Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Marihuana bør man vel kunne få som resept hos legen om det har medisinske eller gode resultater.

Resultater har lite å si når det går politikk i spørsmålet. Det er jo ikke legene som lager regelverket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Medisinsk cannabis er intet, og har aldri vært noe annet, enn en bakdørslegalisering av cannabis.

Medisinsk finnes det ikke noe som taler for ren cannabis. Skal man bruke medisin som et argument må man kun snakke om cannabisbaserte legemidler.

Lenke til kommentar

Medisinsk så er det idioti å selje marihuana eller hasj, det er som å gi ein lege tørka opiumsvalmue i staden for morfin. Det er jo openbart at "pasientane" ikkje bruker det til sitt eigentlege formål, og eg tviler på at eit legemiddel med så store biverknader (som hasj og marihuana har) ville vori lovleg uansett.

Men eg er einig i at ekstraktar frå cannabisplanta kunne vori brukt i legemidlar dersom det ikkje er biverknader ved det, det ikkje er betre alternativ og dersom det ikkje blir brukt til andre formål.

Lenke til kommentar
Medisinsk så er det idioti å selje marihuana eller hasj, det er som å gi ein lege tørka opiumsvalmue i staden for morfin. Det er jo openbart at "pasientane" ikkje bruker det til sitt eigentlege formål, og eg tviler på at eit legemiddel med så store biverknader (som hasj og marihuana har) ville vori lovleg uansett.

Men eg er einig i at ekstraktar frå cannabisplanta kunne vori brukt i legemidlar dersom det ikkje er biverknader ved det, det ikkje er betre alternativ og dersom det ikkje blir brukt til andre formål.

Hvis du lider av en sykdom som gjør at du ikke kan fungere 100% i samfunnet, og den eneste medisinen som faktisk fungerer er å røyke gress. Det finnes andre medisiner som du kan få, men de fungerer ikke like bra.

Hva velger du? Medisinen som fungerer halveis, eller å røyke gress, som gjør at du greier å fungere ordentlig?

Medisinsk cannabis er intet, og har aldri vært noe annet, enn en bakdørslegalisering av cannabis.

Medisinsk finnes det ikke noe som taler for ren cannabis. Skal man bruke medisin som et argument må man kun snakke om cannabisbaserte legemidler.

Og det har du fra?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke viste det, så er det nettopp morfin du finner opiumsvalmuer.

Poenget er at legen gir deg ikke råopium til å røyke når du trenger smertestillende, h*n gir deg bare morfinet.

Det samme er tilfellet med cannabis. Skal cannabis brukes medisinskt, må det være i produksjonen av legemidler. Nå finnes det allerede cannabis baserte legemidler, som ikke er btw ikke er godkjent i norge, som i utlandet brukes mot bl.a. MS. Skal man snakke om medisink cannabis, er det disse legemidlene vi burde snakke om.

En bakdørslegalisering underminer både legaliseringsprosessen og helsesystemet.

Lenke til kommentar

Om legen gir deg bare morfin, er effekten fortsatt den samme. Det meste kan også inntas oralt.

Et annet eksempel, på lovlig legemiddel og rusmiddel:

Legemiddel: Nikotintyggis

Rusmiddel: Røyke-tobakk og snus

Hvorfor ikke bare si ja takk til begge deler? Men det virker som om du ikke vil ha det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Om legen gir deg bare morfin, er effekten fortsatt den samme. Det meste kan også inntas oralt.

Effekten er ikke den samme, bivirkningene ved å røyke opiumet er vesentlig større enn å ta morfin.

Et annet eksempel, på lovlig legemiddel og rusmiddel:

Legemiddel: Nikotintyggis

Rusmiddel: Røyke-tobakk og snus

Nikotin ikke det skadelige stoffet i røyketobakk og snus. Så jeg ser ikke poenget.

Hvorfor ikke bare si ja takk til begge deler? Men det virker som om du ikke vil ha det ene eller det andre.

Nå skal jeg si at jeg i denne tråden, og andre tråder, har gjort det ganske klart at jeg ønsker at cannabis skal legaliseres. Det jeg derimot ikke ønsker er en bakdørslegalisering som både skader legaliseringsbevegelsen og helsevesenet.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Hvis du lider av en sykdom som gjør at du ikke kan fungere 100% i samfunnet, og den eneste medisinen som faktisk fungerer er å røyke gress. Det finnes andre medisiner som du kan få, men de fungerer ikke like bra.

