Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

hehe skal holde meg kort for dette blir bare masse gjentakelser

Jeg er ikke for å legalisere.

Jeg er for å endre politikken spesielt synet på og hva man skal gjøre med rusavhengige, dette er uavhengig spørsmålet om å legalisere imo.

Fordi jeg forsvarer illegalisering av hasj betyr ikke at jeg forsvarer andre deler av politikken slik som hvordan man behandler rusavhengige og dette har jeg sagt mange mange ganger.

Så slutt å si at jeg forsvarer en politikk og ikke er for endringer bare fordi jeg er imot legalisering av hasj ;)

Jeg bare må spørre deg:

Nederland har et folketall på ca 16mill

Norge har et folketall på ca 4,7 mill.

Norge har et større antall heroinmissbrukere enn Nederland, i følge deg og din tankegang skulle det ha vert omvendt...

Og regner da med at du har peiling på hvilken type politikk nederland fører på det området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe skal holde meg kort for dette blir bare masse gjentakelser

Jeg er ikke for å legalisere.

Jeg er for å endre politikken spesielt synet på og hva man skal gjøre med rusavhengige, dette er uavhengig spørsmålet om å legalisere imo.

Fordi jeg forsvarer illegalisering av hasj betyr ikke at jeg forsvarer andre deler av politikken slik som hvordan man behandler rusavhengige og dette har jeg sagt mange mange ganger.

Så slutt å si at jeg forsvarer en politikk og ikke er for endringer bare fordi jeg er imot legalisering av hasj ;)

Jeg bare må spørre deg:

Nederland har et folketall på ca 16mill

Norge har et folketall på ca 4,7 mill.

Norge har et større antall heroinmissbrukere enn Nederland, i følge deg og din tankegang skulle det ha vert omvendt...

Og regner da med at du har peiling på hvilken type politikk nederland fører på det området.

ahaha

Jeg har ikke sagt at legalisering i Nederland har/ville ført til flere heroinmissbrukere, jeg bare sier at jeg tror om hasj blir legalisert så vil Norge få flere sosiale problemer og et av de eventuelle problemene kan være flere tungmissbrukere (ihvertfall ikke færre). Poenget er: jeg snakker om NORGE, NÅ, I DAG.... IKKE VERDEN. ;)

Sammenlikningen din blir helt feil på mange måter. Nederland har legalistert hasj. Nederland har færre heroinmissbrukere enn Norge. Dette er fakta, men så drar du konklusjonen at det er Hasjen som gjør at det er færre heroin missbrukere og derfor skal Norge også legalisere fordi det vil føre til færre heroinmissbrukere her! Dette har du null grunnlag for ettersom først og fremst Norge og nederland er veldig forskjellige på veldig mange områder + er i en helt annen situasjon OG man vet jo ikke om det er hasjen som har ført til lavt heroinmissbruk OG fordi du umulig kan vite om vi legaliserer det nå så vil det ha en slik virkning her uansett basert på dette!

Får ta en "i følge deg og din tankegang" jeg og da:

Den gjennomsnittlige nordmann er rikere enn den gjennomsnittlige nederlender. Norge har flere fiskere enn nederland (dette er bare random og kanskje ikke riktig ;)). Så om nederland får flere fiskere så blir de like rike som oss.

Men greit nok, du tror legalisering vil føre til færre tungmissbrukere, finfint. Men du kan ikke overbevise meg med slik tankemåte ;)

Endret av sureup
Lenke til kommentar

hehe ok ser ut som jeg har vært uklar. Våkna for ikke lenge sia, kan prøve igjen.

Han spør hvordan jeg kan forklare at flere PROSENT har prøvd det i Norge enn i Nederland: Folk er nysgjerrige og prøver det.

Så sier jeg at man må huske på at det er stor forskjell på å prøve og det å bruke aktivt. Her tror jeg tilgjengeligheten spiller inn.

