Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

hvis du spiser 10-20 bananer om dagen og ikke stort annet så blir de banane veldig usunne de også.
usundt med melk au.
nugatti, cola, og forskjellig sukker som alle har fått fobi over

kalorier som jenter frykter

alt er skadelig i store mengder over lengre tid

så når hasjen kommer fram og det kommer fram at det kan være psykotiskt farlig for enkelte personer ved stort bruk og over lengre tid så spør jeg heller:

er det noe anderledes fra noe som helst annet i denne verden?
skal vi forby peanøtter fordi noen har allergi mot dem?

men hva vondt gjør hasjen i riktig bruk? ingenting :D

hva vondt gjør alle medikament pillene vi får på resept i bruk av dose anbefalt av legen? veldig mye :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble sluppet en bok i fjor som tar for seg hva man med sikkerhet kan si vi vet om cannabis pdd. Den heter noe så enkelt som "Hva vet vi om cannabis". Tar for seg planten, virkestoffer, endringen som har skjedd i den kjemiske sammensetningen til cannabisen som finnes på markedet, litt om syntetisk cannabis, virkninger, skadevirkninger, utviklingen i bruk, litt om lovgivningen og rettspraksis, samt en del hvor man drøfter aspekter ved avkriminalisering og legalisering. Den er verdinøytral og redegjør for hva det pdd. finnes forskningsmessig belegg for. Anbefales.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er mengden og virkestoffene. Sativex har en fornuftig ratio mellom THC og CBD, det som selges har i svært liten grad det og er alt for kraftig. Kjemikaliene er enda verre og er etter min mening temmelig nært rendyrket ondskap for profitt. Det å hele tiden søke sterkere opplevelser eller få samme opplevelsen som første gang er høyst menneskelig, men det er viktig å heller ta pauser og la det normalisere seg, da kan man holde ting på et lavt nivå. Dette gjelder alle lystbetonte ting. Ulykken ligger i grådigheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er mengden og virkestoffene. Sativex har en fornuftig ratio mellom THC og CBD, det som selges har i svært liten grad det og er alt for kraftig. Kjemikaliene er enda verre og er etter min mening temmelig nært rendyrket ondskap for profitt.

Det som selges her i Norge med kjent virkestoff har stort sett meget fornuftige forhold med generelt lavt innhold av THC. Det finnes også lite av Cannabis med høyt innhold THC sammenlignet med CBD, selvom det jo er forsåvidt lett å få tak i. Generelt som med alt annet, "man får det man betaler for".

Lenke til kommentar

Det som selges her i Norge med kjent virkestoff har stort sett meget fornuftige forhold med generelt lavt innhold av THC. Det finnes også lite av Cannabis med høyt innhold THC sammenlignet med CBD, selvom det jo er forsåvidt lett å få tak i. Generelt som med alt annet, "man får det man betaler for".

Det er umulig å vite det med mindre man måler det, og folk søker stadig høyere nivåer, noe som også reflekterer seg i hva som blir framavlet.

Så vidt jeg husker øker THC ved seksuell frustrasjon, og det har blitt målt ratioer på i alle fall 1:56 for CBD/THC. Da snakker man virkelig snarvei til problemer. Sativex er ca 1:1. Syntetisk har null balansering og er enda mer potent. Direkte galskap. Derfor er gatemarkedet som å spille russisk rulett med livet sitt.

Lenke til kommentar

Vel, dette er noe av det man peker på i boka jeg viste til: at cannabisen som selges generelt har fått større mengder THC mens mengden CBD har sunket. Det varierer selvfølgelig, men det er tendensen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, dette er noe av det man peker på i boka jeg viste til: at cannabisen som selges generelt har fått større mengder THC mens mengden CBD har sunket. Det varierer selvfølgelig, men det er tendensen.

Det er jo bare enda en grunn til å få det legalisert då slik at vi får regulert innholdet og mer kontroll på ting.

Nå finnes det veldig mange typer pot og hasj og det har veldig mye med hvordan indica og sativa innholdet er i planten, det er ikke alle typer som gir den samme medisin. en type ordner mot det og en anna type mot noe annet. men det som blir solgt på gata i dag blir regulert av kriminelle, hva forventer du? når ser du en kriminell spør om ID for eksempel? en kriminell driter i innholdet så lenge varen blir solgt og kunden blir fornøyd.

