Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Kan ikke folk få lov til å putte i seg hva de vil da? Uansett hvor "farlig" det enn måtte være? Eller skal staten bestemme over alt vi har i oss?? Er vel ikke lenge til Arbeiderpartiet vil forby Happy Meal og andre ting man kan bli feit av og derfor helseskadelig...

NEI LA NÅ FOLK FÅ BESTEMME SELV!

Slik jeg ser det, så er det forskjell på det vi ikke liker, og det vi vil forby... Om man stadig forbyr ting, og ser at makten rundt det sosialdemokratiske vanstyret blir mer og mer sentralisert og hemmelig, samt rett og slett udemokratisk i mange tilfeller (utdypet i en annen post) så vil vi ende opp i en totalitær stat, der det ikke er lov til noe lenger. Det eneste lovlige er det staten mener vi skal spise, drikke, og ruse oss på.. Jeg føler det på meg at vi er på god vei, i alle fall.... Det er vel ingen andre partier enn DLF og Venstre som kan redde oss fra en slik totalitær makt. Alle andre partier har et intolerant og gammeldags, trangsynt syn på rusmidler, og friheten til å bestemme over sin egen helse og liv....

Grøss og gru....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke folk få lov til å putte i seg hva de vil da? Uansett hvor "farlig" det enn måtte være? Eller skal staten bestemme over alt vi har i oss?? Er vel ikke lenge til Arbeiderpartiet vil forby Happy Meal og andre ting man kan bli feit av og derfor helseskadelig...

Slik jeg ser det, så er det forskjell på det vi ikke liker, og det vi vil forby... Om man stadig forbyr ting, og ser at makten rundt det sosialdemokratiske vanstyret blir mer og mer sentralisert og hemmelig, samt rett og slett udemokratisk i mange tilfeller (utdypet i en annen post) så vil vi ende opp i en totalitær stat, der det ikke er lov til noe lenger. Det eneste lovlige er det staten mener vi skal spise, drikke, og ruse oss på.. Jeg føler det på meg at vi er på god vei, i alle fall.... Det er vel ingen andre partier enn DLF og Venstre som kan redde oss fra en slik totalitær makt. Alle andre partier har et intolerant og gammeldags, trangsynt syn på rusmidler, og friheten til å bestemme over sin egen helse og liv....

Grøss og gru....

Tror du det vil mindre problemer tilknyttet rusmidler ved å gjennomføre en slik metode du tror på? Husker det var land som har prøvd dette, hvilke resultater ble det av det?

Lenke til kommentar

Grøss og gru....

Tror du det vil mindre problemer tilknyttet rusmidler ved å gjennomføre en slik metode du tror på?

Ja, den jeg tror på. Og i første omgang så tror jeg på Venstres-modell. Med noen små reguleringer, så tror jeg faktisk at det vil bli mindre problemer med det. Men om det blir akkurat like mye (ikke mer) så vil jeg mene akkurat det samme. Det vil uansett bli mindre vold og vinningskriminalitet av det. Spesielt når det kommer til tunge heroinmisbrukere som får Heroinen sin gratis i sprøyterom, satt av f.eks. sykepleiere som kan dosere riktig mengde, (for å hindre overdosedødsfall etc) .. Fordi da trenger ikke en slik person, gjøre innbrudd for å skaffe penger til dop, ei heller får disse tunge rusmiddelbrukerne (som jo lider av en avhengighets-sykdom) problemer med lånehaier og liknende... I det hele tatt: De trenger ikke engang ha kontakt med noe kriminelt miljø...

Husker det var land som har prøvd dette, hvilke resultater ble det av det?

Nedgang i voldskriminalitet og liknende. Forholdsvis blir tingene mye bedre etter at man gjør dette, på sikt.... Måten man går frem på (fremgangsmåten) er det vesentlige her.... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Du setter ting på spissen, men i det store og det hele er jeg enig med deg.

