Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Nei, det er for mange selvmotsigelser til at jeg kan forstå hva du egentlig prøver å si.

Igjen, hvilke selvmotsigelser? Gang på gang kommer du med et idiotisk utsagn som dette uten å klare å peke på noe konkret. Skjønner du ikke selv hvor dust du ser ut når du ikke klarer å snakke for deg? Er det så jævla vanskelig å si hva som er selvmotsigelser, hva som er feil osv?

Da kan vi sammenligne det å ta en joint hver dag mot å drikke et glass øl?

Nei. En joint blir du ruset av, det blir du ikke av et glass øl

Og jeg vil gjerne se kildene som kan bekrefte at det ikke er store risikoer ved langvarig bruk av hasj?

Kan ikke du finne kildene som sier at det er store risikoer? Hva er stor risiko egentlig? Du dør ikke for å si det sånn. Du blir litt sløv og redusert, men ikke verre. Noen som er disponert vil antakeligvis få psykiske lidelser, akkurat som noen kommer til å få kreft senere fordi de er disponert for det.

Forresten, er det noen som har en oversikt over de mest avhengighetsdannende rusmidlene (bare kjekt å ha ;))?

http://www.procon.org/AddictChart.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Ting er farlig men vi gjør det likevel (kaffe, alkohol, dårlig kosthold osv)

Kaffe er blant de beste kildene til antioksidanter i Norge, men over 5-8 kopper/dagen er ikke anbefalt.

Nei, det er for mange

Da kan vi sammenligne det å ta en joint hver dag mot å drikke et glass øl?

Nei. En joint blir du ruset av, det blir du ikke av et glass øl

Om jeg tar meg en halvliter etter 2-3 uker uten alkohol, blir jeg småbrisen, så ja man kan bli beruset av en øl om man er liten, tynn og ikke har drukket på en stud.

Lenke til kommentar
Nei, det er for mange selvmotsigelser til at jeg kan forstå hva du egentlig prøver å si.

Hvis du slutter å bevist overse det som står skrevet, samt andres kildehenvisninger, er det ingen selvmotsigelser her.

Da kan vi sammenligne det å ta en joint hver dag mot å drikke et glass øl? Og jeg vil gjerne se kildene som kan bekrefte at det ikke er store risikoer ved langvarig bruk av hasj?

Faktisk er det å ta seg et eller to glass øl per dag svært skadelig på lang sikt. Drinking Yourself To Death er en dokumentar som tar opp akkurat dette temaet med sikte på bl.a. leversykdommer.

Lenke til kommentar
Faktisk er det å ta seg et eller to glass øl per dag svært skadelig på lang sikt. Drinking Yourself To Death er en dokumentar som tar opp akkurat dette temaet med sikte på bl.a. leversykdommer.

Å ta seg en joint hver dag er også svært skadelig på lang sikt. Tankeeksperiment: hvis tvilling A røyker en joint pr dag med 10% THC og tvilling B drikker vin hver dag (10% alkoholmengde) som tilsvarer massen til jointen, hvem vil det gå verst utover?

En joint blir du ruset av, det blir du ikke av et glass øl

Bekrefter det jeg sier. Skulle man røkt 1kg hasj om gangen ville det neppe vært sunt for kropp og sjel.

Og jeg vil gjerne se kildene som kan bekrefte at det ikke er store risikoer ved langvarig bruk av hasj?

Kan ikke du finne kildene som sier at det er store risikoer? Hva er stor risiko egentlig? Du dør ikke for å si det sånn. Du blir litt sløv og redusert, men ikke verre. Noen som er disponert vil antakeligvis få psykiske lidelser, akkurat som noen kommer til å få kreft senere fordi de er disponert for det.
Endret av niklnikm
Lenke til kommentar
Å ta seg en joint hver dag er også svært skadelig på lang sikt. Tankeeksperiment: hvis tvilling A røyker en joint pr dag med 10% THC og tvilling B drikker vin hver dag (10% alkoholmengde) som tilsvarer massen til jointen, hvem vil det gå verst utover?

