Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Hvorfor tillater vi da bruken av anti-depresiva?

Dette er en elendig sammenlikning, ettersom anti-depressiva tvert imot har som formål å dempe depresjonen slik at forbrukeren gjenvinner selvkontrollen.

Helt til dagen persone slutter med de..da fører det ofte til selvmord..med andre ord..en må trappes ned på medisiner alle priser lykkelig???

Hvis du leser det jeg skriver har du ingen grunn til å be om en bedre definisjon. I Norge er ingen bruk overhodet anbefalt av lege, ergo mener jeg (som et personlig standpunkt) at det er dette vi har å forholde oss til. Tradisjonelt er det psykiske og sosiale skadevirkninger som følge av forbruk av et stoff, som definerer grensen til misbruk.

Vi har leger som anbefaler bruk av cannabis. De kan bare ikke skrive det ut.

Men over til andre del så begynner vi å nærme oss en god definisjon synes jeg.

Skriver jeg det litt om får vi definisjonen jeg bruker som er at hvis de negative konsekvensene av bruken er større enn de positive er det misbruk. Men dette gjelder ikke bare rusmidler i mine øyne.

Dessuten vil for mange, ja jeg tør påstå de fleste, de positive konsekvensene av cannabisbruk være større enn de negative. Det er kun et fåtall som eskalerer bruken til et nivå der de negative konsekvensene er størst.

Du kan idag få deg en lege i Nederland,og på den måten innføre cannabis helt lovelig som medisin,da schengen loverket sier det.Var nydlig en som fikk igjen alle sine 30g,da tolleren måtte gi det tilbake.Er snart bare Norge som ikke bruker dette som medisin,der det virkelig er bevist att den hjelper..ms syke,kreft syke på cellegift..aids syke osv osv.Våre naboer har allerde innført cannabis spray til ms pasienter,og det forventes også att Norske helsemyndigheter følger etter.Men så det er sagt,denne sprayen vil du ikke få en rus av.

Fullt klar over det. Tror faktisk jeg var den første i tråden som nevnte det.

Ok;);)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har leger som anbefaler bruk av cannabis. De kan bare ikke skrive det ut.

Men over til andre del så begynner vi å nærme oss en god definisjon synes jeg.

Skriver jeg det litt om får vi definisjonen jeg bruker som er at hvis de negative konsekvensene av bruken er større enn de positive er det misbruk. Men dette gjelder ikke bare rusmidler i mine øyne.

Dessuten vil for mange, ja jeg tør påstå de fleste, de positive konsekvensene av cannabisbruk være større enn de negative. Det er kun et fåtall som eskalerer bruken til et nivå der de negative konsekvensene er størst.

Har vi leger som anbefaler bruk av stoffer som er illegale i Norge? Det var nytt for meg, takk for opplysningen.

Det er vel i bunn og grunn akkurat det jeg mener. Vil si at et ganske klart signal om misbruk er når forbruket av stoffet/stoffene påvirker livet ditt, eller livene til de som står deg nært, i negativ retning - på generell basis, og ikke bare når du er under påvirkning.

Lenke til kommentar

Har vi leger som anbefaler bruk av stoffer som er illegale i Norge? Det var nytt for meg, takk for opplysningen.

Det er vel i bunn og grunn akkurat det jeg mener. Vil si at et ganske klart signal om misbruk er når forbruket av stoffet/stoffene påvirker livet ditt, eller livene til de som står deg nært, i negativ retning - på generell basis, og ikke bare når du er under påvirkning.

Ja, heldigvis har vi leger som ser mer på hva som gir best effekt i en gitt situasjon og ikke bare ser på hva som er legalt.

Igjen er vi enige om bruk/misbruk-definisjonen. Så bra. Da er du for en legalisering regner jeg med

Lenke til kommentar

Ja, heldigvis har vi leger som ser mer på hva som gir best effekt i en gitt situasjon og ikke bare ser på hva som er legalt.

Igjen er vi enige om bruk/misbruk-definisjonen. Så bra. Da er du for en legalisering regner jeg med

Godt å vite.

Korrekt. Vi er enige.

Lenke til kommentar

Helt til dagen persone slutter med de..da fører det ofte til selvmord..med andre ord..en må trappes ned på medisiner alle priser lykkelig???

