Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

No shit sherlock!

Selvfølgelig er det bieffekter ved inntak av dette stoffet. Som med alle andre stoff du finner i naturen, påvirker det kroppen.

Som noen skriver tidligere i tråden her så er ikke THC det eneste stoffet i planten. Det er også andre cannabinoler som CBD og CBN.

Kryssningene som blir solgt som frø på nettet, blir så dyrket og solgt videre. Disse kryssningene er et resultat av to forskjellige planter fra forskjellige deler av verden, for å skape en sterkere kryssning som blir mer populær blant røykerne.

Ved å krysse planter kan de få opp THC nivået i planten og selge mer, da det er dette som gir den mest intense rusen. For det er mange som røyker for mye for deres beste, og de må ha noe sterkere for å få den samme hyggen som de hadde tidligere(med latterkramper osv)

Mens planter med høyere CBD innhold gir en mer balansert rus som ikke flipper deg helt ut, men holder deg avslappet og komfortabel.

Sånn jeg ser på det, så er frømarkedet bygget etter cannabis markedet i dag. Mens hvis vi hadde legalisert det, medisinsk og for samme grunn som alkohol er lovlig, for hygge og rekreasjon. Da kunne vi gjort som i California og startet institusjoner rundt om i landet som kunne forsket på forskjellige planter og kryssninger for å se på de forskjellige nyttige og unyttige virkningene med stoffet, dyrke de med "positive virkninger" og tiby disse for oss på apoteker rundt om. Fokusert mer bort ifra THC og mer på de andre cannabinolene også for å skape røyk som ikke bare gjør deg ballefjern og svevende, men også klarere rus og mer komfort for de små-paranoide som ikke takler høy-THC-weed.

Det er det som er problemet med tvangsforbudet i dag. Planten og forbrukerene blir feid over en kam og hengt ut i aviser av journalister som liker å kalle skap hjemme hos studenter med 4-5 planter under en 600watt lampe som står på 12 timer i døgnet, for "hasjplantasje", "proff cannabisplantasje", "stort narkonettverk", "ekstremt brannfarlig" og "strømforbruk på størrelse med et helt hus". Det blir på-sminket noe veldig i sakene vi leser i VG og de andre "sladderavisene".

I bunn og grunn er ikke cannabis noe verre enn alkohol. Heller tvert imot. Man merker jo forskjell på dagen derpå, på alkohol vil kroppen få ut alt giften og kroppen din føles som en fisk. På cannabis kan du føle deg litt sliten i hodet og litt slækk i beina når du våkner opp, men dette går gradvis over etter en time eller to, så føler du deg energisk og klar for dagen som en helt vanlig dag. For å ikke snakke om i rusen. På alkohol er du på ditt laveste nivå. Du tenker en vei, og det er rett frem. Kommer det noe i veien din så tar det ikke lang tid før egoet ditt blir forbanna og finner på noe dumt. På cannabis er du ihvertfall med i omgivelsene dine. Er du sammen med kamerater, og en kamerat får en dårlig rus, så merkes det fort av de andre, og hvis de ikke er bitchasstoughguys som bare tenker på seg selv, så hører de åssen det går med deg.

Alle bieffekter og virkninger varierer fra person til person, men jeg mener selv utifra min erfaring med cannabis, er at det kommer ann på åssen du selv føler deg. Selvfølelse er veldig viktig med alt. Har man dårlig selvfølelse kan dette kanskje forsterkes hos noen under THC rus, og da kan du bli litt satt ut, og det kan henge igjen dagen derpå. Hvis du føler deg dårlig når du røyker, bør du kanskje ta en pause, begynne å trene og gjøre noe som du blir glad av å gjøre, så prøve forsiktig og se hvordan det går å røyke en liten spliff og vurdere om du skal fortsette med det.

Dere som ikke har prøvd det kan ikke si så mye om hvordan det egentlig fungerer, da det meste av "fakta" du finner er preget av gammel propaganda som har gitt planten det stempelet den har idag.

