Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke vanskelig å få angst eller schizofreni om man røyker hasj. Det ER noe sammenlignet med alkohol.

For de som er genetisk utsatt for dette er det lett at begge stoffene akselrerer prosessen drastisk. Har man slike ting i sin familie historie, burde man holde seg unna begge rusmidlene.

Lenke til kommentar
Kan hende hvis man røyker sjelden, men det er også lettere å gå over til andre og hardere stoffer.

Utelukkende grunnet miljøet cannabisen kjøpes i. Et argument som forøvrig er for legalisering, siden dette vil reduserer risikoen for at folk vil prøve hardere stoffer.

Lenke til kommentar
Ikke vanskelig å få angst eller schizofreni om man røyker hasj. Det ER noe sammenlignet med alkohol.

For de som er genetisk utsatt for dette er det lett at begge stoffene akselrerer prosessen drastisk. Har man slike ting i sin familie historie, burde man holde seg unna begge rusmidlene.

Er det ikke slik at de som røyker hasj uansett får en høyere risiko for psykiske sjukdommer, men at de som er spesielt utsatt for det vil få ca 25-30% sjangs for å utvikle feks schizofreni?

Lenke til kommentar

I de studiene jeg har lest, bl.a den store lancetstudien hvor de gikk gjennom nesten 5000 artikler, referanser og studier så øker cannabis risikoen noe for endel typer psykoser (enkelte typer psykoser øker det ikke risikoen for i det hele tatt da det finnes ulike tilstander og ulike årsaker) så økte risikoen litt for de som ikke hadde psykisk sykdom latent og en god del mer for de som hadde dette i familien\latent. Det hang også sammen med hvor ofte og hvor mye du brukte cannabis. Dette gjelder uansett få personer totalt sett, og er et langt mindre problem enn de langt større skadevirkningene man ser ved spesielt tobakk og alkohol, samt andre rusmidler som heroin, amfetamin osv. For de som bruker cannabis av og til er risikoen helt minimal, for de som bruker det daglig i år etter år er nok historien en annen. link til lancetstudien

EDIT: En god regel er vell at om du har en høy forekomst av psykiske problemer som psykoser, depresjon osv i familien din så bør du være varsom med omtrent alt av rusmidler.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Ja, det er farlig. Noe av det verste er imidlertid det at alle reagerer så forskjellig på det! Noen, de vi hører mest om, er de som knapt tar skade av det i hele tatt. Hos andre derimot, kan hasjrøyking få forferdelige konsekvenser. Man kan knapt si noe på forhånd om konsekvensene av marijuanamisbruk på deg, fordi de kan bli helt annerledes enn hos andre. Derfor er det best å være på den sikre siden, og la være å røyke ;)

Jeg sier bare:

post-117620-1211566077_thumb.jpg

Vil du at dette skal være deg? Nei, tenkte meg det :p

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...uicell=uicell03

dette kan godt skje med alkohol også.

Lenke til kommentar

har røyka en til to ganger i uka de siste månedene siden jul og følt meg ganske sikker på at hasj var relativt ufarlig i forhold til alkohol (som jeg ikke drikker). nå er hukommelsen patetisk dårlig; korttidshukommelsen er verst. har begynt å glemme elementære ting som hva folk i omgangskretsen min heter. tar som regel et par min før jeg kommer på det..

glemmer at jeg har avtalt å møte en venninne, glemmer at jeg skal få besøk.. glemmer å ringe tilbake.

mulig at hasj bruk for noen er ufarlig, men for min egen del skal jeg aldri røyke igjen.

peace out :)

Lenke til kommentar

Sympotomene du nevner minner meg om et par venner jeg har som røyker alt for mye. Det er igrunn den største negativen jeg ser ved cannabis.

At mange tror det er så LITE skadelig og at man kan holde på så mye man vil. Men med selvkontroll og respekt for at det ikke er helt ufarlig så mener jeg at det er ganske ufarlig.

Lenke til kommentar

Jepp, gode poenger der! For de aller fleste går det faktisk helt bra, men folk reagerer forskjellig på rusmidler, det kan kan gå helt greit for 10 stykker å ta seg noen øl, mens for nummer 11 kan noen øl gjøre han agressiv og utilregnelig, noe som igjen kan føre til triste situasjoner. Det som er synd er at de som absolutt ikke burde ruse seg på ulike stoffer har en lei tendens til å ville ruse seg og ødelegge inntrykket av rusmidler for de som kan kose oss med en god rus, samme om det er alkohol, cannabis osv.

EDIT: IsaachElric: Klokt valg, bra du ikke fortsetter når du opplever det sånn. Jeg har ei vennine som absolutt ikke tåler alkohol, hun kommer ofte opp i kjipe situasjoner som krangler, blackout, oppførsel som bl.a har ført til utrykninger fra brannvesenet og noen leie situasjoner som hun skulle vært foruten. Jeg håper hun etterhvert tar et like klokt valg som deg og hører på de rundt henne som fraråder henne å drikke seg full (en cider tåler hun, men sannelig ikke mye mer).

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når undersøkelser blir gjort med folk som røyker det 2 gonger i veka for eksempel, om kor stor sjangs dei har for å utvikle psykiske lidelser osv, osv...

Hvilken type hasj går dei eigentleg ut ifra då? Det er vel ein del forskjel på f.eks, brun hasj, og pot (weed,grønt,marijuana,osv)?

Lenke til kommentar

"Dansker røyker mest hasj"

Hvorfor er ikke Nederland høyere på lista? Betyr ikke økt tilgjenelighet økt forbruk? Er tilgjengeligheten i land hvor cannabis er ulovlig så stor at forbudet ikke hindrer folk i å få tak i hva de vil, når de vil?

At bruken vil fly i været ved legalisering/avkriminalisering er jo et av forbudssiden største og mest brukte argumenter. Artikkenel viser at dette nødvendigvis ikke er tilfelle. Så hvorfor opprettholder vi en politikk som skaper flere problemer enn den løser?

Lenke til kommentar
Så hvorfor opprettholder vi en politikk som skaper flere problemer enn den løser?

Man har ikke gjort noe feil før man faktisk innrømmer det.

60 år med forbud, utallige arrestasjoner, milliarder av dollar brukt. Selvfølgelig ønsker politikerne å si at dette har vært både feil og bortkastet.

Lenke til kommentar

Noen som har sett Super High Me, han testes jo på forskjellige måter mens han ikke røyker i 30 dager, og så når han røyker i 30 dager. Eneste som gikk ned var matematikkferdighetene hans, men skal sies at han hadde røykt mye før han tok den testen.

Er vel individuelt hvordan det påvirker folk, men tror ikke det er så mange som merker det noe særlig.

Lenke til kommentar

En god kompis av meg kjøpte for noen uker siden ganske mye hasj. Etter å ha røyka nesten konstant i fire dager, ble han ganske "grøt". I tiden etter dette fikk han dårlig korttids hukomelse og var ganske fjern en god stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...