+ For meg så kan det jo bevise at om vi legaliserer i Norge nå som allerede så mange har prøvd så vil det føre til at de som ikke har prøvd prøver og mange av de som har prøvd før og etter legalisering vil begynne aktivt som jeg mener er da det blir problemer ;)

Lenke til kommentar

Høres veldig kjent ut de erfaringene du fikk der ja Azure! :)

Er ofte sånn at man kommer på løsninger på de merkeligste problem, eller, det er litt vanskelig å si hva som faktisk skjer der. Enten så klarer man faktisk å løse vanskelige problemer, eller så TROR man at problemet er så fordømt komplisert uten at det i heletatt ER det.

Men, ta tipset til V-by, ikke røyk ofte, da blir det ikke det samme.

Lenke til kommentar

røyker meg en rev hver kveld jeg. er skikkelig koselig og ta seg en blås med venner og se film, lage god mat, og slappe av.

for mat smaker sinnsykt godt når en er stein. og appetitten går til himmels! jeg har hatt lyst til å introdusere reven for bestefaren min, som aldri spiser mat omtrent, for å se om det hadde hjulpet. men det går jo ikke ann i dagens samfunn. jeg hadde bare blitt kasta ut og kalt narkoman og blitt fryst ut fra halve familien.

det som er farligst når du røyker bønne, er gjerne når du STARTER din "røykekarriere". folk og miljø du velger og gå sammen med da har mye og si. hvis du ender opp med pakk som røyker, stjeler, bøffer folk, slåss og vanker i narkomiljø, da blir du en av disse hvis ikke du bryter med de. dette har jeg sett i mine oppvekstår skje med gamle og nye røykevenner.

jeg gikk vel i slikt miljø på undgomskoletiden, fordi de var de "kule" folka som festa, pulte, drakk og kjørte moped. gjorde mye tull i rus da, prøvde en del stoffer og.

siden jeg var 15-16 og startet på VGS fikk jeg mange gode stonervenner, og de fra ungomskolen så jeg lite/aldri noe til etter da.

idag har jeg røyka i 6 år ca, er 22 år. mange av mine venner røyker idag, og de har jobb og går på skole. ingen psykiske / fysiske problemer og de har røyket i mange år. jeg har absolutt ingen venner en kan karakterisere for "narkomane". og de røyker rev alle sammen.

bare røyk reven din, bare ikke røyk til langt på natt så du ikke orker og stå opp på jobb/skole. man blir litt "bakstein" hvis man holder på for lenge og sover for lite. gjør man dagens gjøremål, kan man røyke seg stein resten av dagen med god samvittighet.

men alle stoffer kan bare forsvinne bortsett fra THC og Psilocybin. det er gudegaver i naturen. god natt.

Lenke til kommentar

Heikii: Man kan jo lett snu på det og si at loven som gjør det ulovlig finansierer kriminalitet og korrupsjon? Man kan ikke bare få en stor del av befolkningen med å stoppe å gjøre noe de vil gjøre, bare med å gjøre det ulovlig. Folk har ikke en slik automatisk respekt for lovene og det synes jeg er en bra ting :) Man burde stå opp i mot lover som tråkker på rettighetene til folk.

Lenke til kommentar
Om hasj burde være lovlig eller ikke vet jeg ikke, men så lenge det er ulovlig burde man ikke bruke det... du finansierer krimminalitet og korrupsjon da... :hrm:

Enkel løsning som heldigvis mange benytter seg av: Dyrk selv, så finansierer du ihvertfall i svært liten grad organisert kriminalitet (med unntak av frøene som kanskje må skaffes sånn).

Pivotal: Jeg har mye mer respekt for de som dyrker selv enn for de som sponser tvilsomme folk med penger. At loven er idiotisk slik den er idag kan jeg være enig i. Avkriminalisering hadde vært fornuftig og på sikt legalisering, mange flere ville nok dyrket selv da og mange kriminelle ville fått redusert inntekta si betydelig, noe som i mine øyne er veldig bra :)

Lenke til kommentar

I norge er jo Industri hamp også ulovlig. En plante som er lik i utseende til cannabisplanten man kan røyke. En plante man kan lage tekstiler av, papir, tau osv...