Legalize it, learn about it, regulate it! :thumbup:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant. Men du får jo kjøpt alt mulig annet å røyke på, lovlig. Så unyttige ting som tobakk.. Det er jo bare en VIP billett til døden. Cannabis kan ihvertfall forlenge livet med en latter! XD (det var bare tullball da)

Men cannabis kan spises og drikkes også.. De selger både kaker og canna-beer på medisinske cannabis sjapper i California.

2flschen.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt og lest fører THC, et av virkestoffene i cannabis, til nedsatt korttidshukommelse under påvirkning. Det som ikke setter seg i korttidshukommelsen setter seg i allefall ikke i langtidsminnet, og røyker du ofte, f.eks en gang i uka, kan det føre til store problemer med hukommelsen. I første omgang når du røyker, noe de fleste sikkert synes er en grei "betaling" for rusen. Etter at rusen gir seg kan korttidshukommelsen være svekket i et døgns tid, kanskje mer. Dessverre tar det lang tid før alt THC kommer ut av systemet, så selv om at det etter en stund ikke vil være nok til å påvirke hukommelsen, så vil en fortsatt ha små mengder i kroppen i en god stund. Røyker du ofte får du dermed et problem, for når disse små restene fra hver gang du har røyket legges sammen, kan mengdene etterhvert være nok til at korttidshukommelsen er konstant svekket.

Slutter en å røyke vil det nok gå over etterhvert, men jeg personlig vil si at resultatet av jevnlig røyking av cannabis er svært ille. I tillegg kommer påstandene om at en kan få psykiske problemer, som jeg tror stemmer. Så må det også sies at jeg absolutt ikke er noen ekspert på emnet.

Vil takke iBrick for at han ga et førsteklasses svar!

Vil bare legge til noe: Det med psykiske problemer stemmer jo. Eller? Har sagt det utallige ganger i tråden før. Er bare de som har en latent psykose som kan få den utløst. Altså, folk som allerede har psykiske problemer. Begeret dere kan renne over av alt mulig rart som f.eks. stress, slik at de får en psykose. Cannabis kan være en faktor som gjør at det "renner over" for noen. For vanlige folk er det ikke slik. All forskning hittil har ihvertfall kommet frem til det.

Du kan jo prøve å røyke selv og se hva som skjer med korttidshukommelsen din - jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen. Røyker du en gang i uken tviler jeg på at du vil merke veldig stor forskjell fra når du ikke har noe i kroppen.

Så lenge det røykes er det umulig at det er sunt.

Selvsagt er ikke det sunt, men det er ikke så farlig at det har noen særlig betydning. Edit: Man bruker ikke cannabis i så stor grad som tobakk og skadene er mindre, derfor er det mye mindre farlig, men jeg tar tilbake "det er ikke så farlig at det har noen særlig betydning". Alt har betydning. Dog er ikke skaden i nærheten av nesten farlig nok til å opprettholde et forbud. Tobakk er ubeskrivelig mye farligere og kan f.eks. gi deg kreft - det kan ikke cannabis - rett og slett fordi det ikke fungerer på samme måten.

Må bare si at jeg ofte opplever at det er en stor forskjell mellom de som er imot og de som er for: vi som er for legalisering prøver stort sett å opplyse med fakta, det vi har erfart, lest, osv, mens veldig mange som er imot kommer med påstander og ting de har hørt. Hadde vært veldig fint om folk faktisk satt seg ned å leste. Hadde folk vært flinkere til det ville verden vært annerledes(og bedre).

"Ikke baser meningene dine på det du har blitt lært eller hørt, men det du har funnet ut selv gjennom å oppsøke og tilegne deg troverdig kunnskap fra flere forskjellige kilder."

