Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Christer Falck vil antageligvis være farlig nær det enkelte vil mene er et godt eksempel på menneskelig søppel selv.. :p Eller kanskje ikke søppel, det er for stygt...Kanskje en genetisk miss? Eller kanskje bare sendt av onde makter for å gjøre livet mitt noen hakk surere i det hans heslige fremtoning glir over TV-skjermen i det jeg er så uheldig å zappe ubetenksomt...

han har stått for mange bølger med søppelmusikk her i norge de siste årene så han er den siste som burde få lov å snakke om hvem som er søppel eller ikke

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Det er i alle fall ikke ufarlig, og jeg kommer aldri til å røyke det.

Tre ting du kan ta overdose av: Brød med nugatti (eller uten), vann, chesedoodel's. Cannabis er UMULIG å ta overdose av, eller THC rettere sagt som er det stoffet som gjør deg “høy”. Over hele verden, gjennom hele historien er det INGEN som har død hvor cannabis er direkte dødsårsak.

Mytene om at du får psykiske lidelser har WHO avkreftet for flere år siden, andre fysiske bivirkninger annet enn selve rusen er det heller ikke. Cannabis er IKKE fysisk eller psykisk farlig. Derimot, om du missbruker det så kan det ha uheldige sosiale konsekvenser, men dude. Fortell meg om EN ting som ikke er dumt å missbruke.

Hadde det vært allmenn fornuft hadde folk heller røyket cannabis enn å drikke, da hadde man sett X antall dødstall av alkohol droppe ned til NULL.

Det fjortisspreiket du kommer der om at “cannabis er ikke ufarlig og jeg kommer ALDRI til å røyke det”… Vell, det er kun fordi du er en sau, blandt en stor flokk. Missforstå meg rett, om du ikke bruker noen andre form for rekreasjonelle stoffer så er det ikke saken at du må begynne å røyke cannabis nå, men om drikker alkohol så er det sinnsykt mye værre enn å røyke cannabis.

Lenke til kommentar

Eg trur nok ikkje det er heilt ufarleg reint psykisk, men mykje av det trur eg kjem av folks haldningar. Ein vart plutseleg sett på ein kriminell. Ein må halde kjeft til vener og vere varsom med å ikkje bli teken. Dette skaper nok noko sosial tilbaketrukkenhet, som igjen kan medføre depresjon.

Det er min personlege teori då. Alkohol hadde nok hatt mykje same verknad om det hadde vært ulovleg i Noreg.

Men med eit kontrollert forbruk trur eg neppe det er særleg skadeleg. Alkohol er óg farleg, det same er tobakk. Men me lev då berre ein gong.

Lenke til kommentar

Du mener vel ikke at grunnen til at man finner flere deprimerte blant folk som røyker hasj regelmessig, er fordi disse føler at det er sosialt belastende å drive på, vel?

Jeg tror grunnen til at man finner flere deprimerte blant folk som røyker hasj regelmessig, henger tettere sammen med at disse folka i utgangspunktet er mer marginaliserte.

Lenke til kommentar

Jeg diskuterte legalisering med pappa over middagsbordet i dag. Han mener at prosentandelen av folk som lander i bråk av cannabis er høyere enn prosentandelen folk som lander i bråk av alkohol. Kan noen hjelpe meg å finne kilder for å motbevise det? Bare rene tall på hvor mange som lander i bråk holder ikke, fordi det er mange fler som drikker alkohol enn som røyker cannabis.

Lenke til kommentar
Jeg diskuterte legalisering med pappa over middagsbordet i dag. Han mener at prosentandelen av folk som lander i bråk av cannabis er høyere enn prosentandelen folk som lander i bråk av alkohol. Kan noen hjelpe meg å finne kilder for å motbevise det? Bare rene tall på hvor mange som lander i bråk holder ikke, fordi det er mange fler som drikker alkohol enn som røyker cannabis.

Skjønner ikke helt hva du mener: At folk som er under cannabisrus kommer i bråk, eller at folk som omgås/bruker cannabis oftere kommer i bråk?

Lenke til kommentar

Jeg mener at alkohol er et verre rusmiddel enn cannabis bl.a. fordi det er så utrolig mange tullinger som sloss i fylla. Han mener at grunnen til at mange fler sloss i alkoholrus enn i cannabisrus er fordi det er mange fler som drikker enn røyker. Derfor trenger jeg en undersøkelse som forteller meg hvor stor andel av de som drikker som lander i bråk og hvor stor andel av de som røyker som lander i bråk.

Lenke til kommentar
Jeg mener at alkohol er et verre rusmiddel enn cannabis bl.a. fordi det er så utrolig mange tullinger som sloss i fylla. Han mener at grunnen til at mange fler sloss i alkoholrus enn i cannabisrus er fordi det er mange fler som drikker enn røyker. Derfor trenger jeg en undersøkelse som forteller meg hvor stor andel av de som drikker som lander i bråk og hvor stor andel av de som røyker som lander i bråk.

