Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, er enig der ;)

Og før noen misforstår meg:

Mitt innlegg var ikke ment som en pådriver for at folk skal begynne å røyke, men heller en pådriver for at vi skal velge selv! :) Uten å bli sett på som kriminelle.

Jeg trur dessverre ikke at det vil hjelpe å sende inn noe til stortinget eller noe i den dur. Den største effekten trur jeg vil merke seg hvis media vil begynne å skrive litt objektivt om saken. Og der må skribenten selvfølgelig ikke bruke marijuana selv, da mister du troverdigheten på 1,2,3 :wallbash:

Heia Norge! :fun:

Lenke til kommentar

Jeg tar meg friheten til å prøve å bryte opp i flere myter som jeg har sett florert i tråden; Noe er svart på før:

THC er det de fleste så enkelt kaller det som er det viktigste kjemikalet i marijuanaen som gjør deg rusa, blant ca 400 andre. Dette hørtes fælt ut, men kaffen på det lokale bakeriet, inneholder ca 800. Ikke tenk på hvor mange forskjellige kjemikalier kroppen må hanskes med etter en tur på McDonald`s engang.

Kroppen løser som en annen har poengtert før meg; til metaboler, som ikke gir noen rusvirkning. Problemet her er at noen ser ut til å tro at man kan gå rusa i en hel dag, om ikke mer. Netopp fordi metabolene er to stoffer som blir skilt ut naturlig av THC, og heter også tetrahydrocannabinol, men er i mindre karbon og hydrogenmolekyler. Dette kan skape forvirring. Delta-9-tetrahydrocannabinol, blir uansett skilt ut etter noen timer, og etter det har du ingenting igjen i fettcellene som gir rusvirkning.

THC molekylene som gir deg rusen, er svært lik ett kjemikal som finnes naturlig i fettvevet i hjernen. Disse molekylene fester seg på andre reseptorer på hjernecellen, og stimulerer den på en annen måte enn de naturlige.

Det samme gjelder alkohol, men disse cellene produserer ett avfallsstoff som kan drepe hjernecellen de har festet seg i.

Dette er i bunn og grunn forskjellen.

Det er heller ingen forskning som viser at man får hjerneskader, hukommelsestap eller at man rett og slett blir gal etter direkte bruk av marijuana. Dette får helt sikkert i gang et hylekor uten like her. Men jeg presiserer: Direkte av marijuanabruk! Det er andre faktorer som spiller inn her. Og man bør undersøke saken nærmere om man leser en artikkel basert på statistikk. Som Churchill sa i sin tid: "Det finnes tre former for løgn; Ren og skjør løgn, hvit løgn og statistikk.

Jeg beklager hvis jeg treffer noen på ett ømt punkt nå, men alt må rykkes opp med roten.

Marijuana kan på ingen måte, ene og alene få noen skyld i at enkelte får psykoser og sinnslidelser. Jeg syntes det blir for dumt å bruke det som ett argument for at denne bruken er så farlig som noen skal ha det til! Nå skal jeg absolutt ikke påberope meg en doktorgrad i psykologi, men jeg har hatt faget i 5 år, så jeg vet noe grunnleggende:

Risikoen for psykoser er relativt liten fra før av, så en økning på 40% er neppe noe å hoppe i taket for. Dette fremstår tydelig i forskningsrapporten. Men skribenter er annsatt for å skrive historier som selger. Ingen vil høre på en som beskytter narkomane? Her unngår de også faktum at psykoseratioen har økt, mens marijuanabruk har vært på ett ganske jevnt nivå noen år nå.

Jeg quoter en av forskerne i gruppen: "If you compare other substances like alcohol or tobacco it may not be as harmful, but what we are saying is neither is it completely safe,"

Jeg vil og dra frem det aktuelle "En joint er 5 ganger farligere enn en vanlig sigarett" temaet:

Der hvor journalistene selvfølgelig rundet opp til 5, av det som egentlig stod "2.5 to 5 times more harmful" i rapporten. Det rapporten konkluderer med står her: Washington Post

Men det blir selvfølgelig utelatt av pressen som er mer opptatt av å selge aviser, enn å gi riktig informasjon.