Massen? mener du da like mange milliliter volum som jointen? Det er bare en minisipp. Kan ikke sammenligne slik.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Har du røyka sokka eller? Hva har massen å gjøre med saken?

Lenke til kommentar

Denne linken kan vel egentlig ikke trekkes inn som en troverdig kilde siden det er én forsker som sier sin mening om cannabis og skadevirkninger uten å ha noe kilder å referere til.

Jeg har like mye troverdighet til den linken som jeg har til den jeg linker til

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatru...hp?artid=515594 - professoren som mener global oppvarming har stanset

Noe annet som jeg også ikke helt skjøner er at jeg får inntrykk av at du skal beskytte alkohol å sette det som et mindre skadelig rusmiddel enn cannabis. Da burde du jo få et annet standpunkt på det etter å ha lest artikkelen som sier:

- Ja, hasj gir avhengighet som svarer til kriteriene som gis av WHOs diagnostisering av avhengighet. En rekke personer har helt klart utviklet avhengighet av hasj. Hasjavhengighet gir ingen fysiske abstinenser, men det stilles ingen krav til dette når det gjelder avhengighet. Det bør jo sies at alkohol er mye mer skadelig med tanke på avhengighet.

Hvis du tar denne kilden seriøst kan du jo bare gi opp "tanke eksperementet" ditt.

Denne artikkelen har jeg litt sansen for, jeg må si at jeg ikke har lest igjennom selve forskningsrapporten som står som kilde der men jeg fikk litt støtte i min egen side av cannabis saken som er gjør cannabis med mindre thc og mer cannabioder(slik den var helt til noe og 90-tallet) lovlig og forby det "sterke" vi har fått nå (mer thc betyr ikke bedre rus). I denne artikkelen sier jo til og med forskeren at en legalisering ville vert det beste.

Men samtidigt så ser jeg ikke noe merkelig at tallet er så høyt cannabis er tross alt det mest brukte ulovlige(i de fleste land) rusmiddelet i verden, hadde de blandet tall fra avrusningsklinikker som spesialiserer seg på alkohol ville man nok sett at tallet på alkohol igjen ville blitt en god del større enn alt annet på den måten som det virker som de har regnet det ut.

Jeg finner faktisk ikke den rapporten der om det har noe med min udugelige egenskap til ås søke eller om det har noe med noe annet å gjøre vet jeg ikke. Men jeg kan vel si at den rapporten er tross alt "gammel" og at du ikke heller linker til den nye lungekreft og cannabis rapporten fra New Zealand får meg til å tro at du liker å bare bruke forskning.no som kilde og ikke har lært deg å være kildekritisk nok.

Når vi snakker om kreft og cannabis tenkte jeg at jeg skulle slenge inn denne linken.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/99548.php

Jeg må bare si at kildene dine var litt svake og med tanke på datoen på linkene dine så må jeg stille meg skeptisk til alle de kildene dine, det har kommet nyere rapporter på de samme temaene som du heller burde å linke til.

Lenke til kommentar
Jeg må bare si at kildene dine var litt svake og med tanke på datoen på linkene dine så må jeg stille meg skeptisk til alle de kildene dine, det har kommet nyere rapporter på de samme temaene som du heller burde å linke til.

Jaha, så du mener det har kommet en ny "versjon" hasj siden 2002 :p ? Bare fordi en rapport er fem år gammel så er den like relevant. Jeg gleder meg til å se de "nye" rapportene som skal sette de "gamle" jeg linket til ut av spill.

The small sample study, authored by researchers from New Zealand and Great Britain, found that among 75 cases of head and neck cancer, the relative risk of smoking cannabis and contracting head and neck cancer in marijuana users was the same (1.0) as in those who had never smoked cannabis.

Jeg kan oppsumere på norsk: Etter en mindre studie utført av forskere fra New Zealand og Storbritannia om hode- og halskreft, er det konkludert med at sjansen for å få kreft i hodet og/eller halsen er den samme enten du røyker marihuana eller ikke. Antallet undersøkte i studiumet: 75.

