Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

All rus kan være protensielt farlig (ikke nødvendigvis selve rusen, men HVA VI GJØR mens vi er ruset), men ja, cannabisrusen er en av de snilleste sånn sett. En bør imidlertid være obs på enkelte faremomenter selv med cannabis og det er først og fremst bilkjøring: link Selv om alkohol og endel andre rusmidler er værre.

Depresjon spesielt blant jenter (kan være skummelt med tanke på at depresjon er en hyppig årsak til selvmord\selvskading): link

Noe høyere risiko for psykoser (som kan få deg opp i kjipe situasjoner): link selv om dette først og fremst gjelder de som har predisposisjon og gir liten økt risiko for de uten predisposisjon og krever store mengder røyking!

Det viktigste er at det er praktisk umulig å dø av cannabisoverdose, de eneste dødsfallene som kan forekomme er hvis mennesker med alvorlig hjertesvikt som tåler lite påkjenning på hjerte- og karsystemet, bruker det, men disse kan jo potensielt dø av en hard spasertur... Totalt sett er dette riskoer som gjelder svært få (foruten bilkjøringa da) og er snillere enn de fleste andre rusmidler og ihvertfall ikke noe argument mot legalisering :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
All rus kan være protensielt farlig (ikke nødvendigvis selve rusen, men HVA VI GJØR mens vi er ruset), men ja, cannabisrusen er en av de snilleste sånn sett. En bør imidlertid være obs på enkelte faremomenter selv med cannabis og det er først og fremst bilkjøring: link Selv om alkohol og endel andre rusmidler er værre.

Det virker som det er varierende resultater fra den rapporten du lenker til, uten å ha analysert den iherdig ser jeg at den baserer seg på rusinnhold hos personer som er tatt i trafikkovertredelser, om disse stoffene kan dirigeres direkte til cannabis og om cannabis er brukt i en kombinasjon med andre rusmidler(noe som ofte er tilfellet) kan konklusjonene som kan dras ut av det veldig vage. I en case-studie i England, der de fokuserte spesifikt på effekten av cannabis fant de at sjåførene hadde problemer med noen kjøreoppgaver men kjørte mer varsomt under cannabisrus.

Klart er mer forskning noe som trengs, men jeg synes kravet for bevisførsel for cannabis har lenge vært urimelig høy i forhold til andre rusmidler som er lovlige i dag.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

En undersøkelse for noen år tilbake viste at folk kjørte mer kontrollert etter et lite inntak av alkohol mens trøtte bilister ble regnet som livsfarlige.Noe som vil si at vi blir utsatt for større livsfare hver morgen i trafikken enn noen som har tatt ett glass.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Stuiden er jo temmelig klar på dette: "Resultater og fortolkning. Både i eksperimentelle og epidemiologiske studier er de negative effektene av THC på kognitive funksjoner og psykomotoriske ferdigheter dokumentert. Effektene vedvarer utover den tiden stoffet kan påvises i blodprøver. De nyeste risikoundersøkelsene har videre vist at risikoen for å forårsake trafikkulykker er økt ved THC-konsentrasjoner som er lavere enn det som gir rus." Når man vet at motoriske ferdigheter svekkes under rusen så vil det være sjansespill å kjøre bil.

Den engelske studien er interessant, men sier ikke noe om hva som faktisk skjer hvis en person etter en joint ikke føler seg spesielt ruset og setter seg i bilen. Oppførte de som deltok i studien seg annerledes enn de ville gjort i det virkelige liv siden de visste det var en studie og ting var lagt opp etter det? Konklusjonen her og er vell at f.eks alkohol er klart værre for kjøreferdighetene. Jeg føler da bevisførselen ift alkohol er minst like klar som den for alkohol, eller?

En fransk studie på alvorlige ulykker konkluderer med følgende: "Results 681 drivers were positive for cannabis (cases 8.8%, controls 2.8%), including 285 with an illegal blood alcohol concentration ( 0.5 g/l). Positive cannabis detection was associated with increased risk of responsibility (odds ratio 3.32, 95% confidence interval 2.63 to 4.18). A significant dose effect was identified; the odds ratio increased from 2.18 (1.22 to 3.89) if 0 < 9tetrahydrocannabinol < 1 ng/ml to 4.72 (3.04 to 7.33) if 9tetrahydrocannabinol 5 ng/ml. The effect of cannabis remains significant after adjustment for different cofactors, including alcohol, with which no statistical interaction was observed. The prevalence of cannabis (2.9%) estimated for the driving population is similar to that for alcohol (2.7%). At least 2.5% (1.5% to 3.5%) of fatal crashes were estimated as being attributable to cannabis, compared with 28.6% for alcohol (26.8% to 30.5%).