Mange har en oppfatning om at brukere av marijuana blir tilbaketrukket i samfunnet. Og de kan ikke ha mer rett! For det er jommen sant. Vi kan ikke være sammen med dette samfunnet når vi røyker det, for da blir det tørt brød og vann i drøye 20 dager hvis du er uheldig. Så på denne måten, må vi i vårt eget lille samfunn for å gjøre noe i vi liker å gjøre en gang i blant. Men vi er for all del ikke A-sosiale som mange vil si på godt norsk. En stor forskning i USA har vist at dette er stikk motsatt. Vi er mer tolerante ovenfor forskjellige typer mennesker, for vi vet hvordan det er å bli urettferdig behandlet for noe som blir betegnet som livsfarlig av enkelte! Vi tilpasser oss enklere i nye kretser. Disse resultatene kom frem av de som røkte marijuana "voksent" eller med måteholdenhet om du vil.

De som derimot havner mer på åkeren her, er de som blir presset til behandling, og har personer rundt en som sier: "Du har ett problem" "Du er kriminell" Du må slutte med dette tullet". Her ryker det ene leddet i Maslow-pyramiden lett. Og man kan skjønne hvorfor individet ikke er helt på bena.

Hvorvidt denne djevelens plante gjør deg umotivert og slapp eller ikke, handler om hvor ansvarsfull du er. Jeg har ingen problemer med å holde meg motivert, fordi jeg vet hva jeg vil og føler at jeg har tatt ett riktig valg når det gjelder yrke. Jeg har derimot mye i mot kraftanstrengelser NÅR jeg er stein. Føler meg ikke umotivert etter rusen.

Jeg vil og kommentere påstanden om at marijuana er en slags portal til ett narkohælvette. Ingen fare, jeg trur på alle ex- og nåværende narkomisbrukere om at de røkte hasj først. MEN! Hvordan har det seg... at bare to år etter marijuana ble legalisert i Amsterdam, så gikk bruken av heroin NED, faktisk så gikk marijuanabruken også ned etter en stund. Det ville vært urettferdig å bruke turister i denne undersøkelsen ikke sant?

Jeg kunne diskutert om flere underemner her i det uendelige, men alt ender uansett her:

Hvis marijuana hadde blitt legalisert, hvor mange av røykerne ville prøvd andre stoffer da?

Jeg lar dette stå en stund, til noen finner noe annet enn teorier om at marijuana fører til sterke saker.

Legalisering ville også gjort det tryggere å få i seg marihuana. Du slipper å lage filter selv til jointen din, da kan de fabrikkprodusere ett bedre filter, som vil gjøre at du vil få i deg mindre av de kraftig overvurderte skadelige stoffene i marijuanaen. Vi kunne hatt det i vannbonger og piper, så slipper vi den motbydelige tobakken. Det hadde vel også blitt billigere (Kanskje ikke her i avgifts-Norge :p), så vi kunne spist det :)

Det er så mye å ta tak i her, men jeg trur jeg stopper her, så får dere heller stille meg opp mot ett hjørne :) Så får vi se om jeg klarer å komme meg ut av knipa :tease:

Lenke til kommentar
Legalisering ville også gjort det tryggere å få i seg marihuana. Du slipper å lage filter selv til jointen din, da kan de fabrikkprodusere ett bedre filter, som vil gjøre at du vil få i deg mindre av de kraftig overvurderte skadelige stoffene i marijuanaen. Vi kunne hatt det i vannbonger og piper, så slipper vi den motbydelige tobakken. Det hadde vel også blitt billigere (Kanskje ikke her i avgifts-Norge :p), så vi kunne spist det :)

Det er så mye å ta tak i her, men jeg trur jeg stopper her, så får dere heller stille meg opp mot ett hjørne :) Så får vi se om jeg klarer å komme meg ut av knipa :tease:

Enig i alt hva du sier. Bortsett fra en ting :p

Hvis man skal bli kvitt det svarte markedet, må man selge cannabissen billigere enn hva det selges for i det svarte markedet. Slik at det blir utkonkurrert.

Lenke til kommentar

Litt artig og se hva folk egentlig hvet om cannabis :!:

Jeg selv har røyka i litt over et år og kan ikke si at jeg har tatt noen skade av det.

Det jeg mener er at _ingen_ rus er mer posetiv en den er negativ.

Men, til denne cannabis vs alkohol mener jeg at cannabis vinner overlegent.

Narkotika kommer i alle former og fasonger sammen med skadevirkningene som følger med dem og det er et samfunsproblem, men det et også alkohol, vi gjør mye dumt i fylla, men heller mindre hvis man har røyka.

