Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, som om nederlendske coffee shops kan noe om cannabis! "Alle vet jo" at det er sånn, og det virker jo logisk. Akkurat som at når man tygger ekstra mye på brødskiven, blir man ekstra mett.

Ja det kan være innbillning eller placebo etter forventet effekt fordi ryktet er såpass utbredt. Ikke vet jeg. Vet du?

Lenke til kommentar

Ja, som om nederlendske coffee shops kan noe om cannabis! "Alle vet jo" at det er sånn, og det virker jo logisk. Akkurat som at når man tygger ekstra mye på brødskiven, blir man ekstra mett.

Ja det kan være innbillning eller placebo etter forventet effekt fordi ryktet er såpass utbredt. Ikke vet jeg. Vet du?

Synes ikke argumentet "tygge ekstra på brødskiven" passer særlig godt til problemstillingen. Du får nemlig i deg samme mengde mat, men når man røyker så blåser man mye av røyken ut igjen.

Men la oss illustrere dette med et annet eksempel da; passiv røyking!!

Du går inn i et rom som er fylt med masse røyk:

Alternativ 1: Du er der i 1 minutt.

Alternativ 2: Du er der i 10 minutter.

Om en skal forsøke å bruke sunn fornuft som grunnlag her (ettersom jeg hverken er lege eller har annen form for ekspertise) så vil jeg anta at man vil få mest "skade" av røyken om man oppholder seg der lenger.

Man må jo da også konkludere med at dersom man holder røyken lenger inne i lungene så vil lungene ta til seg mer av stoffene i den.

Hvis dette ikke var tilfelle, ville man altså måtte si at man fikk samme skade uavhengig av tiden man oppholder seg i et røykfylt rom.

Det høres lite betryggende ut.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet at du er på bærtur- og det verste er at du ikke tok deg en blås heller - så hva dopet du deg på da?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er til dags dato ingen som kan linke ett dødsfall til bruk ac cannabis.

Jeg kjenner mange som røyker det, de har ikke død enda.

Det er helt riktig. holder man røyken inne lenger så tar kroppen opp mer thc. og virkningen blir bedre.

Jeg vet ikke hva som er fakta, men når røyken holdes lenge nede føler man ihvertfall at man får bedre "funk". Kanskje man lurer seg selv..

Lenke til kommentar

Mye sant i det du sier med psyken og hukommelse med røyking av cannabis.

Jeg var rusmisbruker i nesten 10 år på hasj og røykte ganske masse de siste 4 årene og hukommelsen min er føkka den dag idag. husker lite av hva som blir sagt og ennå mindre av ting som skjedde eller ble sagt da jeg var rusa. er vel nesten bare de ekstremt morsomme og ekstremt dårlige tingene som sitter igjen i harddisken, det som er imellom er vekke.

Etter det jeg har hørt og lest fører THC, et av virkestoffene i cannabis, til nedsatt korttidshukommelse under påvirkning. Det som ikke setter seg i korttidshukommelsen setter seg i allefall ikke i langtidsminnet, og røyker du ofte, f.eks en gang i uka, kan det føre til store problemer med hukommelsen. I første omgang når du røyker, noe de fleste sikkert synes er en grei "betaling" for rusen. Etter at rusen gir seg kan korttidshukommelsen være svekket i et døgns tid, kanskje mer. Dessverre tar det lang tid før alt THC kommer ut av systemet, så selv om at det etter en stund ikke vil være nok til å påvirke hukommelsen, så vil en fortsatt ha små mengder i kroppen i en god stund. Røyker du ofte får du dermed et problem, for når disse små restene fra hver gang du har røyket legges sammen, kan mengdene etterhvert være nok til at korttidshukommelsen er konstant svekket.

Slutter en å røyke vil det nok gå over etterhvert, men jeg personlig vil si at resultatet av jevnlig røyking av cannabis er svært ille. I tillegg kommer påstandene om at en kan få psykiske problemer, som jeg tror stemmer. Så må det også sies at jeg absolutt ikke er noen ekspert på emnet.

Vil takke iBrick for at han ga et førsteklasses svar!

Vil bare legge til noe: Det med psykiske problemer stemmer jo. Eller? Har sagt det utallige ganger i tråden før. Er bare de som har en latent psykose som kan få den utløst. Altså, folk som allerede har psykiske problemer. Begeret dere kan renne over av alt mulig rart som f.eks. stress, slik at de får en psykose. Cannabis kan være en faktor som gjør at det "renner over" for noen. For vanlige folk er det ikke slik. All forskning hittil har ihvertfall kommet frem til det.

