Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke skjønner er at folk her hevder Hasj ikke er farlig, og at Koffein og Nikotin er farligere\mer potent...

Så hvorfor røyke hasj da ?

Hvorfor drikker dere ikke kaffe som idioter og røyker sigaretter til dere spyr i stedet ?

Er jo mye billigere, og det er lovlig også ?

En anen ting, altså...

Hvorfor tror dere hasj er ulovlig i de fleste vestlige land ?

Fordi myndighetene syntes det var en morsom ting å forby ??

Eller tror dere virkelig at myndighetene gjør sånt på pur faenskap ??

Rimelig arrogant og tro at dere vet bedre.

Hvorfor har så og si alle som er utenfor miljøet den oppfatning at hasj røykere er en gjeng med late, slappe, uintelligente og trege folk som sløver vekk livet sitt på tull, og aldri får utrettet noen verdens ting ?

Hvorfor røyke hasj ??

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg ikke skjønner er at folk her hevder Hasj ikke er farlig, og at Koffein og Nikotin er farligere\mer potent...

Du må få sjekket logikken din, Man røyker ikke fordi det er farlig :nei:

Kom tibake når du spør bedre.

Lenke til kommentar
Dette regner jeg med at DU kan dokumentere ?
Jeg kan gjerne skrive det ned på en lapp og vise det til deg, men jeg tviler ekstremt sterkt på at du vil tro på det. Så ber deg heller gjøre en liten innsats selv i og finne ut ting før du langer ut mot det.
Lenke til kommentar

Du må få sjekket logikken din, Man røyker ikke fordi det er farlig :nei:

Kom tibake når du spør bedre.

9374291[/snapback]

Ok du røyker fordi det er tøft.

Du røyker fordi livet ditt suger.

Du røyker for å slappe av.

Du røyker fordi det er ulovlig og fordi det er "farlig".

Du røyker fordi dine venner gjør det.

Du røyker fordi det er godt.

Du røyker fordi du mangler selvkontroll.

Er samma leksa med de fleste rusmidler.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er tabubelagt å ikke lese hele tråden, men med 185 sider ser jeg meg nødt til å bare legge til mine tanker uten å gå gjennom hele bunken.

Jeg har ingen ide om selve THC'en er farlig, men for min del så ble jeg så utrolig paranoid av å røyke hasj og/eller marijuana at jeg har vært på kanten til å måtte legges inn på lukket avdeling flere ganger. Jeg kjenner også noen som har fått samme problem etter røyking av samme substans. Nei, ingen andre dop i bildet.

Det kan jo også være at "vi" ikke var helt gode i hodet fra starten av, men nå har ikke jeg sett så veldig mye informasjon om THC og dens effekt på hjernen så det svaret kan jeg ikke gi.

Jeg måtte bare "rante" litt.. Om noen skjønner en dritt av det jeg sier så har jeg ihvertfall gjort noe.

Lenke til kommentar
Dette regner jeg med at DU kan dokumentere ?
Jeg kan gjerne skrive det ned på en lapp og vise det til deg, men jeg tviler ekstremt sterkt på at du vil tro på det. Så ber deg heller gjøre en liten innsats selv i og finne ut ting før du langer ut mot det.

9374310[/snapback]

Som sagt så har jeg vert\er drosjesjåfør er for tiden bussjåfør.

Jeg har SETT med EGENE øyne hva hasj gjør\kan gjøre med folk.

Det som kjennetegner de fleste hasj røykere er at de ikke ser selv hva hasjen gjør med de.

Hvis du leser mine innlegg i begynnelsen av posten, der jeg linker til div tidsskrifter så kan jeg dokumentere det motsatte.

Regner forøvrig med at som 18 åring så vet du jo "alt" og tar aldri feil uansett... Livet ditt, dreier seg sikkert mye om fest for tiden, i alle fall i følge profilen din, men det kommer du garantert til å gå lei etterhvert og da får du sikkert litt annet syn på saken..

Jeg er riktig nok bare 7 år eldre en deg så det er jo begrenset hva jeg har med livserfaring å komme med da, men noenting VET jeg..