Til de som sier at man får lungekreft osv, man kan spise cannabis ved å ha den i mat eller drikke.

Så til påstandene om "paranoia" (Noia): Noia har jeg bare opplevd når jeg har vert redd for og bli tatt av enten poletie eller foresatte, det hadde jeg sluppet hadde det vert lovlig.

Depresiv: Kommer etter min mening også pga loven, man blir kansje utfryst av venner og kjente som vet at du røyker og ser ned på deg eller ikke vil ha noe med deg og gjøre.

scitsofreni: at man blir scitsofren av cannabis kan jeg ikke forstå, jeg har verken sett eller hørt om personer som har blitt scitsofren av cannabis.

Vis noen skulle ha fått lidelsen pga cannabis bruk så tror jeg personen må ha hatt det liggende fra før og uansett, satt litt på spissen ville det nesten blitt som om vi skulle forby sukker pga at noen personer har diabetes, eller melk pga at noen er alergiske.

trappetrins-efekten: at man begyner på sterker stoffer pga cannabis er også på grunn av loven, man kjøper kansje av en langer som har andre ting på lur han gjerne ville ha solgt, jeg selv har blitt tilbyd både blåvalium,amfetamin og kokain, noe jeg har sakt neitakk til.

Vis man fjerner første trinne i trappa, vil du ikke måtte løfte foten høyere for og nå trinn nmr2?

Jeg har nå sluttet å nyte cannabis pga at poletiet tok rassia hjemme til meg (17år gammel) selfølgeli fant de ingenting siden jeg skjeldent kjøper noe selv, men har det kunn som noe jeg gjør sosialt.

Negative jeg har opplevd med cannabis er at jeg er litt sløv dagen etterpå 2-3timer etter jeg har våknet, men det er ingenting sammenlignet med fyllesyka.

Jeg leste(kan finne kileden senere, gidder ikke akurat nå siden det er sent:P) at runt 30% av alle Normenn har prøvd cannabis minst en gang. til samenligning er det bare 18 000 _narkomane_ i Norges land.

det vil si at nesten 1/3 av Norges befolkning har prøvd cannabis, har ikke du selv prøvd så er det så og si sikkert at en av naboene dine har prøvd.

Så var det den med at det er vanedannende :) man skulle tro at mange trodde det var like avhengighetsdannende som heroin, jeg vile heller sammenlignet det med caffe, kansje mindre.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1174652830.51

Jeg mener situasjon i dag kan samenlignes med da Adam og Eva knasket på de forbudte eplene, hva hadde hent hadde de hatt lov? slangen=langer, Gud=staten. Eplespising-forbud= idiotisk lov.

Hvis cannabis en dag blir lovlig i Norge ville jeg ikke hatt det slik i Nederland, men heller at det bare var og få kjøpt på polet på fredager og grensen hadde vert på 5g og en aldersgrense på 20år.

Og en hard straff for langing til mindreårige.

Mange sier at alkohol er lovlig pga at det er kultur vel, cannabis røyking/spising er også kultur, bare spør en som har nytt det :)

Men som sakt ingen rusmidler er mer posetive en de er negative, men cannabis er kommet for og bli, ulovlig eller lovig.

Det vi i dag gjør er å skyve Narkotika problemene under "lov-teppe" isteden for og møte problemene og finne en god og fungerende løsning.

Blir cannabis lovlig er det ene og alene ditt valg om du vil prøve eller ikke.

Mange er nok uenige med meg og det respekterer jeg så lenge de respekterer meg og det jeg mener, og skal du svare meg vær så snill å begrunn i fakta og ikke bare motstandernes forskning, men nøytral forskning. takk.

Beklager rot og skriveleifene mine :)

God helg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis man skal bli kvitt det svarte markedet, må man selge cannabissen billigere enn hva det selges for i det svarte markedet. Slik at det blir utkonkurrert.

En person som ikke har lest økonomi skulle kanskje tro det, men tilfellet er ikke så. Folk har generelt sett et ønske om å være lovlydig. Her er salget av alkohol et godt eksempel. De fleste nordmenn handler sin alkohol lovlig hos vinmonopolet (eller butikken), selv om de har mulighet til å kjøpe billigere ulovlig (smuglervarer, HB, osv.).

