Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hamp produkter (f.eks tau, tekstiler, avskallede frø, hampfrø olje) er lovlig, levende industri hamp plante er ikke.

Edit: Du tok en edit før jeg fikk svart ;).

Ferdige profukter er lovlig ja, men ikke THC frie planter. Så vi kan selge ferdige hamp produkter, men ikke lage dem selv i Norge, selv om de kommer fra samme råvare. Forstå det den som kan...

Lenke til kommentar
Problemet med hampargumentet er at det brukes til å understøtte lovligheten rundt resten av planten.

Skal tollvesenet begynne å genteste tusenvis av frøsendinger til Norge?

Gjør som resten av europa. Ser nå ut til at det fungerer der, så kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal fungere her.

Lenke til kommentar
Problemet med hampargumentet er at det brukes til å understøtte lovligheten rundt resten av planten.

Hva mener du med den første setningen?

Man kan gi de som skal dyrke industrihamp en spesialtillatelse til å innføre frø, så slipper man å sjekke alt.

Lenke til kommentar

Hvis man er redd for at dette skal misbrukes på noen måte så er det bare til å gi ett organ monopol på frøimport, noe ala Vinmonopolet (selv om de ikke lenger har monopol på innførsel, bare salg). Så kan man la interesserte kjøpe/bestille frø via dette organet. Da har man kontroll med innførselen og kan vurdere hvem som skal få kjøpe frøene, og man vet at produktet som er innført er lovlig og ikke mulig å bruke til rusmiddelproduksjon.

Lenke til kommentar
Hva skjer når man røyker hasj?

Blir man bare litt ør i pling i bollen?

Du blir sløv...

Første gangen jeg prøvde, røyka jeg bong. (dvs mye røyk på en gang) Kjente først at ting ble litt uavnlig, og jeg ble i fryktelig godt humør. Snart begynte jeg å le av ingenting. Fikk litt noja da jeg kjente at hjertet dunka ekstra mye, men fikk beskjed om at det var vanlig og ikke farlig.

Første gangen kan nok for mange virke skummel, da du føler at du har veldig lite kontroll.

Hvis jeg røyker nå, blir jeg slapp, i godt humør. Musikk er utrolig digg å høre på, du lever deg så utrolig lett inn i musikken. Det hender også at jeg får et skikkelig matkick. Maten smaker alltid godt når du har røyka, men får du et skikkelig matkick smaker alt himmelsk. Og du kan spise og spise :p

Skal man gå fra A til B, kan den strekningen virke utrolig lang når du går.

Har du en samtale når du er ruset, så vil du noen ganger merke at du plutselig glemmer hva du pratet om. kan også skje midt i en setning :p

Mange verdensproblemer har jeg også vert med å løst, men problemet er vel at alle har glemt svarene dagen etter. Dette er vel noe alle som er kjent med cannabis kjenner til :p

Lenke til kommentar
Hva skjer når man røyker hasj?

Blir man bare litt ør i pling i bollen?

Du blir sløv...

Første gangen jeg prøvde, røyka jeg bong. (dvs mye røyk på en gang) Kjente først at ting ble litt uavnlig, og jeg ble i fryktelig godt humør. Snart begynte jeg å le av ingenting. Fikk litt noja da jeg kjente at hjertet dunka ekstra mye, men fikk beskjed om at det var vanlig og ikke farlig.

Første gangen kan nok for mange virke skummel, da du føler at du har veldig lite kontroll.

Hvis jeg røyker nå, blir jeg slapp, i godt humør. Musikk er utrolig digg å høre på, du lever deg så utrolig lett inn i musikken. Det hender også at jeg får et skikkelig matkick. Maten smaker alltid godt når du har røyka, men får du et skikkelig matkick smaker alt himmelsk. Og du kan spise og spise :p

Skal man gå fra A til B, kan den strekningen virke utrolig lang når du går.

Har du en samtale når du er ruset, så vil du noen ganger merke at du plutselig glemmer hva du pratet om. kan også skje midt i en setning :p

Mange verdensproblemer har jeg også vert med å løst, men problemet er vel at alle har glemt svarene dagen etter. Dette er vel noe alle som er kjent med cannabis kjenner til :p

Oi, det virker jo som om det bare er positivt. Men det høres nesten ut som den følelsen av å puste fort ut og inn.

Lenke til kommentar

Haha, i går var jeg hos en kompis og når vi var hos han ventet vi til brødrene stakk, og når de stakk løp vi til rommet til den ene og dro fram 2 fete vannpiper, pipen hadde alt vi trengte men vi turte ikke, fordi det ble litt skummel vis broren merket det.

Lenke til kommentar
Oi, det virker jo som om det bare er positivt. Men det høres nesten ut som den følelsen av å puste fort ut og inn.

Selve rusen er jo bare positiv.

Men røyker du ofte over en lengere periode, så vil du merke det på hukommelsen, at du begynner å bli litt glemsk. Korttidshukommelsen er ikke den samme.

