Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Ja, det er farlig. Noe av det verste er imidlertid det at alle reagerer så forskjellig på det! Noen, de vi hører mest om, er de som knapt tar skade av det i hele tatt. Hos andre derimot, kan hasjrøyking få forferdelige konsekvenser. Man kan knapt si noe på forhånd om konsekvensene av marijuanamisbruk på deg, fordi de kan bli helt annerledes enn hos andre. Derfor er det best å være på den sikre siden, og la være å røyke ;)

Jeg sier bare:

post-117620-1211566077_thumb.jpg

Vil du at dette skal være deg? Nei, tenkte meg det :p

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...uicell=uicell03

"Skadevirkningene kan deles i tre:

1. Sosiale skadevirkninger.

2. Fysiske skadevirkninger.

3. Psykiske skadevirkninger."

Se på overskriftene underveis... Sosiale skadevirkninger, fysiske skadevirkninger, sosiale skadevirkninger.. Rar disposisjon? Det unngås effektivt å argumentere for at skadevirkningene har noe som helst med stoffet å gjøre. Skadevirkningene av "narkotika" som nevnes er direkte relatert til loven og straffen i seg selv.

...? Hva med

Stoffmisbrukere er svært utsatt for alvorlige skader og sykdommer. Dette gjelder misbruk av alle stofftyper. Vi kan dele inn skadevirkningene i kortsikte og langsiktige skader.

Her er noen stikkord, uten at vi går spesielt inn på de enkelte stofftypene.

Stoffmisbrukere er oftere utsatt for:

* ulykker i rustilstand, f.eks. trafikkulykker

* betennelser og smittsomme sykdommer, som f.eks. gulsott og hepatitt via sprøyter), kjønnssykdommer (inkl. hiv/aids)

* sykdommer fordi kroppens motstandskraft er nedsatt (immunforsvaret er dårligere)

* nedsatt appetitt og underernæring

* skader på ulike indre organer, f.eks. lever, nyrer og lunger

* tannskader

* fosterskader og skader på arveegenskaper (genskader)

* forgiftninger, inkl. overdose, som kan føre til bevisstløshet og evt. død

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...? Hva med

Stoffmisbrukere er svært utsatt for alvorlige skader og sykdommer. Dette gjelder misbruk av alle stofftyper. Vi kan dele inn skadevirkningene i kortsikte og langsiktige skader.

Her er noen stikkord, uten at vi går spesielt inn på de enkelte stofftypene.

Stoffmisbrukere er oftere utsatt for:

* ulykker i rustilstand, f.eks. trafikkulykker

* betennelser og smittsomme sykdommer, som f.eks. gulsott og hepatitt via sprøyter), kjønnssykdommer (inkl. hiv/aids)

* sykdommer fordi kroppens motstandskraft er nedsatt (immunforsvaret er dårligere)

* nedsatt appetitt og underernæring

* skader på ulike indre organer, f.eks. lever, nyrer og lunger

* tannskader

* fosterskader og skader på arveegenskaper (genskader)

* forgiftninger, inkl. overdose, som kan føre til bevisstløshet og evt. død

OK. Jeg ser at jaktforsøket mitt var heller latterlig ;). Men det svekker ikke poenget med hvor mye selve forbudet og (etter min mening) slike forenklinger du kommer med, gjør for å skape sosiale/psykiske skadevirkninger. Misbruk av hva som helst vil være skadelig i lengden, både for hodet og resten av kroppen.

Lenke til kommentar
OK. Jeg ser at jaktforsøket mitt var heller latterlig ;). Men det svekker ikke poenget med hvor mye selve forbudet og (etter min mening) slike forenklinger du kommer med, gjør for å skape sosiale/psykiske skadevirkninger. Misbruk av hva som helst vil være skadelig i lengden, både for hodet og resten av kroppen.

Det er sant, og det protesterer jeg ikke på :) Men likevel kan du ikke benekte at narkotikamisbruk kan medføre alvorlige skader!

Lenke til kommentar
Men likevel kan du ikke benekte at narkotikamisbruk kan medføre alvorlige skader!

Er det noen her som benekter at rusmisbruk kan medføre alvorlige skader?

Har sokkrygeren benektet at rusmisbruk ikke har konsekvenser?

Er det noe som kan misbrukes uten at det kan få negative konsekvenser? :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, det er farlig. Noe av det verste er imidlertid det at alle reagerer så forskjellig på det! Noen, de vi hører mest om, er de som knapt tar skade av det i hele tatt. Hos andre derimot, kan hasjrøyking få forferdelige konsekvenser. Man kan knapt si noe på forhånd om konsekvensene av marijuanamisbruk på deg, fordi de kan bli helt annerledes enn hos andre. Derfor er det best å være på den sikre siden, og la være å røyke ;)

Jeg sier bare:

post-117620-1211566077_thumb.jpg

Vil du at dette skal være deg? Nei, tenkte meg det :p

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...uicell=uicell03

Jeg har faktisk en kamerat som havnet i akkurat den sitasjonen der (minus nissekostymet), av alkohol.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt er ikke politiet en god kilde i denne debatten. De bundet av loven, som igjen er bundet av FNs narkotikakonvensjon. Ingen av disse er på noen som helst måte å regnes som objektive (en bundet person/organisasjon er ikke objektiv).

