Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

De spiste også flein.

Altså de var i kontakt med naturen i rundt seg, noe annet enn det moderne mennesket kan skryte på seg.

De spiste kun rød fluesopp. Berserkene var de som gjode dette og fleinen virker ikke på samme måte. Fleinen gjør deg svakere og beruset. Fluesoppen gjør deg vill og fryktløs samtidig som at en får litt sterkere form for angst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De spiste også flein.

Altså de var i kontakt med naturen i rundt seg, noe annet enn det moderne mennesket kan skryte på seg.

De spiste kun rød fluesopp. Berserkene var de som gjode dette og fleinen virker ikke på samme måte. Fleinen gjør deg svakere og beruset. Fluesoppen gjør deg vill og fryktløs samtidig som at en får litt sterkere form for angst.

Nå var det vel shamaner jeg siktet til og ikke nødvendigvis berserkere.

Pluss at en fluesopps rus er ikke helt som du beskriver, ta en titt på erowid, søk etter "Amanita muscaria" og se på "user experiences".

Euforiske mordere disse vikingene altså.

Lenke til kommentar
De spiste også flein.

Nå var det vel shamaner jeg siktet til og ikke nødvendigvis berserkere.

Pluss at en fluesopps rus er ikke helt som du beskriver, ta en titt på erowid, søk etter "Amanita muscaria" og se på "user experiences".

Euforiske mordere disse vikingene altså.

Strindmo var vel til dels rett da man faktisk kan bli sint når man er høy på AM blant masse mennesker og føler at man er i en drøm. Forøvrig kan man samtidig blant mange mennesker også få angst-anfall som ikke er like heldig.

Man får dessuten økt styrke, blir klumsete og kan bli forvirret.

Dette er forøvrig delvis fra erowid, under Effects.

Men la oss nå ikke gå fullstendig av topic.

Lenke til kommentar

uff, hadde en ganske ille opplevelse på cannabis her forleden. visste ikke at det var mulig å få bad trip på cannabis, men det er vel bare pågrunn av en syk dosering. slappet av hos en god venn da tre av oss som var der bestemte oss for å lage kakasj (kakao med hasj). han ene hevdet at man trengte minimum 1.5 g per pers dersom man skulle få noe effekt, så vi brukte ca 5 g på oss tre gutta. det gikk ikke bra.

til å begynne med var kvelden super, vi slappet av på kjøkkenet til god jazz og lagde omeletter og smørbrød i tonnevis. herlig!

men etterhvert ble det ille. jeg har aldri hatt det så ille i hele mitt liv, og jeg er sikker på at om det hadde vært en pistol i nærheten ville jeg skutt meg selv tvert. i en evighet som egentlig bare var 5 timer ønsket jeg ingenting annet enn at noen skulle ta livet av meg, bedøve meg eller bare slå meg bevisstløs. jeg var ikke fysisk dårlig på noen måte, men snarere vettskremt. jeg så hver eneste lille bit av livet, døden og min egen eksistens fra et helt nytt, skremmende perspektiv. det var som å innse en skremmende sannhet om livet, dog jeg har ingen anelse hvordan jeg skal forklare det med ord. det eneste jeg vet er at jeg ikke har møtt lidelse før den fatale tirsdagen jeg prøvde dette.

de neste 4 dagene var det verste. jeg var sikker på at jeg hadde pådratt meg en eller annen alvorlig psykose. alt føltes annerledes. ingenting føltes virkelig. det er vanskelig å forklare det, men det var en følelse av å være fullstendig fortapt uten et eneste glimt av håp.

vel, det har fremdeles ikke gått over helt, men jeg føler meg ikke like fortapt. jeg har fremdeles en drømmende følelse hver gang jeg er alene og begynner å tenke over ting, men det er ikke ille. det er verken det ene eller det andre. det er bare annerledes enn slik jeg opplevde ting før.

jeg kommer selvfølgelig aldri til å røre cannabis igjen...

