Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Man kan fort bli glad i det pågrunn av det kicket man kan få, men folk som kanskje har litt dårlige lunger osv. bør ikke bruke bøtta fast pågrunn av man kan få vann i lungene( dette gjelder bare hvis man røyker MYE) Dette sa legen til meg pågrunn av at jeg har astma.

Noe som er litt mildere enn bøtte er gode gamle blubba...ta en 1\2 liters flaske...lag et hull på siden og putt pipa i hullet, prøv å tett rundt...lag et hull til choke( som du holder fingern over og når du har trekt den full...slipp opp fingern og trekk kraftig)...fyll flaska med vann litt over pipa. Hvis du putter den i frysern før du skal bruke den...får du den bonusen at du kan trekke litt mer uten å kjenne smerten :cool: de samme bakdelene er som på bøtta, men behøver ikke å være like ille.

kkt1986: Veldig bra forklart :thumbup: bra at du fikk med deg de negative sidene med bøtte også, er en grunn til at mange slutter med det...lungene blir jo herpa :nei:

Edit: Jeg oppfordrer ingen til å røyke, har slutta selv, men hvis man absolutt skal røyke så kan man like godt få det forklart.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle som har fått ordentlig nikko sjokk, vet at det bare er fælt.

Alt er bare fælt, på en måte jeg ikke greier å forklare :p

9383868[/snapback]

Å hoste til du spy er noe av det jævligste som finnes...punktum :realmad:

En siste ting om å lage ting å røyke på...Når man kan det grunnleggende så kan du lage piper osv. av det meste. Kan bruke en potet, colaboks osv.

Snø er artig å bruke :)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

jeg har ryddet et par tråder som har gått på hvordan man "mekker" da dette er ulovlig i henhold til norsk lov. legges slikt ut igjen vil det bli møtt med reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men tas på PM eller under "Tilbakemelding til forumet".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er jo en del som er for at hasj skal legaliseres, men er det virkelig så ufarlig som de sier? Er det noen som vet noe særlig om marihuana? Er det noen som har erfaringer med det?

5420817[/snapback]

Marihuana er egentlig bedre enn hasj, synes nå jeg. Man blir ikke så slapp stein, men heller litt høy og kreativ. Men dette kommer jo seff ann på hvordan du bruker det og hvor ofte.

Har prøvd cannabis over lengre tid (av og på i 18år, daglig i tre av dem) og må fastslå at dette rusmiddelet slik som alle andre kan missbrukes, heldigvis gir det ingen merkbar avhengighet eller abstinenser. Daglig eller tilnærmet daglig bruk av hasj eller andre rusmidler vil selvfølgelig påvirke livet ditt, ofte da i en negativ retning. Du blir ikke akkurat stimulert til å klatre karriærestigen av å være konstant stein.

Rusmidler er best når det brukes til å krydre livet, ikke erstatte det.

Rent objektivt er cannabis verdens tryggeste rusmiddel, det gjør deg ikke fysisk avhengig (psykisk avhengighet er et diffust begrep), ingen har noengang dødd av cannabisoverdose (folk med hjerteproblemer må være forsiktig med alt som øker pulsen inkl. canna), det er enorm avstand mellom virksom dose og overdose (dødlig dose estimert fra dyreforsøk antyder at ca 1,6-1,8 kg hasj er LD-50-verdi for et voksent menneske forutsatt at du får i deg alt på en gang, virksom dose er rundt 0,1-0,2g ved røyking), det øker ikke aggresjonsnivået til folk som feks alkohol gjør, det øker heller ikke risikoatferd (bilførere påvirket av cannabis kjører forsiktigere fordi de undervurderer sine ferdigheter, noe som er omvendt av alkoholpåvirkede bilførere).

Hvis det røykes får man naturligvis de negative helseeffektene av forbrenningsgasser på lungene, men studier viser at cannabisrøyk gir færre helseskader enn tobakksrøyk. Cannabis kan også brukes i maten, men folk flest foretrekker røyking da det er lettere å justere nivå av steinhet.

Studier av folk som røyker rundt 8-10 jointer om dagen har ikke påvist noen signifikant fysisk eller psykisk skade (dette er jo tunge brukere).

Økt risiko for psykiske lidelser som skitzofreni har blitt påvist hos cannabisrøykere, men det er ikke avklart om cannabis øker risikoen eller om folk disponert for skitzofreni er mer tilbøylige til å bruke rusmidler som hasj.

Det er bevist at det ikke er noen sammenheng mellom bruk av cannabis og senere bruk av sterkere stoffer (trappetrinnsteorien).

Sosial isolasjon er først og fremst et resultat av samfunnets holdning mot brukere. Noia er et annet kjent problem, men hvem ville vel ikke fått noia når de vet at de vil bli straffet hvis de oppdages?