Lenke til kommentar

Poenget er å være voksen når det gjelder dette. Ikke vær fjortis og overmodig. Det er definitivt ikke det det handler om. Mange røyker fordi det stenger for enkelte sanseinntrykk og hjelper med å stresse ned om man f. eks har hatt en stressende dag. Om man derimot ikke har hatt det stressende og er helt avslappet fra før så havner man lett i en nærmest sovende tilstand. Det mange synes er best er hvordan det kjennes ut fra å være stressa til å kjenne at stresset avtar, sammen med rusen. Når da dette er over så går adrenalinet ned og man får ikke en sånn "svosj"-følelse som renner gjennom kroppen. Det er her det ikke er smart å røyke masse mer fordi da havner man i et slikt død-punkt hvor man føler total apati for alt og kan nøye seg med å stirre i veggen i flere timer uten at det gjør noe.

Dette er da svært uheldig på mange måter. Er man i skolesituasjon eller i en læresituasjon så blir man sløvere og husker dårligere. Samtidig kan sånt også gå utover parforhold dersom begge ikke røyker siden man blir, ja, fullstendig apatisk og forstår ikke nødvendigvis at den andre parten ønsker mer "tilstedeværelse" om dere skjønner.

Min teori er at den første fasen når man røyker og når adrenalinet går (nyrøkt) er det beste og skader fint lite. Men om man overdriver og blir apatisk så blir det hakket verre. Det har jo da ingenting med det at adrenalinet går å gjøre, det er bare en pekepinn på hvor frekvent man bør røyke. :)

Lenke til kommentar

Jeg er 20 år, har jobb og utdanner meg for øyeblikket på høyskole.

Det er utrolig mange som ikke er informert om dette temaet, og det syntes jeg er helt utrolig. Så mye prosjekter, fremføringer, spørsmål og svar jeg har gått igjennom om dette temaet. Etter så mange timer om dette temaet, som jeg trur de fleste har prøvd å finne ut litt om i ulike sammenhenger, burde vi nesten være utlært?

Nei, slik jeg husker det, var det vel mest for å skremme folk unna rusmiljøer. Noe jeg helt og fullt ut forstår!

Men ærlig talt, så virker det som om noen gjør seg opp sin egen virkelighet om skadevirkninger, konsekvenser og bruk av cannabis. Dette våset om at det er avhengighetsskapende blant annet. Jeg spiser leverpostei på en av brødskivene mine hver ukedag, og blir rett og slett irritert og sur hvis jeg ikke har mer igjen en dag. Dette er den psykiske sammligningen du kan trekke når det gjelder avhengighet ved bruk av denne planten. Kaffe har jeg holdt meg unna, jeg har ikke lyst å være fysisk avhengig av noe som du bare MÅ ha for å fungere om morgenen. Jeg har røyket før, og det eneste som kan sammenlignes med den avhengigheten er vel den du får av godteri. Sukker, som er mer avhengighetsskapende enn cannabis. Jeg har selv ingen problemer med å holde meg unna "fyringsen" i flere mnd. om gangen, og i enkelte mnd. så tar jeg og noen venner 6-8 slike kvelder.

Grunnen til at jeg ikke røyker på lengre perioder, er fordi jeg kanskje ikke har muligheten til å være med de vennene jeg gjør det med. Det er tabuet som ødelegger her. Jeg kan bare røyke med enkelte venner, de som gjerne gjør det selv. De andre ser på deg som narkoman og en junkie fordi du gjør det. Dette er veldig trist syntes jeg, for det er ikke tilfellet.

Jeg ser derimot, at mange blir sløve når de røyker mye hasj over perioder. De glemmer lett, og er treg i oppfattelsen. Selv har jeg merket det, men det virker som om trening kompenserer for det. Man blir mer skjerpet etter fysisk aktivitet. Jeg spiller til daglig fotball, bare for morro skyld i Norgest laveste liga :yes: og trener en del på studio. Og jeg må si jeg følte meg mer råtten innvendig, når jeg var yngre og drakk 1-2 ganger hver helg.

Det seneste oppslaget fikk meg til å riste på huet. Ikke fordi "teite forskere! Hasj er ikke farlig" Men fordi de sammenligner EN joint, mot 20 sigaretter. Denne undersøkelsen treffer 1% av den amerikanske befolkning som røyker marijuana. De som røyker det hver dag! Denne artikkelen, bør heller treffe de som som faktisk røyker en hel 20-pakning med sigaretter hver dag, enn de som tar seg en "blunt" i helga. Teit fremstilling i media!

Om noen har en link til forskningsrapporten, legg den gjerne ut. Vil se om brukerne i testen røkte sigaretter, og om marijuanaen de røkte de siste årene var blandet med tobakk hver gang.