Hvorfor er det mer problematisk at en medikamentell behandling må trappes ned enn at den kan avsluttes brått? Hele poenget med SSRI er jo, sagt banalt, å gi serotoninproduksjonen en "kick-start", for deretter gradvis å la hjernen stå på egne ben igjen. Mange behandlingsformer, også ikke-medikamentelle, fungerer jo på denne måten.

Ellers er det ikke påvist noen økt forekomst av selvmord ved bruk av SSRI, men økt forekomst av selvmordstanker og selvmordsrelatert atferd (mindre alvorlige selvmordsforsøk og selvskading), da særlig i oppstartsfasen av behandlingen. Nå skal jeg ikke bagatellisere selvmordsforsøk, men det er faktisk en ganske stor andel slike forsøk som ikke er reelle ønsker om å dø.

Man skal også ta i betraktning at SSRI har en innkjøringsfase før man opplever en effekt, og at behandling gjerne startes opp pga. alvorligheten i pasientens tilstand. Den økte forekomsten av selvmordstanker og atferd forklares dermed ikke av SSRI alene - trolig er mange av pasientene allerede så dårlige eller i en så negativ utvikling at suicidaltankene og atferden ville kommet ila denne perioden uavhengig av SSRI.

Synes det er bra å være kritisk til ting, men i ens forsøk på unngå å falle i den ene grøfta skal en være obs på at man ikke skjener over veien og faller i den andre ;)

Lenke til kommentar

Vil forresten legge til at jeg blandet denne tråden og legaliseringstråden.

Så klart cannabis innebærer en viss risiko, men jeg tror, på bakgrunn av den informasjon som har vært meg tilgjengelig, at denne risikoen er så lav at vi kan si cannabis er den tryggeste form for rusmiddel vi har lett tilgjengelig.

Beklager at jeg blandet tråder.

Lenke til kommentar

Hvorfor tillater vi da bruken av anti-depresiva?

Dette er en elendig sammenlikning, ettersom anti-depressiva tvert imot har som formål å dempe depresjonen slik at forbrukeren gjenvinner selvkontrollen.

Gjenvinner selvkontrollen? Som regel innebærer antidepressiva en blokkering av seretonin opptaket i pannelappen, som betyr at personen mister evnene den har.

At man gjenvinner selvkontrollen, er en fin måte å si at man "uskadeliggjør" personen på. Det hele kan sammenliknes med lobotomi. I flere tilfeller snakker vi om midlertidig blokkering av pannelappen, men det eksisterer flere medikamenter som er permanente også. eks. Thorazine.

Edit: For å holde oss on topic. hvordan mener du en cannabisbruker mister selvkontrollen?

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Gjenvinner selvkontrollen? Som regel innebærer antidepressiva en blokkering av seretonin opptaket i pannelappen, som betyr at personen mister evnene den har.

At man gjenvinner selvkontrollen, er en fin måte å si at man "uskadeliggjør" personen på. Det hele kan sammenliknes med lobotomi. I flere tilfeller snakker vi om midlertidig blokkering av pannelappen, men det eksisterer flere medikamenter som er permanente også. eks. Thorazine.

Jeg refererte spesifikt til formålet, ikke komponentene eller utfallet.

Lenke til kommentar

Anti-depresiva har som formål å koble ut den delen av hjernen som forårsaker personlighet og individuelle tanker også.

"Å si at det demper depresjonen slik at forbrukeren gjenvinner selvkontrollen" er bare en fin måte å si "ja, personen kan ha mistet evnen til å tenke (like) individuelt slik den gjorde før, men nå er det i alle fall ikke selvmordstanker lenger".

For å holde oss on topic. hvordan mener du en cannabisbruker mister selvkontrollen?

Lenke til kommentar

Anti-depresiva har som formål å koble ut den delen av hjernen som forårsaker personlighet og individuelle tanker også.

"Å si at det demper depresjonen slik at forbrukeren gjenvinner selvkontrollen" er bare en fin måte å si "ja, personen kan ha mistet evnen til å tenke (like) individuelt slik den gjorde før, men nå er det i alle fall ikke selvmordstanker lenger".

For å holde oss on topic. hvordan mener du en cannabisbruker mister selvkontrollen?