Ellers får jeg også si at det overnevnte bilde er mer representativt for alkohol enn cannabis. Minus nissekostymet, og ikke så veldig mye pluss, skiller dette ikke seg så alt for mye fra noen av mine lavpunkt.

Lenke til kommentar
Og jeg kjenner en fyr som begynte med øl i 15-16 års-alderen, noen år senere døde han av metanolforgiftning. Sånn går det hvis man begynner å drikke øl! :O

Seriøst, det er forskjell på bruk og misbruk. Å ta seg en tullerøyk i ny og ne er mindre skadelig enn de vanlige fyllahelgene som dagens 16-20-åringer begir seg ut på.

Det har vært eksempler på folk som har blitt innlagt på psykiatrisk avdeling, etter å ha røyka hasj bare noen få ganger. Noen kommer ikke ut av hallusinasjonene, og blir svært syke. Hos noen, kan hasj være en utløsende faktor for psykiske problemer. Om disse personene ville ha fått problemer uansett, kan man ikke si med sikkerhet.

En annen farlig faktor ved å røyke hasj, er nettopp det at hasj er ulovlig. Dette fører til at hasj blir naturlig i undergrunnsmijøer, og mange "svake" begynner å røyke. Det blir en sub-kultur rundt hasjrøykinga, noe som kan medføre eksprimentering med andre (farligere) stoffer.

Dersom hasj hadde blitt legalisert, ville nok prosenten av de som blir syke/skadet av alle hasjrøykende blitt mindre.

Lenke til kommentar
Det har vært eksempler på folk som har blitt innlagt på psykiatrisk avdeling, etter å ha røyka hasj bare noen få ganger. Noen kommer ikke ut av hallusinasjonene, og blir svært syke. Hos noen, kan hasj være en utløsende faktor for psykiske problemer. Om disse personene ville ha fått problemer uansett, kan man ikke si med sikkerhet.

:roll:

Lenke til kommentar

Uspesifike og generelle enkelteksempler er ganske meningsløst å komme med. Det fører ikke noe nytt eller konstruktivt til diskusjonen. Det er enkelt eksempler på folk som blir innlagt i hytt og pine for en milliard forskjellige grunner.

La oss prøve:

"Hos noen, kan manga være en utløsende faktor for psykiske problemer."

"Hos noen, kan sennepsgas være en utløsende faktor for psykiske problemer."

"Hos noen, kan transformers være en utløsende faktor for psykiske problemer."

"Hos noen, kan damer være en utløsende faktor for psykiske problemer."

"Hos noen, kan månen være en utløsende faktor for psykiske problemer."

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt er ikke politiet en god kilde i denne debatten. De bundet av loven, som igjen er bundet av FNs narkotikakonvensjon. Ingen av disse er på noen som helst måte å regnes som objektive (en bundet person/organisasjon er ikke objektiv).

*Se på politiet som en formidler av narkotikakonvensjonen.

Lenke til kommentar

Uspesifike og generelle enkelteksempler er ganske meningsløst å komme med. Det fører ikke noe nytt eller konstruktivt til diskusjonen. Det er enkelt eksempler på folk som blir innlagt i hytt og pine for en milliard forskjellige grunner.

Hvorfor ikke? Du tok tydeligvis ikke poenget med posten min. Ja, noen blir langvarig psykisk syke etter å ha røyket hasj, men "Om disse personene ville ha fått problemer uansett, kan man ikke si med sikkerhet"

Jeg skriver jo så, at en farlig faktor ved hasjrøykinga er sub-kulturen, og at legalisering ville fått ned skadeomfanget (prosentvis).

Lenke til kommentar

Jeg er for legalisering av cannabis, alkohol er mye farligere.

En nær slektning både røyker hasj (vet ikke akkurat hvor mye men ..) og drikker en del alkohol. Og uten at jeg kjenner saken så alt for godt så tør jeg påstå at det er alkoholen som for øyeblikket er hans verste fiende.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
1 spørsmål: hva er forskjellene mellom hasj og marijuana?

Er vel en sterkere konsentrasjon av THC i marijuana enn i hasjisj. Samtidig er det noen stoffer i hasj som gjør at man ikke får den samme høye følelsen man kan få av marijuana. Er ikke sikker på om det er samme stoffene man finner i marijuana man blir stein av.

Lenke til kommentar

Hasj er en foredling (eller et ekstrakt) av plantemateriale, og skal i teorien inneha en høyere konsentrasjon av THC enn marihuana, men det er ikke tilfelle i dagens cannabismarked.

Hvorvidt rusen oppleves som høy eller stein avhenger av genetikk, ikke format (hasj/marihuana).

Indica = Stein

Sativa = Høy

Hasj (kommersiell, i alle fall) produseres som oftest av indica-dominante planter. Derfor vil nesten all hasj du kommer over gjøre deg stein.

Endret av Nabbkaka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...