Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

At man ikke "trenger" rus er åpenbart, man trenger ikke god mat heller, man trenger ikke klær eller ett stort hus og fin bil. Man trenger ikke utdanning og skolegang, man trenger ikke jobb. Det jeg prøver å si er at det er meningsløst hvorvidt man trenger det eller ikke, store deler av menneskeheten ønsker å ruse seg.

Edit: sorry om jeg virket litt kopikatt, la ikke merke til tidligere innlegg før nå :O

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, det er viktig å ha "kjekke" ting i livet.

Men fører legalisering av THC til mindre elendighet?

Jeg for min del, tror ikke det.

Hva baserer du dette på da?

Du støtter ett forbud som gjør livet litt surere for en vesentlig del av Norges befolkning. Når du vil ta noe fra så mange så BØR du ha noen gode argumenter for dette.

Lenke til kommentar

Forklar nå hvorfor du ikke tror det da.

Man fjerner bl.a store deler av ett undergrunnsmarked hvor pengene går til å finansiere kriminalitet, politiet vil få penger til å kunne slå ned på den kriminaliteten som teller og ikke på de som selv tok et valg og bestemte seg for å utforske nye og spennende sinnstilstander. Forøvrig har cannabisbruket gått ned etter at man gjorde det 'lovlig' i nederland.

Grei ut om kvifor du ikkje trur det blir betre, sånn sett bort i frå at du ikkje likar det, meiner ein ikkje treng det. Er det beitre for samfunnet slik det er no, eller er det beitre for deg?

Lenke til kommentar
Så klart "trenger" vi rus.

Veldig få mennesker som klarer seg godt uten rekreasjon :p

Sex er jo også kjemikalier, endorfiner og dopamin.

Vet du hva rekreasjon betyr?!

Vet du det? ;) - Det betyr ikke nødvendigvis å føde.

La oss bruke ordboka:

Rekreasjo'n -en (fra lat., se *rekreere) det å komme til krefter; hvile, adspredelse.

En blås etter jobb på fredag kveld vil vel kvalifisere som rekreasjon?

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

Hva baserer du dette på da?

Du støtter ett forbud som gjør livet litt surere for en vesentlig del av Norges befolkning. Når du vil ta noe fra så mange så BØR du ha noen gode argumenter for dette.

Forklar nå hvorfor du ikke tror det da.

Man fjerner bl.a store deler av ett undergrunnsmarked hvor pengene går til å finansiere kriminalitet, politiet vil få penger til å kunne slå ned på den kriminaliteten som teller og ikke på de som selv tok et valg og bestemte seg for å utforske nye og spennende sinnstilstander. Forøvrig har cannabisbruket gått ned etter at man gjorde det 'lovlig' i nederland.

Grei ut om kvifor du ikkje trur det blir betre, sånn sett bort i frå at du ikkje likar det, meiner ein ikkje treng det. Er det beitre for samfunnet slik det er no, eller er det beitre for deg?

The Economist: How to stop the drug wars

Ser du noen kritiske feil i deres argumenter som gjør at du vil holde på meningen din?

Mine synspunkter er basert på mine egne observasjoner og erfaringer.

Dette er hva jeg mener, jeg sier ikke at dere må mene det samme som meg.

Jeg mener enkelt og greit at det ikke vil føre til noe spesielt positivt ved å legalisere THC, tjo kanskje det at prisen blir over dobblet er jo selvfølgelig ikke så dumt...

Og ja jeg vet at jo mer som blir gjort mot narkotika trafikken jo større blir den...

Jeg har jo ikke sagt noe om at jeg synes at alle som kjøper hasj skal skytes! Jeg er ikke imot bruken av THC...

Men det virker som at dere har oppfattet meg slik....

Så klart "trenger" vi rus.

Veldig få mennesker som klarer seg godt uten rekreasjon :p

Sex er jo også kjemikalier, endorfiner og dopamin.

Vet du hva rekreasjon betyr?!

Vet du det? ;) - Det betyr ikke nødvendigvis å føde.

La oss bruke ordboka:

Rekreasjo'n -en (fra lat., se *rekreere) det å komme til krefter; hvile, adspredelse.

En blås etter jobb på fredag kveld vil vel kvalifisere som rekreasjon?

Å komme til krefter / hvile betyr at kroppen og sinnet skal få slappe av.

ikke å gi det et stoff å fordøye, kroppen blir ikke friskere av rus!

kroppen blir friskere av å bryte den ned med trening for så å la den bygge seg opp igjen!