I norge kan vi ikke dyrke det fordi de er redd man ikke vil se forskjell på industrihamp og hamp laget for rusbruk.

I resten av EU greier de det fint.

Lenke til kommentar
delavar: Enig der sånn sett. Men om hasj skulle vært legalisert så burde jo også hjemmedyrking vært ulovlig, slik som hjemmebrent, hvis ikke faller en del av poenget vekk

Nå må du huske at det er lov å hjemmebrygge øl og vin men ikke destillere det til sprit, sånn sett kunne man forbydd f.eks planter med over et visst nivå thc. Liten digresjon: Stevia er vell ulovlig å selge i Norge, men planten kan fint dyrkes og brukes av de som ønsker det ;)

Om cannabis er avkriminalisert (i likhet med flere andre "lette" rusmidler som like soppere etc) så bør det kunne dyrkes\lages hjemme. Om det er legalisert kan en være mer restriktiv til hjemmedyrking etc da man fint kan få rene og trygge produkter i butikk og dermed gi en fin slump avgifter til staten ;)

V-by: Industrihamp bør legaliseres snarest og så kan man avkriminalisere cannabis i påvente av f.eks statlige monopoler eller ordninger ala det man har i Nederland og dermed veien mot legalisering.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Delavar: Du har forsåvidt et godt poeng der. Eneste jeg er litt usikker på er om det hadde ført til at folk hadde brukt de offentlige metodene for å få tak i det mye mindre pga at Hasj så vidt jeg vet er en del lettere å gro selv enn øl/vin er å lage selv. Og det at staten kan få litt mer kontroll over utsalget ville jo sånn som jeg ser det være mesteparten av poenget med å legalisere det. Og Hasj kan ikke sammenlignes direkte med alkohol pga det store mangfoldet der. Øl, Vin, Whiskey, Konjakk, Vodka, cider, etc, alt drikkes forskjellig, mens hasj har en del mindre variasjon.

Lenke til kommentar

Det finnes da ulike typer cannabis (ihvertfall noen få ulike planter med minimale variasjoner uten at jeg husker hva de heter etc), og man kunne solgt kaker, brød, te osv med det i slik man gjør i Nederland etc, da man slipper å røyke det, noe mange verken kan eller vil (ihvertfall greit å slippe å blande med tobakk og jeg heller ha kake enn joint om jeg skal bruke det men meg om det ;) Ift plantene kunne man gjort det samme idiotiske som med alkohol: Forby alt over en viss promille, eller i plantens tilfelle eks at plantene kan ha over 20% THC e.l. Jeg synes jo uansett forbudet mot sterk brennevin er helt på tryne da du blir like full av å drikke 1 liter 9% lovlig vin som 1 dl 90% ulovlig sprit, menmen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Delavar: Du har forsåvidt et godt poeng der. Eneste jeg er litt usikker på er om det hadde ført til at folk hadde brukt de offentlige metodene for å få tak i det mye mindre pga at Hasj så vidt jeg vet er en del lettere å gro selv enn øl/vin er å lage selv. Og det at staten kan få litt mer kontroll over utsalget ville jo sånn som jeg ser det være mesteparten av poenget med å legalisere det. Og Hasj kan ikke sammenlignes direkte med alkohol pga det store mangfoldet der. Øl, Vin, Whiskey, Konjakk, Vodka, cider, etc, alt drikkes forskjellig, mens hasj har en del mindre variasjon.

Å få laget hasj eller marijuhana som er bra, da må du ha utstyr. Spesielle lamper, lufte anlegg gjødsel osv...

Men du kan jo også bare så en plante i stua. Forskjellen blir jo selvsagt kvaliteten.

