Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mulig den der "gløyme eit par år" var overdreve ("alt ligger liksom litt i tåka"), eller på grunn av andre stoff.

I alle fall, korttidshukommelsen er det rimeleg klart korleis den kan bli øydelagt med cannabis. Ein har ikkje noko eintydig prov for svekka langtidshukommelse, men det ser ut til å vere mistanke om det på grunn av omforminga som skjer i hjernen på folk som røyker cannabis. (Eit av problema med forsking på feltet er utvalet av storrøykarar som er tilgjengelege, og som ikkje har drive på med andre stoff. ) Allereie i andre avsnitt av wikien er minneproblematikken nemnt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis

http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis#Memory

Wikipedia Om effekten på kortidsminnet:

"The hippocampus, thought to regulate emotion and memory, and the amygdala, involved with fear and aggression, tended to be smaller in heavy and long term cannabis users than in controls"

Det er det snakk om effekter som kan påvises etter tungt misbruk av cannabis. 5 jointer daglig i 5 år. Som alle andre substanser må man vektlegge moderasjon. Prøv å drikk tilsvarende med øl eller valium hver eneste dag i 5 år og se hvordan det påvirker en hjerne. Det blir nesten en usaklig sammenligning. Jeg ville likt å se om det i det hele tatt kan påvises noen effekter av vanlig cannabisbruk, som er 1-2 jointer i uken. Men det er jo ikke vits i, for da går propagandaen mot formålet. Om ikke annet beviser bare dette hvor fornuftig et rusmiddel cannabis er. Dette i konteksten av hvis man nyter å tilføre seg psykoaktive substanser. Noe de aller fleste gjør (som med fredagspilsen f.eks).

Vi kan jo diskutere langtidseffekten av lykkepiller. Disse metter receptorene i hjernen ved å få kroppen til å metabolisere serotonin, som alle mennesker gjør når de føler lykke. Saken er den at når man slutter på disse, er kroppen så vant til å få denne eksterne påførselen som dytter prosessen i gang, at den nesten slutter å produsere dette stoffet selv. Resultatet er at man ikke er i stand til å føle seg lykkelig lenger uten nevnte piller. Denne effekten er langtidsvarende og mer ødeleggende jo lenger man er under behandling. Dette er med andre ord permanent ødeleggende. Det kan ta flere år til kroppen produserer normale serotonin verdier igjen, og det er heller ingen garanti for at det noen gang vil skje. Da sitter man igjen med et permanent handikappet følelsesliv. Noe som kan, og ofte vil ende i broket følelsesliv og dyp psykose.

Legalisering er noe som er meget aktuelt for meg da jeg selv er i behandling for depresjon. Jeg har blitt henvist til en zoloft kur, men spiser da selvfølgelig ikke noe av dette. Jeg har også alkohol intoleranse. Det vil si at jeg blir syk av å drikke alkohol. Det eneste jeg har igjen å kose meg med når jeg trenger å slappe av, er cannabisen. Trist at jeg skal bli stemplet som kriminell av den grunn. :roll:

Lenke til kommentar
De bør jo ikke "straffes", det blir jo helt fullstendig feil. Man kan ikke straffe noens om har havnet utenfor. Greit nok at de på en måte har "valgt det selv", men i realiteten er det jo samfunnet som har forårsaket det, indirekte. Og staten "hjelper" brukerne ved å gi dem bot og ta fra dem dopet sitt. Så de da får det enda kjipere enn de hadde før. Og kanskje må de rane noen for å få penger til det. Meget god hjelp må jeg si :roll:

Jeg mener at folk kan få dytte i seg rottegift om de måtte ønske det, men at de da heller ikke skulle kunne klage sin nød og få fri hjelp til å lege sine sår når det går til helvete. Det er ikke samfunnet sin feil at folk bruker dop, det er ene og alene tull og tøys. Folk kan få putte i seg det de måtte ønske av stoffer for alt jeg bryr meg, men hvis de begynner å rane og stjele for å dekke sitt behov, da fortjener de straff. De fortjener ikke gratis hjelp til å bli kvitt problematikk knyttet til dop. Dessverre så er jeg så kynisk.

Fullstendig enig, i det meste ihvertfall. Men når det er staten/samfunnet som får vedkommede til å bli narkoman i utgangspunktet (ofte indirekte) så er det også statens ansvar å passe på og tilrettelegge for akkurat dette. Dersom en person A hadde kunnet unngått å komme i kontakt med person B (som allerede er innenfor et mer hardbarka kriminelt miljø) for å skaffe den cannabisen vedkommede kom til å røyke, så hadde kanskje person A unngått å havne i dette miljøet. Dermed blir det indirekte statens ansvar og skyld i det.