Det er noe å ta i betraktning i det du skriver der ;)

Lenke til kommentar

var gjerne litt retoriske samtidig som jeg ville høre di mening men tenkte ikke så mye på hva vi hadde diskutert tidligere og sånt, tenkte heller på å legge til noen viktige bemerkninger i det du sa der i forrige post.
Vi har diskutert en god del om det med påvirkning til psyken og litt av hvert i den andre tråden, men vil alikavel ikke si at det er farlig i det hele tatt.

Da kan du si peanøtter, støv, glukose, dyrehår også er farlig fordi visse folk er allergiske.

alle er forskjellgie så det er en selvfølge at ikke alle tåler det like bra, men det gjør så enormt mye bra i forhold så de få negative tingane som kommer med langvarig tungt bruk har nesten ikke et statistisk grunnlag engang

Lenke til kommentar

Jeg tror også man vil kunne forebygge en del skadevirkninger ved at distribusjonen skjer gjennom regulerte systemer ja, i likhet med hvordan tobakk og alkohol i dag selges. Helt 100% sikker blir man jo ikke, verken på utfallet av en evt. legalisering eller ift. skadevirkningene i et system med legalisering heller. Men det virker logisk i mitt hode ut fra erfaringene med alkohol, avkriminalisering i andre land og ut fra hvordan distribusjonen foregår i dag (uregulert).

Dette blir jo gjentakelse av hva jeg har sagt tidligere, men mtp. skadevirkningene på cannabis kontra allergener (som er det du beskriver), så er det en forskjell ift. at man enkelt kan teste for allergier, mens man ikke enkelt kan teste ift. psykologisk sårbarhet.

Det som slår meg som mest problematisk ift. misbruk av cannabis, er at det er forholdsvis kort vei fra rekreasjonelt bruk til misbruk. Bakgrunnen for dette tror jeg er sammensatt. Noe kan tenkes å handle om at man ikke blir fyllesyk av cannabis. Mao. er det lettere å bruke ofte enn alkohol. Videre er det lett å komme inn i subkulturer preget av at man er på siden av samfunnet og miljøer preget av overforbruk. Også opplever jeg at det er ganske mange som selvmedisinerer med cannabis, altså at misbruket dekker over underliggende psykiske plager, feks. angst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som slår meg som mest problematisk ift. misbruk av cannabis, er at det er forholdsvis kort vei fra rekreasjonelt bruk til misbruk. Bakgrunnen for dette tror jeg er sammensatt. Noe kan tenkes å handle om at man ikke blir fyllesyk av cannabis. Mao. er det lettere å bruke ofte enn alkohol. Videre er det lett å komme inn i subkulturer preget av at man er på siden av samfunnet og miljøer preget av overforbruk. Også opplever jeg at det er ganske mange som selvmedisinerer med cannabis, altså at misbruket dekker over underliggende psykiske plager, feks. angst.

For ikke og nevne at det er utrolig vanskelig å se rusen på en dreven bruker.

Vel, dette er noe av det man peker på i boka jeg viste til: at cannabisen som selges generelt har fått større mengder THC mens mengden CBD har sunket. Det varierer selvfølgelig, men det ertendensen.

Det er jeg helt enig i, ønsket bare stoppe fremstillingen om at alt innunder Cannabis i Norge = plata. Det finnes mer enn nok av distributører som kjenner godt til hvor, når og hva varen inneholder. Kommer man seg inn i en dyrkering er dette ofte enda mer nøyaktig, hvor av noen faktisk tester sine saker i GC.

Dette er ikke tilfellet med hasj, som ofte er litt som beskrevet over

Derfor er gatemarkedet som å spille russisk rulett med livet sitt.
selvom dette er ekstremt satt på spissen. Om man ikke plukker opp faresignaler over flere måneders misbruk av feil vare(eller hvordan rusen i seg selv er, for en dreven bruker), er det andre underliggende alvorlige problemer utover selve misbruket. Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+987123879

Cannabis som alt annet, kan bli missbrukt.
Mange som fint klarer å drikke hver eneste helg,
samtidig finnes det mennesker som ikke klarer det.

Når det gjelder helsen, er cannabis et av stoffene i verden som er mest forsket på.
Det blir stadig oppdaget nye ting, hvor cannabis enten har positiv eller negativ effekt.

Alt i alt går det personen.
Noen blir raskere avhengig av rusmidler,
andre røyker hele livet (med mellomrom).

Hvis man nå først skal nyte det, vil nok en vaporizer være minst skadelig for lungene.
Jo mindre tobakk man blander, jo mindre skadelig.

