Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langvarige virkninger: Blant de langvarige skadene er det stor risiko for å få lungekreft, og de indre organene kan skades. I lengden kan hasjbruk være livsfarlig. I tillegg blir man mer utsatt for psykiske lidelser som schizofreni og psykoser.

Vil dere ha kilder, spør :)

Kan jeg få kilder på det der? Ingen lang liste med linker, helst et lite utdrag fra nettsidene som backer up det du påstår.

Lenke til kommentar

Kan jeg få kilder på det der? Ingen lang liste med linker, helst et lite utdrag fra nettsidene som backer up det du påstår.

Uff det blir slitsomt, har gitt deg listen med relevante kilder, kan du ikke bare lese igjennom et par som jeg gjorde da jeg skrev det tidligere innlegget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan cannabis være skadelig. Noen av symptomene nevnes også i rapportene du linker til. Men det er milevis derfra til å påstå at hasjbruk er et livsfarlig samfunnsproblem.

Stort sett alt kan være skadelig for deg.Neste uleste emne →

Har ikke sagt at det er et livsfarlig samfunnsproblem, jeg sa at det er et samfunnsproblem og at det kan være farlig. og resultere i døden, hvis man kjører i beruset tilstand osv. Selvfølgelig så avhenger "farlighetsgraden" jo av doser og hvor ofte man bruker det samt hvem som bruker det(man kan jo reagereforskjellig) .

Endret av StilleVann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

StilleVann, ikke lat som du er noen rusekspert. De sidene du linker til er fylt med norsk anti-cannabis propaganda!

Faktumet er at cannabis er et av de mildeste rusmidlene, og forbudet gjør mer skade enn det gjør godt for samfunnet.

Grunnen til at vi i Norge har mye problemer med ungdom som sklir ut med å røyke bønner hver dag, eller gå over til tyngre stoffer, er fordi det ikke er regulert. Et forbud kan ikke stoppe kriminelle bander fra å føre inn narkotika og selge dette til barn under 18 år. En legalisering vil skape et mye større gap mellom cannabis, som ikke er så farlig, til amfetamin, kokain, ecstasy, osv, som er brukt i stor grad av ungdom i dag.

Hvis man kunne kjøpt trygg hasj/cannabis på apoteket, eller dyrket den selv, hadde det vært mye mindre helseskadelig enn mye av det man får "kjøpt på gata" i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten, hovedgrunnen til at cannabis ble forbudt, og fortsatt er det, er fordi det kan brukes til produksjon av tekstil/klær, miljøvennlig plast, bil-olje, melk, mat(proteinrike frø). Og Cannabis kan dyrkes av hvem som helst, så dette er en stor trussel for mange store i industrien i dag. Men folket begynner å få opp øya for dette, så det er bare et spørsmål om tid før hamp og cannabis blir legalisert!

• Liker 3
Lenke til kommentar

StilleVann, ikke lat som du er noen rusekspert. De sidene du linker til er fylt med norsk anti-cannabis propaganda!

Faktumet er at cannabis er et av de mildeste rusmidlene, og forbudet gjør mer skade enn det gjør godt for samfunnet.

Grunnen til at vi i Norge har mye problemer med ungdom som sklir ut med å røyke bønner hver dag, eller gå over til tyngre stoffer, er fordi det ikke er regulert. Et forbud kan ikke stoppe kriminelle bander fra å føre inn narkotika og selge dette til barn under 18 år. En legalisering vil skape et mye større gap mellom cannabis, som ikke er så farlig, til amfetamin, kokain, ecstasy, osv, som er brukt i stor grad av ungdom i dag.

Hvis man kunne kjøpt trygg hasj/cannabis på apoteket, eller dyrket den selv, hadde det vært mye mindre helseskadelig enn mye av det man får "kjøpt på gata" i dag.

Hehe... tror nok ikke jeg later som om jeg er noen "rusekspert" som du kaller det. Hvordan kan du forøvrig vite at nettsidene er fylt med "norsk anti-cannabis propaganda?" Jeg er som sagt ingen ekspert innenfor dette emnet, men jeg stoler på nettsidene og forskningen og faktum er at samtlige rusmidler inkl. cannabis er skadelige på en eller annen måte. Ser ikke bort i fra at du har rett om at cannabis er det minst farlige narkotiske rusmiddelet.

Ja, det du sier kan stemme, men vær så snill, kom med kilder på din påstand om anti-cannabis propaganda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faen meg flere år siden forskere fant ut at cannabis IKKE er kreftfremkallende, snarere tvert imot, så jobber disse virkestoffene i cannabis effektivt MOT KREFT. Både lunge kreft og hjernekreft.

