Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Så på en engelsk dokumentar her om dagen angående hasj og marihuana. Ei godt voksen dame som skulle reise rundt å finne ut av akkurat dette - samt teste stoffet selv. 

newpotma_1.jpg

Hun snakket med en lege i England som hevdet marihuana var særdeles farlig. Han hadde fått en pasient med hull i lungene. Den unge gutten var en tung bruker av marihuana, og da journalisten spurte om hullene kom som et direkte resultat av marihuana`en, stilte legen journalisten spørsmålet; "Tja, hva annet kan det være?". 

En annen lege som virket å ha forsket litt mer om temaet mente problemet var at folk i stor grad var enten-eller. Motstanderne var så til de grader i mot denne planten at det virket nærmest som en joint kunne ta liv av et menneske, mens tilhengere mente det var Guds gave til mennesket. Sannheten lå visstnok et sted i mellom, men det var folks sterke meninger som gjorde at Marihuana var så vanskelig å diskutere seriøst. 

En forsker testet ut hva som skapte nedturer og oppturer av stoffet. Journalisten fikk ren THC via en sprøyte rett i blodet - det var en skikkelig nedtur. Deretter var det i blanding med et annet stoff som fantes i planten, og hun begynte å le av alt og alle. Den riktige kombinasjonen var avgjørende for rusens virkning iflg. resultatene til denne forskeren. Første dose med ren THC kunne naturligvis slå stygt ut på folk som hadde psykiske problemer. 

Videre ble det vist på en lab en ny type manipulert marihuana som hadde nådd gatene i England. Det var små glasskrystaller i marihuana`en (om jeg husker rett for å gjøre den sterkere). Det er naturligvis et resultat av at kriminelle står for distrubisjonen av produktet, fremfor en kontrollert cafe lik de som eksisterer i Amsterdam. 

Det ble også hevdet at det var 2 ganger så stor risiko for å havne i en bilulykke under påvirkning av marihuana, mens hele 6 ganger så stor risiko under påvirkning av alkohol. En eldre engelsk dame dyrket mindre mengder marihuana for eget bruk - for å lindre smerter. Lagde blant annet sjokolade av det, men solgte aldri ei heller ga bort. Hun hadde hatt rassia hjemme hos seg flere ganger - og skulle i retten. 

Nå har det vært mye i Norsk media angående hasj-salg på Grynerløkka i Oslo. Politiet har spanere som følger med fra leiligheter, og Oslo kommune har nå valgt å bidra med 2 millioner kroner til vektere som skal passe på. Beboere i området har samlet seg og dannet egne grupper med forskjellige "oppgaver" for å forhindre/stoppe salg og kjøp..... Hasjen skal bort. Strafferammen er riktignok latterlig lav for besittelse av slike svake substanser, og de fleste selgerne var visstnok asyl-søkere. Sannsynligvis ganske frustrerende for politiet..... 

På bunnen av Karl Johan selges det derimot heroin mer eller mindre åpenlyst, både foran vektere og kamera tilhørende Oslo sentralbanestasjon, samt forbigående og ikke minst det overbelastede politiet (sistnevnte er kanskje opptatt med hasjsalg på Grynerløkka?). Nær sagt hvem som helst kan kjøpe, og det er forholdsvis lett å se hvem som står for salget (les: slitne nordmenn med heroin-knekk i beina). Det er altså lettere å få solgt en av verdens sterkeste narkotiske stoff enn solbriller på landets mest kjente gate.... 

Det ble forøvrig også hevdet (uten kilde) i dokumentaren at antall misbrukere av heroin i Amsterdam har stått på stedet hvil siden 70-tallet, mens i andre land har økningen vært på over 1000 ganger....... 

Needle-and-candle.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videre ble det vist på en lab en ny type manipulert marihuana som hadde nådd gatene i England. Det var små glasskrystaller i marihuana`en (om jeg husker rett for å gjøre den sterkere). Det er naturligvis et resultat av at kriminelle står for distrubisjonen av produktet, fremfor en kontrollert cafe lik de som eksisterer i Amsterdam.

Nå har ikke jeg sett dokumentaren, men jeg vet godt at glass i marijuhanaen bare er negativt.

Det er for å øke vekten på gresset, slik at man kan tjene mere penger.

Og å røyke disse glasspartiklene skjønner vel alle at det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Det verste med artikkelen var overskriften deres på forsiden "Små mengder hasj kan gjøre deg psykotisk".