En annen virkning som kan skje, dog forekommer det svært sjeldent.
Er at rusen fra cannabis utløser en underliggende psykisk sykdom,
som fører til div symptomer. Skal nevnes at alkohol kan gjøre det samme.

Kan ikke si 100% sikkert, men mener naturlig dyrket cannabis (altså ikke hasj),
er best for kropp og sjel :)

Hvis du ikke har prøvd cannabis / hasj enda, vil jeg anbefale fra personlig erfaring
at du lar være.

Det man ikke har prøvd, har man ikke lyst på (også merkbart på økonomien).

Endret av Slettet+987123879
Lenke til kommentar

Var lenge veldig positivt innstilt på cannabis. Røyket det selv over en lengre periode sammen med en del venner. Merket selv ingen negative effekter av det, men en av mine venner ble som følge av dette innlagt på psykiatrisk og en annen er helt ute på kjøret.

Jeg ble her vitne til at to av mine beste venner ble totalt forandret gjennom bruken av cannabis. Han som ble innlagt gikk det heldigvis bra med og han har bestemt seg for å aldri røre stoffet igjen.

Den andre vennen min derimot har det ikke gått så bra med. Han forsvinner uker av gangen, reiser til andre byer for å røyke med venner han har fått seg der gjennom dealers etc. Skal begynne andreåret på videregående for femte gang nå og jeg har i det siste fått en voksende mistanke om at han vertfall har prøvd sterkere stoffer.

Så dere som sier at stoffet er totalt ufarlig tar desverre feil. Dette som alt annet kan misbrukes, men ved ansvarlig bruk er det ikke et problem.

Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar

Aldri vært noe mer fokus på CBD i cannabis en pr idag, så dette med at cannabis idag inneholder mindre er mulig aktuelt for noen land men ikke i land der cannabis er avkriminalisert eller legalisert evnt fører en liberal politikk ala Nederland,Sveits,Spania.

I Nederland er Bediol veldig populært blant pasienter, synes selv den er best av alle typer jeg har prøvd, sativex er ikke noe satse på, Norge tar dem blodpriser for den, i Tyskland krevde myndighetene at GW halverte prisen.

Med forbud kommer fokus på maks profitt , maks profitt har ofte en venn kalt kynisme.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

Hva har det med saken å gjøre om det er farlig eller ei? Det er mange ting som er farligere enn hasj men som ikke er forbudt. Min holdning er at ingen skal kunne fortelle deg hva du skal putte og ikke putte i din egen kropp, forutsatt at du ikke skader noen andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er mange ting som er mye farligere for samfunnet enn cannabis, hvorfor er ikke disse tingene forbudt?

Dessuten er det rimelig naivt å tro at noen vil la være å røyke cannabis kun fordi at en eller annen politiker sier at det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Dessuten er det rimelig naivt å tro at noen vil la være å røyke cannabis kun fordi at en eller annen politiker sier at det ikke er lov.

Nei, det er ikke naivt. Lover virker normative og begrenser også tilgjengeligheten.

Spesielt i et land som Norge der få bruker cannabis i dag må vi forvente en betydelig økning i antall brukere dersom det blir legalisert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, det er ikke naivt. Lover virker normative og begrenser også tilgjengeligheten.

Spesielt i et land som Norge der få bruker cannabis i dag må vi forvente en betydelig økning i antall brukere dersom det blir legalisert.

Beklager, men det er en utrolig naiv holdning du utviser her. Nå har man prøvd de samme virkemidlene for å bekjempe narkotika i snart 40 år, og ting er jo verre enn noen gang. Så: påstår du virkelig at forbudet mot narkotika er en suksesshistorie?

Ellers kan vi jo nevne forbudstiden i USA og six o'clock swill i Australia som skoleeksempler på at forbud ikke fungerer. Sexkjøpsloven her hjemme er et annet.

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
~ Albert Einstein
Legger forøvrig merke til at du unnlot å svare på hvorfor vi ikke gjør andre ting som er farligere enn cannabis forbudt?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Virkelig? Jeg kan når som helst på døgnet få tak i tilnærmet alle mulige rusmidler tilgjengelige, uten at jeg blir spurt om legitimasjon e.l. Det samme kan ikke sies om alkohol. Stiller også spørsmålstegn ved resten av påstandene, at så få i dag bruker Cannabis, samt at vi kan forvente en betydelig økning i bruk ved legalisering.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...