Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Det gjør det ikke. Hvorfor skriver du ting som ikke stemmer?

Faktisk finnes det mange slike tilfeller, så et faktum er det. Derimot det som kan debateres er i hvilken grad.

En grei regel er: Ingen under 20 år burde innta noen form for psykadelika da hjernen din er i utvikling og er spesielt sårbar i denne perioden. Det som det spekuleres i akuratt nå er om hjernen kan bli permanent skadet i form av at man sliter enormt med og innta ny informasjon, og den informasjonen er veldig tilfeldig. Antas at "disse" også blir markant dårligere til å takle stress, alle aspekter som krever memory-recall, hverdagslige problemer, planlegge fremtid og se konsekvenser.

Alle stonere kjenner seg igjen i spesielt det med hukommelse, men det gir seg som regel etter et par dager uten inntak for en som ikke er så altfor innrøyket.

 

Så effekten er forskjellig, altså noe annet enn styrken?

Jeg skulle gjerne kunne banket i bordet med tall på det, men desverre. Ja, det er forskjell i effekten selvom det så måtte komme fra nøyaktig den samme planten. For meg føles en grønt-rus mye mer komplett kontra hasj-rus som ofte mangler "det lille ekstra". Klarer ikke komme med noen bedre forklaring enn det desverre.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@vizla

hos meg er det omvendt

grønt mangler det lille ekstra, jeg har aldri klart å bli høy og får aldri noe særlig rus utav grønt

brunt er sinnsykt digg, perfekt rus og perfekt humør og energi

 

jeg vet om flere som har det slik og det har en del med kroppstoleranse og hva man er vandt med og slike ting'

 

jeg er enig den regelen din vizla men i virkeligheten så de som bryr seg gir ikek til noen under 18 år men det er altfor mange som ikke bryr seg og dermed har vi unger nedi 12års alderen som røyker hasj, det er de 12åringene som blir de hardbarka tøffingene på topplista etterhvert (iallefall flesteparten) kjenner en del av de

Lenke til kommentar

Det gjør det ikke. Hvorfor skriver du ting som ikke stemmer?

Faktisk finnes det mange slike tilfeller, så et faktum er det. Derimot det som kan debateres er i hvilken grad.

En grei regel er: Ingen under 20 år burde innta noen form for psykadelika da hjernen din er i utvikling og er spesielt sårbar i denne perioden. Det som det spekuleres i akuratt nå er om hjernen kan bli permanent skadet i form av at man sliter enormt med og innta ny informasjon, og den informasjonen er veldig tilfeldig. Antas at "disse" også blir markant dårligere til å takle stress, alle aspekter som krever memory-recall, hverdagslige problemer, planlegge fremtid og se konsekvenser.

Alle stonere kjenner seg igjen i spesielt det med hukommelse, men det gir seg som regel etter et par dager uten inntak for en som ikke er så altfor innrøyket.

Klart det finnes tilfeller av det, men å påstå at dette er noe som skjer daglig er håpløst.

 

Det finnes også tilfeller av mennesker som dør (indirekte) av McDonald's og for mye WoW-spilling. Men dette skjer ikke daglig, og er ikke alene en god grunn til forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En grei regel er: Ingen under 20 år burde innta noen form for psykadelika da hjernen din er i utvikling og er spesielt sårbar i denne perioden. Det som det spekuleres i akuratt nå er om hjernen kan bli permanent skadet i form av at man sliter enormt med og innta ny informasjon

 

Kunne du henvist til en kilde som sier at etter 20 år er det usannsynlig å oppleve dette problemet og at det har noe med opplæring å gjøre? Virker interessant da jeg ikke har hørt om disse studiene enda.

Lenke til kommentar

Ja, det er farlig, det har stor innvirkning på hjernen din.

 

Såklart alt er farlig, men det burde absolutt være forbudt.

 

du har ikke tenkt på det at det kan være positiv innvirkning på hjernen som for eksempel at du blir en bedre fører av bil o.l?

det blir ikke nødt til å være farlig innvirkning vettu ;)

 

de innvirkninger det har på hjernen er mye mer positive enn negative, er et par negative ting som KAN være farlige også er det veldig mange positive ting som gjør deg og alle som bruker det til et mye bedre menneske

 

så kan du bestemme selv om du syntes det er farlig eller positiv innvirkning på hjernen ;)

alt er linka til og bevist tidligere i tråden

Lenke til kommentar

Ja, det er farlig, det har stor innvirkning på hjernen din.