Massen? mener du da like mange milliliter volum som jointen? Det er bare en minisipp. Kan ikke sammenligne slik.

Nei, masse som i gram. Tenkte det ble mer rettferdig å ta en like stor dose av hver av stoffene, men ok. Hva hvis tvilling B drikker vekta tilsvarende hasjet i jointen til A i rein alkohol?

Lenke til kommentar

Hvis B drikker en halv liter HB på styrten, er neste stopp "6 feet under", ren nikotin er enda mer dødelig, 50mg er nok.

Virkningsgraden av et rusmiddel med tanke på masse, er egentlig veldig irrelevant når folk vet hvor mye de trenger får å bli beruset.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
The small sample study, authored by researchers from New Zealand and Great Britain, found that among 75 cases of head and neck cancer, the relative risk of smoking cannabis and contracting head and neck cancer in marijuana users was the same (1.0) as in those who had never smoked cannabis.

Jeg kan oppsumere på norsk: Etter en mindre studie utført av forskere fra New Zealand og Storbritannia om hode- og halskreft, er det konkludert med at sjansen for å få kreft i hodet og/eller halsen er den samme enten du røyker marihuana eller ikke. Antallet undersøkte i studiumet: 75.

Skal jeg forstå det slik at du trekker tilbake påstanden om at det er kreftfremkallende?

Nei, masse som i gram. Tenkte det ble mer rettferdig å ta en like stor dose av hver av stoffene, men ok. Hva hvis tvilling B drikker vekta tilsvarende hasjet i jointen til A i rein alkohol?

Nei, masse er ingen god sammenligningsvariabel. Bare det at du ytrer denne påstanden viser at du har både særdeles liten forståelse for effekten disse stoffene har på kroppen, og ikke minst metode.

At noe er lite helseskadelig i små mengder, alkohol, betyr ikke at det ikke er helseskadelig i større mengder. T.eks. er radioaktivitet sunt i små mengder, men man kan ikke konkludere utifra dette at radioaktivitet er sunt i store mengder.

Skal man sammenligne skadeomfanget til to, eller flere, rusmidler, må man sammenligne skade omfanget ved dere relative brukerdoser.

Lenke til kommentar
Bekrefter det jeg sier. Skulle man røkt 1kg hasj om gangen ville det neppe vært sunt for kropp og sjel.

Det er det ingen som har sagt. Leser du i det hele tatt noe av det som blir skrevet? Hvis du vil sammenligne kan du sammenligne med å drikke deg drita hver dag og å røyke hasj hver dag. Ingen av delene er sundt, men å drikke seg drita hver dag er *langt* verre. Leversykdommer og hjerneskader er konsekvensen av å være alkoholiker. Hvis du røyker hasj hver dag blir du sløv og redusert, noen få som er disponert for det utvikler psykoser, men du blir altså ikke like ødelagt som alkoholikere og skadene er reversible, dvs at de forsvinner hvis du slutter å røyke hasj.

psykiske konsekvenser av hasj

psykiske konsekvenser av hasj II

3 joints = 20 sigaretter

Du har jo noen fine kilder der. Der står det at ved langvarig bruk vil du bli sløv og apatisk og noen som er disponert for det vil få psykiske lidelser. Den "store" risikoen er derfor at du blir sløv og apatisk. Hvis du har sett en alkoholiker før og en som har røyket hasj i noen tiår og fortsatt ikke forstår hvor mye mer ødeleggende alkohol er, så mangler det noe vesentlig i tenkeapparatet ditt. Jeg skjønner ikke at du gidder å krangle om noe så åpenbart.

Lenke til kommentar

Jaha, så du mener det har kommet en ny "versjon" hasj siden 2002 :p ? Bare fordi en rapport er fem år gammel så er den like relevant. Jeg gleder meg til å se de "nye" rapportene som skal sette de "gamle" jeg linket til ut av spill.