Igjen, og forhåpentligvis for siste gang: Jeg har verken sagt meg for eller imot bruk av anti-depressiva, og synes fremdeles ikke medikamentet har noe i akkurat denne debatten å gjøre.

Tidligere i diskusjonen presiserte jeg skillet mellom bruk og misbruk, så spørsmålet ditt er formulert noe provoserende i henhold til dette. Jeg har mer enn én gang sett mennesker som står meg nær være ute av kontroll som resultat av cannabis-påvirkning, uten at jeg ønsker å gå dypere inn på det. Hvis du for alvor lurer på hva rusen gjør med tilstanden din, kan du jo lese her.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke poenget å provosere. Poenget mitt er at å nevne at "man mister selvkontroll som følger av cannabis" er feil, i alle fall i følge det jeg har observert.

Nå har jeg møtt ufattelig mange som bruker cannabis, har også vært i nærvær av personer som er kraftig beruset på det.

Du må nok forklare nærmere hva du mener med at personer er "ute av kontroll som følger av cannabis-påvirkning" fordi det står ingenting om tap av selvkontroll eller kontroll generelt i artikkelen.

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen stopper deg fra å komme opp med et fiktivt eksempel, eller henvise til noen saker i media hvor dette har skjedd.

Diskusjonen har låst seg fordi det ikke finnes noe grunnlag i argumentet. Eneste eksempelet på tapt selvkontroll er at cannabis kan forårsake schizofreni (I sjeldne/latente tilfeller), dette er en av ulempene med cannabis.

Det er ikke fullstendig risikofritt. - På en annen side, er det lite som er risikofritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe sted at jeg har påstått at du mister selvkontrollen ved bruk av gitt rusmiddel. Å be meg argumentere for noe jeg ikke har uttalt blir det vanskelig å komme noen vei med.

Rusen forandrer sanseinntrykk og oppførsel, ergo er du ikke ditt fullkomne selv under påvirkning, og dette vet jeg at kan gi negativt utfall.

Endret av Vida
Lenke til kommentar

Om det er farlig å benytte seg av stoffer som bryter ned kontrollen man har over sine egne handlinger? Ja, det er farlig.

For all del, sant at det forandrer sanseinntrykk og oppførsel, det gjør da alle rusmidler.

Mange ruser seg for å "ta en pause" fra sitt fullkomne selv, eller for å oppleve disse forandrede sanseinntrykkene.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Det avhenger jo av hva man mener med tap av selvkontroll. Er det tap av motoriske og kogntive ferdigheter? Eller er det mer typen "vet ikke hva man gjør"? Førstnevnte er det vel liten tvil om om at cannabis kan forårsake (i likhet med de fleste rusmidler), dog avhengig av dose og toleranse. Sistnevnte er vel mer som type rusutløst psykose, som hører med til sjeldenhetene.

Notelitten: Hm, synes det er noen drøye påstander du kommer med om SSRI her. Formålet kan jo ikke sies å være å koble ut deler av hjernen eller personligheten. Formålet er jo å øke forekomsten av serotonin i hjernen for å dempe pasientens følelse av angst og/eller depressivitet. Og jeg undrer meg over hvilke egenskaper det er du mener en person mister under bruk av SSRI. Jeg har hatt en del pasienter som har fått SSRI i tillegg til psykoterapi, og de oppleves som langt fra lobotomerte (i tilfelle med alvorlig deprimerte er det snarere tvært i mot). Noen personlighetsendring har jeg aldri fått beskrevet - snarere opplever de som har effekt å få sin personlighet tilbake. For det er jo ikke slik at angst og depresjon er en faktisk del av personligheten til disse pasientene her. Det er jo en sykdom de har pådratt seg som de ønsker å bli kvitt.

Det nærmeste jeg kan komme den effekten du beskriver er de som opplever å bli følelsesmessig avflatede, men da har veien vært kort til seponering.

Men, for the record, så jobber jeg med barn og ungdom, og terskelen er nok både høyere før SSRI benyttes og typene som nyttes er mildere enn de en ser i voksenfeltet. Og er alltids interessert i kritisk lesing hvis du har noe ;)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at trening, fettsyrer og vitaminer i tillegg til stressmestring fjerner ofte behovet for SSRI.

