Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg driikker hver helg og har ingen problemer med å kombinere det med jusstudier. Tror dere ikke det ville vært vanskeligere med hasj?

Jeg skulle gjerne ha kunnet bruke de navnene jeg sitter på innen jus for å knuse ditt poeng ned i støvlene, men desverre(Og egentlig forståelig nok) ønsker disse å forholde seg anonyme. Kan dog dra frem at høyesterettsjustitiarus i Norge, Tore Schei, er for en legalisering :)

Er så mange eksempler, men folk vil selvsagt være anonyme. Jeg mener å ha hørt at han er for det ja.. Er veldig mange oppegående mennesker som vil legalisere, og det av mange ulike grunner. Mange har også gått over fra "anti" til legaliseringssiden med årene.

Kan bare snakke for meg selv: Hasj er ikke skadelig, men man blir litt paranoid av det

Ecstasy holdt jeg meg langt borte fra. Det er tablettmix. Man vet aldri hva man får.

Hvorvidt man blir paranoid av "hasjen" eller forbudet kan jo diskuteres. Ingen jeg kjenner har blitt noe paranoide.

Ting fra naturen i sin naturlige form er best! Hasj er ikke direkte fra naturen, derfor er marijuana bedre.

Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv: Hasj er ikke skadelig, men man blir litt paranoid av det

Er du plutselig blitt både lege, psykolog og spesialist på skadeomfang ved bruk av stoffet eller er dette noe du fant på lommelegen.no?

Hør her din dott: Jeg taler ut fra erfaring.

Endret av stud27
Lenke til kommentar

Det kan du om du røyker også har vi prøvd og si et par ganger ;)

Rettere sagt jeg vet at jeg kan, men igjen det varierer fra person til person..hadde jeg drukket alkohol hver dag så hadde jeg aldri klart studiene ihvertfall. Spørs hvor mye da såklart.

Har du noen gang hørt om hamp?

Lenke til kommentar

Er du plutselig blitt både lege, psykolog og spesialist på skadeomfang ved bruk av stoffet eller er dette noe du fant på lommelegen.no?

Du snakker sikkert ut av erfaring, greit nok. Men, det vil ikke si at det er sånn det er generelt. Jeg tror ikke at den generelle paffer opplever det i noen særlig stor grad.

Lenke til kommentar

Dette er et tema som moddene kommer veldig fort og rydder hvis man ikke er saklig. Så la oss prøve så godt vi kan å holde diskusjonen saklig og med en grei tone imot hverandre selv om man er uenig.

Hvis man er usikker på hva som menes osv. så spør istedenfor og gå rett i forsvar.

Tror de fleste som er aktive her inne vil diskutere noe de har meninger om sammen med de andre her :thumbup:

Endret av Amanita Muscaria
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt man blir paranoid av "hasjen" eller forbudet kan jo diskuteres. Ingen jeg kjenner har blitt noe paranoide.

Ting fra naturen i sin naturlige form er best! Hasj er ikke direkte fra naturen, derfor er marijuana bedre.

Jeg kjenner noen som har blitt paranoide av hasj. Ikke i forhold til politiet, men tanker om at andre ikke likte han/hun og slikt. Jeg har ikke veldig mye erfaring med det selv, men jeg kan se for meg at noen kan føle det slik. Hjerna endrer tankemønster, og det er lett å henge seg opp i ting og tenke for mye på noe. Dette kan være ubehagelig for noen...

Prøver ikke å svartmale cannabis, men det er ganske kjent dette med "noia" og cannabis, og jeg tror ikke det er bare på grunn av forbudet...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Pifler: hehe :!: lo godt nå når jeg leste det du skrev.

JEg blir ikke redd for politiet, men henger meg opp i tanker som ikke alltid er positive.

Som foreks: "hvorfor ser han\henne rart på meg" "herregud, jeg må høres ut som et grauthue mens jeg prater"

Og slik du forklarer generelt.

Men har lagt merke til det går veldig på hva slags psykisk form jeg er i en dagen:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Pifler: hehe :!: lo godt nå når jeg leste det du skrev.

JEg blir ikke redd for politiet, men henger meg opp i tanker som ikke alltid er positive.

Som foreks: "hvorfor ser han\henne rart på meg" "herregud, jeg må høres ut som et grauthue mens jeg prater"

Og slik du forklarer generelt.

Men har lagt merke til det går veldig på hva slags psykisk form jeg er i en dagen:)

Ja, det er akkurat slik jeg mener. Eller at man ikke klarer å slutte å tenke på en ting, og blir skikkelig sliten av det. Kan være ubehagelig...

Jeg kjenner også noen som røyka mye i en lang periode, og som etter hvert begynte å få tanker om at andre kunne lese tankene hans og slike ting (selv når han var "edru"). Det er vanligvis regnet som symptomer på vrangforestillinger/schizofreni.

