Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Finnes det virkelig ingen kontrollerte cannabis-eksperimenter foretatt med dyr? Og slike eksperimenter, i kontrast til alkohol, hadde jo også vært kjempemorsomt å få vite om :)

Dette finnes. Se filmene Kampen om Hampen og The Union: The Business Behind Getting High, da de refererer til slike forsøk i begge filmene.

De eksprimenterer med aper.

Marte.

Så "Kampen om Hampen" nettopp. De refererte til aper som hadde røyket 5 jointer til dagen ila. 1 år, hvor de så dissekerte apene, så på hjernen, og fant ingen fysiske abnormaliteter. Dette er greit nok, men det JEG vil vite er hvilken innvirkning røykingen hadde på psyken til disse apene. I "Kampen om Hampen" nevner de ingenting om at de undersøkte apenes mentale evner før og etter hamp-eskponeringen. Det MÅ jo være en grunn til at man hører om personer som har endret personligheter/væremåter permanent allerede etter første gang de har prøvd hasj (Jeg har personlig opplevd at venner endrer sin måte å være på etter at de har begynt å bruke hasj, og jeg virker ikke alene om den erfaringen; flere poster i denne diskusjonen tatt i betraktning)...

At hamp kan ha en helsemessig gevinst betviler jeg ikke, men at hamp er like bra for hodet, som for kroppen, stiller jeg meg svært skeptisk til. Finnes det noen psykologiske eksperimenter hvor man sjekker effektene av cannabis?, er vel egentlig spørsmålet jeg er ute etter å finne et svar på. Noen som vet noe?

Skal se "The Union: The Business Behind Getting High" så snart jeg får tid... Takk for tips :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At hamp kan ha en helsemessig gevinst betviler jeg ikke, men at hamp er like bra for hodet, som for kroppen, stiller jeg meg svært skeptisk til. Finnes det noen psykologiske eksperimenter hvor man sjekker effektene av cannabis?, er vel egentlig spørsmålet jeg er ute etter å finne et svar på. Noen som vet noe?

Hasj/tjall har ikke noe hempemessig gevinst det har hamp derimot, 2 forskjeldige ting.

Når det gjelder psykologiske forsøk (på mennesker) så er det eneste de har funnet ut av folk som er i faresonen for og få psykoser/psykiske problemer kan få de tidligere enn det de egentlig hadde fått de om de konsumerer THC over perioder.

Lenke til kommentar
Når det gjelder psykologiske forsøk (på mennesker) så er det eneste de har funnet ut av folk som er i faresonen for og få psykoser/psykiske problemer kan få de tidligere enn det de egentlig hadde fått de om de konsumerer THC over perioder.

Vet du hvor man kan lese mer om dette? Hvem har stått for disse forsøkene? Kilder?

Jeg vil gjerne lese en detaljert 1.hånds kilde, fremfor noe som er gjengitt i en eller annen nyhetsartikkel i en avis.

Dette er det eneste de har funnet ut ja. Vet man om det finnes andre psykologiske forsøk i sammenheng med hamp/cannabis/hasj/whatev som blir foretatt as we speak?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/267002002.pdf

test om hvordan cannabis fungerer i hjernen osv fra 2006. (en av de første sidene er på nederlandsk)

http://www.ukcia.org/research/CausalAssoci...ndPsychosis.pdf

artikkel som linker cannabis til psykoser fra 2004

http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/stor...0602?hub=Health

Long-term marijuana use linked to brain abnormalities

avis-aktig artikkel uten ekte kilder

Lenke til kommentar
Hasj/tjall har ikke noe hempemessig gevinst det har hamp derimot, 2 forskjeldige ting.

Regner med at du mener helsemessig? Vel, når man snakker om medisinsk cannabis, er det jo faktisk hasj og marihuana man snakker om. Ikke industriell hamp.

Lenke til kommentar
Regner med at du mener helsemessig? Vel, når man snakker om medisinsk cannabis, er det jo faktisk hasj og marihuana man snakker om. Ikke industriell hamp.

feiltolket han, trodde han mente helsemessig som, at det er sunt

fordi medisinsk cannabis er for og dempe smerter/gjøre sykdommer/tilstander lettere og ha osv. ikke fordi man får bedre kollestrol eller lavere hvilepuls

Endret av kristus?
Lenke til kommentar
Sålenge rusmidler som er dokumentert mer skadelige selges lovlig i butikken, ser jeg ikke det helsemessige eller økonomiske overtaket ved å fortsatt regne cannabis som en ulovlig substans

Det økonomiske overtaket ved å holde cannabis forbudt er flere:

1) Cannabis, vil om det blir lovlig og kulturelt akseptert, utkonkurrere MANGE hundretalls av dagens resept-medisiner og respetfrie smertestillende.

2) Cannabis er en enorm konkurrent til bomullsindustrien, og bomullsindustrien er blant de største kundene til kjemikalieindustrien

3) Cannabis kan dyrkes av hvem som helst hjemme i sin egen stue, dermed er det ikke noen penger å tjene på å lovliggjøre det medisinsk sett.

Visste du forresten av hestehoven (tussilago farfara) er i samme klasse som cannabis på legemiddel-listen? I kid u not, den eneste forskjellen på hestehov og cannabis i Norge er at den ene står på narkotikalista, og den andre ikke.

HESTEHOV! En viltvoksende plante som i tusenvis av år har vært kjent som en YPPERLIG medisinplante.

Og den har faen meg ikke et eneste russtoff i seg, faktisk ikke et eneste stoff som har blitt bevist farlig. Grunnen er at det finnes stoffer som KAN gi kreft.

