Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Hvor lenge rusen varer varierer, men som oftest rundt 2 timer.

Det går som oftest i det man får tak i, men det virker som om de aller fleste setter marihuana høyest.

Nå kan man heller ikke si at norge er et av de landa som har best utvalg.

Det finnes mange varianter av pot og hasj med ulike egenskaper og rus, men her til lands så er det oftest det samme greiene så kommer.

Viss man hadde reist til f.eks Amsterdam så skal man ikke se bort ifra at det finnes en type til enhver i begge varianter.

Grunnen ''tror jeg'' at de fleste liker best marihuana er pga den har ofte en litt bedre kvalitet enn hasjen som kommer. Den er lettere å røyke, kan til og med være ''frisk'' å røyke. F.eks viss man er syk og har vondt i halsen og mye slim så kan et trekk hjelpe, men dette varierer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal du ikke se bort ifra, men hovedpoenget er at det er slimløsende.

Derfor kan det ikke sammenlignes med å f.eks røyke tobakk. Noe som er helt "#¤%& når man har vondt i halsen.

Teen går ikke i lungene, så har du Vaporiser så kan man ikke klage over at det kommer røyk i lungene heller.

Men nå var det ikke akkurat dette tråden handler om... :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
OK. Jeg ser at jaktforsøket mitt var heller latterlig ;). Men det svekker ikke poenget med hvor mye selve forbudet og (etter min mening) slike forenklinger du kommer med, gjør for å skape sosiale/psykiske skadevirkninger. Misbruk av hva som helst vil være skadelig i lengden, både for hodet og resten av kroppen.

Det er sant, og det protesterer jeg ikke på :) Men likevel kan du ikke benekte at narkotikamisbruk kan medføre alvorlige skader!

Men nå er det snakk om Cannabis og IKKE heroin, eller andre opiater/sentralstimulerende stoffer, du ender ikke på gata etter et bongtrekk, hvis du moderer deg kan du klare deg i mange år faktisk, for alltid :O

Lenke til kommentar
Men nå er det snakk om Cannabis og IKKE heroin, eller andre opiater/sentralstimulerende stoffer, du ender ikke på gata etter et bongtrekk, hvis du moderer deg kan du klare deg i mange år faktisk, for alltid :O

Man kan nok klare seg ganske bra selv uten moderasjon. Det kommer veldig an på hvem som bruker planten.

Daglig nyting av cannabis, helst spist eller via vaporizer, vil for de fleste utgjøre en veldig liten trussel, både med tanke på avhengighet/avvenning og fysisk skade.

At det er spesielt bra, er noe annet. Men jeg ville heller valgt dette fremfor fem halvlitere om dagen av helsemessige årsaker. Dersom jesus viste seg for meg og gav meg to valg, altså. Rent hypotetisk.

En ordentlig stoner bør kunne venne seg av med cannabis med relativt få problemer, relativt sett. Verre for en ordentlig alkoholiker, som ved brå slutt på drikkingen har større sannsynlighet for å omkomme enn en heroinmisbruker har ved avvenning.

Heroin og alkohol har mer til felles enn alkohol og cannabis, spør du meg.

Edit: Litt uklar.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Aner ikke hvor VG har fått seg for at det var 4% THC i cannabis på 70-tallet, det riktige tallet på den tiden var 8-12%. Fra 70-tallet til nå har det vært noe som kalles selektiv avl, til å få frem de egenskapene man er ute etter, i Cannabis blir det THC innholdet.

Dette er egentlig bare positivt, alle som bruker cannabis vet hvor sine grenser går, ergo trenger man ikke bruke like mye som før (noen år tilbake) og de som røyker vil få en bedre lungehelse.

Lenke til kommentar

Røyker sjølv hasj og eg lever framleis.

Seff er hasj farleg for helsa, men satt opp mot alkohol er eg ikkje sikker på kva som faktisk er verst.

Det med helsa er ein ting, men noko som er vel så relevant er det at du mister ikkje kontrollen på samme måte når du røyker hasj som om du drikk alkohol.