Det farligeste med hasj er at det oftest blandes med tobakk eller røykes av unge folk som ikke vet risikoen ved overdreven rusbruk.

Cannabis er godt, men det er best når det ikke brukes ofte. Man skal jo ha et liv utenom rusen også, ikke sant?

Hadde valget vært fritt ville jeg valgt cannabis fremfor alkohol og jeg har ikkeno problem med å anbefale andre det samme. Synd at det er forbudt.

Endret av B-Hjelmerud
Lenke til kommentar

Jeg ser i alle fall på folk som ruser seg som folk med problemer...

Rus endrer den du er, enten du vil det eller ikke, hvis du liker å bli endra, så må det jo nødvendigvis være noe galt med deg til å begynne med, siden du ikke er fornøyd med deg slik du kom til verden.

De som ruser seg, endten med røyk, alkohol, cannabis eller andre stoffer er missfornøyd med seg selv, kroppen, eller psyken.

Å si du ikke er det er løgn, da hadde du ikke hatt behov for å ruse deg.

Du må jo være mye mer mann for å si at jeg trenger ikke ruse meg fordi livet mitt er ok, kroppen er ok, psyken er ok.

Folk som ruser seg er feige, de løper vekk fra virkeligheten...

Folk som klarer livet uten å måtte ty til rusmidler DE står det respekt av.

DE er tøffe.

Selv er jeg koffeinmissbruker.

Lenke til kommentar
Jeg ser i alle fall på folk som ruser seg som folk med problemer...

Rus endrer den du er, enten du vil det eller ikke, hvis du liker å bli endra, så må det jo nødvendigvis være noe galt med deg til å begynne med, siden du ikke er fornøyd med deg slik du kom til verden.

De som ruser seg, endten med røyk, alkohol, cannabis eller andre stoffer er missfornøyd med seg selv, kroppen, eller psyken.

Å si du ikke er det er løgn, da hadde du ikke hatt behov for å ruse deg.

Du må jo være mye mer mann for å si at jeg trenger ikke ruse meg fordi livet mitt er ok, kroppen er ok, psyken er ok.

Folk som ruser seg er feige, de løper vekk fra virkeligheten...

Folk som klarer livet uten å måtte ty til rusmidler DE står det respekt av.

DE er tøffe.

Selv er jeg koffeinmissbruker.

9525198[/snapback]

Det er det dummeste jeg har hørt.

Så alle som drikker alkohol, og ruser seg på det har store problemer?

Så det du mener, er at mesteparten av norges befolkning har problemer med seg selv?

Hvis jeg røyker en joint, så røyker ikke jeg den fordi jeg har problemer, men fordi det er læx.

Det å ruse seg, er helt normalt, og mennesket har alltid gjort det.

Lenke til kommentar

Så med en gang man bruker illegale stoffer så det misbruk?

Forumler det heller slik "Ganske stor forskjell på å misbruke alkohol og misbruke illegale stoffer". Og til og med det blir feil, fordi alkohol er på mange måter like farlig som de farligste ulolige stoffene.

Det er en grunn til det. Man blir sløv og dum!

O'rly? Så dette er grunnen? Please. Skadevirkningene har ingenting med legalisering eller ulovligheten å gjøre egentlig, men det er det politikerne kanskje sier.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Så det du mener, er at mesteparten av norges befolkning har problemer med seg selv?

9525373[/snapback]

Nei, han mener at folk som bruker dop har problemer med seg selv. Ganske stor forskjell på å nyte alkohol og misbruke illegale stoffer. :)

9529910[/snapback]

Det er ganske stor forskjell på å bruke og å misbruke illegale stoffer også :)

Og så er det forskjell på å bruke illegale stoffer. (Forskjell på amfetamin, kokain, osv..)

Lenke til kommentar

9525373[/snapback]

Nei, han mener at folk som bruker dop har problemer med seg selv. Ganske stor forskjell på å nyte alkohol og misbruke illegale stoffer. :)

9529910[/snapback]

Han sier ingenting om lovlige eller ulovlige stoffer. Han skriver RUS.

Heller ingenting om vanlig bruk og missbruk skrev han om.

Jeg ser heller ingen forskjell på å bruke div ulovlige rusmidler kontrra lovlige i norge i dag. Flere av rusmidlene på narkotikalisten er mindre skadelige enn alkohol. Da er det bedre å ruse seg på et mindre skadelig rusmiddel enn alkohol.

Så jeg lurer på hva problemet er når folk velger å bruke et mindre skadelig rusmiddel.

Og ja, det er stor forskjell på vanlig bruk og missbruk, men det har da ingen ting med dette å gjøre. Missbruk er alltid skadelig, uansett hvilket stoff. Og alkohol er ikke akkurat det minst skadelige stoffet å missbruke.