Jepp, spesielt når det ikke sies noe om hvilke studier (Lancetstuiden som er den søtrste som er gjort konkluderte jo mer svært liten risiko for de som røykte lite, mens risikoen ble litt større for de som brukte cannabis mye over lengre tid så den stemmer ihvertfall lite med det som står i artikkelen.) Av hva jeg har lest så har f.eks forekomsten av psykoser økt endel i flere storbyer, bl.a London, men å tilskrive dette ene og alene til cannabis er temmelig drøyt, siden man ser økning i bruk av andre rusmidler som har større sjanse for å gi psykiske problemer og ofte av værre art. Samtidig handler jo artikkelen mest om hvor mange som bruker og det med skremsel ift skadelighet er liksom slengt inn i ei bisetning, og det er jo helt utrolig at de greier å sette inn det i overskrifta når artikkelen handler om noe helt annet.

Lenke til kommentar

Cannabis kan nok føre til psykoser, men man må nok ha en del problemer fra før av skal noe slikt oppstå. Er man fin og kjenner seg normal, vil aldri en psykose oppstå. Har man derimot problemer med angst i tillegg til andre probs, er det ingen tvil om at psykoser kan oppstå. Men det kan skje på alle rusmidler.

Lenke til kommentar

Skumleste gjennom artikkelen, så jeg kan ha oversett noe..

De nevner at man har større risiko for psykoser osv, men holder seg borte fra tall. Hadde de skrevet ned hvor mye større risikoen er så hadde de sagt det på en slik måte at det høres verre ut enn det er. Det er ihvertfall ofte slik.

De nevner og at det er som oftest folk med lav utdanning som røyker. Bullshit.

Har og lest at som oftest er det resurs sterke personer, men vil tro det er en mellomting.

Får på følelsen av at de prøver å lage et bilde som tyder på at det bare er folk med dårlig utdanning og dårlig jobb eller ingen jobb som bruker\misbruker rusmidler.

Dette stemmer ikke, uansett om det er lett å få det inntrykket.

Dette med psykoser er og litt merkelig. Det er som regel nevnt schizofreni når man leser noe om hasj, men selv om bruken går opp så har antall personer som får dette holdt seg stabil, viss ikke gått ned. Jeg er ikke helt sikker.

Ikke minst så er ikke en "ny" studie automatisk bedre enn tidligere studier.

Det finnes mange studier, mange motsier hverandre. Det finnes og store studier som ikke kommer med samme konklusjon.

Det virker og som at resultatet på en studie er til dels påvirket av hvem som finansiere hele greiene.

Vg, nettavisen og mange andre medier er ikke rette plassen å finne informasjon om rusmidler. Uansett om det gjelder positive virkninger eller negative. Det er som regel meget sparsomt med informasjon, og går aldri i detaljer. Og jeg tørr og si at det er sjeldent disse mediene gir ut objektiv informasjon. Men sikkert noen som er uenige.

Lenke til kommentar
Får på følelsen av at de prøver å lage et bilde som tyder på at det bare er folk med dårlig utdanning og dårlig jobb eller ingen jobb som bruker\misbruker rusmidler.

Dette stemmer ikke, uansett om det er lett å få det inntrykket.

I så fall bør de ta seg en tur på de litt mer "vestlige" utestedene i Oslo.... Det flyter over av kokain. 

Enten det eller så er toalettgjestene der bare litt mer snufsete enn andre steder. 

Men at det er en sammenheng mellom rusmiddler i forhold til inntekt stemmer nok. 

Lenke til kommentar

Ja, men ikke på en slik måte jeg ofte får inntrykk av som oftest via medier som linken ovenfor.

Tror at viss man hadde kategorisert alle rusmidlene så ville man sett at høyere inntekt vil påvirke hva man kjøper. F.eks kokain er ikke et stoff en med dårlig råd kjøper mest viss man er ute etter noe. Men kanskje flertallet som har høyere inntekt kjøper dette.

Kanskje grunnen til så mange bruker dette viser at mange i norge tjener relativt bra. Selv om avgiftene er høye. :p

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, kanskje det er en trend. Mer akseptert og litt fy fy, på en måte..

kjøper noen kokain pga dette? Følger noen flokken pga de har råd til det? Følger med trenden for å si det enkelt. Kokain har en rus som passer bra til alkohol og fest, man mister litt "noe mange" av grensene man normalt har satt seg. Litt som alkohol, viss man trekker fra alle andre virkningene som alkoholen gir. F.eks ustødig,svimmel osv.