Hehe. Jeg fant noe på søk nå faktisk, se selv:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kinderegg-og-Happy-Meal-kan-bli-forbudt-6846574.html

Utdrag

Kinderegg og Happy Meal kan bli forbudt

Regjeringen foreslår et markedsføringsforbud mot usunne varer for barn. Det kan innebære at varer som Kinderegg og Happy Meal blir ulovlig, bekrefter helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Arbeiderpartiet).
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Nedgang i voldskriminalitet og liknende. Forholdsvis blir tingene mye bedre etter at man gjør dette, på sikt.... Måten man går frem på (fremgangsmåten) er det vesentlige her....

Ble misbruk av rusmidler redusert? Spennende om du svarer ja, da vil jeg ha et bevis på det :)

Jeg leter etter det nå. kommer tilbake når jeg har funnet noe relevant.

Fant forøvrig denne siden nå:

http://journalen.hioa.no/journalen/Pressefrihet_2012/Mexico/article72690.ece

Ikke noe bevis, men det er mange eksperter som er for legalisering/avkriminalisering av narkotika.

Nå må du også huske på at statistikk angående dette, svarer til at bruken av narkotiske stoffer, økte betraktelig etter(!) at det ble ulovliggjort. Og Mafiaen ble større og mektigere. Mafiaen var ikke så mektig før... Det har sin logiske konsekvens, siden mafiaen da av åpenbare grunner tiltrekker seg de som er avhengige, og kan nærmest bestemme over disse, og få dem til å gjøre hva som helst for seg, for en sprøyte med heroin.

Det jeg sier ellers også er logiske konsekvenser av at det er det kriminelle nettverket som deler ut de avhengighetsskapende rusmidlene, og ikke f.eks apoteket.

Hadde apoteket solgt dem, eller en et spesielt rusmiddelmonopol styrt av staten, så ville man ikke stått i gjeld til noen kriminell bande... Alt kommer bare an på hvordan man går frem...

Det er ikke noe vits i å låne narkotika av noen, eller selge dette, dersom du får det lovlig, dermed blir man kvitt en god del mer alvorlig kriminalitet.

Det man får er heller ikke ren gift, som ofte er et problem når det kommer til det kriminelle markedet... Man får det stoffet man er avhengig av, rent og ikke blandet med batterisyre og liknende livsfarlige stoffer...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

I tillegg kommer de narkomane, de som har det vondt og sliter med problemene, enklere få hjelp. De er jo allerede i kontakt med helsevesenet (LAR: Sprøyterom etc.). Det blir mye enklere for de som vil ut av rushelvete å komme seg ut. Man møter folk som da vil hjelpe dem, og ikke anmelde og straffe dem.

I norge er vi dobbeltmoralske. Narkomane går inn og ut av fengselene. Inn i fengsel, er i frihet, inn i rusomsorgen til behandling, sprekker, blir tatt, og så inn i fengsel, og så videre og så videre.....

Her i Norge vet vi ikke hva vi skal gjøre med de narkomane, derfor både straffer vi dem og vi hjelper dem... Dette er dobbeltmoralsk! Enten så er narkomani en sykdom, vi må ta alvorlig, og hjelpe de som er utsatt, ellers så må vi se på dem som onde kriminelle å låse dem inn.... Desverre ønsker alle partiene bortsett fra Venstre, og DLF å føre en trangsynt og dobbeltmoralsk rusmiddelpolitikk. Det syntes jeg er trist.

Lenke til kommentar

Kan ikke folk få lov til å putte i seg hva de vil da? Uansett hvor "farlig" det enn måtte være? Eller skal staten bestemme over alt vi har i oss??

1. Da forstår jeg ikke helt. Glemte du framgangsmetoden da du skrev dette?

Hadde apoteket solgt dem, eller en et spesielt rusmiddelmonopol styrt av staten, så ville man ikke stått i gjeld til noen kriminell bande... Alt kommer bare an på hvordan man går frem..