Klart, enhver har egne valg osvosv, men har nå siden videregående (omlag 8 år siden) sett en utvkling hos mine kompiser som går nedover og nedover. De holdt seg til hasj i ganske lang tid, men når de flyttet til storbyen så merket til markedet for salg av hasj. Dette har de tjent penger på og har hatt dette som jobb i lengre tid. Hva medfører dette da logisk nok? Jo, mannlig konkurranse innad i miljøet. De har kommet i kontakt med personer som definitivt har annen agenda enn bare hasj og når de da også er såpass unge så ønsker de jo selvfølgelig ikke å virke veik og svar. Dermed legger de på seg et yttre som skal hjelpe dem i det. Dette er basic human behaviour folkens.

Når alt dette har fått kokt slik i et år, snart to så er det snakk om mye festing i løpet av den tiden. Og da også mye amfetamin og kokain. Og ettersom de ikke jobber 8 til 4 så trenger de heller ikke stå opp i rimelig tid. Hva skjer da? Jo, de snur døgnrytmen helt og kosthold er totalt fraværende. Men samtidig ønsker de jo også å fortsette å feste siden det er dette livet de kjenner best. Og når de samtidig røyker hasj konstant fra morgen til kveld så blir de jo selvfølgelig trøtt når de skal feste. Da er jo det beste (i deres øyne) å hive i seg litt amfetamin eller kokain for å holde seg gående. Når denne adferden pågår i lengre tid så påvirker dette de "oppgåtte stiene" i hodet som da er hjernebanene og de ubevisste valgene vi tar til dagligdags. Og dermed klarer ikke kompisene mine å feste med kun alkohol lenger. De får ingenting mer utav det og alt er kjedelig. Da hiver kroppen etter stoffet igjen fordi kroppen har tidligere kjent (dopamin) at "dette er bra for meg! Dette får meg til å føle meg bra, overlegen og full av selvtillit!", og det er da som kjent, dette som er med på å skape en avhengighet. Dermed er det temmelig tydelig hvilke følger små enkle valg eller avgjørelsen kan få i det store og det hele. Marginen over hvem som havner utfor og hvem som ikke gjør det, er sykelig sykelig tynn.

Jeg mener at en legalisering eller eventuelt en avkriminalisering ville ha ført til at denne marginen hadde vært langt større.

Rett og slett siden man har adskilt den koblingen som gjør at personer havner i suppa i utgangspunktet. Og da spesielt siden de er i den type alder hvor de utvikler seg mest. Det er klart at dette har hatt en påvirkning, det er jeg fullstendig overbevist om. Ren logikk tilser det.

Nå trenger det ikke kun være snakk om de som havner utpå via den "tradisjonelle" måten ved å først begynne med det ene, så til det andre osv. Det finnes jo også de som ikke kan noe for at de har havnet utfor. Som f. eks han karen som det var dokumentar om på TV2, han jobbet som skogsarbeider og fikk vondt i ryggen. Legene turte ikke å operere han, så han fikk morfin mot skadene. Han tok for mye av dette i for lang tid og plutselig fikk han ikke mer. Da sa det stopp. Men kroppen hans hadde jo allerede vendt seg til stoffet og var dermed avhengig. Hva skal denne personen gjøre da? Hjelper ikke å ta fra han dopet sitt og deretter gi han en bot på 3000,- da vettu. Hadde han kunnet sluttet hadde han sansynligvis gjort det også lenge før.

Avhengighet er ikke noe å tulle med, det er serious business.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
det stemmar ikkje

Ehm, og hvilket grunnlag har du for å si det? Har bodd over så og si hele nord-norge og standard-marocen har blitt adskillig mer potent. Tørroc har jeg ikke sett på en veldig god stund. Det skremmer meg litt at 150,- pris begynner å bli akseptert da.

Lenke til kommentar
Mulig den der "gløyme eit par år" var overdreve ("alt ligger liksom litt i tåka"), eller på grunn av andre stoff.

I alle fall, korttidshukommelsen er det rimeleg klart korleis den kan bli øydelagt med cannabis. Ein har ikkje noko eintydig prov for svekka langtidshukommelse, men det ser ut til å vere mistanke om det på grunn av omforminga som skjer i hjernen på folk som røyker cannabis. (Eit av problema med forsking på feltet er utvalet av storrøykarar som er tilgjengelege, og som ikkje har drive på med andre stoff. ) Allereie i andre avsnitt av wikien er minneproblematikken nemnt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis

http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis#Memory

Wikipedia Om effekten på kortidsminnet:

"The hippocampus, thought to regulate emotion and memory, and the amygdala, involved with fear and aggression, tended to be smaller in heavy and long term cannabis users than in controls"

Det er det snakk om effekter som kan påvises etter tungt misbruk av cannabis. 5 jointer daglig i 5 år. Som alle andre substanser må man vektlegge moderasjon. Prøv å drikk tilsvarende med øl eller valium hver eneste dag i 5 år og se hvordan det påvirker en hjerne. Det blir nesten en usaklig sammenligning. Jeg ville likt å se om det i det hele tatt kan påvises noen effekter av vanlig cannabisbruk, som er 1-2 jointer i uken. Men det er jo ikke vits i, for da går propagandaen mot formålet. Om ikke annet beviser bare dette hvor fornuftig et rusmiddel cannabis er. Dette i konteksten av hvis man nyter å tilføre seg psykoaktive substanser. Noe de aller fleste gjør (som med fredagspilsen f.eks).