Så føler man seg som en konge, egotripp på en måte. Men det er ikke uten grunn at det bli kaldt kongedop.

Ikke minst så har man mye energi over lengre tid.

Dette er faktisk et meget risikabelt stoff forholdt til mange andre. Og man blir lett avhengig. Noe som sikker sier seg selv at det ikke er behagelig når det godt kjent at det er et av de mest avhengig skapende stoffene som er produsert. (Ihvertfall slik jeg har forstått det ut ifra mye jeg har lest)

Likevel så er det så mange så bruker det.

Er det pga mange søker slik rus og prioriterer det høyt, eller er det pga det er en "trend" og kanskje man ikke tenker over det?

Hvor stor andel har kunnskap om stoffene de tar? Tror du kunnskap om rusmidler ville påvirket hva rusmiddel flertallet hadde brukt viss det har seg slik at mange brukere av rusmidler igrunnen ikke vet så mye om nettopp rusmidler.

Skulle og til å skrive at, kanskje mange bruker dette pga status og at man har penger. Men det finnes vell bedre måter å vise at man har god økonomi for å si det pent.

Der er vell ikke så akseptert at man kan se at folk står i kø for å ta seg en stripe og ikke bryr seg om alle ukjente personene rund seg selv om det er ulovlig? :p

Litt lang post og Kanskje litt off-topic dette men du nevner kokain så derfor bruker jeg det som eksempel. Og jeg tror det er mange andre faktorer som styrer rus bruk enn bare lønn og yrke\utdanning man har. :p

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Nå har jeg ikke spesielt erfaring med bruk av hverken alkohol eller hasj, men jeg kjenner folk som har drevet/driver med begge.

Jeg opplever mye mer sosial angst og frykt for fremmede ting blant de som har drevet med hasj o.s.v. enn de som drikker alkhol.

Også tror jeg at jeg har verdens rareste venner når det gjelder alkohol for ingen av de har noens inne endt opp i en slosskamp eller lignende, de blir bare enda mer glade :grin:

Men dette er bare blant de jeg kjenner/kjente og de er vel bare en minimal del av de som drikker/driver med stoffer. Og alt i alt valgte jeg å kutte linjen med de som holdt på med stoffer, rett og slett fordi de fleste havnet på tyngre stoffer enn hasj, eneste jeg har kontakt med nå er ei vennina som er kommet tilbake til det normale livet etter hu fikk unger.

Lenke til kommentar

AnnChristin: Er ikke alle som takler å ruse seg desverre. Noen drikker alkohol og havner helt på kjøret med alkoholisme. Andre ruser seg på hasj eller andre ting og havner helt på kjøret med avhengighet og/eller kriminalitet.

Mens andre igjen (flesteparten) klarer fint å bruke sånt fornuftig. Tror nok det subjektive inntrykket kommer mye ann på hvilke type folk man kjenner i omgangskretsen sin. Jeg kjenner mange med sosial angst og lignende som aldri har brukt dop og nesten ingen med det som har brukt dop.

araziel: Underholdende, men trist.

Lenke til kommentar

Jeg så på denne dokumentaren på TV selv, og det første der var jo heilt hillarious når hun bad'a første gangen fordi at hun fikk alt for my til å være en first time dose.. :p

Jeg for min del synes ikke at cannabis er så kjipt som folk skal ha det til.. men det kan bli kjipt hvis du ikke har peiling på hva du driver med...

Greit nok, du increaser sjangsen til å få psykiske problemer... men det er opp til deg å finne ut om psyken din kan takle denne slags, og du blir jo for all del ikke fucka på en joint.

Lungene er vel den eneste tingen som er litt kjedelig med cannabis.. men dem som ødelegger lungene sine som røyker cannabis røyker ofte siggs til vanlig, så det er ikke bare cannabisrøyken som gjør det...

Uansett, dere som er litt nyskjerrige på dette; gå inn på www.erowid.org og les litt om det der. www.thegooddrugsguide.com er også veldig bra når det kommer slik.

Lykke til! :)

Hilsen nokså erfaren bruker.

Og BTW. Norge har det eneste registrerte dødsfallet som følge av en cannabis overdose, men glem ikke at denne personen DRAKK cannabis-olje, noe som inneholder opp til 80-90% THC...

Endret av zmn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...