Lenke til kommentar

Det hørtes ikke bra ut, synd det gikk slik.

Mtp. at thc kan føre til paranoia så virker det ikke så rart at slikt kan skje, spesielt når det spises (siden det varer lengre og dosering er vanskeligere). Nå skal ikke jeg uttale meg for mye om bad-trips ettersom jeg ikke bruker cannabis og derfor ikke har opplevd det selv, men det fikk meg til å tenke på noe: Rimonabant, en CB1 invers agonist, kunne det fungert som en trip stopper (kommer ikke på noe bedre ord)? I følge wikipedia så motvirker det effektene av THC, så spørsmålet blir vel egentlige om det kan administreres fort nok (tabletter er vel utelukket) og om det er tilgjengelig uten resept.

Jeg har ikke planer om å prøve Rimonabant, hvis jeg ga inntrykk av det, er bare nysgjerrig (liker å lese/lære om slikt selv om jeg ikke får bruk for det).

EDIT: Så klarte jeg å skrive "det hørtes helt bra ut"...

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
....

jeg kommer selvfølgelig aldri til å røre cannabis igjen...

Mulig du har opplevd en "ego death", du får søke litt på det og se om du finner en måte bearbeide det du opplevde. En ting kan være å skrive ned de tankene om livet du fikk i religions forumet.

Men..

Overdosering er ikke bra samme hvilket rusmiddel det skulle være. Har sagt det samme angående alkohol flere ganger etter for store inntak.

Lenke til kommentar

tror nok ikke det var ego death. ego death er vel en behagelig opplevelse?

har overkonsumert alkohol ved flere anledninger og gått gjennom et lite helvette da og. dette var minst ti ganger så ille. hasjrøykere, pass på mengden.

har ikke drukket på et halvt år. regner med at jeg forholder meg avholds resten av livet etter denne opplevelsen.

Lenke til kommentar

Ego death er veldig skremmende og forvirrende om man ikke er klar for det.

http://www.ahalmaas.com/Glossary/e/ego_death.htm

In the experience of ego death, you don't feel you're dying; you feel everybody else is dead. You feel you're all alone, totally alone. You have lost a boundary which was constructed from past experiences. But this boundary never really existed! It was just a belief. When you experience reality as it is, there is no sense of boundaries or of being separate, of inside or outside.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest tråden!

Svarer bare på overskriften her... :blush:

Jeg har "studert" dette temaet i noen år, å alt det jeg har lest av studier og forskning på temaet er jo at THC ikke gir noen fysiske skader men det er mulighet for psykiske skader ved stort bruk.

Jeg kjenner mange som har det jeg vil si et for stort bruk.

Jeg er ikke for legalisering, dette pga at vi har nok med elendigheten alkohol medfører, hadde vi derimot kunne byttet "det nasjonale rusmiddelet" er det ingen tvil om hva jeg ville anbefalt.

Rus generelt har ikke noe serlig positive egenskaper.

(jeg er ikke avholds! men jeg har et heller beskjedent konsum)

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at det vil komme en større "elendighet" hvis vi legaliserer. Tvert imot. Norge vil få mer spenn i statskassa, og vi vil få fjerna dealere som tilbyr det til ALLE (De har ingen aldersgrense for kjøp av cannabis). Norge vil bli rikere og tryggere.

Du kan si hva du vil om ditt forhold til ett rusmiddel, alle har rett til sin mening. MEN du må se forskjellen på skadevirkniger av rusmiddelet i seg selv og skadevirkninger fra selve kriminaliseringen.

Lenke til kommentar
Ego death er veldig skremmende og forvirrende om man ikke er klar for det.

http://www.ahalmaas.com/Glossary/e/ego_death.htm

In the experience of ego death, you don't feel you're dying; you feel everybody else is dead. You feel you're all alone, totally alone. You have lost a boundary which was constructed from past experiences. But this boundary never really existed! It was just a belief. When you experience reality as it is, there is no sense of boundaries or of being separate, of inside or outside.