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

En drosjesjåfør ja, da skjønner jeg at du har inngående kunnskap om det hasjhelvete som mange befinner seg i. Si meg, hvordan var de verre enn de som var ufyselig drita som du sikkert også har kjørt rundt? Hvordan vet du at de røyket hasj? Hvordan vet du at de ikke brukte alt mulig annet også?

Lenke til kommentar
Regner forøvrig med at som 18 åring så vet du jo "alt" og tar aldri feil uansett... Livet ditt, dreier seg sikkert mye om fest for tiden, i allefall i følge profilen din, men det kommer du garantert til å gå lei etterhvert og da får du sikkert litt annet syn på saken..

Jeg er riktig nok bare 7 år eldre en deg så det er jo begrenset hva jeg har med livserfaring å komme med da, men noenting VET jeg..

SÅ du går på meg som person, og tror at du vet hvem jeg er utifra noen få ord i en foruprofil? Tydelig at det ikke er mulig og diskutere ordentlig med deg.

Lenke til kommentar
En drosjesjåfør ja, da skjønner jeg at du har inngående kunnskap om det hasjhelvete som mange befinner seg i. Si meg, hvordan var de verre enn de som var ufyselig drita som du sikkert også har kjørt rundt? Hvordan vet du at de røyket hasj? Hvordan vet du at de ikke brukte alt mulig annet også?

9374436[/snapback]

"hasjhelvete som mange befinner seg i" ??

At alle hasjrøykere får problemer er å ta hardt i.

At noen gjør det, er sant.

De som var ufyselig drita blir edru etterpå, det tar kanskje en dag eller 2 før de kommer helt på nett, men like vel....

Jeg har aldri påstått at folk i hasj rus har dårligere oppførsel eller er værre en drita fulle folk ovenfor meg/andre.

Men jeg har sett hvordan 14-25 åringer begynner med hasj, ikke klarer å få seg jobb\skulker skolen, begynner med tyngre saker. Dvs kjører livet i dass.

Det er en rekke personer som bor i sosial boligene her, som har vert normal ungdom, hatt gode jobber, har søsken som gjør det bra i livet som jeg har sett få livet sitt ødelagt etter at de begynte med hasj.

Du lurte på hvordan jeg ser forskjell på en hasj rusa person i forhold til andre rusmidler ?

Røde øyne, gjerne små svett, bruker lang tid på å tenke over vanskelige spørsmål.

Lukter hasjrøyk, bommer på dørhåndtak, mister penger, beveger seg saktere en normalt, klager på at turen tar lang\kort tid alt ettersom.

Av og til kan de være aggressive\hissige, men det skjer rimelig sjeldent.

Seff det varierer fra person til person.

Det kan være veldig vanskelig å skille mellom hasj og andre rusmidler, som f.eks alkohol, men stanken av hasj er veldig avslørende.

Jeg kan selvfølgelig aldri være sikker på at det ikke er andre rusmidler inn i bildet.

Poenget var ikke at hasjrøykere er så farlig for andre, men at de ødelegger sitt eget liv\familiens liv, skaper en masse unødvendig helvete...

NEI det over skjer ikke med alle, men som med alt annet det skjer jo aldri med deg, så hvorfor skal du bry deg ?

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Regner forøvrig med at som 18 åring så vet du jo "alt" og tar aldri feil uansett... Livet ditt, dreier seg sikkert mye om fest for tiden, i allefall i følge profilen din, men det kommer du garantert til å gå lei etterhvert og da får du sikkert litt annet syn på saken..

SÅ du går på meg som person, og tror at du vet hvem jeg er utifra noen få ord i en foruprofil? Tydelig at det ikke er mulig og diskutere ordentlig med deg.

9374446[/snapback]

Aner ikke hvem du er, konstaterer at du er 18, og utifra dine bombastiske uttalelser der du benekter at små doser hasj er ufarlig på bakgrunn i dine erfaringer, og ikke noe som kan dokumenteres, så stempler jeg deg som en 18 åring som vet alt, og aldri tar feil.

Men hva vet jeg ?

ER det noenting i hele verden jeg kan gjøre\vise til for å få deg til å endre oppfatning ang skadevirkningene til hasj ?

NEI.(regner jeg i iallefall med)

Så med det som bakgrunn forhånd stempler jeg deg. Fullt mulig at jeg tar feil.

