Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å ruse seg, å drpe noen er to helt forskjellige ting.

Hvem skader du ved å røyke en joint?

9617233[/snapback]

Gratulerer, nå presterte du å overse poenget fullstendig.

Argumentene er ugyldige, rett og slett. Hva enn de nå måtte inneholde, forblir nokså uinteressant.

9617633[/snapback]

Er faktisk helt enig med aadnk her for en gangs skyld. Poenget var faktisk helt fantastisk oversett! :) Det nytter ikke å argumentere om at når dyr får ruse seg så burde vi også få lov. Greit nok det, men det å det å drepe hverandre er også i bunn og grunn prikk det samme argument. Begge deler er like naturlige. Men nå har det seg sånn at vi lever i et moderne samfunn der vi er nødt til å se bort fra enkelte instinkter og hvordan forfedrene våre levde.

Jeg ser i alle fall på folk som ruser seg som folk med problemer...

Rus endrer den du er, enten du vil det eller ikke, hvis du liker å bli endra, så må det jo nødvendigvis være noe galt med deg til å begynne med, siden du ikke er fornøyd med deg slik du kom til verden.

De som ruser seg, endten med røyk, alkohol, cannabis eller andre stoffer er missfornøyd med seg selv, kroppen, eller psyken.

Å si du ikke er det er løgn, da hadde du ikke hatt behov for å ruse deg.

Du må jo være mye mer mann for å si at jeg trenger ikke ruse meg fordi livet mitt er ok, kroppen er ok, psyken er ok.

Folk som ruser seg er feige, de løper vekk fra virkeligheten...

Folk som klarer livet uten å måtte ty til rusmidler DE står det respekt av.

DE er tøffe.

Selv er jeg koffeinmissbruker.

Men et av poengene er det at rus ligger i vår natur. Alt baseres på rus og hvilke opplevelser og erfaringer vi får av gitte situasjoner. Om man kommer i slåsskamp og greier å slå ned fyren så rusher det med adrenalin og endorfiner. Altså rus. Noe som gir oss en følelse av at "hei, dette var bra for min overlevelse!"

Akkurat dette har vært utrolig viktig i vår evolusjon og utvikling.

Vi er da et produkt av rus og dermed kan vi ikke overse det at det er en stor del av vår tilværelse. Dermed faller argumentet "folk som ruser seg er feige" bort.

Folk som ruser seg løper ikke nødvendigvis bort fra virkeligheten. Gjør du det når du drikker i helgene? Gjør alle som drikker i helgene akkurat det? Selv er du koffeinmisbruker.. Er du ikke tøff du da? Må du virkelig ty til rusmidler? Er du ikke fornøyd med deg selv? Var det noe galt med deg fra begynnelsen av? Sorry mac, men disse argumentene er helt latterlige. :nei::thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg ser i alle fall på folk som ruser seg som folk med problemer...

Rus endrer den du er, enten du vil det eller ikke, hvis du liker å bli endra, så må det jo nødvendigvis være noe galt med deg til å begynne med, siden du ikke er fornøyd med deg slik du kom til verden.

De som ruser seg, endten med røyk, alkohol, cannabis eller andre stoffer er missfornøyd med seg selv, kroppen, eller psyken.

Å si du ikke er det er løgn, da hadde du ikke hatt behov for å ruse deg.

Du må jo være mye mer mann for å si at jeg trenger ikke ruse meg fordi livet mitt er ok, kroppen er ok, psyken er ok.

Folk som ruser seg er feige, de løper vekk fra virkeligheten...

Folk som klarer livet uten å måtte ty til rusmidler DE står det respekt av.

DE er tøffe.

Selv er jeg koffeinmissbruker.

Men et av poengene er det at rus ligger i vår natur. Alt baseres på rus og hvilke opplevelser og erfaringer vi får av gitte situasjoner. Om man kommer i slåsskamp og greier å slå ned fyren så rusher det med adrenalin og endorfiner. Altså rus. Noe som gir oss en følelse av at "hei, dette var bra for min overlevelse!"

Akkurat dette har vært utrolig viktig i vår evolusjon og utvikling.

Vi er da et produkt av rus og dermed kan vi ikke overse det at det er en stor del av vår tilværelse. Dermed faller argumentet "folk som ruser seg er feige" bort.

Folk som ruser seg løper ikke nødvendigvis bort fra virkeligheten. Gjør du det når du drikker i helgene? Gjør alle som drikker i helgene akkurat det? Selv er du koffeinmisbruker.. Er du ikke tøff du da? Må du virkelig ty til rusmidler? Er du ikke fornøyd med deg selv? Var det noe galt med deg fra begynnelsen av? Sorry mac, men disse argumentene er helt latterlige. :nei::thumbdown:

9619798[/snapback]

Naturlig å unaturlig rus, viktig forskjell..