Du kan jo prøve å røyke selv og se hva som skjer med korttidshukommelsen din - jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen. Røyker du en gang i uken tviler jeg på at du vil merke veldig stor forskjell fra når du ikke har noe i kroppen.

Så lenge det røykes er det umulig at det er sunt.

Selvsagt er ikke det sunt, men det er ikke så farlig at det har noen særlig betydning. Edit: Man bruker ikke cannabis i så stor grad som tobakk og skadene er mindre, derfor er det mye mindre farlig, men jeg tar tilbake "det er ikke så farlig at det har noen særlig betydning". Alt har betydning. Dog er ikke skaden i nærheten av nesten farlig nok til å opprettholde et forbud. Tobakk er ubeskrivelig mye farligere og kan f.eks. gi deg kreft - det kan ikke cannabis - rett og slett fordi det ikke fungerer på samme måten.

Må bare si at jeg ofte opplever at det er en stor forskjell mellom de som er imot og de som er for: vi som er for legalisering prøver stort sett å opplyse med fakta, det vi har erfart, lest, osv, mens veldig mange som er imot kommer med påstander og ting de har hørt. Hadde vært veldig fint om folk faktisk satt seg ned å leste. Hadde folk vært flinkere til det ville verden vært annerledes(og bedre).

"Ikke baser meningene dine på det du har blitt lært eller hørt, men det du har funnet ut selv gjennom å oppsøke og tilegne deg troverdig kunnskap fra flere forskjellige kilder."

<3

• Liker 1
Lenke til kommentar

det er rikitg det at man får bedre virkning av det og det er nettopp pga som du sier at man kroppen suger til seg mer thc på den tida det ligger i lungene, blåser du det ut med engang nesten kommer det masse røyk men liten virkning, holder du det lenge inne kommer det absolutt ingen røyk what so ever ut og en knallgod virkning ;)

uansett så er hasj, cannabis 90% ufarlig.

det KAN være skadelig på enkelt som ikke tåler det og det med at enkelte kan havne i psykose eller at kroppen bare ikke tåler det. men det skjer ikke noe farlig hvis kroppen ikke tåler det. eneste farlige ting som KAN skje er psykosen, men den kan man arbeide seg utav med hjelp av psykolog ;)

tenk heller på alle tingene cannabis hjelper mot som alzheimer, kreft, lungesykdom, hodepine, kjøre bil (bedre fører under rusen) med mange flere

og ja alt kan bevises via artikler som vise til forskning eller forskning selv elelr wikipedia eller lignende seriøse sider

hukommelsen blir gjerne litt fucka ja men hva er det som er så viktig som du skal huske i denne verden? er det viktig så husker du det uansett, er det ikke så viktig så driter du i det uansett, bare etter du har røykt ei stund så glemmer man det uviktige helt mens i nøkternt liv så glemmer man det aldri helt, det er glemt men ligger i underbevisstheten i en gråsone så man husker litt.

en anna ting er at jeg også har røyka nå i 9 år og eneste jeg kan si om hukommelsen er at jeg kan glemme ting etter 2 mins men kommer på det igjen etter en halvtime time. det lille tidsrommet der er vekke men husker veldig lenge og husker alt enda :)

eneste jeg ikke kan huske er når jeg var på piller eller verre ting. amfetamin så husker man også alt, det er bare alt det andre pisset

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så vidt man har fått dokumentert så er C 90% ufarlig - men siden vi ikke vet hvem som tar skade (på forhånd) så må det vel klassifiseres som kun "skadelig", eller?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Akkurat som at når man tygger ekstra mye på brødskiven, blir man ekstra mett.

Hvor finnes fakta som dokumenterer det utsagnet? Det jeg har "vent" meg til å TRO, er at hvis man tygger litt langsommere og lengre vil det hjelpe fordøyelsen. Metthetsfølelse handler vel om volum!? To glass vann før måltidet (er slankende i lengden ...osv)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

klassifiseres som ufarlig men med en OBS på (akkurat som det er rød trekant på medisin boksene)

"Rød trekant" handler vel om hvor målbart rusmidlet er ved tester?! Svært få tester avslører om noen er på tur inn i en psykose, eller er jeg på tur inn i min "psykose"? new_woot.gif