Cannabis bør dyrkes så mye som mulig, over hele planeten. Planta produserer dobbelt så mye papir som trær, og vokser nytt og på nytt hvert år. Cannabis tar også opp dobbelt så mye CO2 fra lufta som trær..

10 kjappe:

http://www.drugpolicy.org/drug-facts/10-facts-about-marijuana

24 åring kurert for hjernekreft etter å nekte cellegift, og bruk av canna oil mot hodeskallen.

http://patients4medicalmarijuana.wordpress.com/2013/04/21/24-yr-old-rejects-chemo-curing-brain-cancer-with-cannabis-oil/

Ingen sammenheng mellom cannabis og lungekreft

http://healthland.time.com/2012/01/10/study-smoking-marijuana-not-linked-with-lung-damage/

Ingen sammenheng mellom cannabis og psykiske problemer

http://www.salon.com/2012/12/21/study_alcohol_not_marijuana_is_bad_for_your_brain/

Det er ikke min oppgave å lære deg om dette, gjør litt research før du åpner kjeften(edit: om et så omfattende emne)!!!

Endret av iNtensimilla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen kan si nøyaktig hvor farlig hasj er fordi Well controlled large scale clinical studies have not been done

Mange små dårlige kontrollert studier har blitt gjort og det overrasker få forskere at mange står i konflikt med hverandre. Er du ikke en utdannet toksikolog blir det vanskelig å vurdere disse sm studier på saklig måte

Lenke til kommentar

StilleVann, har du lest igjennom dine egne kilder? :roll:

Fra wikipedia.no:

En 20 år lang undersøkelse av 5000 cannabisrøykere mellom 18 og 30 år, publisert i Journal of the American Medical Association i januar 2012, påviste ingen tegn på skader på lungene etter langvarig cannabisrøyking. Tvert imot viste undersøkelsen at cannabisrøykere har høyere lungekapasitet enn selv ikke-røykere, og langt høyere lungekapasitet enn tobakkrøykere. I rapporten spekulerte forskerne om at kanskje kombinasjonen med at cannabisrøyken ikke skader lungene (slik tobakksrøyk gjør) og at de dype lungedragene ofte tatt under inhalering faktisk trente opp lungene var en mulig årsak til dette resultatet.
Lenke til kommentar

Har ikke sagt at det er et livsfarlig samfunnsproblem, jeg sa at det er et samfunnsproblem og at det kan være farlig. og resultere i døden, hvis man kjører i beruset tilstand osv. Selvfølgelig så avhenger "farlighetsgraden" jo av doser og hvor ofte man bruker det samt hvem som bruker det(man kan jo reagereforskjellig) .

Du må nesten vise til noen kilder om at det er et samfunnsproblem.

Jeg tror du ville blitt veldig overrasket hvis du visste hvor mange mennesker som faktisk bruker cannabis og fungerer helt fint i samfunnet. Her snakker vi om veldig oppegående mennesker med høy utdanning og gode stillinger. Mange steder har det blitt helt normalt å bruke cannabis på samme måte som man drikker vin eller tar seg noen øl på kvelden, f.eks. i flere amerikanske stater og Europeiske regioner.

For eksempel er cannabis veldig utbredt i Silicon Valley, USAs og kanskje verdens fremste høyteknologi og teknologi innovasjons region med hele 1/3 av alle amerikanske risikokapital investeringer. Selskaper som Google, Apple, Adobe, Ebay, HP, Intel, Yahoo, Tesla, Twitter har alle hovedkvarter der. http://www.businessweek.com/articles/2013-02-28/silicon-valley-is-high-on-innovation-dot-and-pot

Rundt 10% vil få problemer med cannabis, sammenlignet med rundt 15% av de som bruker alkohol, 15-20% for kokain og 20-25% for heroin. Ettersom cannabis ikke er fysisk avhengighetskapende, kun mentalt som alt annet i verden som gir nytelse.

http://healthland.time.com/2010/10/19/is-marijuana-addictive-it-depends-how-you-define-addiction/

Når det gjelder kjøring av bil er det selvfølgelig ikke greit å kjøre når man er høy, men du vil mest sannsynlig kjøre mye bedre enn du ville hvis du f.eks var veldig trøtt. Største problemet er at de kjører veldig sakte og forsiktig, og skaper farlige situasjoner på den måten. Samtidig som reaksjonstiden mest sannsynlig er svekket. Det finnes jo en lett måte å unngå den situasjonen på, og det er jo selvfølgelig ikke å kjøre.

Endret av arcticmonkey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten, hovedgrunnen til at cannabis ble forbudt, og fortsatt er det, er fordi det kan brukes til produksjon av tekstil/klær, miljøvennlig plast, bil-olje, melk, mat(proteinrike frø). Og Cannabis kan dyrkes av hvem som helst, så dette er en stor trussel for mange store i industrien i dag. Men folket begynner å få opp øya for dette, så det er bare et spørsmål om tid før hamp og cannabis blir legalisert!