Fredagspilsen som går over i sekspakning kan nok vere farlegare enn folk trur. Generelt er jo måtehold sunt, du må til blå kors om du mister kontrollen. Vi går vidare: her er ein del andre sitat frå wiki på dette med effektane på minnet.

Acute effects while under the influence include euphoria, increased appetite, anxiety, short-term memory loss,[1] and circulation effects which may increase risks of heart attacks.[2] The evidence of long-term effects on memory is preliminary and hindered by confounding factors.[2][3] Concerns have been raised about the potential for long-term cannabis consumption to increase risk for schizophrenia, bipolar disorders, and major depression,[4][5] but the ultimate conclusions on these factors are disputed.[6] [7]

Experiments on animal and human tissue have shown the potential for the disruption of short-term memory,[14] which is consistent with the abundance of CB1 receptors on the hippocampus, the region of the brain most closely associated with memory. Cannabinoids inhibit the release of several neurotransmitters in the hippocampus, like acetylcholine, norepinephrine, and glutamate, resulting in a major decrease in neuronal activity in that region. This decrease in activity resembles a "temporary hippocampal lesion."[14] In the end, this procedure could lead to the blocking of cellular processes that are associated with memory formation. As the drug is metabolized, normal neurological activity is eventually restored.

Metabolized - meinar dei stoffet har ei verketid på nokre timar eller den den tida det tek å få det ut av kroppen?

Studies on cannabis and memory are hindered by small sample sizes, confounding drug abuse, and other factors.[3] The strongest evidence regarding cannabis and memory focuses on its short-term negative effects on short-term and working memory.[3] Evidence also suggests that long-term effects exist, but these appear to be reversible except in very heavy users.[2]
Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar

Uten å ha satt meg nøye inn i effekten av cannabis vs alkohol så ser jeg mange likheter ved storforbruk av begge stoffene:

"Acute effects while under the influence include euphoria, increased appetite, anxiety, short-term memory loss,[1] and circulation effects which may increase risks of heart attacks.[2]"
Akutte effekter av alkohol: euforia, økt appetitt (fyllemat?), angst (fylleangst), korttidsminne-tap (blackout), men ikke sirkulasjonseffekter (alkohol er jo blodfortynnende). Stort overforbruk av alkohol kan også føre til Korsakoffs syndrom, anterograde hukommelsesproblemer. (Altså, problemer med å "lagre" nye minner).
Lenke til kommentar

Greit, man ser liksom litt rar ut i huden(ansiktet) litt slitt, kansje ikke fucka men jeg syntes at de fleste som storrøykere ser ganske slitt ut i ansiktet.

For eksempel, Snoop Dogg, vis du finner avataren min i den store versjon kan du jo se at han ikke ser så veldig god ut i ansiktet. Er ikke bare han da, vet jo om flere.

Lenke til kommentar

Jeg tror du trekker paralleller hvor det ikke er noen.

Det kan godt hende det er et eller annet som gjør huden slik du sier den er og at det samme fører til økt sjangs for bruk av cannabis, men det betyr ikke at cannabis fører til slik hud.

Altså: A kan føre til B og C, men det betyr ikke at B fører til C.

Jeg har sett fullt av folk som bruker cannabis og ser helt normale ut.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Det er jo ganske naivt å tro at cannabis ikke trenger å ha negative følger for hud. Altså, ingen plante whatsoever er sunt å få i seg. Inkludert cannabis. Det at man kan få dårlig hud av det forundrer meg ikke i heletatt. Men tror ikke det har vært særlig fokus på dette i forskningskretsene. Har ihvertfall aldri hørt om det tidligere.

Lenke til kommentar
Greit, man ser liksom litt rar ut i huden(ansiktet) litt slitt, kansje ikke fucka men jeg syntes at de fleste som storrøykere ser ganske slitt ut i ansiktet.

For eksempel, Snoop Dogg, vis du finner avataren min i den store versjon kan du jo se at han ikke ser så veldig god ut i ansiktet. Er ikke bare han da, vet jo om flere.

så er vell ikke paffings det eneste snoop har drevi med heller da :nei: har sikkert gått en del i cola/crack å andre ting :p

Lenke til kommentar

Dere tror ikke at det er flere faktorer som spiller en rolle angående snoop dogs utsende?

Cannabis er forbud pga det gir uren hud, folk bør bli straffes hardt!

Merkelig hvor lang dette kan dras. :p

Må virkelig være mange stygge folk i land cannabis er akseptert, godt at vi ha skjønnhetsfremmende løsningmiddelet alkohol. :thumbup:

Lsd gjør at nasen faller av, rører man meskalin så er muligheten stor at man kan få kviser under venstre brystvorte. Men en ting som er bra, man kan ihvertfall skylde rusmiddelet istedenfor seg selv viss man er "uheldig" med utsende.

:w00t:

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...