Hva velger du? Medisinen som fungerer halveis, eller å røyke gress, som gjør at du greier å fungere ordentlig?

Nå gis vell medisinsk cannabis sjelden som gress du røyker, unntaket er vell stort sett noen steder i USA, i f.eks Norge gies alt såvidt meg bekjent i tablettform, som spray osv. De fleste gir jo f.eks syntetisk THC eller THC, ekstrakt osv da mange av de som kan ha en effekt av cannabis ikke bør røyke det. Eks langtkommede MS-pasienter hvor mange sliter med lungefunksjonen, eller terminale AIDS\kreft-pasienter. Der vil jo enten oralt eller ekstrakter\syntetisk fremstilte stoffer være langt å foretrekke. Nå er heller ikke cannabis noen vidundermedisin for de fleste, noen få vil ha svært god effekt, mens andre vil ha fra middels til ingen effekt. Har bl.a snakket med endel MS-pasienter jeg har hatt hvor noen hadde kjempegod effekt, mens den hos andre var fraværende og faktisk gjorde ting verre (paranoia, fatigue osv). Få vil imidlertid gå fra å overhodet ikke fungere til å fungere helt fint (dette gjelder de fleste medisiner), men er enig i at den medisinske effekten er god for mange. Er for både medisinsk (selv om det er delvis legalisert i Norge burde det være enklere å få tak i for flere) og "vanlig" legalisering selv :)

Lenke til kommentar

Lev men den trua du... Men du skal ikke glemme at legemidler har tatt langt mer liv enn hva cannabis har gjort pga bivirkninger.

Legemidler har ofte bivirkninger som er verre enn cannabis og man trenger ikke å komme borti sterke legemidler for å komme borti disse...

Så og tro at legemidler har mindre bivirkninger enn cannabis stemmer ikke. Og tro at de er forbudt ''sier er pga de er lovlige'' stemmer ihvertfall ikke.

Men hva bivirkninger er det du snakker om igrunnen?

For meg høres det ut som du tror det er bedre å ta morfin forholdt til

å fyre en rev, eller det er like ille... Kanskje du gjør det kanskje ikke, men totalt sett så bør du revurdere synet ditt litt viss du lever med den troa som jeg får inntrykk av at du har. Ikke pga du er imot legalisering, nei.. Pga du er helt på jorde, og baserer du dine meninger på det du skriver i den posten så tar du feil...

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Lev men den trua du... Men du skal ikke glemme at legemidler har tatt langt mer liv enn hva cannabis har gjort pga bivirkninger.

Legemidler har ofte bivirkninger som er verre enn cannabis og man trenger ikke å komme borti sterke legemidler for å komme borti disse...

Så og tro at legemidler har mindre bivirkninger enn cannabis stemmer ikke. Og tro at de er forbudt ''sier er pga de er lovlige'' stemmer ihvertfall ikke.

å fyre en rev, eller det er like ille... Kanskje du gjør det kanskje ikke, men totalt sett så bør du revurdere synet ditt litt viss du lever med den troa som jeg får inntrykk av at du har. Ikke pga du er imot legalisering, nei.. Pga du er helt på jorde, og baserer du dine meninger på det du skriver i den posten så tar du feil...

Nå overforenkler, blander kortene og misforstår (med vilje?) ganske mye her.

Medisinsk marihuana/cannabis er, og vil alltid være, tøv. Skal man bruke medisin som argument må det utelukkende være snakk om cannabis derivater spesialdesignet for sitt formål.

At legemidler har drept flere enn cannabis er forsåvidt riktig, men et totalt irrelevant og idiotisk argument. Du sammenligner skadeeffekten til et stoff (cannabis) med en helt haug andre stoffer (alle legemidler) som ikke har noe med saken å gjøre.