Lenke til kommentar

Jeg skrev uten å tenke meg helt om, beklager.

Jeg har også møtt noen som bare er generelt paranoide osv. Er noen som har det litt vanskelig osv. Dette har en del med det vi har snakket om før, altså, anlegg for å bli påvirket mentalt. Psykose osv. Riktig nok har jeg hatt øyeblikk mens jeg har vært høy der jeg har tenkt litt rare ting, hengt meg helt opp i noe osv, men vil ikke kalle det skikkelig noia.. Er litt ubehagelig, men også interessant.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager mener du?

Det jeg mener er at jeg er i stand til å studere selv om jeg drikker mye alkohol-

At det finnes personer innenfor faget du nå studerer som tar seg en liten rev under eller etter arbeid og fint klarer seg i yrket. Vi prater tilnærmet daglig og ikke hver helg i tillegg :) Mitt inntrykk er at det er en del, kansje pga. presset i yrket, men det blir spekulasjoner fra min side.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Spør du meg virker slike uttalelser rimelig innrøykt. Din manglende evne til å forklare påstanden styrker også mistanken om at du kanskje allerede "har tatt skade".

Er som med kreft vet du, man vet ikke man har det før man faktisk blir syk av det eller oppdager den.

Og bare fordi jeg faktisk klarer å drikke 1 liter ren sprit og løpe Oslo maraton etterpå så er ikke det det samme som at alle andre kan gjøre det.

Den typen påstander om at noe er helt ufarlig bør du være litt forsiktig med rett og slett. Ingenting er helt ufarlig!

Uansett hva du gjør, om du drikker, røyker eller bare åpner opp vinduet for å slippe ut kjalltåka på rommet ditt så medfører det en risiko.

Spørsmålet er dog om risikoen er lavere eller akseptabel sammenlignet med andre ting.

All rus er sannsynligvis skadelig i en eller annen form.

Og dine egne erfaringer er faktisk ikke et medisinsk utgangspunkt for å påstå at det er ufarlig.

Lenke til kommentar

Dere bør lese en del om virkningen til hasj og cannabis om dere skal diskutere rundt emnet. Personlig erfaring kan være fint det, men det er ingen fasit. Rusen og hvordan man opplever det har alt med hvordan den kjemiske balansen er i hjernen fra før, og under påvirkning.

Forskning viser at THC har en direkte psykotisk effekt på enkelte områder i hjernen. Et eksempel er at du f. eks er ute og går alene i skogen når det er litt småmørkt. Du hører plutselig en grein som knekker. Under vanlige omstendigheter vil du sannsynligvis avfeie dette og tenke "pfft, det var sikkert bare en grein". Dette er et område i hjernen som tar seg av og der skal det være en viss aktivitet, hvis ikke lider man av urasjonell angst. Forskningen viser da at under påvirkning av ren THC så er dette området i hjernen helt inaktivt.

Det andre som er svært interessant er stoffene CBD som opprinnelig finnes naturlig i Cannabis når det vokser vilt. CBD gir ingen rus, og virker i seg selv direkte antipsykotisk. Rent naturlig balanserer den virkningen til THCen slik at man ikke blir psykotisk. Men gjett hva som skjer i ren praksis da? Jo, cannabis genmanipuleres og de sortene som gir størst effekt umiddelbart velges, fordi det gir best inntjening. Selgerne vet ikke om CBD og bryr seg heller ikke. Ergo, vi ender opp med hasj og cannabis i gatene som er direkte psykisk ustabilt. Dette er ene og alene grunnen til at svært mange opplever å få paranoia når man røyker. Dette er også grunnen til at det virker som om denne effekten er litt av og på, siden man ikke aner hva innholdet i det man kjøper på gata er. Av og til er det en del CBD i det, da får man en glad high-følelse. Er den ikke der får man et slags stramt bånd rundt hodet og man føler at man ikke har full kontroll over seg. Og en svak paranoia ligger og grubler i deg, spesielt når man er i offentlig lag.

Forskning med CBD er et relativt nytt tema og i Storbritannia forsker det en del på CBD som ren medisin mot schizofreni faktisk :) Ettersom det er direkte antipsykotisk. Hvem ville trodd det? At et stoff som naturlig finnes i cannabis er direkte antipsykotisk?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager for å bryte fra diskusjonen.

Jeg ser tittelen og førsteposten som et spørsmål med et fasitsvar. Det finnes vel ingen som benekter at cannabis kan være farlig. Jeg regner med at alle er godt klar over at farer er ved alt, og at man mest sannsynligvis kunne diskutert seg frem til at man kan få tung-metall forgiftning av brokkoli også.

jeg forstår ikke hvordan man kan argumentere for at cannabis er ufarlig; poenget er vell å få fram hvilke farer som tilhører stoffet, og deretter sammenlikne det med andre farer.

Har jeg missforstått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...