 

Såklart alt er farlig, men det burde absolutt være forbudt.

 

du har ikke tenkt på det at det kan være positiv innvirkning på hjernen som for eksempel at du blir en bedre fører av bil o.l?

det blir ikke nødt til å være farlig innvirkning vettu ;)

 

de innvirkninger det har på hjernen er mye mer positive enn negative, er et par negative ting som KAN være farlige også er det veldig mange positive ting som gjør deg og alle som bruker det til et mye bedre menneske

 

så kan du bestemme selv om du syntes det er farlig eller positiv innvirkning på hjernen ;)

alt er linka til og bevist tidligere i tråden

 

 

Nei.

 

Det har blitt bevist så mange ganger at på noken mennesker har det positiv innvirkning, så til medisinskbruk? absolutt, eg mener også at mennesket er ansvarlig for seg skjøl og sitt eget vellvære, så ka folk gjør med sin egen kropp er deres problem. Men folk har rett til og vite.

Lenke til kommentar

men det er også bevist at et veldig lite fåtall får de negative tingane. ferre folk får negative enn folk får positive ;) så derfor kan man diskutere om det er farlig eller godt.

 

jeg mener hasj/cannabis er sundt og godt for helse og sinn. det er visse folk som ikke tåler det men slik er det peanøtter også, det gjør ikke peanøtter farlige, kun for dem men ikke for allmennheten. dermed har man samme med hasj at det er ikke farlig for allmennheten men for noen få. det er sundt og godt for allmennheten i alle forskjellige vinkler

Lenke til kommentar

tobakk har aldri vært sundt for helse og sinn. det har vi visst i veldig veldig mange år. iallefall så lenge jeg har levd.

 

langvarigbruk fører ikke til avhengighet med hasj, det som fører avhengigheten er at folk blander det med tobakk og dermed får den lille avhengigheten der og da når de er vandt til å blande tobakk med hasj så tror dem at det er hasjen, men faktum er at det er tobakken som skaper den avhengigheten. hasj blander man med tobakk, iallefall her til lands og mange andre land.

 

når politi og staten aldri klarer å komme noen som helst vei med narkotika, eneste de gjør er å ødelgge liv med å stemple kriminell narkoman i panna på de bare fordi de har røykt en jonas så må man prøve noe anna

 

det å gi aksept til hasj (som egentlig ikke kan kalles et narkotikum, det er et rusmiddel ja men ikke narkotika) er absolutt et steg i riktig retning.

det å ta vekk aksept til alkohol er også et steg i riktig retning

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tobakk har aldri vært sundt for helse og sinn. det har vi visst i veldig veldig mange år. iallefall så lenge jeg har levd.

 

Og det er heller ikke hasj. Ikke sundt i det hele tatt...

 

langvarigbruk fører ikke til avhengighet med hasj, det som fører avhengigheten er at folk blander det med tobakk og dermed får den lille avhengigheten der og da når de er vandt til å blande tobakk med hasj så tror dem at det er hasjen, men faktum er at det er tobakken som skaper den avhengigheten. hasj blander man med tobakk, iallefall her til lands og mange andre land.

 

Jo... Det er ikke all avhengighet som er fysisk... Folk kan binde seg til stoffet psykisk... Man kan også binde seg vanemessig, altså er kan det være vanedannende...

 

når politi og staten aldri klarer å komme noen som helst vei med narkotika, eneste de gjør er å ødelgge liv med å stemple kriminell narkoman i panna på de bare fordi de har røykt en jonas så må man prøve noe anna

 

Ja, det er like greit..

 

det å gi aksept til hasj (som egentlig ikke kan kalles et narkotikum, det er et rusmiddel ja men ikke narkotika) er absolutt et steg i riktig retning. det å ta vekk aksept til alkohol er også et steg i riktig retning

 

Jo, det kan kalles et narkotikum da narkotika er en betegnelse for ulovelige rusmidler. Så lenge hasj er ulovelig så er det narkotika...