Psykoterapi er også meget viktig for mange, men jeg ser fristelsen og rasjonaliseringen i å bruke medikamenter som kickstart, men personlig mener jeg prisen er for høy med å bruke medikamentell behandling når det finnes alternativer som er rimelige, naturlige og dokumentert effektive.

Det jeg har sett av forskning er egentlg at SSRI forårsaker betennelser i deler hjernen (glial cellene) og tarmsystemet, noe som utskiller BDNF p.g.a medikamentelt provoserte betennelser . Prisen man betaler for tarmbetennelsen er høy i form av dysfunksjoner i fordøyelse, næringsopptak og tarmfunksjon, og jeg liker heller ikke hvordan du risikerer å nedregulere serotoninreseptorer ved celledeling, noe som i stor grad sørger for avhengihet.

For de som er mer interessert i detaljer og referanser så finner du mer her;

http://www.wellnessr...arly_mortality/

http://www.wellnessr...ry=SSRI&x=0&y=0

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er mye kritisk lesning der ute, er nok sannhet i det du sier om at det kan være en drøy påstand å kalle det "kjemisk lobotomi".

Det finnes derimot flere eksempler av personer som opplever at antidepressiva har liknende effekter.

mye interessant lesing fra diverse personers blogger og videoer om deres erfaring med familiemedlemmer som har fått psykoterapi.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000685.htm

http://books.google.no/books?id=6O2rPJnyhj0C&printsec=frontcover&dq=isbn%3D978-0-674-01599-9&cd=1&hl=en#v=onepage&q&f=false

Ellers er jo ECT ganske interessant lesning.

Lenke til kommentar

Nå er det strengt tatt de eneste skadene man kan få av cannabis basert på det faktum at det som selges på gaten er proppfullt av THC, og fint lite CBD. CBD er jo som kjent anti-psykotisk og er et stoff som brukes for å behandle psykoser. Men dette gir ingen rus og blir dermed ikke satt fokus på blandt de som selger cannabis.

Dermed ender det opp på gata som meget ustabilt. Og det er dette folk driver og røyker. Og det er dette som gir de tilsynelatende skadevirkningene som dokumenteres og oppleves rundt omkring.

For meg blir det helt udiotisk å diskutere, når det hele hadde kunnet vært unngått hadde det vært lovlig i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Dagbladet og VG kan melde om at marihuana-røyking gir økt risiko for testikkelkreft. http://Marihuana-røyking gir økt risiko for testikkelkreft.

Forskerne presenterer sine funn i siste utgave av tidsskriftet Cancer og viser blant annet til at 81 prosent av menn som rammes av testikkelkreft har røykt marihuana. Blant andre menn er andelen 70 prosent.

- Og jeg kan melde om at 100% av folk som dør av aids har drukket vann. Alle som har er på facebook vil dø.

95% av alle voldtektsmenn har spist sjokolade.

Følgene av å misbruke kokain er til sammenligning langt mindre, konstaterer forskerne.

Og her melder de indirekte om at skal man først bruke et illegalt rusmiddel, kjør på med kokain.

Følgene av kokainmisbruk selvsagt er langt mindre farlig enn den såkalte krefttrusselen (Det er IKKE bevist at cannabis kan føre til kreft. )

Atferden kan bli bisarr og voldelig. De kroppslige virkningene kan være livstruende med høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Kramper og økt kroppstemperatur kan også oppstå.

De psykiske virkningene kommer først og fremst ved høyere doser; under rusen kan man få angstanfall og bli irritabel. I sjeldne tilfeller kan man få hallusinasjoner og vrangforestillinger. Ved gjentatt bruk kan man også oppleve psykiske bivirkninger i kjølvannet av rusen: Søvnløshet, angst, hyperaktivitet og irritabilitet. brukere kan bli voldelige, og man kan få kraftige anfall med panikkangst eller paranoide psykoser (vrangforestillinger om at man er forfulgt).

Tegn på regelmessig bruk er skjelvinger, rennende nese og eksem ved neseborene. Det kan oppstå hull i neseskilleveggen. Menn som bruker kokain regelmessig, kan utvikle impotens.

http://www.fhi.no/ew...1:5647:44:::0:0

Er det rart folk ikke får et nyansert syn? Når de største mediene i landet ukritisk melder om slikt tøv?

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...