å herregud. det er jo akkurat dette jeg opplevde.. alt og alle føltes dødt ut. jeg var helt alene. jeg husker at jeg stirret ut av vinduet og at jeg ikke greide å skille mellom 'ute' og 'inne'. det var som om denne grensen ikke lenger eksisterte.

det var likevel en skremmende opplevelse. jeg har igjennom buddhismen fått inntrykk av at ego death er en behagelig opplevelse... var jeg rett og slett ikke klar for det?

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar
Det er ikke slik at det vil komme en større "elendighet" hvis vi legaliserer. Tvert imot. Norge vil få mer spenn i statskassa, og vi vil få fjerna dealere som tilbyr det til ALLE (De har ingen aldersgrense for kjøp av cannabis). Norge vil bli rikere og tryggere.

Du kan si hva du vil om ditt forhold til ett rusmiddel, alle har rett til sin mening. MEN du må se forskjellen på skadevirkniger av rusmiddelet i seg selv og skadevirkninger fra selve kriminaliseringen.

Det jeg prøver å poengtere er at rus ikke er noe vi må ha!

Rus fører ikke til noe positivt.

men selvfølgelig ser jeg fordelen med å legaliserer hasj for å selge det utenfor et kriminelt miljø, men tro ikke at det fører til at mindreårige ikke kan få tak i den....

Lenke til kommentar

men selvfølgelig ser jeg fordelen med å legaliserer hasj for å selge det utenfor et kriminelt miljø, men tro ikke at det fører til at mindreårige ikke kan få tak i den....

Jeg skjønner at du er en person som er imot rus generelt, og dette er helt greit. Det du må forstå er at det er VELDIG mange som røyker dette selvom det er ulovlig. Man får tak i hasj over hele landet og det flommer i Oslo. Du fjerner ikke rus ved å gjøre det ulovlig, det er det samme som å feie støv under teppet.

De som røyker i dag er de som også vil røyke når det blir legalisert. Har man lyst til å prøve dette så er loven ingen stopp. Det kommer til å være fler som røyker i en periode etter en legalisering, men etter kort til vil tallene krype tilbake til slik det var før. Det var nyaktig det som skjedde i Nederland iallefall.

Det vil selvfølgelig være mindreårige som får tak i cannabis ved en legalisering. Husker fra min ungdoms tid hvor lett jeg egentlig fikk sprit, øl og tobakk allerede i en alder av 16. Det vil uansett være en klar forbedring med tanke på mindreårige når cannabis blir f.eks tatt inn på polet.

Lenke til kommentar

Så klart "trenger" vi rus.

Veldig få mennesker som klarer seg godt uten rekreasjon :p

Sex er jo også kjemikalier, endorfiner og dopamin.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke rus, nei. Vi trenger vel heller ikke musikk, film, spill, idrett og andre slike ting heller. Om alle kun skulle fått kun det de trenger for å overleve, hadde vi alle vært ganske så ulykkelige. Hvorfor kan man ikke få kose seg med det man foretrekker, om det så skulle være film, idrett, alkohol eller cannabis?

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke rus, nei. Vi trenger vel heller ikke musikk, film, spill, idrett og andre slike ting heller. Om alle kun skulle fått kun det de trenger for å overleve, hadde vi alle vært ganske så ulykkelige. Hvorfor kan man ikke få kose seg med det man foretrekker, om det så skulle være film, idrett, alkohol eller cannabis?

Det du beskriver TRENGER vi ikke. Åj, jeg får ikke lørdagsgodt :/ skit au

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det var et forsøk på å motargumentere meg eller ikke. Det er ikke så mye vi trenger for å overleve. Rus er en av de siste tingene vi faktisk trenger minst. Likevel så skal vi få nyte noe litt annet enn akkurat det vi trenger. Vi ville vært ekstremt ulykkelige uten alt vi ikke trenger. Så på en måte trenger vi det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...