivt. Effektene av marijuana er dokumentert å redusere bieffekten av cellegiftbehandling som bla. sterk kvalme og hos noen former for anorexia, som reduserer evnen til å tilta seg næring i lang tid etter behandling.

 

Når det hjelper offentlig bruk, er jeg imot forbud for kjøp salg og dyrking av marijuana, ikke fordi jeg har av interesse av å tilby mer rusmiddler, men et forbud mater et kriminellt marked som i seg selv skaper mer problemer enn noen som helst pot-røyker.

Lenke til kommentar

Takker for linken, ypperlig research det der :)

 

har en kommentar til den første artikkelen, der forskning påviste ingen langsiktige psykiske effekter (med unntak av hukommelsen):

 

[snip]

 

In describing the negative effects in the study, the research team said the problems observed in learning and forgetting suggest that chronic long-term cannabis use results in selective memory defects. They added that "while the results are compatible with this conclusion, the effected size for both domains was of a very small magnitude."

 

Grant added that the minimal side effects seen "raised the question of practical significance. If we barely find this tiny effect in long-term heavy users of cannabis, then we are unlikely to see deleterious side effects in individuals who receive cannabis for a short time in a medical setting."

 

In addition, Grant said that heavy marijuana users often abuse other drugs, such as alcohol and amphetamines, which also might have long-term neurological effects. This raises the question of the extent to which the other drugs contributed to the minimal problems found in learning and forgetting in the marijuana users.[snip]

Det er vel helst dette jeg er mest opptatt av, om det er en sammenheng mellom (mis)bruk av cannabis, og tyngre stoffer, noen som har noen kilder på det?

 

(og spar meg for slike 99% av rusmisbruker har spist sjokoladepudding)

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det kan finnes pålitelig forskning på det punktet, det blir vel heller å dra statistikk fra tyngre rusmiljøer for å spør hva rusmidler de har brukt på veien til situasjonen de er i. Men selv om de har brukt marijuana vil det fremdeles ikke bevise at marijuana som substans i seg selv skaper et krav om kraftigere rusmidler.

 

En kan spekulere i at årsaken for at Marijuana kan virke som et "gateway-drug" er nettop fordi det er ulovlig. At behovet for å gå inn i kriminelle miljø for å tilegne seg marijuana utsetter en for et miljø som også omsetter andre rusmiddler.

 

:hmm:

 

Skal se om jeg finner statistikk noe sted.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen stoffer i Cannabis som liksom gir deg et slags "sug" til å begynne med sterkere stoffer?

6372606[/snapback]

Noe slikt finnes ikke i noen stoffer. At folk går over til hardere stoffer er enten fordi de er eksperimentelle, sugne på hardere rus, eller fordi de har blitt såpass vant til rusen at de går lei. Dette kan selvfølgelig gjelde hasj også, men det er ingen direkte sammenheng.

Enkelt og greit: Det finnes ingen stoffer som gir deg lyst på stoffer du aldri har prøvd. Kanskje med unntak av chilinøtter som gjør selv spedbarn øltørste.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det finnes "hasjrøykere" på psykiske avdelinger, er fordi at de har vært deprimerte e.l. og dermed begynt å selvmedisinere seg med hasj. Det var ikke hasjen som førte til depresjonen, men depresjonen som førte til at de brukte hasj.

6372599[/snapback]

Jeg skulle tro at noen som har arbeidet med nettopp disse menneskene burde kjenne problemene deres og årsaken til det bedre enn mange andre.

 

Det finnes ingen stoffer i Cannabis som liksom gir deg et slags "sug" til å begynne med sterkere stoffer?

 

Finnes det noen slike i pizza? Kanskje det...

6372606[/snapback]

LNX PLZ... ;)

 

Er forresten enig med deg der, Trynemjoel, det er vanskelig, men også ufattelig viktig å faktisk finne ut om cannabis er et gateway-drug.