2. Betyr ikke dette at staten vil bestemme hva vi har i oss uansett, om man følger framgangsmetoden som mest sannsynlig vil være den mest effektive?

Lenke til kommentar

Kan ikke folk få lov til å putte i seg hva de vil da? Uansett hvor "farlig" det enn måtte være? Eller skal staten bestemme over alt vi har i oss??

1. Da forstår jeg ikke helt. Glemte du framgangsmetoden da du skrev dette?

Jeg tok ikke det med. Jeg personlig støtter venstres nåværende politikk på området, men selv så mener jeg at alt det du ønsker å putte i deg: Det er ditt valg. Jeg mener at du må få lov til å ha den frihet til å kunne bestemme over ditt liv og din helse, og at myndighetene ikke har noe med dette å gjøre. Det er min mening.

Jeg mener også at man ikke skal tillate storstilt,eller aggressiv markedsføring av narkotiske stoffer.

Jeg mener at alle narkotiske stoffer, (bortsett fra Heroin, som jeg mener skal fåes helt gratis på på sprøyterommene forutsatt at faglig personell setter sprøytene, noe som vil være med på å hindre overdosedødsfall (Ja, narkomane er like mye verd som alle andre mennesker, og liv er mer verd enn våre negative holdninger til narkotika, og vår trang til å forby) - skal selges i en butikk som likner Vinmonopolet... Husk at Alkohol er farlig, bruker man det feil, så kan det være livsfarlig, og medføre død... De fleste narkotiske stoffer er ikke like farlige som alkohol...

Jeg går lengere enn det liberale venstre, siden jeg er enda litt mer liberal, og hevder at alle disse stoffene skal selges i offentlig regi. Da kommer brukerne i kontakt med helsevesenet, noe som er bra, og man får en bedre oversikt over hvem som bruker hva, og hvor mye. Noe som er umulig å vite sikkert når alt blir overlatt til det kriminelle miljøet.

Statestikken viser at den strenge narkotikapolitikken vi fører, ikke fungerer slik den i sin tid var tiltenkt.

Men jo.. Selv om bruken går opp, ved at det blir fullstendig lovlig (noe jeg ikke tror, da folk flest er negativt innstilt ovenfor narkotika, selv om det er blitt legalisert) så vil vinningskriminalitet, og voldskriminaliteten synke. Og det er jo rett og slett fordi de kriminelle miljøene får mindre makt over rusmisbrukerne. Har man et alvorlig avhengighetsproblem, så kan jo folk få det de er avhengige av gratis, og da vil man jo ikke ha noe behov for å rane noen eller begå annen type vinningskriminalietet. Dette er jo selvforklarende....

Man kan også trekke seg bort fra det kriminelle miljøet, fordi man får tak i stoffene på apoteket, og på den måten enklere komme på riktig "spor"

Hadde apoteket solgt dem, eller en et spesielt rusmiddelmonopol styrt av staten, så ville man ikke stått i gjeld til noen kriminell bande... Alt kommer bare an på hvordan man går frem..

2. Betyr ikke dette at staten vil bestemme hva vi har i oss uansett, om man følger framgangsmetoden som mest sannsynlig vil være den mest effektive?

Nei. Da får rusmiddelbrukerne akkurat det de vil ha, og ikke "modifisert narkotika" med livsfarlige ingredienser som er lagt til pga. lønnsomhet og kynisme.. Da får de rein heroin, ren amfetamin og så videre...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Nedgang i voldskriminalitet og liknende. Forholdsvis blir tingene mye bedre etter at man gjør dette, på sikt.... Måten man går frem på (fremgangsmåten) er det vesentlige her....

Ble misbruk av rusmidler redusert? Spennende om du svarer ja, da vil jeg ha et bevis på det :)

Her er hva jeg kaller et bevis!:

http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html

Kilden er fra den vitenskaplige delen av Time Magazine

SITAT: "

The paper, published by Cato in April, found that in the five years after personal possession was decriminalized, illegal drug use among teens in Portugal declined and rates of new HIV infections caused by sharing of dirty needles dropped, while the number of people seeking treatment for drug addiction more than doubled.