Lenke til kommentar

Hvor finnes fakta som dokumenterer det utsagnet? Det jeg har "vent" meg til å TRO, er at hvis man tygger litt langsommere og lengre vil det hjelpe fordøyelsen. Metthetsfølelse handler vel om volum!? To glass vann før måltidet (er slankende i lengden ...osv)

jo fortere du spiser jo fortere fyller du opp magesekken jo fortere blir du mett pga kroppen din fordøyere ikke i forskjellige hastigheter, den fordøyer i 1 hastighet (bestemt av ditt dna, jeg har høy forbrenning = rask fordøyelse) og dermed hvis du spiser seint så rekker kroppen din å fordøye maten før du har fyllt opp magesekken og dermed klarer du å spise mer og dermed får du i deg mer kalorier og proteiner på et måltid og får ikke vondt i magen så mett følelsen

sluker du maten får du mindre kalorier og vondt i magen så mett følelsen.

vanskeligere er det ikke, google på det så finner du sikker tonnevis med dokumentasjon på det ;)

Lenke til kommentar

klassifiseres som ufarlig men med en OBS på (akkurat som det er rød trekant på medisin boksene)

"Rød trekant" handler vel om hvor målbart rusmidlet er ved tester?! Svært få tester avslører om noen er på tur inn i en psykose, eller er jeg på tur inn i min "psykose"? new_woot.gif

Rød trekant betyr varsel for at dette kan ruses på og er farlig i store mengder og et enkelt utsagn på det som mange bryr seg om: du kan ikke kjøre på de...

Rød trekant har ingenting med hvor målbart det er, det er rett og slett at det er farlig i store mengder og at det kan man ruse seg på... det det ikke er rød trekant kan du ikke ruse deg på. det det ikke er rød trekant på er sikekrt også farlige i sin grad i store mengder men ikke i nærheten av hva rød trekant medisiner er

ta sobril for eksempel, en svak tablett egentlig men trenger bare 2 stk for å ruse deg og trenger bare 10stk for at det skal bli ordentlig farlig. paracet derimot kan du ikek ruse deg på (det hjelper andre rusmidler med å forsterke effekten men er ikke et rusmiddel i seg selv) og du kan spise sikkert 50 før det begynner å bli farlig

har proppa i meg 20 stk på en dag jeg mange ganger før (hadde du kjent tannverken jeg hadde i den tida hadde du skjønt meg)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

jo fortere du spiser jo fortere fyller du opp magesekken jo fortere blir du mett pga kroppen din fordøyere ikke i forskjellige hastigheter, den fordøyer i 1 hastighet (bestemt av ditt dna, jeg har høy forbrenning = rask fordøyelse) og dermed hvis du spiser seint så rekker kroppen din å fordøye maten før du har fyllt opp magesekken og dermed klarer du å spise mer og dermed får du i deg mer kalorier og proteiner på et måltid og får ikke vondt i magen så mett følelsen

vanskeligere er det ikke, google på det så finner du sikker tonnevis med dokumentasjon på det ;)

Som i kommunikasjon hvor det non-verbale står for mesteparten av resultatet (75%), er inntaket av mat knyttet opp mot lystfølelser - derfor er hverken hastigheten på inntaket, eller kvaliteten (styrkegraden/smaken) bestemmende for hvor "godt" det var.

Lenke til kommentar

kvaliteten har sef mye å si. google etter afghaner og marokk og svarting når det gjelder hasj så kan du finne ting som er i forskjellig styrke grader og i forskjellig kvalitet. man må behandle de forskjellig og trenger forskjellig mengde av de for å oppnå samme rus

i tillegg kommer dette med å holde det inne lengre, hvis du mekker opp 1 gram og stapper 0.2gram me ferdigmekk oppi pipa og røyker det og holder det inne lenge og det kommer ingen pust ut så har du brukt hele 0.2gram ferdigmekk, kroppen din har slukt i seg alt

men hvis du blåser du ut med engang så bruker du kanskje bare 30% av det 0.2 gram ferdigmekket som du tente på. kroppen din har ikek slukt i seg halvparten engang fordi du puster alt ut igjen før kroppen får tid til å trekke deg inn

så enkelt ;)

akkurat samme prinsipp med en svamp og vann. dypper du den raskt så vil den ikke ha slukt i seg like mye vann som om hvis du hadde lagt svampen nedi vannet i 1 minutt ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Neida, jeg misbruker ikke min venn. Den som kommer med påstanden - serverer også dokumentasjonen på oppfordring.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

kvaliteten har sef mye å si. google etter afghaner og marokk og svarting når det gjelder hasj så kan du finne ting som er i forskjellig styrke grader og i forskjellig kvalitet. man må behandle de forskjellig og trenger forskjellig mengde av de for å oppnå samme rus

i tillegg kommer dette med å holde det inne lengre, hvis du mekker opp 1 gram og stapper 0.2gram me ferdigmekk oppi pipa og røyker det og holder det inne lenge og det kommer ingen pust ut så har du brukt hele 0.2gram ferdigmekk, kroppen din har slukt i seg alt

men hvis du blåser du ut med engang så bruker du kanskje bare 30% av det 0.2 gram ferdigmekket som du tente på. kroppen din har ikek slukt i seg halvparten engang fordi du puster alt ut igjen før kroppen får tid til å trekke deg inn

så enkelt ;)

akkurat samme prinsipp med en svamp og vann. dypper du den raskt så vil den ikke ha slukt i seg like mye vann som om hvis du hadde lagt svampen nedi vannet i 1 minutt ;)