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Aner ikke hvem du er, konstaterer at du er 18,

Har alder noe med denne diskusjonen og gjøre i det hele tatt? Nei.

og utifra dine bombastiske utalelser der du benekter at små doser hasj er ufarlig på bakgrunn i dine erfaringer

Aldri hatt noen slike uttalelser.

og ikke noe som kan dokumenteres

Du har 185 sider med diskusjon og dokumenter og kose deg på.

så stempler jeg deg som en 18 åring som vet alt, og aldri tar feil.

Du har allerede fått stempelet som et sta esel som vet alt og nekter for alt som sier noe imot deg, av meg så det går fint :)

ER det noenting i hele verden jeg kan gjøre\vise til for å få deg til å endre oppfatning ang skadevirknigene til hasj ?

Ja, at du kommer med dokumenter som er fra selvstendig forskning på området, og hvorvidt det er skadeligere enn alkohol og tobakk eller ikke. Ta gjerne de 185 foregående sidene til hjelp.

Men sørg for å få med deg innlegg fra begge parter mens du er i gang, så får du bedre forståelse.

Lenke til kommentar
De som var ufyselig drita blir edru etterpå, det tar kanskje en dag eller 2 før de kommer helt på nett, men like vel....

Når du røyker er du like fin dagen etter. Ingen ting som kan sammenlignes med fyllesjuke. Du kan være litt slapp dagene etter på, men det kommer helt ann på om du røyker mye hver dag.

Jeg har aldri påstått at folk i hasj rus har dårligere oppførsel eller er værre en drita fulle folk ovenfor meg/andre.

Men jeg har sett hvordan 14-25 åringer begynner med hasj, ikke klarer å få seg jobb\skulker skolen, begynner med tyngre saker. Dvs kjører livet i dass.

Det er en rekke personer som bor i sosial boligene her, som har vert normal ungdom, hatt gode jobber, har søsken som gjør det bra i livet som jeg har sett få livet sitt ødelagt etter at de begynte med hasj.

Så det er hasjens skyld at de startet med tyngre saker?

Cannabis fører ikke til sterkere stoffer. Det er det dummeste jeg har hørt.

Er akkurat som å si at Alkohol fører til heroin. Alle som går på heroin nå, startet garantert med alkohol.

Og hvordan vet du at alle disse ungdommene har fått livene sine ødelagt på KUN hasj?

Du lurte på hvordan jeg ser forskjell på en hasj rusa person i forhold til andre rusmidler ?

Røde øyne, gjerne små svett, bruker lang tid på å tenke over vanskelige spørsmål.

Lukter hasjrøyk, bommer på dørhåndtak, mister penger, beveger seg saktere en normalt, klager på at turen tar lang\kort tid alt ettersom.

Alle disse "symptomene" kan også være reaksjoner på andre rusmidler.

Flere av de kan også virke som fylla.

Det varierer fra person til person, og tror nok at det er flere som er hissige på alkohol enn cannabis. Eller det vet jeg.

Det kan være veldig vanskelig å skille mellom hasj og andre rusmidler, som f.eks alkohol, men stanken av hasj er veldig avslørende.

Jeg kan selvfølgelig aldri være sikker på at det ikke er andre rusmidler inn i bildet.

Ikke sant. Du vet ikke, og du kan derfor ikke si at du vet alt, og folk blir slik og sånn, fordi du har sett det. Men du vet alikevell ikke hva slags rusmidler som er inne i bildet.

Poenget var ikke at hasjrøykere er så farlig for andre, men at de ødelegger sitt eget liv\familiens liv, skaper en masse unødvendig helvete...

NEI det over skjer ikke med alle, men som med alt annet det skjer jo aldri med deg, så hvorfor skal du bry deg ?

9374574[/snapback]

Hvorfor skal du bry deg om hva jeg driver med?

Og hva slags fare er det hasjrøykere utgjør for folk? kan jeg ikke skjønne.

Det er stor forskjell mellom bruk og missbruk, men det regner jeg med at du vet. Du prater også som om alle hasjrøykere du har møtt på er missbrukere, men du har nok kjørt flere cannabis røykere enn du noensinne hadde trodd, og det er folk du aldri hadde trodd en gang hadde prøvd...