Mao, planten er harmløs. Visste du at over halvparten av alle kreft-tilfeller kommer som en følge av manglende eller feil ernæring? Men neida, de skal ha oss til å tro at det er enkeltstoffer vi kommer i kontakt med som er problemet :(

Endret av gabun
Lenke til kommentar

tenkte jeg skulle oppdatere litt. skrev for et par sider siden om en bad trip jeg hadde på cannabis. etter-effekten har sakte men sikkert avtatt, men får ofte flashbacks hvor jeg opplever angstanfall. noen ganger er det nok å bare tenke på noe dop-relaterte ting for at jeg skal få den samme, ekle, ubeskrivelige følelsen. da varer det som oftest 2-3 dager før den forsvinner. det er vanskelig å komme inn på denne tråden og snakke om det, for opplevelsen husker jeg som om det var i går, og jeg vil helst ikke minnes den. allikevel vil jeg minne alle sammen på at hasj ikke er noe man kan spøke med. for all del, vær forsiktig med bruken og doseringen.

jeg har overkonsumert alkohol så til de grader før, og opplevd de verste hangoverne, men ikke noe av det kan sammenlignes med selve bad tripen og hangover effekten jeg opplevde etter å ha overkonsumert hasj.

vil bare at folk skal gjøres oppmerksomme på at hasj kan ha negative konsekvenser. har hørt om flere som har opplevd det samme som meg, dog litt verre. jeg har aldri hørt at noen har opplevd noe lignende ved alkohol bruk.

det er de som mener at hasj er nærmest ufarlig, og de som mener at det er en særdeles farlig substans. jeg tror nok sannheten ligger et sted i midten.

Lenke til kommentar

Sånn er det da vell med alt? Hvor mange har ikke drukket seg ihjel? Du har ene og alene deg selv og skylde på. Det er en grense for hvor mye man skal putte i seg, enten det er sukkertøy, potetgull, nikotin eller hasj.

Hva med om politiet og ruskonsulenter kom til skolene og lærte elevene måtehold, istedenfor all den propagandaen de kommer med i dag? Hadde nok spart oss for mangt et uhell.

Lenke til kommentar

med det glorifiserende bildet mange kommer med av hasj nå til dags er det lett å lure seg selv til å tro at det er nærmest ufarlig. dessuten har jeg hele tiden fått høre at man ikke kan ta overdose med hasj, og dermed trakk jeg litt naive konklusjoner utifra dette.

Hva med om politiet og ruskonsulenter kom til skolene og lærte elevene måtehold, istedenfor all den propagandaen de kommer med i dag? Hadde nok spart oss for mangt et uhell.

hva skal de si? " det er greit å røyke hasj så lenge du ikke overdriver" ?

folk kommer til å overdrive bruken uansett. tviler på at det kommer til å hjelpe.

Lenke til kommentar

Akkurat, derfor er det viktig å få informasjonen ut til folk..

Prometherion: Trenger ikke være voksne, men en gjeng med sekstenåringer som flyr rundt i sæggebukser vil ikke få jobben gjort.

Det kan nok ha mye og si forstår du, bare se på ditt eget naive tilfelle. Det er jo ikke fett å røyke altfor mye, enda så mange prøver å adoptere alkoholkulturen inn i røykekulturen (Mest ned på kortest mulig tid og du er tøffest)

Så litt informering angående fornuftig bruk er ikke dumt. Men noen vil jo alltid presse grenser. Vil man ha mest mulig ut av hasj rusen, så er måtehold nøkkelen.

Et veldig godt eksempel på det med informering er ecstasy. Det blir gitt altfor liten informasjon om hva stoffet faktisk gjør og hvordan man skal håndtere det. Sier ikke det skal legaliseres, men er alltid kjipt med fjortenåringer som hever nedpå altfor mange piller fordi de aldri ble fortalt noe annet enn at det var kjempe farlig og man blir avhengig med engang.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
vil bare at folk skal gjøres oppmerksomme på at hasj kan ha negative konsekvenser. har hørt om flere som har opplevd det samme som meg, dog litt verre. jeg har aldri hørt at noen har opplevd noe lignende ved alkohol bruk.

det er de som mener at hasj er nærmest ufarlig, og de som mener at det er en særdeles farlig substans. jeg tror nok sannheten ligger et sted i midten.

Kan. Du er den eneste personen jeg har hørt om som har hatt en bad trip som følge av cannabis, og jeg har lest om, snakket med og hørt om veldig mange som røyker/har røyket. 

Det jeg synes er litt morsomt, er at når mår leser artikler i aviser, artikler skrevet at diverse proffesore og forskere som er mot cannabis, er det aldri påvist at man får skader av å røyke det. Man hører alltid kan, antatt, påstå, regner med osv. ''Man kan få skader av det'', ''antatte skadevirkninger'', og gulleksemplet fra en artikkel VG skrev forrige uke: ''Så er det også en overhengende kreftfare ved cannabis. Det er vanskelig å finne god dokumentasjon på det, men noen påstår det.'' 

Når man hører argumenter for cannabis, får man servert forskningsresultater på forskningsresultater og statistikker som beviser at cannabis ikke er farlig. 

Om cannabis virkelig er så farlig som folk skal ha det til, hvordan kan det da ha seg at man aldri ser et forskningsresultat eller en statistikk som påviser dette? Og om det er så farlig, hvorfor i alle dager brukes det som medisin for AIDS, MS, grå/grønn stær, leddgikt mm?

Her er det noe som skurrer.

Endret av -Marte
Lenke til kommentar

Har fått badtrip av hasj èn gang. Og da mest sannsynlig kun fordi jeg allerede var litt småfull. Det må være de verste par timene jeg noengang har opplevd, rent mentalt. En helt ubeskrivlig jævlig følelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...