Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Det er ytterst sjeldent at man får noen virkning første gangen man røyker, men av og til kan dette skje.

Dette er noe som henger igjen fra de propagandiske hasj mytene. Heller sjeldent at man ikke får virkning første gangen.

Edit: Mange brukere av Cannabis kan sansynligvis konkludere med det samme. Du var bokstavelig talt på en trip. De fleste røykere kan bekrefte det at de første gangene man røyker så havner man regelrett på en trip. Det er psykedelisk til de grader og mange har sammenlignet disse første gangene med turer på sopp og LSD. Ikke alle reagerer slik og du er sansynligvis svært følsom for følelser osv. Det betyr at du er en beskjeden, følsom og sansynligvis kunstnerisk type. Jeg kjenner meg svært godt igjen i denne beskrivelsen du skriver da jeg selv opplevde svært mye av det samme den første gangen. Eller, de første gangene. Helt ekstremt sære ting som skjedde. Nå er det mange mange år siden noe lignende har skjedd og rusen er helt fullstendig annerledes enn den gang! Cannabisrusen er aldri konstant. Den endrer seg i takt med kjemien i kroppen den blir tilført ;)

Akkurat trip blir det ikke, men bodyloaden og tankene kan bli ganske lik en trip den første gangen om man er uheldig å ta for mye. Visuelt er det svært liten forandring, kanskje noe klarere farger og er man heldig kan man få en lvl 2-2.5 CEV.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er noe som henger igjen fra de propagandiske hasj mytene. Heller sjeldent at man ikke får virkning første gangen.

Funka ikke på meg første gang, og det er ikke noe unormalt.

Tror kanskje det er slik for noen pga det er helt ulikt forhold til hva man forventer og ikke minst helt ulikt som man lett får inntrykk av i film og ikke minst ''propaganda''.

Men poenget er at det ikke er noe myte, noen må røyke noen ganger. Og jeg tror forventningene

til folk spiller en rolle i hvordan man oppfatter rusen de første gangene.

Viss du forstår?

Lenke til kommentar
Det er ytterst sjeldent at man får noen virkning første gangen man røyker, men av og til kan dette skje.

Eh, nei. Jeg vet ikke hva som gjør det. "Myten" er jo det at man har en slags buffer i kroppen som må fylles opp før man får funk. Selv har jeg aldri sjekket noe mer omkring dette. Men jeg vet meget meget godt både av personlig erfaring og fra mange mange andres erfaringer også, at majoriteten av de som prøver ikke merker noe som helst etter to til tre ganger etter de har prøvd. Det er nærmest common knowledge i miljøene.

Edit: Mange brukere av Cannabis kan sansynligvis konkludere med det samme. Du var bokstavelig talt på en trip. De fleste røykere kan bekrefte det at de første gangene man røyker så havner man regelrett på en trip. Det er psykedelisk til de grader og mange har sammenlignet disse første gangene med turer på sopp og LSD. Ikke alle reagerer slik og du er sansynligvis svært følsom for følelser osv. Det betyr at du er en beskjeden, følsom og sansynligvis kunstnerisk type. Jeg kjenner meg svært godt igjen i denne beskrivelsen du skriver da jeg selv opplevde svært mye av det samme den første gangen. Eller, de første gangene. Helt ekstremt sære ting som skjedde. Nå er det mange mange år siden noe lignende har skjedd og rusen er helt fullstendig annerledes enn den gang! Cannabisrusen er aldri konstant. Den endrer seg i takt med kjemien i kroppen den blir tilført ;)

Akkurat trip blir det ikke, men bodyloaden og tankene kan bli ganske lik en trip den første gangen om man er uheldig å ta for mye. Visuelt er det svært liten forandring, kanskje noe klarere farger og er man heldig kan man få en lvl 2-2.5 CEV.

Har aldri sett noe "klarere farger" selv ihvertfall. Men sterke hallusinasjoner så jeg helt klart første gangen min. Samt at jeg fikk "hakkesyn", noe som var helt jævlig. Samtidig tror jeg det er mer vanlig med lydhallusinasjoner enn visuelle hallusinasjoner. Selv hørte jeg f. eks et svært tog som suste rett over hodet mitt. Det var selvfølgelig ikke noe tog i nærheten. Samt at lyden av måkene rundt omkring ble gjort om til lyden av gammel analog telefonringelyd. Svært creepy. Om dette ikke er hallusinasjoner så vet ikke jeg! :ph34r:

Lenke til kommentar
Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

Veldig vanskelig å forklare alle nyansene rundt hasj, det er så mange. Hasj kan, på sitt aller mest forræderiske, føre til seriøse psykiske plager. Hasj kan på sitt beste åpne hjernen din for nye måter å se verden på, eller gi deg en etterlengtet time-out i en hektisk hverdag.