Samtidig som det i USA var assosiert med svarte mennesker og meksianere og ble derfor sett på som farlig. Man startet derfor en stor propganda kampanje for å ulovliggjøre det. Med filmer som Reefer Madness (1936) og fabrikerte studier.

En velkjent fabrikert studie og opphavet til myten om at cannabis dreper hjerneceller er Heath/Tulane studien fra 1974 der de satt gassmasker på aper og pumpet inn cannabisrøyk i flere minutter. Apene fikk hjerneskader som følge av oksygenmangel. Dette var på 70-tallet da man igjen med Ronald Reagan i spissen satte i gang en propganda kampanje for å få folk til å slutte å bruke cannabis etter 60-tallet, mest fordi man var redd for at folk skulle bli for passive og anti-krig når Vietnam-krigen sto på som verst.

http://www.youtube.com/watch?v=a0-Em0XvvTw

• Liker 3
Lenke til kommentar

StilleVann, har du lest igjennom dine egne kilder? :roll:

Fra wikipedia.no:

Ja ok jeg kan innrømme at jeg ikke har lest alle kildene mine fra topp til bunn :whistle:

MEN, kildene mine sier jo også at det er skadelig å bruke stoffet, så da får du velge om du ønsker å tro på de kildene eller Wikipedia.

Lenke til kommentar

Du må nesten vise til noen kilder om at det er et samfunnsproblem.

Jeg tror du ville blitt veldig overrasket hvis du visste hvor mange mennesker som faktisk bruker cannabis og fungerer helt fint i samfunnet. Her snakker vi om veldig oppegående mennesker med høy utdanning og gode stillinger. Mange steder har det blitt helt normalt å bruke cannabis på samme måte som man drikker vin eller tar seg noen øl på kvelden, f.eks. i flere amerikanske stater og Europeiske regioner. Rundt 10% vil få problemer med cannabis, sammenlignet med rundt 15% av de som bruker alkohol, 15-20% for kokain og 20-25% for heroin. Ettersom cannabis ikke er fysisk avhengighetskapende, kun mentalt som alt annet i verden som gir nytelse.

http://healthland.time.com/2010/10/19/is-marijuana-addictive-it-depends-how-you-define-addiction/

Når det gjelder kjøring av bil er det selvfølgelig ikke greit å kjøre når man er høy, men du vil mest sannsynlig kjøre mye bedre enn du ville hvis du f.eks var veldig trøtt. Største problemet er at de kjører veldig sakte og forsiktig, og skaper farlige situasjoner på den måten. Samtidig som reaksjonstiden mest sannsynlig er svekket. Det finnes jo en lett måte å unngå den situasjonen på, og det er jo selvfølgelig ikke å kjøre.

jeg har ikke sagt noe om at mennesker som bruker hasj ikke kan fungere normalt, jeg svarte kun på TS sitt spørsmål om stoffet er farlig eller ikke. Har jeg ikke oppgitt kilder på det ang. samfunnsproblem da? Hvis du har lest gjennom alle kildene nøye, så kan du spørre om kilder igjen ;)

Lenke til kommentar

arcticmonkey: jepp, man kan lære mye av å se "The Union" (ligger på Netflix bl.a.) :)

StilleVann, kan ikke du bare gå i en annen tråd. Du har ikke kommet med noe nytt til tråden hittil, og har helt tydelig endel å lære om cannabis! Anbefaler deg å enten gå igjennom tråden (litt rotete) eller se "The Union", så skjønner du litt mer..

fascinating_health_facts_02-634x650.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kan være i hvilken tråd jeg vil, kjære deg. Forøvrig: når begynte vi å diskutere kaffe? Det har ingen ting med spørsmålet til TS å gjøre... Men takk for råd, tar alle råd til meg men dine kommer jeg ikke til å følge. Ser uansett ikke noen grunn til å fortsette i denne tråden, jeg har sagt mitt og mine meninger og nøyer meg med det.

Har du noe mer på hjertet si det gjerne på PM, der svarer jeg med glede. Å diskutere hverandres kunnskaper blir for tullete i et slikt omfattende emne.

Takk for meg og god ettermiddag/kveld.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg la opp dette bildet (som jeg tilfeldigvis kom over samtidig som jeg sjekka tråden) er at cannabis blir omtalt i propaganda saker(vg.no, osv) for å ha 1000 kjemikalier, som ikke er testet, bla, bla, bla.

Men hvorfor har man rett til å drikke kaffe(som har skyld i 100% flere dødfall i forhold til cannabis), men ikke røyke/drikke/spise cannabis? Et eple fungerer faktisk bedre enn en kopp kaffe på morgenen...

Ok, takk for deg, og farvel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...