Lenke til kommentar

Det er forbudt i dei fleste land i verden, vi burde heller få vekk forbudet mot snø/vannscooter osm har oppstått.

 

Hadde noken "funnet opp" alkohol eller tobakk i dag, hadde det aldri blitt akseptert i samfunnet. Alkohol er farlig, tobakk er farlig, men hasj er enda værre.

 

Jeg er ikke for noen av delene selv, siden jeg er total avholdsmann, men det er ikke riktig at alkohol er mindre skadelig enn hasj. Alkohol er mye mer skadelig enn hasj. Du burde finne ut hvorfor alkohol er lovelig mens hasj ikke er det. Det har mye med tradisjon å gjøre, og dette med hvor lenge alkohol har vært i landet i motsettning til andre rusmiddler. Dersom man skulle rangere etter farlighet, så ville alkohol vært ulovelig, mens hasj lovelig...

Lenke til kommentar

Langvarigbruk fører til avhengighet.

Hvis jeg drikker to pils hver fredag i tjue år, men holder meg fullstendig edru resten av tiden, er det langvarig, regelmessig bruk. Det det derimot IKKE er, er misbruk, og jeg blir ikke avhengig av det.

 

Det og gi akspekt til Narkotika vil bare gjøre det meir akseptert i samfunnet generelt, et steg i feil retning.

Vi aksepterer alkoholkonsum, et substans med langt verre konsekvenser for spesielt kropp og samfunn enn hva tilfellet er med cannabis.

 

Hadde noken "funnet opp" alkohol eller tobakk i dag, hadde det aldri blitt akseptert i samfunnet. Alkohol er farlig, tobakk er farlig, men hasj er enda værre.
Eselpiss fra ende til annen. Det du sier her er ren, pur løgn.

 

Kilde 1

Kilde 2

Kilde 3

Kilde 4

Kilde 5

Kilde 6

Kilde 7

Kilde 8

Kilde 9

 

 

Jeg er ikke for noen av delene selv, siden jeg er total avholdsmann

Så derfor bør ingen andre få bruke det? Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Ja, det er farlig, det har stor innvirkning på hjernen din.

Stor innvirkning? Det har også dopamin, som er et rusmiddel hjernen naturlig lager; dette opplever du nok når du spiser eller har sex.

Såklart alt er farlig, men det burde absolutt være forbudt.

Hvorfor det? Hvem er du til å si at jeg ikke kan putte cannabis i meg? Er det slik at vi skal bestemme hva folk skal få gjøre, eller ikke?

 

Neste blir vell å forby noe annet som er farlig. Muligens påtvungen kollektiv transport, siden færre dør ved kollektiv transport?

 

 

 

Det har blitt bevist så mange ganger at på noken mennesker har det positiv innvirkning, så til medisinskbruk? absolutt, eg mener også at mennesket er ansvarlig for seg skjøl og sitt eget vellvære, så ka folk gjør med sin egen kropp er deres problem. Men folk har rett til og vite.

Det viser også at noen opplever negative virkninger. doblet sannsynlighet for schizofreni hørtes ekstremt ut, men når vi ser på tallene av hvor mange som får dette (ikke mange). Sannsynligheten for å få det øker ikke så dramatisk at det utgjør noen fare.

 

Videre, er det lite håndfaste studier som ikke er høyst kontroversielle angånende cannabis. Forøvrig, det er jo slik at cannabis-bruk har økt ekstremt i vestlige land i nyere tid; forøvrig så ser vi lite vekst på schizofreni (noe som indirekte slår denne teorien død).kilde1, kilde2, kilde3

 

Videre ønsker jeg å spørre deg hvordan du ikke oppdager din egen selv-ironi når du diskuterer slik; jeg siterer: "så ka folk gjør med sin egen kropp er deres problem." ergo, dersom jeg putter narkotika i min kropp, er dette MITT problem, ikke statens problem, ikke ditt problem og ikke politiets problem?

 

 

Langvarigbruk fører til avhengighet.

Feil. langvarig bruk fører til vaner og mental avhengighet. Fysisk avhengighet er noe annet.

 

Det og gi akspekt til Narkotika vil bare gjøre det meir akseptert i samfunnet generelt, et steg i feil retning.