Skal denne sammenlignen være av noe verdi må skadevirkningen av cannabis sammenlignes med legemidle det evt. kunne erstattes. I denne sammenligningen må også cannabis derivater skreddersydd for å behandle de aktuelle sykdommene være med. Om cannabis gjør det bedre enn gjennomsnittet av disse legemidlene vil fremdeles ikke være et argument for medisinsk marihuana siden det vi si at det finnes noen legemidler som er bedre enn cannabis. Da sier det seg selv at det er disse som burde brukes.

Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at et cannabis derivat, skreddersydd for jobben, vil gjøre en bedre jobb, med mindre bivirkninger, enn ren marihuana.

Sammenligningen er heller ikke å ta morfin vs. cannabis. Hvis du leser så var sammenligningen å ta morfin vs. å fyre opp litt opium.

Det samme poenget vil han ha over på cannabis. Det er bedre å ta et cannabis derivat skreddersydd til jobb enn å fyre opp en rev.

Det er dette som gjør medisinsk marihuana til intet annet enn en bakdørslegalisering.

Lenke til kommentar

Nå overforenkler, blander kortene og misforstår (med vilje?) ganske mye her.

Medisinsk marihuana/cannabis er, og vil alltid være, tøv. Skal man bruke medisin som argument må det utelukkende være snakk om cannabis derivater spesialdesignet for sitt formål.

At legemidler har drept flere enn cannabis er forsåvidt riktig, men et totalt irrelevant og idiotisk argument. Du sammenligner skadeeffekten til et stoff (cannabis) med en helt haug andre stoffer (alle legemidler) som ikke har noe med saken å gjøre.

Skal denne sammenlignen være av noe verdi må skadevirkningen av cannabis sammenlignes med legemidle det evt. kunne erstattes. I denne sammenligningen må også cannabis derivater skreddersydd for å behandle de aktuelle sykdommene være med. Om cannabis gjør det bedre enn gjennomsnittet av disse legemidlene vil fremdeles ikke være et argument for medisinsk marihuana siden det vi si at det finnes noen legemidler som er bedre enn cannabis. Da sier det seg selv at det er disse som burde brukes.

Jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at et cannabis derivat, skreddersydd for jobben, vil gjøre en bedre jobb, med mindre bivirkninger, enn ren marihuana.

Sammenligningen er heller ikke å ta morfin vs. cannabis. Hvis du leser så var sammenligningen å ta morfin vs. å fyre opp litt opium.

Det samme poenget vil han ha over på cannabis. Det er bedre å ta et cannabis derivat skreddersydd til jobb enn å fyre opp en rev.

Det er dette som gjør medisinsk marihuana til intet annet enn en bakdørslegalisering.

Tror du har kraftig misforstått posten fordi du argumenterer mot ting jeg ikke har sagt eller mener.

Var mer ment som et forenklet svar til en enkel post som jeg quotet.

Igrunnen så deler vi mange av de samme synspunktene, men jeg er ikke helt enig med deg angående medisinsk cannabis.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Rar tittel. Er det "farlig"? Idiotisk å skape en barnslig dikotomi der det enten er den sikre død eller fullstendig ufarlig.

Er fullstendig for en legalisering og har prøvd hasj en gang selv, men de pro-cannabis folka som prøver å gi et inntrykk av at hasj er like ufarlig som pannekaker fortjener å bli slått med en golfkølle.

Ja, jeg er ikke i et godt humør.

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar

Snakker om folk som driver med uærlig, forenklet og ensidig pro-cannabis argumentasjon generelt, også utenfor denne tråden og dette forumet. De gir folk et inntrykk av at de som er for legalisering er useriøse nek.

Måtte bare lette litt på trykket angående den gruppen med folk. Beskylder verken deg eller noen enkeltpersoner her for denne typen argumentering.

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar
Rar tittel. Er det "farlig"? Idiotisk å skape en barnslig dikotomi der det enten er den sikre død eller fullstendig ufarlig.

Er fullstendig for en legalisering og har prøvd hasj en gang selv, men de pro-cannabis folka som prøver å gi et inntrykk av at hasj er like ufarlig som pannekaker fortjener å bli slått med en golfkølle.

Ja, jeg er ikke i et godt humør.

Er så enig. de idiotene nede på normal gir jo bare samfunnet større grunn til å opprettholde forbudet.

rus må brukes med måte, om det så er kaffe, sex, alkohol, rev, pepper, adrenalin, syre eller hva folk måtte foretrekke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...