Jeg tror du misforstod meg, det jeg mente med det var at det har kommet nye rapporter på dette som f.eks http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...71217110328.htm denne setter ikke cannabis i noe bedre lys for den sier omtrent det samme, men her får vi et bedre syn på hvordan de har gått frem for å få resultatene o.l

http://www.mapinc.org/drugnews/v05/n1065/a03.html

Denne er det brukt en helt annen metode for å finne ut om cannabis fremkaller lungekreft.

Den er fra 2005.

Jeg vet hva som står i rapporten, jeg skrev ingenting om at den rapporten var om lunge kreft det jeg skrev var

Når vi snakker om kreft og cannabis tenkte jeg at jeg skulle slenge inn denne linken.

Jeg mener ikke at rapporten handler om lungekreft, jeg linket til den siden vi var innom cannabis og kreft.

Lenke til kommentar
Du har jo noen fine kilder der. Der står det at ved langvarig bruk vil du bli sløv og apatisk og noen som er disponert for det vil få psykiske lidelser. Den "store" risikoen er derfor at du blir sløv og apatisk.

-En cannabis-sigarett kan inneholde opp til 50 prosent mer kreftfremkallende kjemiske forbindelser (karsinogen) enn vanlig tobakk.

-Volumet som inhaleres ved røyking av cannabis er langt større enn ved røyking av sigaretter. Dessuten inhalerer man dypere og holder pusten med røyken lenger før man blåser ut. Dette innebærer at mer giftig karbonmonoksyd og tjære kommer inn i lungene.

-Stoffene brytes langsomt ned, og det kan ta opptil 70 dager før de er ute av kroppen.

-Cannabis er et vanedannende narkotikum. Skadevirkningene er først og fremst av psykisk natur, bl.a. med angstanfall, depresjon, mangel på initiativ og stagnasjon i personlighetsutviklingen.

-Hos avhengige personer vil avbrudd i bruk føre til abstinenssymptomer som magesmerter, uro og søvnløshet.

-Hasj påvirker også yteevnen i krevende situasjoner, for eksempel bilkjøring. Man blir likeglad, og mister ofte perspektiv og ambisjoner

-...Dette er foruroligende tall med tanke på den oppfatningen den jevne bruker - særlig de unge - har om hasj og marihuana, nemlig at cannabis ikke fører til avhengighet. Det er også en utbredt oppfatning at det ikke finnes dokumenterte skadevirkninger av hasjbruk utover de skadene tobakken man blander den med gir...

-Bruk av cannabis har vist seg å være en utløsende faktor når det gjelder psykiske lidelser som schizofreni og psykoser

- For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom

-Man kan ved daglig bruk utvikle såkalte hasjpsykoser. Disse er ikke langvarige, men opphører ved endt hasjbruk. Dette er også ganske alvorlig for personen det gjelder

-schizofrene bruker cannabis for å dempe angst og depresjoner. Denne nye studien tyder på at det på sikt forverrer tilstanden.(her)

-En av sju får paranoide ideer når de røyker

Mental helse? For noe tøys!

Denne linken kan vel egentlig ikke trekkes inn som en troverdig kilde siden det er én forsker som sier sin mening om cannabis

Han er ikke subjektiv bare fordi han stiller seg negativ til bruk av cannabis.

Endret av niklnikm
Lenke til kommentar
Du har jo noen fine kilder der. Der står det at ved langvarig bruk vil du bli sløv og apatisk og noen som er disponert for det vil få psykiske lidelser. Den "store" risikoen er derfor at du blir sløv og apatisk.

-En cannabis-sigarett kan inneholde opp til 50 prosent mer kreftfremkallende kjemiske forbindelser (karsinogen) enn vanlig tobakk.

-Volumet som inhaleres ved røyking av cannabis er langt større enn ved røyking av sigaretter. Dessuten inhalerer man dypere og holder pusten med røyken lenger før man blåser ut. Dette innebærer at mer giftig karbonmonoksyd og tjære kommer inn i lungene.

-Stoffene brytes langsomt ned, og det kan ta opptil 70 dager før de er ute av kroppen.

