Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Den dagen det plutselig klikker for deg i din lille psykose så kan det gå utover andre. Ved at du handler dop av kriminelle så støtter du annen kriminalitet og smugling av andre stoffer.

Jeg må forøvrig si at jeg er for legalisering av milde røykbare stoffer. Egentlig så hadde jeg helst sett at all narkotika ble legalisert. Det ville effektivt tatt livet av all organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den dagen det plutselig klikker for deg i din lille psykose så kan det gå utover andre. Ved at du handler dop av kriminelle så støtter du annen kriminalitet og smugling av andre stoffer.

Og hva vet du om min psykiske helse? Slik du legger det frem mener du at alle som røyker plutselig en dag blir helt gærne. Det er absolutt helt feil.

Og er det min skylt at den eneste måten jeg kan få tak i cannabis på, er å handle gjennom kriminelle kanaler?

Lenke til kommentar

Og hva vet du om min psykiske helse? Slik du legger det frem mener du at alle som røyker plutselig en dag blir helt gærne. Det er absolutt helt feil.

Og er det min skylt at den eneste måten jeg kan få tak i cannabis på, er å handle gjennom kriminelle kanaler?

Du kan jo dyrke selv V-by så slipper du i stor grad å sponse organisert kriminalitet, jeg synes det står mye mer respekt av det en å kjøpe hos dealer, selv om du må kjøpe\skaffe frø så blir det bare en bagatell sammenlignet med kjøpe for tusenvis av kroner i året.

De færreste tar skade av cannabis Nikka, se heller på tobakk om du skal fordømme noe, det uten sidestykke mest skadelige rusmidlet som selges overalt til alle døgnets tider med statens velsignelse.

Lenke til kommentar
Du kan jo dyrke selv V-by så slipper du i stor grad å sponse organisert kriminalitet, jeg synes det står mye mer respekt av det en å kjøpe hos dealer, selv om du må kjøpe\skaffe frø så blir det bare en bagatell sammenlignet med kjøpe for tusenvis av kroner i året.

Skal man ha noe brukbart, så må man også ha utstyr til å dyrke. dvs, et tett rom, lufteanlegg, lamper osv... Er ikke bare å slenge et par frø i ei potte, og regne med at den beste supershiten popper opp.

Og skal du kjøpe alt dette, så må du selge for at du ikke skal gå masse i minus.

Lenke til kommentar
Den dagen det plutselig klikker for deg i din lille psykose så kan det gå utover andre.
Det er vel ingen flere det "klikker" for enn de som drikker alkohol....

Psykoser har jeg ikke hørt noen tilfeller om, verken for de som drikker eller røyker. Men ligger det latent i kroppen er det sikkert ganske mye som kan utløse det. De som sliter med slike ting bør uansett være forsiktige med alle typer røyk/drikke/piller.

Ved at du handler dop av kriminelle så støtter du annen kriminalitet og smugling av andre stoffer.

Jeg må forøvrig si at jeg er for legalisering av milde røykbare stoffer. Egentlig så hadde jeg helst sett at all narkotika ble legalisert. Det ville effektivt tatt livet av all organisert kriminalitet.

Du hadde kanskje tatt livet av mye organisert kriminalitet slik vi ser det i dag, men det spørs om alternativene er noe vi vil leve med. Legalisering av milde røykbare stoffer er det vel ganske mange som er for etter hvert som de blir opplyste. Personlig må jeg si jeg er mer redd for langtidseffekten av tobakk enn marihuana....

Men dette handler vel like mye om politikk som alt annet. Hadde det vært umulig å dyrke mariuhana billig hjemme, og historien hadde tatt en litt annen vending hadde vi kanskje sett ferdigpakket marihuana fra tobakksgigantene - side om side med Prince og Marlboro. Selvfølgelig priset med en stor dose avgifter til staten.

Dog - Marihuana`en hadde nok ikke fått alle disse stygge advarslene om ulike helserisikoer på esken.

Lenke til kommentar
Dere leste virkelig ikke hele innlegget mitt, det burde vel kanskje tale for seg i denne debatten. :)

Jo, og det er flott du er for legalisering, men synes første setning var flåsete ;)

JohnnyKnoxwille: Noen få kan faktisk få psykoser av enkelte rusmidler uten å være disponert, men dette skjer sjelden og gjerne for de som bruker stoffene mye over tid. Alkoholpsykoser er ofte relatert til delirium, noe man kan få når man etter stort forbruk over tid plutselig slutter, jmf alkoholikere til avrusning eller som blir lagt inn på sykehus. Jeg jobber delvis på en psykosepost og har jobbet på sykehus hvor jeg behandlet endel alkoholikere tidligere og har sett endel tilfeller av dette. Det å få psykose\delirium av f.eks cannabis\alkohol under\like etter rus er heldigvis midlertidig for de fleste, men om man skulle få det bør man virkelig ta et hint og styre unna rusmidlene man brukte.

Langtidseffekten av tobakk er så hinsides mye værre enn alle andre rusmidler tilsammen (når man ser på dødelighet, og tatt i betrakning at mange bruker det) så du bør helt klart være mer redd for den. Jeg tror nok også advarslene på en pot-pakke ville vært langt snillere enn hva man i dag ser på røykpakkene og som faktisk er tilfelle (kols, hjerteinfarkt osv).