Og nei, det skjer ikke med alle, på langt nær alle.

Ved en legalisering, har bruken gått ned, det har skjedd i flere land, så hvorfor skulle ikke det skje her?

Lenke til kommentar

Når du røyker er du like fin dagen etter. Ingen ting som kan sammenlignes med fyllesjuke. Du kan være litt slapp dagene etter på, men det kommer helt ann på om du røyker mye hver dag.

"Er du like fin dagen etter" ?

Seff kan det ikke samenlignes med fyllesyke, er jo helt annet virkestoff.

Men like fin dagen etter ?

Litt slapp dagene etterpå ?

Det kan ta optil EN måned før sløvheten/motorikken er på plass...

Poenget er at som bruker merker du ikke forskjell, fordi det er DU som blir tregere....

Så det er hasjens skyld at de startet med tyngre saker?

Cannabis fører ikke til sterkere stoffer. Det er det dummeste jeg har hørt.

Er akkurat som å si at Alkohol fører til heroin. Alle som går på heroin nå, startet garantert med alkohol.

Og hvordan vet du at alle disse ungdommene har fått livene sine ødelagt på KUN hasj?

Den eneste forskjellen mellom MEG og DE er at de begynte å røyke hasj, de gikk i samme klasse som meg, hadde god oppdragelse, drakk like mye, gikk på de samme festene, men de takka ja til hasj, fant ut, ja dette var jo ikke farlig, så gikk det 6 måneder, så mista hasjen den ekstra piffen de var ute etter, som førte til at de prøvde andre rusmidler, faen heller, hasj var jo ulovlig men helt ufarlig, så da er sikkert amfetamin like ufarlig, som de begynte med, fordi de hang etter på skolen..

Det er jo den typpiske ingenting galt kan jo skje med MEG holdningen...

Nå bor 2 av de i sosialboliger, ute av stand til å ta vare på seg, i en alder av 25 ser de ut som om de er 36...

Alle disse "symptomene" kan også være reaksjoner på andre rusmidler.

Flere av de kan også virke som fylla.

Men Røde øyne + slapphet er nesten et garantert tegn på hasjbruk...

Noen får ikke røde øyne riktig nok, men dette er som sagt veldig vanskelig å se på noen..

Men som drosjesjåfør så har man taushetsplikt, og det betyr at folk snakker med deg om alt mellom himmel og jord, blandt annet dette med rusmiddler.

Det varierer fra person til person, og tror nok at det er flere som er hissige på alkohol enn cannabis. Eller det vet jeg.

Har aldri påstått noe annet.

Ikke sant. Du vet ikke, og du kan derfor ikke si at du vet alt, og folk blir slik og sånn, fordi du har sett det. Men du vet alikevell ikke hva slags rusmidler som er inne i bildet.

Jeg sier ikke at det gjeller alle, men det er nok at det gjelder et fåtall.

9374574[/snapback]

Hvorfor skal du bry deg om hva jeg driver med?

Og hva slags fare er det hasjrøykere utgjør for folk? kan jeg ikke skjønne.

Det er stor forskjell mellom bruk og missbruk, men det regner jeg med at du vet. Du prater også som om alle hasjrøykere du har møtt på er missbrukere, men du har nok kjørt flere cannabis røykere enn du noensinne hadde trodd, og det er folk du aldri hadde trodd en gang hadde prøvd...

Jeg har hørt om alt i fra leger, lærere advokater og politifolk som røyker en gang i måneden.

Jeg sier vel ikke at alle som røyker hasj er avhengige, men NOEN får psykiske problemer, NOEN får livet sitt/sine nermeste ødelagt.

Hvorfor jeg skal bry meg med hva du gjør ??

Hvis du er for ung\dum\uvitende til å vite hva som er til ditt eget beste er det fankern meg rett å rimelig at noen tar affære.

Selv om jeg ikke er den rette.

Hvis du (noen forby) skulle havne i problemer pga hasjbruk, at du mister jobben, får psykiske problemer, eller havner i feil miljø, så tipper jeg at du kommer til å skylde på alle andre en deg selv, fordi slikt skjer aldri med deg.

Det er hjernedødt å hardnakket påstå at hasj IKKE er farlig.