Narkotika burde være akseptert, hvorfor skal vi ikke få gjøre hva vi vil med vår egen kropp? Skal det bli forbudt å onanere fordi det fører til avhengighet? Eller forby kaffe eller andre rusmidler fordi det gjør deg avhengig.

 

 

Det er forbudt i dei fleste land i verden, vi burde heller få vekk forbudet mot snø/vannscooter osm har oppstått.

 

Hvorfor det? Det er sikkert gøy, og interessant; men det er jo helseskadelig. Vi vil ikke ha snø/vannscooter-junkies over hele landet, samt at vi ikke ønsker å gjøre slik farlig ekstremsport akseptert i samfunnet.

 

Hadde noken "funnet opp" alkohol eller tobakk i dag, hadde det aldri blitt akseptert i samfunnet. Alkohol er farlig, tobakk er farlig, men hasj er enda værre.

 

Hasj og alkohol kan ikke sammenliknes, det er faktisk nevnt av britiske forskere at alkohol er verre enn HEROIN.

 

 

Videre vil jeg tilføye at jeg husker tilbake da jeg selv fikk endret synet mitt på rusmidler litt; da jeg hørte på det vestlandske bandet Vinskvetten, deres sang "no e da helg" (

 

Denne sangen ga meg et nytt perspektiv på narkotika; det er jo slik at narkotika er farlig, men dagens alternativ er langt mer farlig. Om det er noe som er et problem, er det at ungdom verden rundt ruser seg på bensin, spray-maling, lim, krem, lightergass og andre livsfarlige stoffer; dersom det finnes noe som er farlig for hjernen din, er det dette.

Lenke til kommentar

når politi og staten aldri klarer å komme noen som helst vei med narkotika, eneste de gjør er å ødelgge liv med å stemple kriminell narkoman i panna på de bare fordi de har røykt en jonas så må man prøve noe anna

 

Ja, det er like greit..

Det er like greit å ødelegge liv? Eller å prøve noe annet?

Lenke til kommentar

For og svare på alle dere idioter som mener at Hasj er "sunt"

 

- Nei

 

Flott det, Priim. Du har så langt ikke kommet med noe særlig konstruktivt i diskusjonen; hva med å komme tilbake til våre mot-argumenter, istedenfor å kaste påstander som "hasj er verre enn alkohol og tobakk" i alle retninger.

 

Vi er rasjonelle mennesker, og vi ønsker å forholde oss noenlunde seriøse.

 

 

Forøvrig, at hasj er sunt hørtes latterlig ut; sterk alkohol gir deg bedre tenner, alkohol er ikke sunt av den grunn. At Cannabis/hasj kan brukes som medisin, og faktisk virke konstruktivt, skal jeg stille meg bak 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For og svare på alle dere idioter som mener at Hasj er "sunt"

 

- Nei

Dette har du rett i, men til gjengjeld er det vel også det eneste du har hatt rett i i denne debatten. Du har nettopp skreket ut om at hasj er farligere enn alkohol, til eksempel. Det er jo bare tull, og bortimot like idiotisk som å si at hasj er sunt.
Lenke til kommentar

når politi og staten aldri klarer å komme noen som helst vei med narkotika, eneste de gjør er å ødelgge liv med å stemple kriminell narkoman i panna på de bare fordi de har røykt en jonas så må man prøve noe anna

 

Ja, det er like greit..

Det er like greit å ødelegge liv? Eller å prøve noe annet?

 

å legalisere canabis, altså hasj og marijuana siden de det er mindre helseskadelig enn alkohol.

Og fordi folk må få bestemme selv. Faen heller, vi er da ikke en bunch med barnehageunger? Siden vi ikke er det, og må kunne ta slike valg selv, hvorfor skal da noen sitte der borte i Oslo og bestemme hva vi skal spise og drikke og hva vi ikke skal spise eller drikke (spise, drikke, røyke og så videre) .... Om folk vil forgifte seg selv med disse rusmiddlene og bli stokk dumme, så værsågod... Man burde ikke bli straffet for selvskading.... Hvorfor i alle dager er ikke fluesopp ulovlig? Man kan jo ruse seg på den også......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...