Lenke til kommentar

Hva er flåsete med det?

Selv om forskningen enda ikke har konkludert 100% så vet de fleste av oss at folk som er disponert for psykiske lidelser ikke har godt av å bruke dop. Det betyr altså ikke at du blir psykotisk av å røyke en rev, men reven kan være en utløsende faktor. Veldig mange av de som er for legalisering lever i en illusjon om at cannabis er en slik snill plante som ikke på noen måte skader helse eller sinn, ett hvert rasjonelt menneske forstår at det selvsagt ikke er sant. Jeg kan iallefall telle på en hånd de som det har blitt noe av som røykte grønt når jeg var ung. Om det har en sammenheng? Tja, hvem vet. Selv har jeg også røkt ett par ganger uten at jeg kan si at det var noe som passet for meg, men jeg forstår godt at folk ønsker alternativer til alkohol.

Det er vel også rimelig tydelig at du støtter alvorlig organisert kriminalitet ved å kjøpe ulovlige substanser.

Når det er sagt så er jeg for legalisering av alle former for narkotika. Det er flere årsaker til det, for å gi en kort oppsummering.

1. Det vil effektivt sparke bein på den største inntektskilden til organisert kriminalitet.

2. Jeg ser ikke noen grunn til at staten skal bestemme at Odd Ronny ikke skal få ødelegge kroppen sin med dop når Kåre Johann får spise seg til døde.

Lenke til kommentar

Neida, vi er egentlig helt enige, snakket nok bare litt forbi hverandre. Om du leser hva jeg har skrevet lengre bak i tråden linker jeg og til flere studier som viser sammenheng mellom enkelte psykiske lidelser som depresjon og psykoser ved bruk av cannabis og jeg mener på ingen måte at det er ufarlig (noe den store lancet studien hvor 5000 artikler og forskningsrapporter er vurdert og sammenfatningene er at cannabis kan øke risikoen for enkelte typer psykoser selv for individer som ikke er disponert.) Jeg synes bare kommentar "Den dagen det plutselig klikker for deg i din lille psykose så kan det gå utover andre" var flåsete, synes du kunne formulert den mer saklig, men ikke uenig i den, selv om det er sjelden at cannabis utløser psykoser, samt at de fleste som får psykoser sjelden skader andre, og hvis de skader noen er det som oftest seg selv. Min konklusjon etter å ha lest mye forskning om forskjellige rusmidler er at cannabis er et av de som har minst farlige bivirkninger sammenlignet med f.eks tobakk, heroin og alkohol som alle har mange dødsfall på samvittigheten.

Vi er også enige om legalisering og grunnene for den :)

Lenke til kommentar

Hehe, okei - jeg tar den da. Jeg skrev det slik for å sette det litt på spissen. :) Jeg kunne helt klart formulert meg på en annen måte.

Joda, folk med psykoser skader nok oftere seg selv, rent direkte, enn de skader andre. Problemet er bare at i det øyeblikk du skader deg selv så skader du også andre. Hvis du putter i deg piller for å ta livet ditt, kutter noen årer og en sykebil må rykke ut for å redde deg, så er det potensiellt en annen person som ikke får den hjelpen han/hun trenger. Samt at du opptar en sengeplass på sykehuset som andre har behov for. Slik kan man altså fortsette.

Nå er jeg også av den oppfatning at de som selv påfører seg selv skade, selv skal dekke regningen for å få behandling, men det er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar
Joda, folk med psykoser skader nok oftere seg selv, rent direkte, enn de skader andre. Problemet er bare at i det øyeblikk du skader deg selv så skader du også andre. Hvis du putter i deg piller for å ta livet ditt, kutter noen årer og en sykebil må rykke ut for å redde deg, så er det potensiellt en annen person som ikke får den hjelpen han/hun trenger. Samt at du opptar en sengeplass på sykehuset som andre har behov for. Slik kan man altså fortsette.

Nå er jeg også av den oppfatning at de som selv påfører seg selv skade, selv skal dekke regningen for å få behandling, men det er en helt annen debatt.

Er ikke dette litt OT? Nå snakker du om personer som allerede har bekreftede psykiske lidelser og de har like mye rett til behandling som alle andre.

Lenke til kommentar
Sammenhengen jeg ser, er at du mener psykisk syke ikke skal ha rett til medisinsk behandling. Be gjerne mod om å splitte ut posten din, så får du din egen debatt om det, som du selv sier ;).

Det burde ikke være så vanskelig, selv ikke for deg å forstå at jeg snakker om psykoser som er selvpåført ved bruk av rusmidler og da ulovlige rusmilder spesielt. Spesielt om jeg må få sitere meg selv:

Stort mer åpenbart kan det vel ikke bli, hadde du også lest posten min over og påfølgende tilsvar så hadde du nok forstått sammenhengen, men hvis du er mer opptatt av å gjøre deg dum enn å følge med i debatten så får det være ditt problem, jeg anser meg som ferdig med å diskutere slikt idioti. Ønsker du å diskutere sak så er jeg åpen for det, men dette blir rett og slett for dumt. ;)

Lenke til kommentar
Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

Det tror jeg vi skal få overlate til legene og ikke junkissene å uttale seg om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...