Adrenalinkick er ikke skadelig for deg, endorfiner i de mengder kroppen frigir er heller ikke skadelig for deg...

Ang slossing, så er ikke det heller en av de aktivitetene jeg heier på.

Poenget mitt var:

1. Alle tar rusmidler for å endre på sin sinnstand/personlighet. Eller hva ??

2. Hvis du har et behov for å endre på det, må du jo være missfornøyd med sånn du er skapt ? Ellers hadde vel rus behovet vert borte ?

Jeg drikker kaffe for å være litt piggere om morgen.

Påstår du at umennesket overlevde pga hasj og alkohol ?? Virker litt søkt..

Nevn en god historisk ting som vi i dag kan takke alkohol for...

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
drap ligger og i menneskenes natur, akkurat som rus forskjellen er at man ikke skader noen med og ta seg en joint, og hvorfor skal katter få lov om mennesker ikke får lov.

9619167[/snapback]

Det gir logisk sett fortsatt ingen mening. Poenget er at dyr ikke har den bevisstheten rundt sin livsførsel som vi har, og derfor er det ugyldig å begrunne en påstått menneskelig rett med å si at "dyr gjør det."

Poenget er at du gjør et skille mellom to ulike menneskelige handlinger (rusbruk og drap) som du IKKE gjør mellom de to ulike dyriske handlingene. Skjønner? Du kan ikke begrunne at det éne er riktig "fordi" det er naturlig, og samtidig nekte for at det andre IKKE er riktig på tross av at det er naturlig.

Da får du se deg om etter et annet argument i stedet.

Lenke til kommentar

Adrenalinkick er ikke skadelig for deg, endorfiner i de mengder kroppen frigir er heller ikke skadelig for deg...

Men slåssing gir jo nettopp den "naturlige rusen" som du syns det er så viktig å skille fra "unaturlig rus" ;)

Av og til. Det er det ikke noe galt i. Av og til tar jeg meg ei pils for å slappe av i kroppen, uten at sinnstilstanden endrer seg merkbart. Cannabis kan brukes på samme måten.

2. Hvis du har et behov for å endre på det, må du jo være missfornøyd med sånn du er skapt ? Ellers hadde vel rus behovet vert borte ?

Vel... Vi kan jo si at vi ser på film fordi vi er misfornøyde med tilstanden vår først (vi kjeder oss, f.eks.). Men rusmiddelet endrer jo ikke meg som person. Det gir meg bare en tidsavgrenset, annerledes opplevelse. I morgen er jeg den samme gamle igjen. (Eller: I morgen er jeg den samme gamle selv om The Grudge skremte vettet av meg, eller selv om jeg et øyeblikk trodde på alver mens jeg så på Ringenes herre).

Jeg bruker ikke rusmidler fordi jeg er misfornøyd med hvordan jeg er "skapt" (jeg tror forresten ikke på Gud og "skapelsen"). Og rusmidler kan heller ikke endre det. Rusmidler brukes for å slappe av, som underholdning eller av andre lignende grunner. Musikk, film og dataspill gjør til en viss grad nøyaktig det samme. Og opplevelsen tar slutt etter en stund. Da er jeg fortsatt den samme gamle.

... og jeg setter pris på en joint for å slappe av når kvelden siger på :) Eller en pils.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Poenget mitt var det at rus i seg selv har styrt vår utvikling. Om det er naturlig rus eller ikke er urelevant. Det har styrt oss. Dermed ligger det naturlig for oss å ruse oss uavhengig om vi selv tilfører det eller om kroppen gjør det selv. Dessuten ligger faktisk THC som en egen reseptor i hjernen. Altså rusen vi får fra cannabis får vi i små menger vanligvis også. Ikke at det skal være noe spesielt argument, jeg sier det bare. :)

Poenget mitt var:

Behovet for rus ligger ikke i det at man er misfornøyd med livet man har. Det ligger der fordi man ønsker variasjon i hverdagen og at fint lite skjer. Dette er universalt. Hva gjør du når du kjeder deg? Spiller pc? Drar på kino?

Både det å spille spill og se film gir også rus.

Grunnen er hovedsaklig det samme. Man kjeder seg og da kommer fristelsen for å ruse seg fordi man ønsker et tidsfordriv. Akkurat samme grunn til at jeg browser forumet her når jeg ikke har noenting å gjøre, eller sjekker break.com. Eller spiller et eller annet spill. Dønn nøyaktig samme ting i bunn og grunn. Trenger ikke å være misfornøyd med den jeg er av den grunn. Heller det at man er misfornøyd med at ingenting skjer.

Påstår du at umennesket overlevde pga hasj og alkohol ?? Virker litt søkt..