Folk, som er MYE lurere en deg og meg, har brukt 10 talls ÅR på å forske på området, og alle har konkludert med at det er farlig å røyke cannabis.

Finn meg EN anerkjent professor som sier at hasj er ufarlig !

Lenke til kommentar

Poenget er at som bruker merker du ikke forskjell, fordi det er DU som blir tregere....

Røyker en en spliff i måneden, så er det ingenting merkbart som skjer.

Hvis man røyker ofte og mye, så tar det ca 7 uker før hjernen vil fungere optimalt igjen (Husker ikke hvilke deler som var treigest med å våkne), men det er etter mye bruk. Og jo mindre du røyker, jo kortere tid tar det før du er helt rein.

Den eneste forskjellen mellom MEG og DE er at de begynte å røyke hasj, de gikk i samme klasse som meg, hadde god oppdragelse, drakk like mye, gikk på de samme festene, men de takka ja til hasj, fant ut, ja dette var jo ikke farlig, så gikk det 6 måneder, så mista hasjen den ekstra piffen de var ute etter, som førte til at de prøvde andre rusmidler, faen heller, hasj var jo ulovlig men helt ufarlig, så da er sikkert amfetamin like ufarlig, som de begynte med, fordi de hang etter på skolen..

Nå bor 2 av de i sosialboliger, ute av stand til å ta vare på seg, i en alder av 25 ser de ut som om de er 36...

Her sier du at cannabisen plutselig mistet den "ekstra" piffen... Det er bullshit, cannabis mister ikke effekten etter langvarig bruk. Det er en myte.

Tenk deg, hvis du skal kjøpe hasj, så må du inn i et "kriminelt" miljø mest sannsynlig for å få tak i det. De du kjøper det av kan også deale andre ting, sterkere og farligere stoffer. Og en dag så er han tom for cannabis, men har noen andre greier. Han sier da at han er tom for cannabis, men har noe annet, som du kan få billig eller gratis første gangen... Oi det var morro syntes du, og du kjøper det en gang til, og slik fortsetter det, til du sitter i søla-

Det er vel heller ingen som sier at cannabis er ufarlig.

Men Røde øyne + slapphet er nesten et garantert tegn på hasjbruk...

Noen får ikke røde øyne riktig nok, men dette er som sagt veldig vanskelig å se på noen..

Men som drosjesjåfør så har man taushetsplikt, og det betyr at folk snakker med deg om alt mellom himmel og jord, blandt annet dette med rusmiddler.

Som du sier, ja. røde øyne + slapphet = cannabis :p

Jeg har hørt om alt i fra leger, lærere advokater og politifolk som røyker en gang i måneden.

Jeg sier vel ikke at alle som røyker hasj er avhengige, men NOEN får psykiske problemer, NOEN får livet sitt/sine nermeste ødelagt.

Så nå mener du at hasj er avhengighetskapendes også?

Cannabis er ikke dokumentert fysisk avhengighetskapendes. Men KAN være psykisk avhengighetskapende.

Hvis du er for ung\dum\uvitende til å vite hva som er til ditt eget beste er det fankern meg rett å rimelig at noen tar affære.

Hvordan skal andre personer vite hva som er til mitt eget beste? Hva jeg ønsker å gjøre med livet mitt?

Har jeg lyst til å kjøre livet mitt i dass, så er det ingen som skal kunne stoppe meg. Det er jo mitt valg. Eller?

Hvis du (noen forby) skulle havne i problemer pga hasjbruk, at du mister jobben, får psykiske problemer, eller havner i feil miljø, så tipper jeg at du kommer til å skylde på alle andre en deg selv, fordi slikt skjer aldri med deg.

Så lenge man ser forskjell selv på bruk og missbruk så vil mange problemer bli borte. Mister jeg jobben min, så vet jeg at JEG har gjort noe feil, men så går ikke min cannabis røyking utover noe av arbeidet jeg gjør heller.

Kommer du in i feil miljø, er det bare å sette grenser, kjenner du at du ikke kommer til å greie de, kom deg ut av miljøet.

Det er hjernedødt å hardnakket påstå at hasj IKKE er farlig.

Folk, som er MYE lurere en deg og meg, har brukt 10 talls ÅR på å forske på området, og alle har konkludert med at det er farlig å røyke cannabis.