Her har jeg flere ganger blitt møtt med argumenter om at vi ikke gjør dette. Dette siden vi handler i utlandet, småsmugler, o.l., men saken er at all denne handelen er lovlig (hvis man ser bort i fra småsmuglingene, men det er egentlig bare en bagatell).

Det er flere grunner enn vårt ønsker om lovlydighet som vil gjøre at folk velger lovlig fremfor svart. Det lovlige markedet vil gi garantier som det svarte ikke kan, det vil bl.a. også gi utvalg, kvalitetsikring, trygghet, alderskontroll, osv.

Det lovlige markedet trenger ikke å være billigere enn det svarte for å utkonkurrere det. En legalisering vil ikke greie å utkonkurrere det svarte markedet for hasj helt, på samme måte som vi har et svar marked for alkohol, men det vil bare være en brøkdel av hva det en gang var.

Lenke til kommentar

Jeg vet i alle fall hva jeg hadde gjort selv.

Og jeg hadde med glede støttet med noen ekstra mynter til staten, hvis de endelig hadde slutta å vridd på all informasjon, og deler det ut slik de vil ha det fremstilt som.

Media er den største statsmakten i dag, og bruker folk med innflytelse det riktig, kan en få til hvasomhelst. JF. A. Hitler

Endret av Realitetsnissen
Lenke til kommentar

En person som ikke har lest økonomi skulle kanskje tro det, men tilfellet er ikke så. Folk har generelt sett et ønske om å være lovlydig. Her er salget av alkohol et godt eksempel. De fleste nordmenn handler sin alkohol lovlig hos vinmonopolet (eller butikken), selv om de har mulighet til å kjøpe billigere ulovlig (smuglervarer, HB, osv.).

I starten (ivvertfall) av en legalisering, vil det være mye lettere å få tak i "svart" cannabis, enn "svart" hjemmebrent. Siden markedet fra før av er svart.

Her har jeg flere ganger blitt møtt med argumenter om at vi ikke gjør dette. Dette siden vi handler i utlandet, småsmugler, o.l., men saken er at all denne handelen er lovlig (hvis man ser bort i fra småsmuglingene, men det er egentlig bare en bagatell).

Det er flere grunner enn vårt ønsker om lovlydighet som vil gjøre at folk velger lovlig fremfor svart. Det lovlige markedet vil gi garantier som det svarte ikke kan, det vil bl.a. også gi utvalg, kvalitetsikring, trygghet, alderskontroll, osv.

Så lenge folk smugler, uansett hva det er, så er det ulovlig. Om du smugler en flaske vin, eller 100 flasker, så har du fremdeles gjort noe ulovlig.

Jeg vet også om flere dealere som gir meg garanti på varer. At jeg får god og "ren" vare. Tryggheten er noe jeg selv må være med på å passe på. Og alderskontrollen spiller da ingen trille for meg. Jeg er gammel nok til å handle på polet. Det er forbudet i dag som har skylden for at mindreårige har fryktelig lett tilgang til ulovlige rusmidler.

Det lovlige markedet trenger ikke å være billigere enn det svarte for å utkonkurrere det. En legalisering vil ikke greie å utkonkurrere det svarte markedet for hasj helt, på samme måte som vi har et svar marked for alkohol, men det vil bare være en brøkdel av hva det en gang var.

Jeg har ikke lest noe økonomi, så skal ikke påstå at det svarte markedet forsvinner. Men det er jo en selvfølge at det lovlige systemet må ha mange flere "goder" enn det svarte markedet, for å trekke folk fra det svarte til det kvite markedet.

Lenke til kommentar
I starten (ivvertfall) av en legalisering, vil det være mye lettere å få tak i "svart" cannabis, enn "svart" hjemmebrent. Siden markedet fra før av er svart.

I starten av en legalisering vil folk flest kjøpe legale varer for å vise sin støtte til lovendringen. Det svarte markedet ville ha tatt hensyn til legaliseringen og i god tid stoppet "importen". I en kort mellomperiode vil det trolig være mulig å få svært billig "svart" cannabis, men denne vil ikke vare lenge.

De organisert kriminelle vil ganske enkelt finne andre satsningsområder. T.eks. kan jeg nevne at de tjener like mye på å selge piratkopier av klær som de gjør å selge heroin.

Så lenge folk smugler, uansett hva det er, så er det ulovlig. Om du smugler en flaske vin, eller 100 flasker, så har du fremdeles gjort noe ulovlig.