 

Det er uansett veldig liten tvil om at økt forskning på planten er nødvendig, både for å dokumentere nettopp dette, og de positive medisinske effektene planten har, og hvordan dette kan utnyttes på en god og trygg måte til folkets beste :)

Lenke til kommentar
Hm. Jeg har jobbet på psykiatirisk akkuttavdeling for en del år tilbake. Opplevelsene der fikk meg til å droppe alle planer om hasjrøyking.

6372329[/snapback]

 

 

Da har du vel også sett tilfeller som fikk deg til å droppe alkohol? Jeg har sett mennesker slått barna sine i alkoholrus, jeg har sett mennesker havne i fengsel etter vold i alkholrus, jeg har sett mennesker kjøre av veien i alkoholrus, og jeg har selv en nær slektning som tok selvmord etter år som alkoholiker. Er ikke disse tilfellene minst like skremmende som en hasjrøyker med psykiske problemer?

Lenke til kommentar

Jeg "har hørt" om folk som røyka "en del" hasj som etter hvert ikke fikk samme effekten av røykinga og derfor gikk over til tyngre stoff som substitutt.

 

Også jeg har, som bK_Coder, sett psykiske forandringer hos venner som har røyka hasj relativt mye. Ei venninne av meg utvikla forfølgelsesmani, ei blei reint apatisk en kompis blei også apatisk og fikk merkbart dårligere korttidshukommelse. Jeg har også venner som røyker en del som ikke har fått noen problemer.

 

Cannabis kan utløse psykisk sykdom[forskning.no]

Hasj er et rusmiddel på linje med alle andre, og har derfor skadevirkninger som kan være svært alvorlige. Man blir sløv over lengre tid, og ved langvarig bruk utvikles ofte en grad av apati. Hasj påvirker også yteevnen i krevende situasjoner, for eksempel bilkjøring. Man blir likeglad, og mister ofte perspektiv og ambisjoner.

 

Cannabis kan gi psykoser[forskning.no]

Ungdom og unge voksne som røyker tjall i dag, har større sjanser for å oppleve psykotiske symptomer i løpet av de neste årene, melder Nature. Det er i hvert fall konklusjonen etter at forskere fra universitetet i Maastricht fulgte 2437 ungdommer i aldersgruppa 14 til 24, over en periode på fire år.

 

Cannabis kan ha positiv effekt på MS[forskning.no]

Personer rammet av sykdommen multippel sklerose opplevde mindre smerte og muskelstivhet etter å ha prøvd cannabis. Men det gjorde også de på placebo.

 

Rev bak øret? La den bli der

Forskere fra University Hospital of Patras i Hellas har sammenlignet storrøykere med lengre og kortere fartstid, og ei gruppe som ikke hadde røykt stoffet jevnlig. Resultatene er nok en smule nedslående for alle som fyrer opp flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Da har du vel også sett tilfeller som fikk deg til å droppe alkohol? Jeg har sett mennesker slått barna sine i alkoholrus, jeg har sett mennesker havne i fengsel etter vold i alkholrus, jeg har sett mennesker kjøre av veien i alkoholrus, og jeg har selv en nær slektning som tok selvmord etter år som alkoholiker. Er ikke disse tilfellene minst like skremmende som en hasjrøyker med psykiske problemer?

6372627[/snapback]

Det er et argument for å forby alkohol, ikke for å tillate hasj...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Da har du vel også sett tilfeller som fikk deg til å droppe alkohol? Jeg har sett mennesker slått barna sine i alkoholrus, jeg har sett mennesker havne i fengsel etter vold i alkholrus, jeg har sett mennesker kjøre av veien i alkoholrus, og jeg har selv en nær slektning som tok selvmord etter år som alkoholiker. Er ikke disse tilfellene minst like skremmende som en hasjrøyker med psykiske problemer?

6372627[/snapback]

Det er et argument for å forby alkohol, ikke for å tillate hasj...

 

Geir :)

6372712[/snapback]

 

 

Tja, slik jeg ser det trenger folket et rusmiddel, og da er hasj et bedre alternativ enn alkohol. Å kriminalisere alkohol er uaktuelt i dag, vi har allerede sett hvordan det gikk i USA, mafiaen tjente store penger på kriminaliseringen. Men jeg tror at vist vi legaliserte hasj ville alkoholbruken gå betydelig ned, og selvfølgelig ville bruken av sterkere stoffer som heroin synke drastisk, noe Nederland er et bevis på.

