Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var ikke denne, men en tilsvarende tråd på VGD, som fikk meg til å skifte ståsted, så du skal ikke se bort i fra at det er en del som har måtte skifte standpunkt på grunn av tråden.

Tørr jeg spør hvordan?

Morsomt å se på diskusjonen de har om artikkelen.

Dophue virker som ett populært ord blant noen, en som syntes isolering var er en god ide.

Mange merkelige meninger, ikke minst ALT folk vet..

Hvor i alle dager får noen denne informasjonen ifra? En snakket om det forstyrret nervesignala slik at "viss" du kjørte bil og skulle svinge så gjorde du ikke det. Derfor burde det være ulovlig.

Lenke til kommentar

Kunne ønske at det ble tatt en velinformert debatt om hasj. En utenfor noe debattstudio. Det skulle vært uten sider, der alt relevant ble tatt opp og diskutert av fagpersoner uten at det ble vridd av noen ideologi. Sånn som jeg ser det så er hasj et trygt leketøy for voksene mennesker om man ser alvoret i det.

Lenke til kommentar
Kunne ønske at det ble tatt en velinformert debatt om hasj. En utenfor noe debattstudio. Det skulle vært uten sider, der alt relevant ble tatt opp og diskutert av fagpersoner uten at det ble vridd av noen ideologi. Sånn som jeg ser det så er hasj et trygt leketøy for voksene mennesker om man ser alvoret i det.

Akkurat som alkohol. Så hvorfor ikke cannabis?

Lenke til kommentar

Jeg regner med de fleste har fått med seg alt pratet om legalisering av cannabis i norge?

De som ikke har fått det med seg:

Riksadvokaten mener tiden er kommet for å ta debatten om legalisering av cannabis. - Det er slående stille om cannabis i Norge, sier han.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2762427.ece

Hasjdebatt på NRK2 i programmet "I kveld" kl 22.20(11.11.08), mellom Arild Knutsen i FHN og påtroppende UMN-leder Pink Panther Kristine Karlsen.

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Debatt om fri hasj på NRK P1 fredag 14.11.08 kl 13.05, mellom Arild Knutsen i Foreningen for Human Narkotikapolitikk og Marius Sjømæling fra Ungdom Mot Narkotika.

http://nettradio.nrk.no/default.php søk på Rett På og velg 14.11 (13:05 - 13:59)

Justisminister Knut Storberget (Ap) er usikker på om bøter og fengsel er rette måten å straffe unge hasjrøykere på.

http://www.avis2.no/nyheter/Justisminister...ff_for_hasjbruk

NORMAL og FHN en punktdemonstrasjon med appeller foran Stortinget lørdag 15. november klokka 13-14.

Lenke til kommentar
Debatt om fri hasj på NRK P1 fredag 14.11.08 kl 13.05, mellom Arild Knutsen i Foreningen for Human Narkotikapolitikk og Marius Sjømæling fra Ungdom Mot Narkotika.

http://nettradio.nrk.no/default.php søk på Rett På og velg 14.11 (13:05 - 13:59)

Takk. Denne hadde jeg ikke fått med meg.

Skulle ønske jeg hadde fått med meg at det skulle sendes. Da skulle jeg ringt inn.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Men vil at det skal reguleres strengt på lik linje med alkohol og tobakk.

18 års aldersgrense ved salg.

Vettuge lover (ikke nulltoleranse) for kjøring i påvirket tilstand.

Ved salg til folk over 18 år; lik regulering som ved matvarer.

Ellers burde folk kunne dyrke og bruke stoffet som dem selv vil.

Slik synes jeg det burde vært i hvert fall. Hvor mye det stemmer med reguleringen av tobakk og alkohol er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

I USA gjør de en pekefingertest på folk de tror har røyket cannabis. De ber personen titte på pekefingeren til betjenten mens han tar den sakte mot øynene hans. De som har røyka skal vistnok ikke klare å krysse øynene.

Men hvorfor skulle det ha noe å si om sjåføren tok seg ei bønne noen dager før han skulle kjøre en tur til butikken?

Lenke til kommentar

Det var derfor jeg mente vi trenger vettuge lover og ikke bare nulltoleranse for kjøring med THC i blodet.

Det burde engetlig ikke ha så mye å si hva du har i blodet, men hvor egnet du er til å kjøre. Så uansett om du er høy på hasj eller medikamenter fra apoteket så burde du bli straffet for kjøring når du selv vet du ikke er i stand til å kjøre skikkelig.

Nå vet jeg ikke hvor lett det ville vært å håndheve slikt, men det virker som det mest rettferdige.

Lenke til kommentar
Det var derfor jeg mente vi trenger vettuge lover og ikke bare nulltoleranse for kjøring med THC i blodet.

Det burde engetlig ikke ha så mye å si hva du har i blodet, men hvor egnet du er til å kjøre. Så uansett om du er høy på hasj eller medikamenter fra apoteket så burde du bli straffet for kjøring når du selv vet du ikke er i stand til å kjøre skikkelig.

Nå vet jeg ikke hvor lett det ville vært å håndheve slikt, men det virker som det mest rettferdige.

Så vidt jeg har forstått, har det vært vanlig å teste folk for metabolitten av THC, forenklet THC-OH (altså et polart molekyl - måten THC skilles ut er via urinen). Det vil si at en sjåfør som viser tegn på at han/hun har røkt cannabis en gang forut for testen kan tiltales for kjøring i rus?

Man må altså finne en metode for å påvise faktisk beruset tilstand, da metabolitten - i motsetning til hva onkel blå vil at vi skal tro - ikke har noen psykoaktiv effekt i det hele tatt.

Forresten, til de som pusher den gamle fordommen om at de som nyter cannabis blir "sløve"... er det bare jeg som tilbringer tid med folk som blir fantastisk energiske, pratsomme og sosiale under påvirkning? :dontgetit:

Vel, fordom er det for meg, i alle fall. Nå er riktignok mine bekjente stort sett kun interessert i potent, hjemmegrodd grønt. Mindre oppkast på kjempefestene, flere gullkorn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...