-Cannabis er et vanedannende narkotikum. Skadevirkningene er først og fremst av psykisk natur, bl.a. med angstanfall, depresjon, mangel på initiativ og stagnasjon i personlighetsutviklingen.

-Hos avhengige personer vil avbrudd i bruk føre til abstinenssymptomer som magesmerter, uro og søvnløshet.

-Hasj påvirker også yteevnen i krevende situasjoner, for eksempel bilkjøring. Man blir likeglad, og mister ofte perspektiv og ambisjoner

-...Dette er foruroligende tall med tanke på den oppfatningen den jevne bruker - særlig de unge - har om hasj og marihuana, nemlig at cannabis ikke fører til avhengighet. Det er også en utbredt oppfatning at det ikke finnes dokumenterte skadevirkninger av hasjbruk utover de skadene tobakken man blander den med gir...

-Bruk av cannabis har vist seg å være en utløsende faktor når det gjelder psykiske lidelser som schizofreni og psykoser

- For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom

-Man kan ved daglig bruk utvikle såkalte hasjpsykoser. Disse er ikke langvarige, men opphører ved endt hasjbruk. Dette er også ganske alvorlig for personen det gjelder

-schizofrene bruker cannabis for å dempe angst og depresjoner. Denne nye studien tyder på at det på sikt forverrer tilstanden.(her)

-En av sju får paranoide ideer når de røyker

Mental helse? For noe tøys!

Jada, jeg vet at dette kan forekomme, men det er hovedsaklig hos personer som er disponert for det. Hvis du er deprimert osv burde du holde deg langt unna rusmidler uansett.

Det er ingen som sier at cannabis er ufarlig, spesielt hvis du misbruker det. Men det å få litt depresjoner og paranoide tanker, som forøvrig forsvinner hvis du slutter å røyke hver dag, er ganske "mildt" sammenlignet med problemene du får, fysiske og psykiske, hvis du misbruker f.eks alkohol, amfetamin, heroin, kokain osv.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m084..._v13/ai_8276626 her kan du lese litt om skader av alkoholmisbruk. Alkohol er faktisk et løsemiddel, ren gift, det samme kan ikke sies om cannabis. Noen av skadene er hepatitt og leverskader, begge kan være dødelige. Du kan også få permanente hjerneskader hvor du bokstavelig talt ser IQ'en din rase nedover fordi de kognitive evnene blir totalt ødelagt. Sammenlignet med dette blir litt sløvhet, apati, depresjoner og paranoide tanker plutselig ikke så alvorlige lenger, selv om det fortsatt er et problem selvsagt. Kreftrisikoen for cannabis er derimot ikke helt bra, selv du ikke må røyke det, du kan spise det også. Men igjen, det er stor forskjell på bruk og misbruk. Hvis du bruker cannabis eller alkohol i moderate mengder er det så godt som ufarlig. Hvis du misbruker det er det selvfølgelig risikoer, men risikoene av å misbruke alkohol er mye større enn å misbruke cannabis. Hva velger du: hepatitt, lever- og/eller permanente hjerneskader - eller sløvhet, apati og paranoia? Altså, det fins sikkert hundretusenvis av mennesker som har brukt cannabis hver dag i mange tiår og fortsatt fungerer nesten som normalt. Det er nesten bare de som er disponert for det som får psykiske lidelser og paranoia og depresjoner. De andre blir bare sløve og apatiske. Det er utrolig lite skadelig i forhold til alle de andre rusmidlene jeg nevnte, selv om det er skadelig. Det går rett og slett ikke an å f.eks misbruke alkohol, amfetamin eller heroin hver dag i flere tiår å oppleve så "milde" skader som paranoia og depresjon. Da ødelegger du kroppen og hjernen din totalt, uansett, eller er død for lenge sida. Du har vel sikkert sett hvordan tilstanden er for en del uteliggere og folka nede på plata i Oslo. De er ikke der fordi de er på kjøret med hasj for å si det sånn. Det er for det meste alkoholikere og heroinister.