Lenke til kommentar
Å komme til krefter / hvile betyr at kroppen og sinnet skal få slappe av.

ikke å gi det et stoff å fordøye, kroppen blir ikke friskere av rus!

kroppen blir friskere av å bryte den ned med trening for så å la den bygge seg opp igjen!

Klipp-og-lim-argumentering fungerer svært dårlig. Du utelot den delen som var poenget; hvile, adspredelse.

Jeg er ikke imot bruken av THC...

Så hva i alle dager er det du preiker om? Det fremgår helt klart i dine innlegg at du er mot bruken av THC. Du sier jo at rus ikke fører med seg noe som helst positivt.

Lenke til kommentar

Si at hasj hadde blitt legalisert. Da synes jeg det er mer en grunnlag for å kreve test før jobbansettelse foreksempel. Jeg hadde ikke ansatt noen som røyker hasj, uansett om det er hver uke, måned eller år. Jeg hadde heller ikke ansatt noen som hadde et høyt alkoholforbruk, så lenge dette ikke påvirker jobben, så hadde det vært greit.

Sikkert linket denne før, men la gå.

http://www.youtube.com/watch?v=TCzyp4DyyFQ

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Hadde jo vært greit å kreve test ved jobbansettelse. Slik som det er idag røyker jo folk i hytt og pine uten noen form kontroll ved jobbansettelse eller andre steder der man helst ikke skal være beruset (trafikk f.eks.).

Haha, slow for a month? Give me a break. Dagen etterpå ja kanskje, men ikke nødvendigvis det heller. Du føler deg gjerne bedre.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Hvis du har ett behov for å diskrimnere mot dine ansatte så får det være din sak. Det må jo være ett fett hva de gjør på sin fritid så lenge ikke du tar skade av dette. For alt du vet så kan din beste ansatte være en person som røyker. Var jo ingen som trodde at Michael Phelps røyket for eksempel.

Den videoen der viser strengt tatt kun hvordan du sprer en negativ stereotype av folk som røyker der vi fremstilles som konstant trege. Dette er av den typen propaganda den amerikanske regjering har ført for å få støtte til sine lover mot cannabis. Du skal lete lenge etter noe som helst håndfast som støtter under dette, men det gidder du vel ikke å sjekke.

Lenke til kommentar
Hvis du har ett behov for å diskrimnere mot dine ansatte så får det være din sak. Det må jo være ett fett hva de gjør på sin fritid så lenge ikke du tar skade av dette. For alt du vet så kan din beste ansatte være en person som røyker. Var jo ingen som trodde at Michael Phelps røyket for eksempel.

Den videoen der viser strengt tatt kun hvordan du sprer en negativ stereotype av folk som røyker der vi fremstilles som konstant trege. Dette er av den typen propaganda den amerikanske regjering har ført for å få støtte til sine lover mot cannabis. Du skal lete lenge etter noe som helst håndfast som støtter under dette, men det gidder du vel ikke å sjekke.

Jeg synes ikke det er diskriminerende å sjekke ansatte om de bruker narkotiske stoffer. Da tenker jeg mest på jobber der en lett skader andre om du skulle gjøre et feiltrinn, enten det er på grunn av alkohol eller narkotika. På jobb skal du uansett kunne yte maks, noe jeg regner med at du ikke gjør i beruset tilstand.

Jeg la ikke ut den videon for å bevise noe, og ja, den generaliserer veldig. Det er vel stort sett en allmenn tro at du blir sløv når du røyker hasj, ikke at det varer en måned. Men hasj er vel det stoffet du finner spor av lengst etter det er brukt. Så at det sitter i kroppen en stund, det er fakta, virkningen er jo individuel.

Lenke til kommentar
Si at hasj hadde blitt legalisert. Da synes jeg det er mer en grunnlag for å kreve test før jobbansettelse foreksempel. Jeg hadde ikke ansatt noen som røyker hasj, uansett om det er hver uke, måned eller år.

Hva vil en slik test si deg?

Hvorfor ikke heller ansette folk basert på, du vet, hvor godt de gjør jobben.

Det finnes da mange helt normale folk som gjør jobben sin helt fint, selv om de tar seg en joint i ny og ne.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Du sier det er greit med alkohol så lenge det ikke går ut over jobben, da bør jo dette gjelde cannabis og. Siden begge enkelt kan benyttes på en måte slik at det ikke påvirker jobben så vil jeg si det er å diskrimnere, du sier jo tilogmed at dersom det ble legalisert så ville du kreve det, men ikke noe tilsvarende for alkohol (hvis ikke du allerede bryter loven og gjør dette). Det er ikke vanskelig å ha ett forbruk som ikke går ut over jobben, han jeg bor sammen med f.eks har en krevende jobb, men han vet når han kan røyke uten at dette påvirker jobben han gjør.