<3

Endret av Tezlon
Lenke til kommentar

Selvsagt er ikke det sunt, men det er ikke så farlig at det har noen særlig betydning. Edit: Man bruker ikke cannabis i så stor grad som tobakk og skadene er mindre, derfor er det mye mindre farlig, men jeg tar tilbake "det er ikke så farlig at det har noen særlig betydning". Alt har betydning. Dog er ikke skaden i nærheten av nesten farlig nok til å opprettholde et forbud. Tobakk er ubeskrivelig mye farligere og kan f.eks. gi deg kreft - det kan ikke cannabis - rett og slett fordi det ikke fungerer på samme måten.

Nå er det jo viktig å huske at mange som ikke røyker fra før lager te og lignende slik at hele dette røyke konseptet bare er en del av saken.

De som røyker synes det sikkert er helt naturlig, mens de som ikke røyker finner det kanskje unaturlig å plutselig leke skorstein.

Så argumentet "det er farlig fordi man røyker det" er litt på siden av diskusjonen egentlig. Som et eksempel så er jeg er rimelig sikker på at rusbrus ikke er spesielt gunstig å innta intravenøst.

Lenke til kommentar

Vi røyker jo ikke cannabis fordi vi tror det er sunt, å prøve å forsvare det er jo bare idioti. Men skal vi se det på en sunnhets-skala og sammenligne en joint med en cheeseburger fra macern, vel... Trenger jeg å si noe?

Selv om det har god bevist effekt på enkelte sykdommer.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Vi røyker jo ikke cannabis fordi vi tror det er sunt, å prøve å forsvare det er jo bare idioti.

Tror du misforstår jeg.. Er ingen her som påstår det der, men bedrevitende leger påstår at å røyke hasj er skadelig.

Et argument der er at man drar røyken lenger ned i lungene, holder den der lenger osv slik at den potensielt gjør betydelig mer skade en normal røyking.

At cannabis i seg selv er ufarlig betyr jo ikke at det er helt greit når du tross alt drar den dypt inn i de innerste krokene i lungene dine.

Å snakke om Hamburgere osv blir for dumt altså... Selv om du selvfølgelig har helt rett i at det ikke er sunt osv. så har det lite med saken å gjøre.

Det er skadelig å røyke, det er bare slik det er..

Lenke til kommentar

Var egentlig ment til Jassogitt sin post, men jeg glemte å quote den. Og eksempelet jeg valgte å bruke var bare for å sette det hele i perspektiv.

Men angående det du sier at å holde inne røyken lenger er mer skadelig, har du kilder på dette?

Jeg vet det høres veldig logisk ut, og har sett flere spekulere i det på flere forumer, men jeg har aldri sett noen skikkelig kilder på det.

Lenke til kommentar

Men angående det du sier at å holde inne røyken lenger er mer skadelig, har du kilder på dette?

Jeg vet det høres veldig logisk ut, og har sett flere spekulere i det på flere forumer, men jeg har aldri sett noen skikkelig kilder på det.

Logikken ligger åpenbart, kroppen tar opp mer THC, og derfor gjøres det. Tingen er at lungene tar også opp mer tjære, for ikke å snakke om oksygendeprivasjon til hjernen, noe som er direkte helseskadelig.

Så det stemmer at dersom du holder røyken inne lenger absorberer du omlag (spekulert) 10-20% mer TCH, og du blir høyere; men med en risiko.

Beklager at jeg ikke finner noen kilder i farten.

Lenke til kommentar

Å dra røyk ned i lungene er jo ikke særlig sunt, enten det er tobakksrøyk, cannabisrøyk eller en kombinasjon. Å kverulere rundt det er i mine øyne noe bortkastet.

Utover det så kan Cannabis selvfølgelig være skadelig. Det kan rett og slett være veldig farlig hvis feil person inntar stoffet. Andre vil sikkert ikke oppleve noen negative virkninger og heller ikke påføres noen problemer utover det at stoffet er ulovlig, og at det dermed foreløpig bringer med seg negative konsekvenser i sosial sammenheng.