Jeg gikk selv å traska i et miljø der alle daglig røyka hasj i mange år og har sett mye rart. Generelt vil jeg si at regemessig bruk fører til apati. Hvor alvorlig grad av apati vil variere for hver enkelt, men ingen slipper unna. Ganske enkelt, når hasj kommer inn, dytter hjernen noe ut.

Røyker man på daglig basis, vil de vennene som ikke røyker hasj sakte men sikkert bli skjøvet til side for de som gjør det.

En ting mange sier er at det er første skritt i retning tyngre midler. Det er vel på en måte riktig å hevde dette, da ALLE jeg kjenner som går på noe tyngre prøvde hasj først. Samtidig bør det vel nevnes at samtlige FØR de begynnte med hasj, jo hadde vært drita på alkohol... Kanskje blir det feil å si at ditt fører til datt automatisk, da den største faktoren likevel er mennesklig, nemlig deg selv og dine sperrer.

Det det ikke bør være tvil om, er at sjansen for å bli tilbudt noe sterkere selvfølgelig er større i et miljø der det røykes hasj, kontra et rent alkoholbasert miljø.

En ting vil jeg si hvis noen seriøst sitter og tenker på å begynne med hasj: Hasj er ulovlig, og noe Politet setter liten pris på. Glattcelle er kjipt uansett hvor kort eller lenge du blir sittende. Og bøtene er min. 1600 kr og oppover for bruk, og det finnes noe som heter rulleblad...

En tommelfingerregel uansett hvis man velger å ruse seg, bør være Alt med måte. Forhåpentligvis har du en jobb og en stabil økonomi, vil du at dette skal vedvare bør du iallefall holde deg til helgene.

Og ikke røyk for å slippe unna O Grusomme Verden, det kan fort slå feil vei.

Lenke til kommentar

Tok god tid før Cannabis kom nederst på min liste over hva som kom først:

1. Alkohol

2. Nikotin

3. Psilocybe Cubensis (Psilocybin/Psilocin)

4. Salvia Divinorum

5. Cannabis

Det andre stoffet på lista er det jeg sliter mest med :(.

Lenke til kommentar
Tok god tid før Cannabis kom nederst på min liste over hva som kom først:

1. Alkohol

2. Nikotin

3. Psilocybe Cubensis (Psilocybin/Psilocin)

4. Salvia Divinorum

5. Cannabis

Det andre stoffet på lista er det jeg sliter mest med :(.

Huff ja :p

Lenke til kommentar

isbit: Ulovlige stoffer generelt sett. Jeg er av den formening av statlig regulering av slike stoffer er mer effektivt enn forbud. Veldig naivt av staten og tro at man fjerner et problem bare med å forby det. Ting som er skadelige men store folkegrupper vil drive med alikavel tjener best på regulering.

Lenke til kommentar
For meg personlig kunne vi godt avskaffet vinmonopolet, sette vin og sprit inn i dagligvarebutikker. Liberalisere det, slik at vi får reklame for alkohol. Senke aldersgrensen ned til 16 år. Alkoholen kunne gjerne blitt billigere også - med andre ord et system som de har i Danmark.

Det der er å be om dårlig folkehelse, ja.

isbit: Ulovlige stoffer generelt sett. Jeg er av den formening av statlig regulering av slike stoffer er mer effektivt enn forbud. Veldig naivt av staten og tro at man fjerner et problem bare med å forby det. Ting som er skadelige men store folkegrupper vil drive med alikavel tjener best på regulering.

Dersom for eksempel harsj og marihuana hadde blitt lovlig, tror jeg forbruket hadde økt.

