Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal denne marihuanaen liksom være mye farligere enn vanlig marihuana, eller var jeg falsk i min tro at all hasj t.eks. var vesentlig sterkere enn marihuana. Eller er dette egentlig bare et forsøk på krisemaksimere situasjonen?

Det virker som de prøver å gjøre det farligere enn det er.

Jeg hørte av en kompis som liksom skal ha snakka med en litt lenger oppe i systemet. Det er gjort beslag i plantasjer, men ikke de 35 som er oppgitt. Var vel halvparten ellernoe, men de operere med flere for å skremme folk. Jeg vet ikke om jeg skal tru på dette, men hvorfor ikke? De gjør jo alt for å gjøre norge til en marijuanafritt land, merk: "prøver"

Lenke til kommentar
Kan man røyke både Hasj og Marijuana uten å blande med tobakk? I så fall, hvordan er det og hva bør man ta hensyn til?

Jeg og en kompis skal fyre opp et par gram i helga.. Han har røyka en del før, men jeg er "ny" kan du si.

Han vet nok nok om hvordan man skal gjøre det :)

Skal du ha pot, så kan man røyke det reint, men jeg syntes det er best med noe tobakk i.

Og hasj er jo bare en klump, som du må blande ut i tobakk.

Og det finnes også diverse urtemikser som skal kunne erstatte tobakken, men har ikke funnet noen gode selv enda...

Takk, V-by og reverto :)

Ja, har lest veldig mye på nett om det.. Og vil bare legge til at jeg er helt "rein" ellers, drikker heller ikke. Verken jeg eller kompisen min må oppsøke et annet miljø for å få tak i. :)

Lenke til kommentar

Naken Åge-datter røyker på narko på TV2 - Dagbladet

Roar Skjelbred Larsen, nestleder i Norsk narkotikapolitiforening, sier at for dem med et narkotikaproblem, så må stuntet «oppfattes som et hån».

På samme måte som at visning av all alkoholkonsum er et hån mot de med alkoholproblemer? Eller betyr kanskje ikke hva de føler noe?

Synes dette er et bra initiativ av Eliassen, men synes det er tragisk at det som er nødvendig for å få saken på dagsorden er "pupper og lår".

Lenke til kommentar
Kan man røyke både Hasj og Marijuana uten å blande med tobakk? I så fall, hvordan er det og hva bør man ta hensyn til?

Jeg og en kompis skal fyre opp et par gram i helga.. Han har røyka en del før, men jeg er "ny" kan du si.

Om du skal røyke hasj i joint så må du blande den ut. Fremgangsmetode: sett fyr på hasjen og så slipper du den ned på bordet, legger tobakken oppå og gnir/klemmer til det ikke er flere klumper igjen.

Om du fyrer i pipe så er det mange som foretrekker å ikke blande ut, i og med at da varer den "evig" og du blir helt fucka selvom man er fire på en ener :D

Om du skal røyke pot (marijuana) trenger du ikke å blande det ut med tobakk, men det anbefales om poten er våt, noe den egentlig ikke skal være, men det forekommer dessverre.

Blandingsforholdet er vel noe sånt som en sigarett på 0.5 hasj eller en halv på en ener pot.

Øhh, har jeg hørt. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til 0.05-0.10g per joint/bong (har 50g-0.01g vekt)... Når jeg var nybegynner ble jeg anbefalt å starte med 0.20g, det endte med spying X antall ganger før nedturen var på vei...

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Alkohol er utvilsomt farligere enn hasj på de fleste områder, det eneste er (som mange har påpekt) at hasj ofte er springbrettet til sterkere narkotiske stoffer. Det hersker mye uvitenhet og feile oppfatninger om narkotika, og spesielt hasj. Mange har fått innprentet gjennom hele oppveksten at "hasj er narkotika og narkotika er farlig!" Derfor uttaler de om noe de overhodet ikke har peiling på. Mange er "mot" hasj, uten at de egentlig vet hvorfor. I tillegg blir de som røyker en gang i blant fordømt og sett på som "junkier", fordi folk forbinder narkotika med "tapere" som sitter på gata uten av stand til å fungere i samfunnet. Misforstå meg rett; Jeg respekterer folk som er mot narkotiske stoffer, så lenge det er et velbegrunnet og gjennomtenkt standpunkt. Dette ble litt off-topic :whistle:

Lenke til kommentar
det eneste er (som mange har påpekt) at hasj ofte er springbrettet til sterkere narkotiske stoffer.