"Judging by every metric, decriminalization in Portugal has been a resounding success," says Glenn Greenwald, an attorney, author and fluent Portuguese speaker, who conducted the research. "It has enabled the Portuguese government to manage and control the drug problem far better than virtually every other Western country does."

Lenke til kommentar

Nei. Da får rusmiddelbrukerne akkurat det de vil ha, og ikke "modifisert narkotika" med livsfarlige ingredienser som er lagt til pga. lønnsomhet og kynisme.. Da får de rein heroin, ren amfetamin og så videre...

Slik at en amfetaminavhengig kan skaffe seg gratis heroin, om han har lyst?

Er ikke kriterier nødvendig?

Lenke til kommentar

Slik at en amfetaminavhengig kan skaffe seg gratis heroin, om han har lyst?

Disse stoffene er enkle å få tak i uansett, dersom man oppsøker de "rette folka". Spørsmålet blir bare hvor det er best at en henvender seg, både for en selv, og samfunnet som helhet. Oppsøker man en fyr som selger på gata, så kan det få fatale konsekvenser, det kan være noe i heroinen som kan være så farlig at personen dør, ikke av overdose, men av forgiftning, for eksempel.

En annen ting er jo at en offentlig ansatt kan holde litt tilbake på heroinen, levere ut informasjon, og advare mot bruken av det, mens en en narkodealer ikke bryr seg om sånt... Har du noen gang hørt om noen som selger dop, som har advart mot skadeeffektene? :p De aller fleste med fornuften i god behold ville latt være. De som ikke har denne fornuften, de vil få tak i stoffet uansett... Og da vil de være nødt til å gå inn i et kriminelt og farlig miljø.. Og det er jo ikke bra for noen!! Det er mye verre enn om personen får det på "apoteket"/"rusmiddelmonopolet" (eller hva du enn vil kalle det)...

Og hva hjelper det vel å straffe disse? Disse SKAL jo uansett på død og liv ha dette... Så her mener jeg det er bedre å ha det i trygge former enn i hensynsløse og farlige former.

Er ikke kriterier nødvendig?

Slik jeg ser det; ikke mange.. Noen, men ikke mange.

Det skal ikke være lov å reklamere for det. Altså markedsføre det. Og det skal bli solgt på et bestemt sted. Da slår man beina under alle dopselgere, og fratar disse all makt. Staten sender heller ikke torpedoer etter folk som knuser kneskålene deres, eller som stapper en ølflaske opp i anuset for derretter å knuse flaska... (au) ... slik som mange av de værste badassene gjør... I det hele tatt vil det bli mye ferre problemer RUNDT bruken av narkotika om narkotika legaliseres i ordnede former.

Her er en debatt blant liberalere på liberal.no :

http://liberal.no/20...-av-narkotika/#

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Tror ikke det er feil, det står overalt.. Uansett, det hele lukter veldig ironi må jeg si.

Da vet jeg ikke helt om jeg synes det er særlig vellykket i grunn. Fordi det er faktisk ikke alle som har antenner for ironi og sarkasme. Mer som "støtt dagens narkotikapolitikk! Det har jo vist seg å fungert så bra i alle disse årene så!" :p

Tilbake til saken, etter å ha debattert dette i så lang tid som jeg har, har jeg faktisk begynt å miste litt motet. Og tror det aldri blir noen legalisering. Fordi det er så mange som vil tape penger på en legalisering. Enkelte vil få mulighet til å tjene mye på det, ikke minst verden! Mens firmaer som driver import og eksport av bomull f. eks vil få stor motstand. Ettersom cannabis er langt enklere å både dyrke og høste. Samt har langt flere bruksområder. I tillegg er det ingen som har "patent" på cannabis. Vi lever desverre i en helt jævlig verden folkens..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...