Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er "sikkert"? Hvis man skal snakke om å vite hva man får, så er det mindre sjanse for å få noe muffens i Absoluten enn i hasjen, vel? Eller mener du noe annet?

Jeg snakket om ren hasj, det var det jeg mente med at jeg ser bort fra ting som kan være blandet inn i den.

 

Poenget mitt var: Sammenligner du ren alkohol med ren hasj (dvs. cannabis) så vinner hasj på helsefronten. Andre ting kan trekke ned slik som evt. sosiale problemer og det faktum at det er forbudt. De to siste der har derimot en enkel løsning: Legalisering.

Sosiale problemer, hva mener du da?

 

OG det vinner sikkert på helsefronten slik sett, men er det ikke mye mer avhengighets-skapende enn alkohol?

 

Det jeg også mente med at det er bedre med alkohol, er at jeg så snus-dog var 14 år. Dersom politiet mistenkte han for hasjbruk, tok blodprøve og fant det, ville han fått rulleblad og utsettelse på førerkortet. Jeg vet at det er det samme for drikking på offentlig plass, men der er LOV å drikke før man er 18, men det er ikke lov å røyke cannabis uansett alder.

 

Kilde på at det er lov å drikke før man er 18:

Wikipedia

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar
Hva er "sikkert"? Hvis man skal snakke om å vite hva man får, så er det mindre sjanse for å få noe muffens i Absoluten enn i hasjen, vel? Eller mener du noe annet?

Jeg snakket om ren hasj, det var det jeg mente med at jeg ser bort fra ting som kan være blandet inn i den.

 

Poenget mitt var: Sammenligner du ren alkohol med ren hasj (dvs. cannabis) så vinner hasj på helsefronten. Andre ting kan trekke ned slik som evt. sosiale problemer og det faktum at det er forbudt. De to siste der har derimot en enkel løsning: Legalisering.

 

Sosiale problemer, hva mener du da?

Utsagn som "pothead", "hippie", osv... Rusmiljøet kan jeg tenke meg at kan være litt hardt, i hvert fall for noen. Problemer pga. forbudet, spesielt om du blir tatt. Det er mye og det varierer fra person til person og miljø til miljø.

 

 

OG det vinner sikkert på helsefronten slik sett, men er det ikke mye mer avhengighets-skapende enn alkohol?

Nei nei nei.

 

Hasj er ikke fysisk avhengighetsdannende. Det er et av de viktigste poengene folk prøver å få fram når man snakker for legalisering. Ikke mer, ikke mindre, bare "ikke".

 

Psykisk avhengighet har så mye med individet å gjøre at det ikke er noe vits i å diskutere.

 

Det jeg også mente med at det er bedre med alkohol, er at jeg så snus-dog var 14 år. Dersom politiet mistenkte han for hasjbruk, tok blodprøve og fant det, ville han fått rulleblad og utsettelse på førerkortet. Jeg vet at det er det samme for drikking på offentlig plass, men der er LOV å drikke før man er 18, men det er ikke lov å røyke cannabis uansett alder.

 

Kilde på at det er lov å drikke før man er 18:

Wikipedia

Det er jeg klar over. Det var derfor jeg la vekt på at det jeg snakket om gjaldt helsen.

 

Helsen vil nok være bedre etter hasjbruk enn den vil etter tilsvarende alkoholbruk, men det sosiale og rullebladet kan det være litt værre med.

 

Legalisering vil som sagt fikse de to siste problemene der.

Lenke til kommentar

Så hasj er IKKE fysisk avhengighetsskapende? Trodde det var det, men når jeg tenker meg om, har jeg aldri lest noen kilder på dette.

 

Jeg kjenner ingen som bruker hasj, så dette er bare en teori, basert på TV osv. Men har ikke personer som røyker hasj en tendens til å røyke mer hasj enn den gjennomsnittlige alkoholnyteren (ikke alkoholikeren) drikker?

 

Klart at tilsvarende mengde alkohol er mer skadelig! Ser jo det på "Bygdefylliken". Men jeg har lest at vevarende hasjbruk gjør folk svært sløve også..Veldig usikker på dette her.

Lenke til kommentar
Så hasj er IKKE fysisk avhengighetsskapende? Trodde det var det, men når jeg tenker meg om, har jeg aldri lest noen kilder på dette.

 

Jeg kjenner ingen som bruker hasj, så dette er bare en teori, basert på TV osv. Men har ikke personer som røyker hasj en tendens til å røyke mer hasj enn den gjennomsnittlige alkoholnyteren (ikke alkoholikeren) drikker?

 

Klart at tilsvarende mengde alkohol er mer skadelig! Ser jo det på "Bygdefylliken". Men jeg har lest at vevarende hasjbruk gjør folk svært sløve også..Veldig usikker på dette her.

 

Ikke nødvendigvis, men det har lett for å bli slik i perioder ja, siden du slipper nedtur/hangover.

 

Angående sløvheten stemmer jo det til en viss grad, avhengig av hvor mye og ofte du røyker. Men det går jo uansett over hvis du tar ei pause/slutter.

 

Og btw håper jeg ikke flesteparten her i Norge går og tror at hasj er fysisk avhengighetsskapende, ikke rart det ikke er legalisert.. Men vi er ikke så langt unna, folk er jo mer opplyst i dag enn for 20 år siden. Problemet er bare at det er et så tabubelagt emne, det er jo et politisk-selvmord å legge frem et forslag om legalisering.

Lenke til kommentar

Det er jo til dels det samme som mange land gjør med snus, de vil ikke ha flere skadelige produkter på markedet. Greia er jo at dette her allerede er i undergrunnsmarkedet.

Politiet fører også en slags "kamp mot hasj", og de mener at dersom de legaliserer det, har de tapt kampen.

Igjen og har vi dette myteoppspunnede om schizofreni og paranoia, som ingen visstnok kan gi skikkelig svar på.

Men for flesteparten av befolkningen, er det eneste argumentet regjeringen trenger, at "Det er skadelig". For det er jo ikke vits å nekte, det er skadelig, til en viss grad.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ingen som bruker hasj, så dette er bare en teori, basert på TV osv. Men har ikke personer som røyker hasj en tendens til å røyke mer hasj enn den gjennomsnittlige alkoholnyteren (ikke alkoholikeren) drikker?
Nei? De fleste jeg kjenner tar seg en joint med venner en eller to ganger i måneden, altså SJELDNERE enn de fleste unge mennesker i Norge går på fylla.
Lenke til kommentar
Jevnlig(daglig) hasj-røyking redusere gjennomsnittlig iq med ca 5 - 10 poeng, inget stort problem for de fleste mennesker, men kan få alvorlige konsekvenser hos mennesker som er noe "lettere" utstyrt.

Hasj inneholder vesentlig fler carcinogene stoffer enn tobakksrøyk.

regner med du har noe som backer opp dette, for det er første gangen jeg har hørt at man blir dum av å røyke dud.

Lenke til kommentar

Man skiller vel mellom de som man kaller "dopeheads" og de som røyker ca en gang i måneden, akkurat som man skiller mellom de som drikker seg kjempefull 4-8 ganger i uken med de som lar øl eller vin erstatte andre drikker til middagen på fredag og lørdag.

 

Jeg kjenner for øvrig begge, og det er lett å se hvem som røyker ofte og hvem som røyker en gang i blant. Selv vennene mine som røyker en gang i blant ser hvilke skader hasjen gjør på de som er litt for ivrige, men dette er vel mer misbruk enn det er "bruk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...