Spørsmålstillingen kan man diskutere til man blir blå, men det hele koker nok ned til at stoffet er farlig for enkelte, ufarlig for andre. Ergo individuelle faktorer som kun kan diskutere til en viss grad.

Lenke til kommentar

Logikken ligger åpenbart, kroppen tar opp mer THC, og derfor gjøres det. Tingen er at lungene tar også opp mer tjære, for ikke å snakke om oksygendeprivasjon til hjernen, noe som er direkte helseskadelig.

Så det stemmer at dersom du holder røyken inne lenger absorberer du omlag (spekulert) 10-20% mer TCH, og du blir høyere; men med en risiko.

Beklager at jeg ikke finner noen kilder i farten.

Absolutt, og jeg skjønner jo det. Er jo ganske logisk at å holde store trekk inne til du hoster er mer skadelig. Men samtidig kan man diskutere at ved å gjøre det, så vil du kanskje ta et par mindre bongtrekk/en mindre joint osv fordi du blir høyere.

Men jeg reagerer litt mer på

Et argument der er at man drar røyken lenger ned i lungene, holder den der lenger osv slik at den potensielt gjør betydelig mer skade en normal røyking.

Betydelig mer skade en normal røyking er veldig mye skade. Hvor er kildene på det?

Lenke til kommentar

Men jeg reagerer litt mer på

Betydelig mer skade en normal røyking er veldig mye skade. Hvor er kildene på det?

Husker ikke hvor jeg leste det.. Kanskje det var på TV eller noe... Uansett så sammenlignet de da vanlig røyking og hasjrøyking og konkluderte med at på grunn av ditt og datt så var hasjrøykingen mye farligere enn vanlig røyking.

Ikke på grunn av cannabisen i seg selv altså, men på grunn av måten den ble røyket på rett og slett. Du ville utsette deg for nøyaktig det samme om du kun røyket tobakk på samme måte liksom.

Men som nevnt før er dette en diskusjon litt på siden ettersom det ikke er stoffet som i seg selv er det skadelige her, men måten det inhaleres på.

Koker man til eksempel en kopp med cannabis te så skal det godt gjøres å snakke om skader spør du meg.

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Det virker logisk og intuitivt for deg, men det er bare spekulasjoner.

Fra en coffee shop i Amsterdam. Legg spesielt merke til det 3. nederste punktet.

14109_389732707189_576342189_4512745_1852409_n.jpg

Lenke til kommentar

Fra en coffee shop i Amsterdam. Legg spesielt merke til det 3. nederste punktet.

huh?? Den plakaten der sier jo det vi tilsynelatende har påstått, hele tiden da, nemlig at det er måten det inntas på som er problemet, men ikke stoffet i seg selv.

Hvis cannabis er så veldig farlig for lungene, hvor er alle tilfellene? Burde de som er anti-cannabis "smøre" det utover nyhetene?

Det er ingen som har sagt at cannabis er farlig for lungene så vidt jeg har sett her i alle fall. Har aldri hørt noen forskere si det der heller faktisk, men mulig jeg tar feil der altså..

Lenke til kommentar

huh?? Den plakaten der sier jo det vi tilsynelatende har påstått, hele tiden da, nemlig at det er måten det inntas på som er problemet, men ikke stoffet i seg selv.

Tenkte først og fremst på påstanden om at man blir høyere og får mer effekt av å innhalere dypt og lenge. Det er et utbredt rykte, men har det noe hold i virkeligheten? Se det 3. nederste punktet på den listen.
Lenke til kommentar
Tenkte først og fremst på påstanden om at man blir høyere og får mer effekt av å innhalere dypt og lenge. Det er et utbredt rykte, men har det noe hold i virkeligheten? Se det 3. nederste punktet på den listen.

jeg synes det høres logisk ut at dersom du holder røyken som inneholder stoffet lenger inne så vil kroppen ta opp mer av stoffet...

Synes ikke du?

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...