I starten av en eventuell legalisering, vil nok bruken gå opp, folk vil dyrke mere selv, men det er vel helst for de som er av de mest intresserte. Men dette vil nok også jevne seg ut over tid.

Og akkurat som alkohol kan cannabis nytes på mange forskjellige måter. Det kan drikkes på ørten forskjellige måter, røykes på forskjellige måter og spises i forskjellige former :)

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese gjennom 211 sider med innlegg.

Det er bare 1 ting som forundrer meg i legaliseringsdebatten:

Man sammenligner med alkohol og drar deretter inn alle de medisinske argumentene.

Her skurrer det for meg... når ble alkohol noe man brukte for å lindre medisinske problemer etter jobb eller på jobb?

Denne sidestilingen er hinsides fornuft, fordi det er ikke sosialt akseptert å drikke en øl i arbeidstiden, hvorfor skal det være akseptert å røyke hasj?

hvorfor bruker man medisinske årsaker som ett argument for legalisering?

Når man i neste setting forteller at på en fest sånn og sånn...

Medisin på en fest?? øhh hallo?

Hvorfor kan man ikke heller begynne å si det rett ut:

Ja til ett nytt rusmiddel?

Industrihamp? tsk, legaliseringsdebatten går så til de grader rundt grøten at jeg har mistet oversikten over hvorfor noen orker å kjempe en kamp for å legalisere ett stoff man vil ruse seg på og ikke sitte å hekle tskjorter eller nipsduker...

Dessuten glemmer man følgende faktum:

Dem som er disponert for psykiske lidelser vil mest sannsynlig være i faresonen før man eventuelt begynner å røye og ikke etterpå.

Og med den pågående debatten om tobakk, hvorfor iallverden skal man da tilby nok ett rusmiddel som også kan røykes?

Jeje, det kan etes osv, men lik forbannet så kan det også røykes, så den dagen hasj eventuelt blir legalisert, kommer jeg til å kjempe for tobakken.

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke lese gjennom 211 sider med innlegg.

Det er bare 1 ting som forundrer meg i legaliseringsdebatten:

Man sammenligner med alkohol og drar deretter inn alle de medisinske argumentene.

Her skurrer det for meg... når ble alkohol noe man brukte for å lindre medisinske problemer etter jobb eller på jobb?

Denne sidestilingen er hinsides fornuft, fordi det er ikke sosialt akseptert å drikke en øl i arbeidstiden, hvorfor skal det være akseptert å røyke hasj?

hvorfor bruker man medisinske årsaker som ett argument for legalisering?

Når man i neste setting forteller at på en fest sånn og sånn...

Medisin på en fest?? øhh hallo?

Hvorfor kan man ikke heller begynne å si det rett ut:

Ja til ett nytt rusmiddel?

Det er flere som bare er for legalisering av cannabis til medisinsk bruk, og det er andre som er for full legalisering.

Og hvorfor skal folk som har cannabis som den beste medisinen, bli straffet for å bruke det?

Industrihamp? tsk, legaliseringsdebatten går så til de grader rundt grøten at jeg har mistet oversikten over hvorfor noen orker å kjempe en kamp for å legalisere ett stoff man vil ruse seg på og ikke sitte å hekle tskjorter eller nipsduker...

Dessuten glemmer man følgende faktum:

Dem som er disponert for psykiske lidelser vil mest sannsynlig være i faresonen før man eventuelt begynner å røye og ikke etterpå.

Og med den pågående debatten om tobakk, hvorfor iallverden skal man da tilby nok ett rusmiddel som også kan røykes?

Jeje, det kan etes osv, men lik forbannet så kan det også røykes, så den dagen hasj eventuelt blir legalisert, kommer jeg til å kjempe for tobakken.

Hvorfor skal man kutte ned på min frihet for at noen ikke liker at jeg røyker? Det er da bare jeg som får vondt hvis jeg gjør meg noe, ikke andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...