Det er også en ufattelig stor forskjell på avhengigheten; alkohol er regnet som et av de vanskeligste stoffene å slutte med. Du kan faktisk dø av abstinensene (det er bare alkohol og benzodiazpiner som kan drepe deg med abstinenser), så avhengig er du. Cannabis er så lite avhengighetsdannende at man lenge ikke var sikker på om det var det i det hele tatt. Jeg har selv vært avhengig av cannabis etter å ha røyket hver dag i noen år, men jeg slutta til slutt. Det var 3-4 dager hvor jeg var rastløs, irritert og hadde problemer med å sove, men ikke noe mer enn det. Abstinensene til alkohol er *en del* verre enn det.

Og så må man ikke glemme hvordan rusen er også da, altså hvordan du oppfører deg. Her er hvertfall alkohol soleklar vinner, eller taper, alt ettersom hvordan du ser det. Alkohol gjør bare så du mister alle hemninger, du drikker deg bare til en idiot og går ut for å møte andre idioter. De fleste klarer jo å oppføre seg, men det er allment akseptert at alkohol er rusproblem #1 i Norge og resten av verden. Ikke noe annet rusmiddel er ansvarlig for så mange skader, både direkte og inderekte, på personer og gjenstander som alkohol. Det er såklart fordi så mange drikker, men jeg vil tippe at det gjelder relativt sett også, når du tar i betraktning hvordan rusen virker. Du kan hvertfall ikke argumentere for at cannabis er noe verre her.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Forsvarer ikke alkohol, men prøver å peke ut problemene med å røyke hasj, og det er en del. At visse er avhengige av alkohol frifinner på ingen måte cannabis. Alkohol er det eneste rusmiddelet jeg kjenner til (av erfaring), så jeg forholdt meg til den.

Nå er jo også alt det du skriver om cannabis og dets konsekvenser basert på dine personlige erfaringer, mens jeg har hentet info som er langt mer pessimistiske enn dine antagelser. Jo, også folk som ikke har anlegg for å få psykiske lidelser får det, samt at den mentale alderen stopper opp utviklngen sin.

riktig bruk av cannabis = fremstille tekstiler, tau, byggemateriale og mer

misbruk av cannabis = inntak

Lenke til kommentar
Forsvarer ikke alkohol, men prøver å peke ut problemene med å røyke hasj, og det er en del. At visse er avhengige av alkohol frifinner på ingen måte cannabis. Alkohol er det eneste rusmiddelet jeg kjenner til (av erfaring), så jeg forholdt meg til den.

Hvis du sammenligner med de fleste andre rusmidler så er det ikke spesielt mange problemer med cannabis, snarere tvert imot.

Nå er jo også alt det du skriver om cannabis og dets konsekvenser basert på dine personlige erfaringer, mens jeg har hentet info som er langt mer pessimistiske enn dine antagelser. Jo, også folk som ikke har anlegg for å få psykiske lidelser får det, samt at den mentale alderen stopper opp utviklngen sin.

Nei, jeg har ikke noen "antakelser". Det jeg skriver er basert på forskning og egne erfaringer. Folk som får permanente alvorlige psykiske lidelser av cannabis som ikke er disponert for det er et ekstremt fåtall, hvis ikke hadde man sett en mye høeyere rate av dette.

Det er som sagt et fåtall som faktisk får alvorlige psykiske lidelser som depresjon og angstanfall. Alle blir dog sløve og reduserte.

riktig bruk av cannabis = fremstille tekstiler, tau, byggemateriale og mer

misbruk av cannabis = inntak

Dette er tull. Alle skadevirkningene du beskrev over kommer som regel av misbruk, ikke moderat bruk. Tror du at fordi du drikker alkohol en gang i blandt så misbruker du alkohol og er utsatt for hepatitt, lever- og hjerneskader? Det er du selvfølgelig ikke. Det er bare tull og ren løgn å si at inntak av cannabis er misbruk. Misbruk er å bruke det hver dag over lengre tid. Det er da eventuelle skadevirkninger vil vise seg, ikke hvis du røyker cannabis en gang i blandt. Det samme gjelder med alkohol, heroin, amfetamin og alt annet.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...