Hasjen er ikke springbrettet, men miljøet er.

Ja, nettopp. I miljøer hvor folk røyker hasj, er det ofte andre stoffer tilgjengelig også. Og folk som røyker er ofte mer tilbøyelige til å prøve annen narkotika - ergo blir det vel to sider av samme sak ;)

Lenke til kommentar
det eneste er (som mange har påpekt) at hasj ofte er springbrettet til sterkere narkotiske stoffer.

Hasjen er ikke springbrettet, men miljøet er.

Ja, nettopp. I miljøer hvor folk røyker hasj, er det ofte andre stoffer tilgjengelig også. Og folk som røyker er ofte mer tilbøyelige til å prøve annen narkotika - ergo blir det vel to sider av samme sak ;)

Dvs. at det er forbudet mot hasj som er springbrettet, og ikke hasjen selv.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på mentaliteten til de i den gruppa som blir ansett som et miljø. Røykerne jeg kjenner holder seg til hasj og kan ta seg en tur på psykedelia (sopp, LSD, salvia) en sjelden gang, mens stimulanter o.l. er helt tabu.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg må bare spørre folk siden det har blitt sagt i tråden her, hvor setter folk lista si på "sterkere stoffer"?

Ved alkohol (under forutsettningen at alkohol er sterkere enn cannabis)

Jeg tenker mere på, hvordan rangerer dere lista? Ut i fra skadelighet på stoffet, antall dødsfall eller "borte faktor" på stoffet, altså hvor borte du blir på stoffet.

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre folk siden det har blitt sagt i tråden her, hvor setter folk lista si på "sterkere stoffer"?

Jeg tenker mere på, hvordan rangerer dere lista? Ut i fra skadelighet på stoffet, antall dødsfall eller "borte faktor" på stoffet, altså hvor borte du blir på stoffet.

Her finner du narkotikalisten. Du renger vel ikke seriøst med at vi skal rangere alle disse stoffene?

Lenke til kommentar

Jeg har flere lister, hver med forskjellig kategori. Har ikke nødvendigvis tatt med alle stoffer i hver liste. Listene er selvfølgelig ikke 100% vitenskapelige lister, men jeg er ganske sikker på at de ligger ganske nærme sannheten etter en del år med så objektive "studier" (lesing av vitenskapelig studier, erfaringer osv) jeg kan. Stoffer etter "..." ligger i motsatt ende av skalaen.

Dødelighet (overdosefare):

Blanding av to eller flere ned-dop (heroin, alkohol, ghb, benzodiazepaner (valium, rohypnol osv) osv)

Heroin

Alkohol (sprit)

Kokain

Amfetamin

...

De fleste psykedeliske stoffer (LSD, DMT, psilocybin (sopp), meskalin (kaktus) osv) (umulig å ta overdose)

Cannabis

Avhengighetspotensiale:

Heroin

Benzodiazepaner

Amfetamin

Kokain

Alkohol

...

Cannabis

De fleste psykedeliske stoffer (LSD, DMT, psilocybin (sopp), meskalin osv) (umulig å bli avhengig)

Abstinenser ved cold turkey og/eller vanskelighetsgrad ved å slutte:

Alkohol/Benzodiazepiner (de eneste stoffene hvis abstinenser du kan dø av)

Heroin

Amfetamin

Kokain

...

Cannabis

Iditiotisk oppførsel under rusen (fare for seg selv og folk rundt seg):

Alkohol/Benzodiazepiner/Amfetamin

...

Cannabis

Fysisk skadelighet på kroppen / giftighet ved én gangs bruk:

MDMA (ecstasy) (MDMA er litt usikkert med noe varierende forskningsresultater. Men ting tyder på at én gang ikke er så farlig, men hyppig bruk (mer enn én eller to ganger i måneden) kjører hjernen din ganske hardt.)

Alkohol

...

Heroin (Bortsett fra overdose, men det er ikke spesielt giftig. Sentralnervesystemet blir bare dempet så mye at hjertet slutter å slå)

Cannabis

De fleste psykedeliske stoffer (LSD, DMT, psilocybin, meskalin osv)

Fysisk skadelighet på kroppen / slitasje etter lengre (mange år) tids bruk:

MDMA (ecstasy)/Alkohol

Amfetamin

Kokain

Heroin

...

Cannabis

Det var det jeg kom på i farta.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...