Jeg vet også om flere dealere som gir meg garanti på varer. At jeg får god og "ren" vare. Tryggheten er noe jeg selv må være med på å passe på.

Både det å kjøre 5 km/h over fartsgrensen og å kjøre 100 km/h over fartsgrensen er ulovlig, men det ene er et alvorlig lovbrudd, mens det andre er en bagatell. En flaske ekstra over kvoten er en bagatell, 100 flasker over kvoten er ikke det. Du skjønner poenget mitt. Folk flest ser ikke på det å kjøre 5 km/h over fartsgrensen som noe "ulovlig", ei heller det å ta med en ekstra flaske vin over grensen.

Poenget er uansett at folk ønsker å være lovlydig, selv om de ikke er helt enig i loven. Folk må være særdeles uenig i en lov før de engang vurderer å bryte den.

Jeg har ikke lest noe økonomi, så skal ikke påstå at det svarte markedet forsvinner. Men det er jo en selvfølge at det lovlige systemet må ha mange flere "goder" enn det svarte markedet, for å trekke folk fra det svarte til det kvite markedet.

Nei, det er akkurat det jeg sier det ikke trenger. Det lovlige markedet trenger ikke flere goder enn det svarte, dette siden lovligheten i seg selv er å regne som et særdeles sterkt gode. Det lovlige markedet kan ha vesentlig lavere tilgjengelighet og mye høyere pris, men likevel "utrydde" det svarte markedet. Tilfellet er det motsatte av det du sier, det er det svarte markedet må ha svært mange flere goder enn det lovlige for å fremdeles være konkurransedyktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er forvirret angående noen uttrykk her.. Hva er forskjell på "brunt" og "grønt"? Hva kan man røyke uten å tilsette tobakk om man lager en joint?

Hva er forskjell på marijuana og hasj? Er pot det samme som hasj? Er det egentlig normalt å kalle det hasj? Har bare lest til side 65, startet på lørdag, men det er sjelden at noen skriver "hasj".

Lenke til kommentar

Brunt, hasj.

Grønt, marihuana og pot.

Marihuana er det du får etter at du har tørket cannabisplantene og høstet og knust blomstene på cannabisplantene. Hasj er ekstrahert THC fra cannabisblomsten. Men akkurat hvordan du går frem for å gjøre ekstraktet om til den hasjen du kjenner, altså de brune klumpene, har jeg glemt.

Ikke at jeg røyker. :)

Lenke til kommentar
Brunt, hasj.

Grønt, marihuana og pot.

Marihuana er det du får etter at du har tørket cannabisplantene og høstet og knust blomstene på cannabisplantene. Hasj er ekstrahert THC fra cannabisblomsten. Men akkurat hvordan du går frem for å gjøre ekstraktet om til den hasjen du kjenner, altså de brune klumpene, har jeg glemt.

Ikke at jeg røyker. :)

Kan man røyke både Hasj og Marijuana uten å blande med tobakk? I så fall, hvordan er det og hva bør man ta hensyn til?

Jeg og en kompis skal fyre opp et par gram i helga.. Han har røyka en del før, men jeg er "ny" kan du si.

Lenke til kommentar

Tror de fleste som røyker hasj kombinerer det med tobakk. I hvert fall med pipe som medium. Med marihuana står man friere. Selv om jeg har inntrykk av at enkelte også kombinerer marihuana med tobakk. Medium rullings.

Får bare understreke at jeg røyker ikke selv, og ønsker ikke å oppfordre andre til det heller. Om dere har tenkt å kaste dere ut i det, så anbefaler jeg dere (begge to!) å skaffe dere så mye informasjon som mulig på forhånd, før dere begynner.

:)

Lenke til kommentar
Kan man røyke både Hasj og Marijuana uten å blande med tobakk? I så fall, hvordan er det og hva bør man ta hensyn til?

Jeg og en kompis skal fyre opp et par gram i helga.. Han har røyka en del før, men jeg er "ny" kan du si.

Han vet nok nok om hvordan man skal gjøre det :)

Skal du ha pot, så kan man røyke det reint, men jeg syntes det er best med noe tobakk i.

Og hasj er jo bare en klump, som du må blande ut i tobakk.

Og det finnes også diverse urtemikser som skal kunne erstatte tobakken, men har ikke funnet noen gode selv enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...