9375834[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvor du har det ifra at jeg/vi/andre(?) mener at hasj er ufarlig, noe som det strengt tatt ikke er. Cannabis er ikke ufarlig, men farlig? er farlig det riktige ordet?

Du kan ikke ta overdose på stoffet, det er fysisk umulig. På alkohol er det fullt mulig å ta overdose.

Det er ikke fysisk avhengighetskapendes som alkohol er.

Hjernecellene blir bedøvet av cannabis, dvs at de sovner. Alkohol dreper hjernecellene...

osv...

Hasj er ikke farlig, men heller ikke ufarlig. Hvordan vil du kategorisere alkohol? det er tross alt mere skadelig enn cannabis.

Lenke til kommentar

Hvorfor drikker dere ikke kaffe som idioter og røyker sigaretter til dere spyr i stedet ?

Er jo mye billigere, og det er lovlig også ?

En annen person nevnte at vi ikke bruker cannabis for å skade oss selv. Jeg kan legge til at den lovlige tobakken er mer skadelig enn cannabis. Men de fleste som prøver cannabis bruker tobakk fra før av - de er allerede over terskelen det er å forgifte lungene sine. Jeg var moderat tobakksbruker da jeg startet med cannabis, og er fortsatt moderat bruker av begge stoffene - pluss kaffe og øl. Lite av det siste.

Hvorfor tror dere hasj er ulovlig i de fleste vestlige land ?

Fordi myndighetene syntes det var en morsom ting å forby ??

Eller tror dere virkelig at myndighetene gjør sånt på pur faenskap ??

Du kan få mange svar på dette dersom du går på video.google.com og søker på "Grass". Se filmen. Den varer i ca. 50 minutter (resten er rulletekster) og er svært informativ. Anbefales.

Rimelig arrogant og tro at dere vet bedre.

Politikere er også bare mennesker. Det er en grunn til at demokratiet forutsetter åpen debatt om politiske tema: Det er at politikere ikke alltid vet best! Folk flest vet ikke engang alltid best. Mange politiske tema er temmelig kompliserte.

Hvorfor har så og si alle som er utenfor miljøet den oppfatning at hasj røykere er en gjeng med late, slappe, uintelligente og trege folk som sløver vekk livet sitt på tull, og aldri får utrettet noen verdens ting ?

Fordi de er utsatt for massiv propaganda (mesteparten i dag går i arv fra gammel propaganda fra USA), fordi det er sant for *noen* cannabisbrukere og fordi dem det gjelder også er dem vi får høre om. Avisene er ikke særlig interesserte i å skrive om den suksessrike businessmannen "Jens" som bruker cannabis daglig. Og antakeligvis ville vedkommende være forsiktig med å gå ut i media. Kriminalitet er ikke akkurat noe man bør flagge med, med tanke på karrieren. De som "sløver vekk livet sitt på tull," er ofte de med lite å tape. Ingen jobb å miste, kanskje ikke noe godt forhold til politiet eller foreldre, osv...

Hvorfor røyke hasj ??

9374271[/snapback]

Fordi det gir oss noe vi vil ha, og det er individuelt for hver enkelt. For meg er det en fin måte å slappe av på, gjør smaksopplevelser og musikk bedre, og generelt gir meg en god følelse. Det dominerer ikke livet mitt, og jeg takler det bra.

Du sier i et annet innlegg at "de fleste" ikke ser selv hva stoffet "gjør med dem" - dette er grunn nok for mange til å bli paranoide og sette spørsmålstegn ved seg selv. Jeg tror også mange alkoholbrukere ville bli direkte fornærmet dersom noen argumenterte med det samme overfor dem, i et forsøk på å overbevise om at alkohol er så skadelig at vi virkelig ikke bør bruke det. Det er utrolig dårlig gjort (ikke av deg, selvsagt, du tenker kanskje ikke over konsekvensene av det engang) å skape slike holdninger mot rusmiddelbrukere. Blir man fortalt noe mange nok ganger, så får det ofte en selvutløsende effekt.