Folk vil sloss i fylla, i cannabisrus ville i det hele tatt få tenkt tanken(( en ville enten fått latterkrampe om noen virket aggressive, eller få 'noia')(kanskje bortsett fra de som går stein hele året). Tror ikke jeg har hørt ett eneste tilfelle hvor mennesker har blitt sint på grunn av cannabis-rus (som eksempel har du jo hippiene). Alkoholen gjør gjør folk aggressive. Cannabis gir deg vanligvis en lykkerus, men kan også gi paranoia(som heller ikke gjør deg voldelig, bare redd).

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
Du mener vel ikke at grunnen til at man finner flere deprimerte blant folk som røyker hasj regelmessig, er fordi disse føler at det er sosialt belastende å drive på, vel?

Ikkje beint fram, men eg trur absolutt det er noko belastande for enkelte. Når det er sagt bør ein vere forsiktig med hasj, nett som andre rusmidler. Om ein ikkje er heilt stabil reint psykisk er det ikkje nokon god idé å gjere. Det kan eg skrive under på. Det har laga mykje kvalme, og er heilt klart eit rusmiddel eg er ferdig med. Verknaden kan gjerne ikkje sjåast på kort sikt, og nokon få ganger går somregel grett, men me er ikkje alle dedikerte for å drive med det. Iallefall ikkje eg. Men det kan ein jo aldri vite.

Lenke til kommentar

Cannabisdebattene synes jeg er så kompliserte! Det er jo egentlig ikke komplisert overhodet.

For det vi vet i dag er at cannabis inneholder THC, som gir rusen, og cannabinoidene, CBD.

Begge disse stoffene finnes naturlig i planten, dog mulig i forskjellig balanse mellom Sativa og Indica.

THC vet vi er direkte årsak til de forskjellige negative aspektene vi hører om. Et ubalansert forhold mellom THC og CBD gir psykotiske trekk, inget unntak. Det er ikke noe CBD som regulerer stoffene som THCen sender ut og dermed påvirkes deler av hjernen til det negative, spesielt hos enkelte. Dette varierer jo selvfølgelig da enkelte mennesker har naturlig bedre måter å regulere dette på. Men de få individene som får psykiske problemer med bruk av hasj fikk dette på grunn av at de røykte feil type. En type som ikke er tilpasset dem overhodet.

En legalisering ville ihvertfall ha åpnet for et forsøk å kunne regulere dette slik at man f. eks ikke har fått kjøpt sånt dersom man ikke hadde tatt en test først, for å finne ut hvilken type man burde bruke. Dersom en slik ordning hadde fungert slik det burde ha fungert så hadde det ikke være disse negative effektene av det. Senere forskning viser til og med at CBD faktisk har en direkte anti-psykotisk effekt, altså det kan være medisin mot schizofreni. Dette vil vi aldri få bukt med så lenge alt av dette er ulovlig.

En annen ting er jo at diverse behandlingssenter osv ikke er informert nok om disse elementene. De verste personene å diskutere legalisering med er faktisk de som jobber på slike steder og det er som å diskutere evolusjon med fundamentalistiske Kristne. Nærmest umulig! Har de gjort seg opp en mening er det svært vanskelig å rikke på den. Uansett hvor mye relevant og saklige argumenter man måtte ha.

Vi burde egentlig ha lagt opp en liste over argumenter med en legalisering og sende denne listen til politikere o.l. En ordentlig liste som ikke er skrevet av noen som kaller seg "Even Ganja" osv. Det er viktig at slike argumenter kommer fra vanlige folk, folk som IKKE ser ut som en stereotypisk hasjrøyker. Det er akkurat derfor hasjmarsjen osv ikke fungerer, faktisk tror jeg det får motsatt effekt.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Vi burde egentlig ha lagt opp en liste over argumenter med en legalisering og sende denne listen til politikere o.l. En ordentlig liste som ikke er skrevet av noen som kaller seg "Even Ganja" osv. Det er viktig at slike argumenter kommer fra vanlige folk, folk som IKKE ser ut som en stereotypisk hasjrøyker. Det er akkurat derfor hasjmarsjen osv ikke fungerer, faktisk tror jeg det får motsatt effekt.

Jeg er enig. Når det kommer til å sende til politikere har jeg faktisk gjort det, fikk svar at han skulle ta seg tid å se gjennom informasjonen jeg gav han og skrive et fyldig svar når han fikk tid. Han sa dog at han er i mot legalisering da han har hatt erfaring med kamerater som gikk til helvette etter å ha startet med hasj. Og da mener jeg virkelig gikk til helvette. (mord/ran etc)

Skal ta en skikkelig diskusjon med han, neste gang jeg møter han.

Lenke til kommentar

Jepp, det er noe i det. De som er fullstendig imot legalisering er vel sannsynligvis mot av en eller annen erfaring rundt det. Eller etter å ha observert hva som kan skje med folk som ettervirkning av det. Den samme erfaringen har jeg jo selv, men jeg føler at jeg har mer informasjon rundt det og dermed snus flisa og jeg er HELT for legalisering for jeg vet at de negative aspektene rundt cannabis er på grunnlag av forbudet. Bare folk klarer å forstå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...