Jeg forstår deg helt dersom det er ett yrke som har risikoer slik at du må ha helt opplagte folk, det er på ingen måte greit at det snubler inn en halvfjern idiot og er en fare for seg selv og andre. Poenget mitt er at en person kan enkelt ta seg en joint i helga uten å bli en slik person, som sagt, du har sikkert ansatte som røyker med måtehold i dag som du ikke mistenker engang.

Det stemmer at det sitter noen reststoffer i kroppen i en stund, og det tar ca en måned før de er ute. Disse stoffene har ingen virkning på deg i det hele tatt, alt av rus vil være tatt opp av kroppen og bli forbrent helt i løpet av dagen etter man har røyket senest. På samme måte som alkohol kan man være litt bakfjern dagen derpå istedet for fyllesjuk, og dømmer man på hva slags form man er i på de tilstandene så er det ikke tvil om man er værst fysisk og psykisk når man er fyllesjuk. Det er svært få, om noen, som kjenner noe av alkoholen to dager etter man har drukket med mindre det har vært snakk om ett latterlig konsum. Det er det samme som gjelder for cannabis.

Lenke til kommentar

Kommer folk til å røyke mer cannabis ved legalisering? Ja, antageligvis.

Kommer folk til å røyke cannabis i stedet for å drikke alkohol? Ja, antageligvis.

Studier viser at cannabis gjør mindre skade på familie, venner og samfunn (både økonomisk og estetisk) per capita, derfor vil samfunnet i all sannsynlighet dra nytte av legalisering.

Problemet ligger i mange tiår med propaganda og som vi kan se tydelig på forumet, grunnløse fordommer basert på den propagandaen. Jeg var veldig anti-cannabis opptil et par måneder sida da en online-bekjent bestemte seg for å ta opp debatten med meg. Jeg ble overraska over hvor få argumenter jeg hadde mot bruk, og ikke minst, mot legalisering.

Etter hva jeg kan se ligger de fleste argumenter i fordommer. "Jeg vil ikke ansette en som driver med narkotikum!" - Neivel, dette er en irrasjonell tanke og handling og dette burde absolutt ikke reflektere staten som skal forholde seg objektive og rasjonelle.

EDIT: http://www.dagbladet.no/2009/03/06/nyheter...kotika/5167586/

Og det er dette skattepengene mine går til? Huff...

Endret av EloX
Lenke til kommentar
EDIT: http://www.dagbladet.no/2009/03/06/nyheter...kotika/5167586/

Og det er dette skattepengene mine går til? Huff...

Leste det i avisen i dag. :no:

Kommenterte det til en av mine foreldre (som er helt mot rusmidler), det ble ikke så godt mottatt kan man si. Leser så mye om stoffet at jeg glemmer hvor sterkt folk føler om sitt misinformerte synspunkt.

Det er synd at folk tyr til personangrep i stedet for å faktisk diskutere temaet. Når jeg ser hvor vanskelig det er å diskutere slikt med folk så blir jeg ikke akkurat optimist mtp. legalisering i Norge.

Får bare håpe at California får igjennom sitt forslag om legalisering og at det får en snøballeffekt.

Lenke til kommentar
Mine synspunkter er basert på mine egne observasjoner og erfaringer.

Dette er hva jeg mener, jeg sier ikke at dere må mene det samme som meg.

Jeg mener enkelt og greit at det ikke vil føre til noe spesielt positivt ved å legalisere THC, tjo kanskje det at prisen blir over dobblet er jo selvfølgelig ikke så dumt...

Og ja jeg vet at jo mer som blir gjort mot narkotika trafikken jo større blir den...

Jeg har jo ikke sagt noe om at jeg synes at alle som kjøper hasj skal skytes! Jeg er ikke imot bruken av THC...

Det der holder ganske enkelt ikke, Barret. Du sier selv at du er imot en legalisering, ergo er du FOR kriminaliseringen. Når så utrolig mange av Norges befolkning røyker så kan du ikke ta ett standpunkt i saken uten å faktisk ha satt deg skikkelig inn i den. Det er rett og slett arrogant og tro at du har vært nok rundt cannabis og har nok kunnskap om dette til å si at det er riktig med dagens lover. Skal du først støtte opp en slik kriminalisering av 20% av Norges befolkning så bør du ha noen gode argumenter som er basert på seriøse forskningsresultater.

Det er også ett paradoks å være for bruken av THC og å være for kriminaliseringen. På en side mener du at det er helt greit at folk røyker (bruker THC), men på en annen side vil du OGSÅ at politiet skal bruke tid og skattepenger på å hindre at jeg røyker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...