Så... Jeg kan selvsagt ikke motbevise din påstand dersom du påstår noe sånt om meg, men alle i min omgangskrets sier at jeg er oppegående, i frie diskusjoner, ikke fordi jeg spør dem for å berolige meg selv. Kamerater med diskusjonsproblemer med foreldrene sine bruker meg som eksempel på en "oppegående bruker," pappa aner ikke engang at jeg bruker, mamma var skeptisk først, men tar det nå med stor ro, og jeg har ikke fått advarsler om det jeg driver med fra noen andre enn et par fanatikere som er umulige å diskutere med (og Mamma, selvsagt).

Ellers studerer jeg og gjør det godt nok. Og bortsett fra det lar jeg bare innleggene mine tale for seg. Er jeg en cannabisbruker som utgjør en fare for meg selv eller omgivelsene?

Du, som bussjåfør, ser sikkert masse rart, men du ser ikke et statistisk representativt utvalg av cannabisbrukerne i samfunnet. For det første er det færre rike som tar buss - du ser med andre ord jevnt over en befolkningsdel som trolig har lavere inntekt enn befolkningen samlet. For det andre bruker ungdom buss mer enn voksne, og du ser trolig masse ungdom som bruker - én av tre Osloborgere har prøvd cannabis, de fleste i ungdommen. Mange av dem vokser det fra seg. For det tredje kan du ikke se på de fleste cannabisbrukere at de bruker cannabis. Dette går an å diskutere og bestride uten at vi kan bevise eller motbevise hverandres påstander konkret, men jeg påstår det i alle fall. For det fjerde er mange skeptiske til å bruke rusmidler offentlig - eller de har prinsipper mot det. Cannabis er dessuten ulovlig, og mange velger derfor å bruke cannabis mest hjemme.

Lenke til kommentar
Ok du røyker fordi det er tøft.

Du røyker fordi livet ditt suger.

Du røyker for å slappe av.

Du røyker fordi det er ulovlig og fordi det er "farlig".

Du røyker fordi dine venner gjør det.

Du røyker fordi det er godt.

Du røyker fordi du mangler selvkontroll.

Er samma leksa med de fleste rusmidler.

9374325[/snapback]

Skal jeg velge ut de som stemmer for meg?

"Du røyker for å slappe av."

"Du røyker fordi det er godt."

Av og til røyker jeg fordi mine venner gjør det, men det var aldri en grunn til at jeg startet. Jeg startet av interesse på egen hånd og fikk meg "røykevenner" senere, faktisk. Kjente folk som brukte det fra før, men var på ingen måte utsatt for press.

Jeg nevnte også flere personlige motiver i forrige post, og lista er lang over mulige personlige motiver for den enkelte.

Lenke til kommentar

Etter lang tids tung bruk er trolig bivirkningene ute etter et par uker.

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/19/289021.html

"Hasjbrukere like smarte etter sju dager."

Akkurat! Det er den holdningen. Jeg har ikke den holdningen, og de fleste cannabisbrukere har den ikke. Men det ér felles for en del cannabisbrukere. Og min påstand er at forbudet har mye av skylda for det. Det er ingenting som knytter de ulike narkotiske stoffene sammen på en måte som gjør det logisk å kategorisere dem sammen men utelate de rusmidlene som i dag er lovlige.

Jeg sier ikke at det gjeller alle, men det er nok at det gjelder et fåtall.

...og poenget er at dette fåtallet ikke er nok til å skylde på cannabis. Det er i alle fall like logisk å skylde på alkoholen, om det nå er rusmiddelet i seg selv som skal klandres.

Du snakker sikkert på samme måte til de fleste oppegående ungdommer som drikker også...? Gjør du?

9375834[/snapback]

Du vil nok ikke finne særlig mange som mener at det er fullstendig ufarlig, nei, men søk etter dr. Lester Grinspoon på internett. Da vil du nok finne en del interessant lesning. Grinspoon erfarte bl.a. at den ti år gamle kreftrammede sønnen (som døde) fikk hevet livskvaliteten sin betraktelig den siste tiden av sitt liv med cannabis. Resten kan du lese selv. Grinspoon ble overveldet over å finne ut hvor mye han selv var foret med propaganda, da han selv begynte å undersøke saken, ifølge ham selv.

Det finnes mer enn nok av forskere som mener cannabis er mindre skadelig/farlig enn alkohol, i alle fall. Dét er sikkert og visst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...