Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvsagt. Argumentene om hvilken himmelsk skjønn, forfriskende og sjelerensende aktivitet cannabismisbruk er, er like utvannet og klisjèfylt som tåpelige forsøk på misjonering. For alle veit at islam er skadelig for kroppen.

Forskjellen er vel at man faktisk tenker ut ting selv og ikke presser det på andre vel? Tror du stonere vil tvinge andre til å røyke? Vi vil ha alt selv.

Lenke til kommentar
Selvsagt. Argumentene om hvilken himmelsk skjønn, forfriskende og sjelerensende aktivitet cannabismisbruk er, er like utvannet og klisjèfylt som tåpelige forsøk på misjonering. For alle veit at islam er skadelig for kroppen.

Det er ikke nødvendig å ta debatten ned til det nivået ved å lyve å kalle det misbruk. Du burde klare å forstå nå etter så mange sider at det er like stor forskjell på bruk og misbruk av cannabis som ved å ha et moderat alkoholforbruk til en alkoholiker.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for folk som aldri har prøvd noe annet enn alkohol, hvis effekt på hjernen er å "skru den av", altså dempe de delene som styrer logisk og rasjonell tankegang og i det hele tatt, å tenke seg at man faktisk kan lære noe av å ruse seg, men det er altså sant. De kognitive prosessene blir ganske forandret og resultatet blir andre tanker, tankemønstre og nye perspektiver. Tror du ikke dette kan ha en verdi eller at man kan lære noe av det? Er det bare tanker som oppstår i et edruelig sinn man kan lære noe av eller få innsikt i ting? Man blir fryktelig filosofisk og introspektiv av å røyke cannabis, det er klart at man får innsikter om forskjellige ting innimellom. Du vil f.eks ikke finne mange som mener at alkohol eller heroin har gitt dem et rikere og dypere "indre liv", men millioner av mennesker vil si det om rusmilder som cannabis, LSD, sopp etc. Du kan selvsagt velge å tro at dette bare er tull som høres smart ut i ruset tilstand men som ikke har noen verdi i virkeligheten, men det syns jeg er fryktelig naivt og er egentlig bare ditt tap. Jeg vet at det kan høres litt klisjeaktig ut og det er ikke meningen å misjonere. Hvis noen velger å ikke ruse seg, av forskjellige grunner, flott for dem. Men hagfors etterlyste "narkovrak" som kunne gi argumenter for å røyke cannabis, og dette er faktisk noen av mine argumenter for jeg vet at jeg og tusenvis av andre har hatt nytte av det ihvertfall og da blir jeg irritert når noen som aldri har prøvd det avfeier det med at det er tull for det høres klisjefylt ut. Men jeg vet det kan være vanskelig å forstå, for jeg var egentlig ganske lik før, men så tok nysgjerrigheten overhånd og det har gitt meg masse som jeg mener flere mennesker kunne hatt nytte av i den tilstanden verden er i idag. Og med det avslutter jeg ranten min og ber deg lese en fin artikkel om en av de første studiene om psykedeliske stoffer på lenge (men definitivt ikke siste).

Natta :)

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Så beskriv oss hvordan opplevelsen av rusen faktisk er da. Beskrivende signatur ..

Lenke til kommentar

'Hurra, hasj er bra!'. Hvorfor er det da så mange folk som faktisk får senskader av dette??

Skadevirkningene er mange, og det kan nevnes at evnen til innlæring har vist seg å bli svekket, man kan få konsentrasjonsproblemer, korttids -og langtidshukommelsen svekkes. Hajsmisbrukere har ofte langsommere refleksbevegelser, og kan få problemer med å koordinere muskelbevegelser.

En del unge mennesker kan få psykiske problemer, og er man disponert for psykiske lidelser som schizofreni eller angst, kan hasjbruk være en trigger til disse tilstandene. Rene hasjpsykoser forekommer ikke rent sjelden.

Ofte vil en hasjbruker reagere med aggresjon når THC-stoffene går ut av kroppen, og man blir oppfarende enn ellers, kan reagere voldsomt på ellers små bagateller.

Jeg vet om flere som har fått store problemer etter å ha røyket hasj(kun hasj, ingen andre rusmidler).

Hasj er farlig for psyken vår på en helt annet måte enn alkohol er.

Lenke til kommentar
'Hurra, hasj er bra!'. Hvorfor er det da så mange folk som faktisk får senskader av dette??

Skadevirkningene er mange, og det kan nevnes at evnen til innlæring har vist seg å bli svekket, man kan få konsentrasjonsproblemer, korttids -og langtidshukommelsen svekkes. Hajsmisbrukere har ofte langsommere refleksbevegelser, og kan få problemer med å koordinere muskelbevegelser.

En del unge mennesker kan få psykiske problemer, og er man disponert for psykiske lidelser som schizofreni eller angst, kan hasjbruk være en trigger til disse tilstandene. Rene hasjpsykoser forekommer ikke rent sjelden.

Ofte vil en hasjbruker reagere med aggresjon når THC-stoffene går ut av kroppen, og man blir oppfarende enn ellers, kan reagere voldsomt på ellers små bagateller.

Jeg vet om flere som har fått store problemer etter å ha røyket hasj(kun hasj, ingen andre rusmidler).

Nå er det ganske vanlig å faktisk henvise til kilden man siterer, så jeg tror ikke at dette skal tas mer seriøst en de utallige andre kildene som trekker i motsatt rettning.

Lenke til kommentar

Går begge veier...

Tror ikke at det er mange forskingsrapporter som sier at det ikke er farlig.

Men hvor stor risikoen er, det er der variasjonene ligger.

Skriften der oppe med alle disse skadene er dårlig dokumentasjon.

--------------

Hvorfor er det da så mange folk som faktisk får senskader av dette??

Hvor mange da?

Problemer som?

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

du blir sløv og treg i hue av å røyke lenge

kan og utvikle psykose og paranoia

må nesten nevne at det er gaaaaaanske stor sjanse for å utvikle kols og

og røyker du lenge av gangen (1-2 år i strekk) så blir du innrøykt og som oftest litt småsprø (har noen kompiser..)

Lenke til kommentar

Hvor mange er det?

Skadevirkningene er mange, og det kan nevnes at evnen til innlæring har vist seg å bli svekket, man kan få konsentrasjonsproblemer, korttids -og langtidshukommelsen svekkes.

Som også har vist seg å forsvinne når vedkommende har vert nykter en periode.

Hajsmisbrukere har ofte langsommere refleksbevegelser, og kan få problemer med å koordinere muskelbevegelser.

Det er stor forskjell på missbruk og bruk.

Hva er en ren hasj psykose?

Og selvsagt, jo yngre man er når man starter med et hvilket som helst rusmiddel, jo større blir skadene av det.

Ved en legalisering og regulering vil man kunne sete en aldersgrense. 12 åringer kan i dag fint kjøpe hva de vil av ulovlige rusmidler. Det er sjeldent dealerne spør etter legg.

Det der minner meg om fysisk avhengighet, som ikke finnes i cannabis.

THC er heller ikke fysisk avhengighetskapendes som bla nikotin og alkohol.

Har man røyket veldig ofte i en lengere periode, og brått slutter, kan man lett få problemer med å sove, og at maten ikke smaker like godt som da man er fjern. Men aggresjon er helt nytt for meg.

Jeg kjenner og vet om mange som har røyka fast i 10 år +. Dette er folk som fungerer helt fint i dagliglivet, Flesteparten av disse hadde du nok aldri trodd røyka.

Og hvor stor er sjangsen for å få en psykisk sjukdom av å røyke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...