Jeg satte helsesøster opp mot veggen med ett spørsmål når jeg gikk på VGS. "Men hva er egentlig skadevirkningene?" Da fikk jeg som svar, at cannabis var inngangsporten til sterkere stoffer. Da kom jeg med ett forslag tilbake: "Men hvis cannabis blir avkriminalisert, ville ikke problemet vært løst da?" Helsesøster kunne ikk svare meg, kanskje noen av dere kan? :)

Jeg vil gjerne se forskning på området, som kan påvise HVA som gjør at folk går til sterkere stoffer. Inntil da, tror jeg på teorien om at dette handler om at en grense er krysset allerede. "Jeg har røkt hasj, jeg er kriminell. Det er for sent med gode holdninger... " Også kan det hende at noen går til sterkere stoffer. Netopp fordi de trur at dette var grensen de trengte å krysse, og her i Norge er det faktisk det. Du er kriminell om du tar ett trekk.

"Cannabis kan føre til at en ikke følger med på skolen og forsover seg om morgenen"

Jeg har forsovet meg av ulike grunner: For mye pc spilling, en for sen filmkveld, lakengymnastikk og intens spenning i serien "24" Alle gangene har jeg visst konsekvensene, at det kan bli lite søvn. Røyke gjør jeg ikke når jeg skal noe tidlig dagen etterpå, for hvis rusen varer til jeg sovner, vet jeg at hjernen ikke får hvile før rusen er ute, og det er liten vits å legge seg før den har gitt seg. Poenget er, at jeg kan forstå at folk som røyker dette svært jevnlig har problemer, men er ingen vits å fremstille dette som ett "allment problem blant de som røyker marijuana".

Og jeg kan bare si: Jeg har aldri stått opp til tiden jeg skal når jeg har vært ute på en svært fuktig natt på byen :p

Derfor drikker vi bare i helgene som regel, for da kan vi restituere dagen etterpå.

Nå sammenligner vi mye Cannabis vs alkohol. Fordi alkohol er det vanligste brukte lovlige rusmiddelet i verden. Misforstå meg ikke. Alkohol bidrar til mye fint det. Ufrivillig stifting av barn/familie. Slåsskamper, knivstikking, leverskade, miltskader, underbemanning på sykehus. Jeg kan sikkert nevne mye mer, det beste er derimot at man blir modigere, tør å sjekke opp den heiteste jenta på byen, man danser og synger veldig bra og ikke minst: Man har en god grunn til å ligge på sofaen hele dagen etterpå! :D

For dere som har prøvd begge deler, men tviler på at alkohol gjør deg til en mer idiot, prøv å rams opp:

Dumme ting jeg har gjort i fylla:

Slått til noen

Blitt slått

Spydd

Tryna div. steder

Tatt med meg HELT feil jente hjem

Blitt med HELT feil jente hjem

Holdt på å bli pappa

Lagd styr å ståk uten grunn

Sagt ting jeg ikke skulle sagt

Dumme ting jeg har gjort når jeg har vært fjern:

Spist 8 påskeegg av typen som er i den lilla kartongen

Sett Cheech & Chong filmen 3 ganger på rad (den anbefales!)

Løpt etter en kamerat med ett brett med sjokoladekake i hånda

Jeg syntes at ruslovgivningen bør vurderes på nytt! Etter hvor farlig hvert enkelt stoff er, og hvilke skadevirkninger de har! Ingen tvinges til å legalisere marijuana, men så lenge det å drikke alkohol er allment akseptert og lovlig samtidig som cannabis er ulovlig og helt tabu i samfunnet... Forskning innen alkohol har kommet veldig langt, folk er opplyste! Staten betaler massevis av kroner til skadede i forbindelse med alkohol, som de sikkert tjener inn igjen på SALGET! Men det er heller ikke poenget. Så lenge ingen har dødd av hasjrøyking(bevis gjerne om jeg har feil), mens flere faller hver eneste dag som følge av alkoholbruk og misbruk så kan man lure på om de som sitter å styrer akkurat dette her, er de som er sløve, glemmer lett og står opp utrolig sent om morgenen.

Denne planten er selvfølgelig ikke harmløs. Den kan forårsake kreft, slik som pommes frites. Og den udiskutable skadevirkningen; Man kan få psykiske lidelser. Forskningen viser også at dette er personer som har problemer med dette fra før, og blir forværret. Dette er som følge av en annen virkelighetsoppfatning.

Jeg ser ikke på meg selv som en av de fremste hasjforkjemperne. Jeg har det ikke som høyeste krav at det skal bli legalisert heller. Jeg vil bare at temaet skal bli tatt opp. Folk må få vite fakta, og det må bli slutt å servering av skremselspropaganda på sølvfat fra div. antirusorganisasjoner, helsemyndigheter osv. Si heller sannheten; Noen går videre fra hasj til heroin. Dette er ikke påvist, men vi har statistikker som tyder på det. De fleste klarer å kontrollere dette uten problemer. (for hvis de ikke hadde det, hadde vi jo hatt flere titusener til lands som gikk rundt å satte sprøyter?) Det kan være med på å utvikle psykiske problemer. Ingen av tingene er direkte bra for et normalt fungerende menneske. Men cannabis er ikke på langt nær nivået over farlighet som alkohol er! Ikke på langt nær engang!

Endret av Realitetsnissen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...