Conclusions Driving under the influence of cannabis increases the risk of involvement in a crash. However, in France its share in fatal crashes is significantly lower than that associated with positive blood alcohol concentration.

"

link I denne studien er det tatt hensyn til de som bruker cannabis ene og alene.

Som sagt så er alkohol den desiderte verstingen, men jeg vil virkelig ikke anbefale noen å kjøre rett etter å ha tatt seg en joint heller, jeg ville ihvertfall ikke gjort det, like lite som jeg ville gjort det etter en halvliter øl ;) Better safe than sorry!

Lenke til kommentar

Kva betyr "kognitive" funksjoner?

Tilbake til emne:

Dei fleste veit sikkert at ved bruk av narkotika kan nokon (1/100 trur eg) bli påvirka på ein måte som kan medføre psykiske lidelser.

Men korleis er dette i forhold til berre cannabis?

Kan det merkes tidleg nok til at du rekker å slutte med det før du blir "gal", eller er du fucked vis du driver med cannabis og er blant den "1/100"?

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg leste et sted at de som stadig fikk paranoide forestillinger når de røykte eller ble veldig deprimerte under\etter røyking burde passe på, samt de som har mye psykiske lidelser i familien, men for de aller, aller fleste er jo ikke dette noe problem :) Kanskje noen har noen kilder ift dette? Skal prøve å finne stedet jeg leste det.

Lenke til kommentar
etter rusen er man helt ok igjen.

Kanskje ikkje heilt "ok". Du blir ganske giddalaus den perioden det faktisk er i blodet (opp til 2 veker?)

Men det er ikkje så gale etter min meining. Litt ulemper må ein jo rekne med.

Du blir ikke giddaslaus i to uker etterpå. Men du kan bli bakskakk ('giddaslaus') dagen etterpå. Men det kommer helt ann på hva og hvor mye du røyker. Røyker du en joint, merker du ingenting dagen etter.

Og fra blodet forsvinner vel cannabissen ganske fort(?), mens det kan vises i urinen i over en måned...

Lenke til kommentar
lagres vel i fettet i opp til en måned?

Det reaktive stoffet THC blir raskt brutt ned i løpet av noen få timer. Etter det er det bare sporstoff som ligger igjen i kroppen (disse kan du ikke bli høy av). Disse sporstoffene gjør ikke noen nevneverdig skade på kroppen.

Edit: Disse sporstoffene er som DNA-bevis på et åsted. Det er gjerningsmannen som etterlot sporet som gjorde ugjerningen, ikke det etterlatte DNA-sportet.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Kanskje ikkje heilt "ok". Du blir ganske giddalaus den perioden det faktisk er i blodet (opp til 2 veker?)

At en har sporstoffer i blodet i ca. 2 uker er ikke det samme som at man er giddalaus i 2 uker.

Nei det er det ikkje, men som eg har hørt blir ein ganske daff i den perioden.

Skal ikkje sei sikkert at eg har hørt riktig, eller sann fakta.

Lenke til kommentar

At en har sporstoffer i blodet i ca. 2 uker er ikke det samme som at man er giddalaus i 2 uker.

Nei det er det ikkje, men som eg har hørt blir ein ganske daff i den perioden.

Skal ikkje sei sikkert at eg har hørt riktig, eller sann fakta.

Det er avhengig av forbruket.

Ved lavt forbruk, helga røyking, vil ikke ta lang tid før stoffene er ute av kroppen. Du vil da være helt fin i løpet av dagen etter.

Ved stort forbruk, daglig røyking, vil det ta noe tid før stoffene går ut av kroppen, samt at kroppen tar tid til å venne seg til en ny tilstand. Dette vil i en kortere periode gjøre deg daff.

Dette er ingenting sammenlignet med t.eks. høyt (daglig) forbruk av alkohol, som vil medføre abstinenser o.l..

Lenke til kommentar

Ved lavt forbruk, helga røyking, vil ikke ta lang tid før stoffene er ute av kroppen. Du vil da være helt fin i løpet av dagen etter.

Ved stort forbruk, daglig røyking, vil det ta noe tid før stoffene går ut av kroppen, samt at kroppen tar tid til å venne seg til en ny tilstand. Dette vil i en kortere periode gjøre deg daff.

Dette er ingenting sammenlignet med t.eks. høyt (daglig) forbruk av alkohol, som vil medføre abstinenser o.l..

Ikke vanskelig å få angst eller schizofreni om man røyker hasj. Det ER noe sammenlignet med alkohol.

Lenke til kommentar

Ikke vanskelig å få angst eller schizofreni om man røyker hasj. Det ER noe sammenlignet med alkohol.

Det er svært få som får det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...