Har du nokon gong hørt på radioen: "røykte hajs; å tok livet av seg, kresja i bil, eller drukna"?

Nei :)

Er det en spesiell grunn til at èn omgang med marijuana sammenlignes med 2,5 liter øl?

Ein omgang?

Det kommer vel heilt ann på mengden hasj.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Hva synes folket om denne?

*fant den under den norske artikkelen om marijuana på wikipeida.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Hva synes folket om denne?

*fant den under den norske artikkelen om marijuana på wikipeida.

Skal jeg følge naturlig logikk så er soft mindre skadelig,hard alvorlig skadelig og det i midten en mellomting.

Denne tabellen mener jeg det er noe alvorlig galt med.Dette er misvisende informasjon som kan drepe folk i værste fall fordi de kan risikere og hive innpå sopp eller LSD ford de tenker AHA mindre skadelig en kaffe!

Ikke mist så regnes wikipedia av mange som en troverdig kilde.

I en artikkel for en stund siden så stod det at wikipedia ikke var til å stole på pga av at brukere hadde mulighet til å legge inn egne fakta i registeret.Har dessverre ikke link til dette men det var skrevet.Ikke det at det nødvendigvis gjelder denne artikkelen...men

Koffein blir plassert mellom LSD og Heroin.Dette er sånt som kan ta livet av folk som virkelig tror det.LSD er et uhyggelig stoff og det er nok av historier om folk som ikke har kommet "ned" igjen,har hoppet ut av vinduer fordi de kan fly , fått sjokk pga virkelige uvirkelige opplevelser, psykiatrisk pasienter som er 10ern gjennom automaten osv.

Mange flere ting kan nevnes.

Lenke til kommentar

Jeg synes den var veldig feil på et punkt og det var alkohol som jeg ville plassert i midten da det skal langt mer til for å bli avhengig av alkohol enn f.eks nikotin. Og det bør presiseres at den går på avhengighet og ikke skadelighet. Samtidig vil slike sammenligninger bli meningsløse i det store å hele, fordi enkelte lettere blir avhengig av kaffe enn nikotin, noe med anlegg for alkoholisme mye lettere blir avhengige enn de fleste andre, noen blir avhengige av spilleautomater osv. Den kan gi en viss pekepinn for mange av oss, men ikke for alle. For min del har jeg prøvd å røyke tobakk mange ganger, det har min far og og ingen av oss har vist antydning til å bli avhengige på tross av å ha prøvd iherdig (idiotisk som det måtte være), min søster derimot ble hekta etter et par trekk og har røyka i flere år nå.

Lenke til kommentar
LSD er et uhyggelig stoff og det er nok av historier om folk som ikke har kommet "ned" igjen,har hoppet ut av vinduer fordi de kan fly , fått sjokk pga virkelige uvirkelige opplevelser, psykiatrisk pasienter som er 10ern gjennom automaten osv.

Mange flere ting kan nevnes.

Dette er skremselsmyter..

Lenke til kommentar
...

Mitt instink forteller meg at den tegninga viser skader som det rusmiddelet kan gi på brukeren.

Det mest opplagte faremomentet er at akutt rus med LSD gir nedsatt dømmekraft og redusert forståelse for farer i omgivelsene, dermed oppstår adferd som kan føre til ulykker og betydelig skade på seg selv eller andre.

Det er det som etter hva jeg har skjønt at det er dette som er aller mest skadelig med LSD.

Og ser at noen her kaller cannabis for 'farlig'. Jeg vil ikke si at cannabis er farlig for deg. Kommer kanskje litt ann på hva du legger i ordet farlig, men i mine øyne er det riktige ordet skadelig. Hadde det f. eks vert lett å ta overdose på cannabis, hadde det vert farlig, men greier du å ta overdose på cannabis er du flink. Du blir heller ikke fysisk avhengig eller kan få andre farlige sykdommer/skader av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...