Takk, jeg kjenner til de fleste teknikker ph34r.gif Fremdeles baler jeg med dilemmaet: Fri hasj til alle (og vær klar til å sette inn ekstra ressurser på å hjelpe de som "misforstod" - eller fortsette å stigmatisere alle de som for det meste bare stjeler litt av maten forbeholdt for husdyra (moralsk/etisk) problemstilling ...ph34r.gif

Lenke til kommentar

oi gidder ikke latsabben å trykke på et par knapper ;P

http://www.forskning.../oktober/198636

Forstyrrer signalsystem Ernæringsekspert og professor Ian McDonald sier til BBC News at det er flere grunner til at hurtigspising kan være dårlige nyheter for vekten.

Professoren fra University of Nottingham forteller at det å spise fort kan forstyrre signalsystemet som forteller hjernen at man skal slutte å spise, når magesekken fylles opp.

- Spiser du fort, så blir i praksis magen full før systemet i det hele tatt får en sjanse til å komme i gang. Da kan magen bli overfylt, sier McDonald til BBC News.

http://no.wikipedia....Ford%C3%B8yelse

Fordøyelse er en kjemisk prosess der organismer bryter ned komplekse næringsemner til enklere substanser som de kan absorbere og utnytte i stoffskiftet. Det skilles mellom intracellulær fordøyelse, som foregår inne i enkeltceller, og ekstracellulær fordøyelse, som foregår utenfor cellene (i hovedsak i fordøyelseskanalen, som hos dyr utgjør størsteparten av fordøyelsessystemet).

Fordøyelsesprosessen består alltid av inntak, nyttiggjøring (selve fordøyelsen) og utstøting av rester.

TTT = ting tar tid... med andre ord så trenger kroppen tid på seg for å fordøye, normal fordøyelse er 2 timer

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

så enkelt ;)

Takk, jeg kjenner til de fleste teknikker ph34r.gif Fremdeles baler jeg med dilemmaet: Fri hasj til alle (og vær klar til å sette inn ekstra ressurser på å hjelpe de som "misforstod" - eller fortsette å stigmatisere alle de som for det meste bare stjeler litt av maten forbeholdt for husdyra (moralsk/etisk) problemstilling ...ph34r.gif

se hvordan alkoholen har utbredt seg. den er lovlig og det har komemt AA møter og slike ting. er ikke det 100x bedre enn at det skal ligge hundrevis under broene og setter smeller og gå på heroinen?

det er da bedre at dem som ikke takler det får hjelp enn at staten bare skal putte de i fengsel og sette kriminell faen stempel i panna på dem og ikke gjøre noe anna enn å ødelegge livet dems totalt bare fordi de tar seg en stakkars joint elelr noe.

i tillegg må du huske på at hasj er et minus rusemiddel, alkohol er et party rusemiddel.

minusrusemiddel betyr at du blir sløv og slapp (kraftig i starten og dabber av men aldir helt etterhvert som man blir innrøykt) og det er ingen som dør av det, ingen som sloss på det, ingen som raner på det, ingen som voldtar på det.

men hva med alkohol? der skjer alle de stygge idiotiske tingene som alle vil ha vekk fra denne verden.

så hvor enkelt er egentlig svaret? ekstremt enkelt ;)

det gjør mer godt enn vondt (mye mer)

roligere og mer avbalansert samfunn

mindre vold (tekter)

mindre folk i fengsel (staten bruker 2500kr per person per dag i fengsel, jeg satt nettopp 2mnd pga vold og der fikk jeg vite det)

mer avgifter og fortjenester til staten

bedre oppførsel mot politiet

hvor er de negative tingene?

begynne på sterkere stoffer? nei ikke tale om, det er kun i dag nettopp pga politiet setter dem i fengsel og ødelegger alt de har av livshåp så derfor kjører de bare videre når de alikavel ikek kan redde livet så da begynner dem å drite i det. blir det legalisert så får man ikke den gatewayen der (rullebladet ødelegger vanvittig mye i et liv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...