Lenke til kommentar

Extrakter fra planten finnes allerede i forskjellige sammenheng, alt fra papir til hudkrem har blitt laget av den, noen påstår også at når teknikken for å fremstille papir av cannabis gikk treindustrien hardt til verks for å støtte bevegelser mot bruk av planten.

 

ekstrakter og forskjellige utskudd av midler funnet i cannabis brukes i dag i forskning rundt smertereduserende middel da også i sammenheng i behandling av kreft.

 

Bruk av alle former for rusmiddler i ung alder viser til sammenheng av psykiske problemer i senere alder: Clicky

Se at prosentandel røykere øker i langt større grad en marijuanabrukere.

 

Men det er da argumentativt om en vil bruke slike nummer for å advokere at rusmiddler skaper psykiske problemer eller bare blir brukt for å hemme problemer som i senere tid får utslag i psykiske problemer.

Lenke til kommentar

 

Bruk av alle former for rusmiddler i ung alder viser til sammenheng av psykiske problemer i senere alder: Clicky

Se at prosentandel røykere øker i langt større grad en marijuanabrukere.

 

 

Da er spørsmålet om det er hasjen som fører til psykiske problemer, eller om det er psykiske problemer som fører til hasjen, min erfaring er sistnevnte.

 

Når det gjelder ekstrakter fra planten har jeg både tannpasta og hudkrem med cannabis ekstrakter. :p

Lenke til kommentar

 

Bruk av alle former for rusmiddler i ung alder viser til sammenheng av psykiske problemer i senere alder: Clicky

Se at prosentandel røykere øker i langt større grad en marijuanabrukere.

 

 

Da er spørsmålet om det er hasjen som fører til psykiske problemer, eller om det er psykiske problemer som fører til hasjen, min erfaring er sistnevnte.

 

Når det gjelder ekstrakter fra planten har jeg både tannpasta og hudkrem med cannabis ekstrakter. :p

6372804[/snapback]

Det er jo også en ting, og som sagt mener jeg at det trengs mer forskning på dette, før man kan diskutere legalisering.

Lenke til kommentar

 

Bruk av alle former for rusmiddler i ung alder viser til sammenheng av psykiske problemer i senere alder: Clicky

Se at prosentandel røykere øker i langt større grad en marijuanabrukere.

 

 

Da er spørsmålet om det er hasjen som fører til psykiske problemer, eller om det er psykiske problemer som fører til hasjen, min erfaring er sistnevnte.

 

Når det gjelder ekstrakter fra planten har jeg både tannpasta og hudkrem med cannabis ekstrakter. :p

6372804[/snapback]

Det er jo også en ting, og som sagt mener jeg at det trengs mer forskning på dette, før man kan diskutere legalisering.

6372832[/snapback]

 

Vel om man skal se på skadene andre lovlige rusmidler gjør mot en person og setter dem opp mot hverandre, kan det jo diskuteres om man har gjort det rette valget når det gjelder valget om å forby akurat cannabis. Legalisering av alkohol og røyk ble ikke legalisert på grunn av de små helsefarene de stod til å skape, men kanskje heller totalkonsumet og utbredelsen av russtoffene, som ville føre til kaos om det ville blidt forbudt, som sett i USA da Mafiaen og alkoholsmuglingen var på sitt høyeste.

Lenke til kommentar
Og ved legalisering vil man øke tilgjengeligheten, og dermed også utsette allmennheten for udokumenterte risikoer...

6372873[/snapback]

tror ikke akkurat fler personer i "målgruppen" vil prøve hvis det blir legalisert, det er allerede såpass stor tilgjengelighet at hvis man har lyst å prøve er det lett mulig å gjennomføre. problemet er da at man da begår en kriminell handling.

legalisering tror jeg vil gjøre at man ikke oppsøker kriminelle miljøer for å anskaffe seg maja og dermed slipper "gateway-drug" spekuleringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...