Lenke til kommentar

isbit: Det er nok relativt sannsynlig ja, men økt forbruk er i seg selv ikke spesielt skadelig for befolkningen, det som er skadelig er rusmisbruk, kriminalitet og store økonomske kostnader for samfunnet. I f.eks Nederland hvor hasj er sånn høvelig avkriminalisert er det et noe høyere forbruk sammenlignet med resten av Europa, men halvparten så lite kriminalitet og helseksader forbundet med rusmidler.

Lenke til kommentar
I f.eks Nederland hvor hasj er sånn høvelig avkriminalisert er det et noe høyere forbruk sammenlignet med resten av Europa, men halvparten så lite kriminalitet og helseksader forbundet med rusmidler.

Er det sant? Har de færre helseproblemer forbundet med hasj i Nederland enn i Norge?

Lenke til kommentar
isbit: Det er nok relativt sannsynlig ja, men økt forbruk er i seg selv ikke spesielt skadelig for befolkningen, det som er skadelig er rusmisbruk, kriminalitet og store økonomske kostnader for samfunnet. I f.eks Nederland hvor hasj er sånn høvelig avkriminalisert er det et noe høyere forbruk sammenlignet med resten av Europa, men halvparten så lite kriminalitet og helseksader forbundet med rusmidler.

Hasj er ikke det verste... http://www.youtube.com/watch?v=fntiAF3OSts

Lenke til kommentar
I f.eks Nederland hvor hasj er sånn høvelig avkriminalisert er det et noe høyere forbruk sammenlignet med resten av Europa, men halvparten så lite kriminalitet og helseksader forbundet med rusmidler.

Er det sant? Har de færre helseproblemer forbundet med hasj i Nederland enn i Norge?

De har færre helseproblemer med rusmidler generelt i nederland i forhold til norge.

Selvsagt de bruker mere av det, men det er ikke det samme som at det går galt.

Lenke til kommentar

De har færre helseproblemer med rusmidler generelt i nederland i forhold til norge.

Selvsagt de bruker mere av det, men det er ikke det samme som at det går galt.

Nåja. Vis meg statistikken, så kanskje jeg tror på deg.

Lenke til kommentar

@St Thicket

Jeg gidder ikke lete etter slike nå, men tar du deg en tur innom noen av de forskjellige cannabis trådene vi har på forumet, så finner du mange ;)

Det er tross alt OT i denne tråden.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

L4R5: Delvis enig der, monopol er ikke noe jeg liker, men jeg tror det er samfunsnyttig med en god kontroll på alkoholtilgangen. Men at ølsalget stopper kl 6-8 er bare poengløst ja.

Isbit/St Thicket: Det nederlandske justisdepartementet hadde en nettside med gode statistikker over rusbruk vs rusmisbruk, men etter de restrukturerte nettsiden sin har tydeligvis linken dit blitt endret og jeg klarer ikke å finne siden igjen. Men hvis jeg skal ta tallene utifra hukommelse så var det ca sånn:

Rusbruk EU

3,4%

Rusbruk Nederland

4,1%

Rusmisbruk EU

0,54%

Rusmisbruk Nederland

0,27%

Så ja, akkurat som med alkohol så mener jeg at en kontroll har bedre effekt enn rent forbud.

Forbudstider mot alkohol viser også at samfunnsproblemer som helseskader, kriminalitet, vold, misbruk, etc øker under et forbud. Med tobakk har man klart å redusere røyking drastisk med holdningskampanjer, begrensing av hvor man kan bruke det, opplysning, etc. Jeg ser ikke at dette skulle være noe forskjellig fra andre rusmidler. Systemet vi har i dag (som koster ekstremt mye penger) fungerer ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig bra at Staten Norge sier fra om hva de synes om narkotika.

Nå er ikke staten Norge sin mening om narkotika noe staten Norge selv har funnet på, men noe de er pålagt av FN. Staten Norge får ikke lov å ha en egen mening om emnet.

Men over til tema. Vin i butikkene hadde ikke vært å forakte, ei heller finner jeg at monopolet strukturen til vinmonopolet i seg selv er direkte gal. Bitikkene har et ganske godt utvalg, samt at de holder prisene på de edleste dråpene svært lav.

Lenke til kommentar
Er ikke Nederland underlagt FN, forresten?

Cannabis er ikke lovlig i Nederland, de følger bare ikke opp loven.

I tillegg er de i konflikt med FN på dette området.

Det er lovlig å røyke cannabis i Nederland, men loven sier at det er forbudt å selge det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...