Nevn en god historisk ting som vi i dag kan takke alkohol for...

¨

Hva med quote meg litt i context da. Jeg påstår så absolutt ikke at urmennesket overlevde på grunn av hasj og alkohol. Er jo helt latterlig. Det jeg sier er at urmennesket overlevde på grunn av rus-reseptorene vi har i oss. F.eks det jeg nevnte med slossing. Altså, når vi gjør noe som påvirker vår evne til å overleve så skiller kroppen ut endorfiner som gir oss en følelse av at "dette er bra for meg!". Man får dermed ofte en euforisk stemning. F.eks når urmennesket fant ut at de kunne bruke pinner til å grave med eller lage ild. Hadde de ikke hatt denne funksjonen så hadde ingenting fortalt dem at dette er bra for deres overlevelse! Og dermed hadde ikke vi vært her i dag.

Derfor ligger rus naturlig for oss. Men hasj og alkohol er jo noe man tilfører kroppen og jeg skal være enig i at det har fint lite i vår utvikling å gjøre. Det er heller noe man velger selv fordi man vil. På samme måte som at du tar deg en kopp kaffe for å bli piggere om morgenen. Rus er det også, selv om det kanskje ikke kan sammenlignes på samme måte. Poenget er at du heller ikke hadde drukket kaffe om du hadde vært tilfreds med hvordan du er om morgenen. Et eller annet fortalte også deg at "hei, dette er bra for meg!" når du først begynte å drikke kaffe. Ellers hadde du ikke husket at det å drikke kaffe gjør deg piggere.

Men nå skal det sies at jeg ikke er for full legalisering av cannabis. Ikke med en gang ihvertfall. Én ting som er utrolig viktig å få med seg når det gjelder bruk av cannabis, alkohol eller tilførte rusmidler er det at man bør ikke bruke det som et tidsfordriv altfor mye. Og ikke i majoriteten av alle døgn. For hva skjer egentlig fysisk i hjernen når vi gjør ting og tang? Jo, nye tankebaner utvikles og forsterkes ut fra hvor ofte vi gjør det. Så klart det at om en person ikke har jobb f.eks og røyker hasj hele dagen så vil disse hjernebanene bli gravd dypere og dypere. Dermed er det vanskeligere å ikke gjøre det neste dag heller. Samme gjelder hva det måtte være. Det er derfor det er så vanskelig å komme ut av vaner man har lagt til seg. Det er ikke noe man velger, heller hjernen som går i disse banene fordi de er såpass utgravd og innbarket. Dette er noe man bør unngå fordi det ødelegger for ens evne til å være kreativ på egen hånd. Dette er også noe som gjelder for dataspilling også. Bare så det er sagt! :)

Men det å røyke cannabis skader deg ikke i nevneverdig grad fordi. Men ønsker man å fungere og kunne finne på ting på egenhånd så bør man ikke gjøre det for ofte og ihvertfall ikke la kroppen få det tilført på konstant basis. Det er det farligste med det sånn som jeg ser det.

Lenke til kommentar

Har hørt om dette. Trodde ikke det hadde kommet til Norge, men leste for en god stund siden at dette hadde blitt ganske utbredt i Storbritania fordi det er mangel på marijuana der. Nå for tiden er det også tørke i Norge, så det overrasker meg ikke. Dette hadde vi også unngått hadde det vært avkriminalisert! ;) Men hold dere unna marijuana i Norge for tiden folkens!

Lenke til kommentar

Kjøpte glassmarihuana i Lillehammer

En student bosatt i Lillehammer skal i forrige uke ha kjøpt marihuana som var tilsatt små glasspartikler for å øke vekt og inntekt. - Glasset kan føre til skader og blødninger, sier Jørg Mørland ved Folkehelseinstitutte

http://www.gd.no/nyheter/article3033583.ece

Bare så dere er klar over det.

9625497[/snapback]

Står mye mere i papirutgaven. Så anbefaller folk å holde seg unna små mengder med gress som lukter rart, og veier mye.

Er ikke sikker på om det fremdeles selges i byen, men vær forsiktig ;)

@ Kenny Bones:

Det er ingen grunn til å holde seg unna gresset fremover. Poenget med glass i marjuhanaen, er at det skal veie mere, slik at de tjener mer. Når du skal handle, så passer du på at det ikke er lite gress mens det veier mye. se på det, og du skal kunne se at det ikke er normalt.

Oppadager du noe av dette, så slå dealeren :p

Smaker det også rart, skal du heller ikke se bort ifra at det er glass i det.