Han sier at folk som ruser seg, på alkohol eller cannabis har problemer med seg selv. Noe som i mine øyne er helt feil, da folk har forskjellige grunner til å ruse seg.

Det er en grunn til det. Man blir sløv og dum!

O'rly? Så dette er grunnen? Please. Skadevirkningene har ingenting med legalisering eller ulovligheten å gjøre egentlig, men det er det politikerne kanskje sier.

9530379[/snapback]

Det er det de sier, fordi de ikke vil at vi skal ha eget ansvar for vår EGEN kropp.

Lenke til kommentar
Forumler det heller slik "Ganske stor forskjell på å misbruke alkohol og misbruke illegale stoffer". Og til og med det blir feil, fordi alkohol er på mange måter like farlig som de farligste ulolige stoffene.

Nei, det hadde blitt helt feil, for flesteparten av Norges befolkning misbruker ikke alkohol. Det er forskjell på å nyte alkohol og bruke illegalle stoffer. De er, i motsetning til hva dere liker å tro, forbudt av en grunn. Dere må gjerne fortelle dere selv at f.eks. hasj er ufarlig, men den gangen dere reagerer annerledes på stoffet enn dere pleier å gjøre eller utvikler en psykose (eventuelt øker forbruket fordi dere får en falsk følelse av kontroll), regner jeg med dere kommer til å se annerledes på saken. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, det hadde blitt helt feil, for flesteparten av Norges befolkning misbruker ikke alkohol. Det er forskjell på å nyte alkohol og bruke illegalle stoffer. De er, i motsetning til hva dere liker å tro, forbudt av en grunn. Dere må gjerne fortelle dere selv at f.eks. hasj er ufarlig, men den gangen dere reagerer annerledes på stoffet enn dere pleier å gjøre eller utvikler en psykose (eventuelt øker forbruket fordi dere får en falsk følelse av kontroll), regner jeg med dere kommer til å se annerledes på saken. :thumbup:

9535165[/snapback]

for det første så er det forskjell på misbruk, og bruk av illegale stoffer.

og det finnes nok flere alkoholmisbrukere i norge enn folk som røyker bom.

edit: mesteparten av folk som "nyter" illegale stoffer misbruker de ikke heller.

Endret av 2r3fo
Lenke til kommentar

9535165[/snapback]

Slutt å si "det er ulovlig av en grunn," og fortell i stedet hva dere tror grunnen er. Dette er en generell appell til alle cannabismotstandere. Cannabis er ikke forbudt fordi det er mer skadelig enn alkohol, men verken jeg eller politikerne våre kan gi deg/dere et godt svar på hvorfor det ér forbudt. Verdens Helseorganisasjon konkluderte i 1998 med at cannabis er mindre skadelig enn både alkohol og tobakk totalt sett for samfunnet.

Både alkohol, koffein, flere medikamenter og ulovlige rusmidler frarådes spesielt sensitive personer. Enkelte er allergiske, andre tåler bare ekstremt lite eller har diagnoser som gjør at stoffet får en spesiell virkning på dem. Du nevner "psykoser" (i USA er cannabis forbundet med "terrorisme"), men såvidt jeg vet er det ikke funnet noen kausal sammenheng mellom cannabisbruk og psykoser. Jeg tror også det er rimelig å anta at alkohol vil kunne ha samme "effekt" på de svært få personene som er disponert for å utvikle psykoser, for det er så sjeldent at det skjer at de fleste av oss rett og slett bare må ta forskningen for god fisk. Jeg har aldri vært borti noen cannabisbrukere som har utviklet psykoser. Men forskningen er altså også motstridende, og det er særlig populærforskning - den som brukes (misbrukes?) i propaganda fra politiet og - nylig - sosiolog Willy Pedersen på nyhetene, som hevder at "cannabis fører til psykoser."

Moderat cannabisbruker ikke farligere enn moderat alkoholbruk, og det er liten tvil om at tungt bruk av alkohol totalt sett får langt mer skremmende utfall enn tungt bruk av cannabis.

Du forsøker å skille mellom nytelse av alkohol og bruk av ulovlige stoffer, men jeg nyter da cannabis...? Jeg gleder meg til å se deg prøve å bestride dét!

I denne posten fokuserer jeg på konsekvensene stoffene får for brukeren, nærmere bestemt psykoser (jeg kunne jo nevnt avhengighetspotensialet til de to stoffene, for den forskjellen er ikke til å kimse av). Skulle vi tatt med det totale skadeomfanget som henholdsvis alkoholkulturen og cannabiskulturen utgjør på samfunnet, tror jeg du ville besvimt av sjokk.

Lenke til kommentar

9535165[/snapback]

Det er også mulig å nyte ulovlige stoffer akkurat som med alkohol.

Mesteparten av de som har i seg ulovlige stoffer, missbruker det heller ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...