Men kjøper du en diger bud, som ser ut som en 3-er, men er en en-er. Vil jeg si du er trygg ;)

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Ikke bare det. Folk i Norge som røyker til vanlig og har som vane å kjøpe på gata er vant til å betale 100,- per gram. Ingen som sier noe på det engang. Men hvor mye koster det egentlig å produsere ett gram? Det tror jeg er fint lite ettersom det kreves så sinnsykt lite å dyrke det. Dermed hadde staten kunne tjent enorme summer og likevel kuttet prisen i forhold til hvordan det er nå. Jeg tror ikke regjeringen og politikerne helt skjønner hvor mye penger det er snakk om. :shrug:

Lenke til kommentar
Ikke bare det. Folk i Norge som røyker til vanlig og har som vane å kjøpe på gata er vant til å betale 100,- per gram. Ingen som sier noe på det engang. Men hvor mye koster det egentlig å produsere ett gram? Det tror jeg er fint lite ettersom det kreves så sinnsykt lite å dyrke det. Dermed hadde staten kunne tjent enorme summer og likevel kuttet prisen i forhold til hvordan det er nå. Jeg tror ikke regjeringen og politikerne helt skjønner hvor mye penger det er snakk om. :shrug:

9628697[/snapback]

har kostet 100kr grammet siden slutten av søttitallet og man får ikke goooodshiet for 100kr grammet

Lenke til kommentar

Nå har vi ikke akkurat valgfrihet i hva slags type hasj vi kjøper her til lands da. Vi kjøper det vi får og det koster som oftest 100,- grammet. Bortsett fra hvis det er tørke (som nå) og da betaler vi 150,- grammet som oftest for tørrok. Spørs jo selvfølgelig hvem man kjøper for og hva de ønsker å tjene på det. Uansett, dyrere enn det kunne vært er det og ingen syter over det. Ergo, staten kunne tjent syke beløp

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Nå har vi ikke akkurat valgfrihet i hva slags type hasj vi kjøper her til lands da. Vi kjøper det vi får og det koster som oftest 100,- grammet. Bortsett fra hvis det er tørke (som nå) og da betaler vi 150,- grammet som oftest for tørrok. Spørs jo selvfølgelig hvem man kjøper for og hva de ønsker å tjene på det. Uansett, dyrere enn det kunne vært er det og ingen syter over det. Ergo, staten kunne tjent syke beløp

9629351[/snapback]

du høres ut som om du mangler kontakter ass...

Lenke til kommentar
du høres ut som om du mangler kontakter ass...

9629568[/snapback]

bor i lillehammer, her er det tørke nå (nesten, bare dårlig shit her nå), men prisen er aldri over 100 spenn. 100 for hasj, g 150 for gress, det er standard. Enkelte ganger 100 for gress.

Lenke til kommentar
Dette hadde vi også unngått hadde det vært avkriminalisert! ;) Men hold dere unna marijuana i Norge for tiden folkens!

9625584[/snapback]

Det må nok en legalisering til. Avkriminalisering innebærer bare at man ikke blir straffet for besittelse eller bruk. Det endrer ikke på hvor stoffet kommer fra.

@ Kenny Bones:

Det er ingen grunn til å holde seg unna gresset fremover. Poenget med glass i marjuhanaen, er at det skal veie mere, slik at de tjener mer. Når du skal handle, så passer du på at det ikke er lite gress mens det veier mye. se på det, og du skal kunne se at det ikke er normalt.

Oppadager du noe av dette, så slå dealeren :p

Smaker det også rart, skal du heller ikke se bort ifra at det er glass i det.

Men kjøper du en diger bud, som ser ut som en 3-er, men er en en-er. Vil jeg si du er trygg ;)

9625841[/snapback]

Det er forskjellig hvor mye glass som blir blandet inn. Johnny Linnerud viste fram to poser av lik vekt til VG, der den ene var fem ganger større i volum. På den andre siden så "glassmarihuanaen" litt mer oppsmuldret ut, så det er mulig at de pulveriserte det for å få en sjokkeffekt for avisa. Derimot meldte i alle fall ett norcan-medlem tidligere i år at han hadde fått tak i "åtte gram som så ut som en tier," og kunne bekrefte at det inneholdt glasspartikler. Så det er ikke alltid like lett å se på volumet. Volumet/vekta blir jo også påvirket av fukt (ikke skikkelig tørket?) og mengde stilker og frø.

Og glass lukter nok ikke noe særlig, så jeg vet ikke om det er en god måte å oppdage det på.

Det tryggeste er om du kjenner den du handler hos godt, og vet at vedkommende har prøvd det selv eller du vet det er dyrket innenlands av noenlunde alrighte folk. Jeg vil fraråde å kjøpe weed av fremmede, men om du først gjør det bør du gni det forsiktig mellom fingrene og føle deg fram til eventuelle glasspartikler. Det er kanskje lettere å oppdage dersom du tygger på det, men vær veldig forsiktig! Du får ikke flere tenner når du ødelegger dem du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...