Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svar på postens tittel Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

cannabis_head.jpg

Mange undervurderer farene ved hasj.

Ny forskning viser at cannabis kan gi

psykoser og schizofreni uten at en er

predisponert for det. Store befolkningsstudier fra blant annet Tyskland og Nederland viser

at de som bruker hasj tidlig i livet har

tre til fire ganger så stor risiko som

andre for å utvikle psykoser og

schizofreni senere. Forskningen viser

også at pasientene som misbrukte rusmidler var klart yngre enn

andre med psykiske lidelser. Nye,

norske studier har vist at rusmisbruk,

og særlig hasj er en utløsende faktor.

– Jeg tror ikke alle er klar over at små doser av cannabis er nok til å utløse psykoser for noen sier professor Jørg Mørland ved Folkehelseinstituttet.

Han påpeker at genetikken betyr mye for hvor sårbar man er.

– Det er individuelt hvor mye man tåler. Noen opplever lettere alvorlige konsekvenser enn andre ved å røyke cannabis sier professoren.

Men han påpeker at de aller fleste som røyker mye cannabis får en redusert evne til høyere tankevirksomhet.

– Evnen kommer tilbake etter endt bruk men senvirkningene kan henge i ett år etter at de sluttet å røyke hasj sier han.

- Virkestoffet i hasj THC setter i sving prosesser i hjernen – selv etter at man har sluttet med det kan det gi forfølgelsesvanvidd og vrangforestillinger.

Lenke til kommentar

Den uttalelsen overrasker meg ikke - Jørg Mørland er ikke akkurat noen forkjemper for hasj-legalisering:

Men professor Jørg Mørland deler ikke synet til dem som går inn for legalisering av hasj, og han vil ikke som sakkyndig anbefale hasj framfor alkohol.

- Det er som å velge mellom pest og kolera, sa Mørland i retten.

Men jeg mener en bør trekke paralleller og sette ting i riktig perspektiv, ikke bare påpeke hvilke skadevirkninger et gitt stoff innebærer - eksempelvis er hovedfokuset i artikkelen ovenfor at alkohol er mer skadelig enn hasj, noe jeg vil påstå taler FOR legalisering i høy grad, om ikke bare for å være mer konsekvent.

En bør ennvidere ikke ta en enkelt undersøkelse eller kilde for god fisk - kombiner gjerne, og redegjør for hva andre vitenskapelige eksperimenter har konkludert. En må også ha i bakhodet at korrelering ikke tilsier årsaksvirkning (en svært hyppig brukt propagandateknikk). Det floerer en rekke misvisninger knyttet til dette emnet.

Hvorfor skal man bekoste ressurser på en storstilt straffeforfølgelse av misbrukere som i all hovedsak kun skader seg selv - å idømme dem bøter og fengsel er bare mer skadelig for individet, og ser ikke ut til å ha noen avskrekkende effekt. Rusmisbruket har som kjent bare godt opp likegyldig av ulovligheten, og legaliseringen i Nederland hadde neglisjerbare innvirkninger på forbruket. Det svarte markedet fører dessuten til mange helseproblemer og økte priser (som kan drive misbrukere til å utøve vinningskriminalitet), for ikke å snakke om at det sponser kriminelle grupper (slik vi så under forbudsårene). Jeg ser absolutt INGEN gode, reelle punkter for å fortsette illegaliseringen.

Lenke til kommentar
Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Moren hevdet at det var samboeren som skadet datteren i et raserianfall fordi han ikke hadde cannabis.

Mishandlet og drepte datteren (4)

http://www.nettavisen.no/verden/article1280830.ece

:(

9253730[/snapback]

Og dungeons and dragons får deg til å drepe vennene dine med hagler. Vær forsiktig med å legge skylden over på personens aktiviteter, og ikke personen selv.

Lenke til kommentar
eksempelvis er hovedfokuset i artikkelen ovenfor at alkohol er mer skadelig enn hasj, noe jeg vil påstå taler FOR legalisering i høy grad

9252871[/snapback]

Men bare når det er snakk om en høy dose alkohol hver dag.

Det er ikke dramatiske forskjeller på de sto stoffene. Men et moderat alkoholforbruk, en lett beruselse to- tre ganger i uka bør ikke være skadelig for kroppen eller gjøre en avhengig. Da tror jeg det er større sjanser for å bli hekta på hasj ved en tilsvarende bruk, sa Mørland.
Lenke til kommentar
eksempelvis er hovedfokuset i artikkelen ovenfor at alkohol er mer skadelig enn hasj, noe jeg vil påstå taler FOR legalisering i høy grad

9252871[/snapback]

Det er ikke dramatiske forskjeller på de sto stoffene. Men et moderat alkoholforbruk, en lett beruselse to- tre ganger i uka bør ikke være skadelig for kroppen eller gjøre en avhengig. Da tror jeg det er større sjanser for å bli hekta på hasj ved en tilsvarende bruk, sa Mørland.

9254293[/snapback]

Fylla, ikke alkoholisme, har skylda

Lenke til kommentar

En kan (nokså simplistisk) dele inn forbruk av stoff i to leirer - moderat og misbruk. I følge denne artikkelen er altså risiko og skadevirkninger for moderat bruk neglisjerende, mens den er betraktelig mer alvorlig ved misbruk for alkohol. ERGO er alkohol mer skadevirkende. Det ville for øvrig være greit om du inkluderte kildereferanser.

Uansett var min intensjon kun å sette informasjonen din i riktig kontekst og forsøke å fjerne de typiske mytene rundt hasj (med sitt PR-problem), og ikke nødvendigvis antyde at Jørg Mørland er korrekt i sin analyse (jeg har ikke sett rapporten).

Men, helserisikoene er én ting. For, hvorfor er Cannabis egentlig ulovlig? Med så mange applikasjoner (hyssing, papir, medisinering) burde det jo ikke være problematisk, men den gang ei.

Lenke til kommentar
Og dungeons and dragons får deg til å drepe vennene dine med hagler. Vær forsiktig med å legge skylden over på personens aktiviteter, og ikke personen selv.
fordi han ikke hadde cannabis

Årsaken til handling var ikke cannabis men mangel på stoffet.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
fordi han ikke hadde cannabis

Årsaken til handling var ikke cannabis men mangel på stoffet.

9255173[/snapback]

Den opprinnelige artikkelen nevner ikke cannabis med ett eneste ord, og det legges mer vekt på morens rolle enn mannens rolle. De blir begge omtalt som ganske ustabile, men det er alt.

I videoen ved siden av artikkelen snakker reporteren om en "cannabis addicted" mann, men utover det blir cannabis verken nevnt eller tillagt skyld på noen måte.

http://news.sky.com/skynews/article/0,,301...3,00.html?f=rss

Dette er bare litt småslapp journalistikk fra nettavisen!

Da tror jeg vi kan gå videre i diskusjonen, for denne saken har ingenting med cannabis å gjøre.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
En kan (nokså simplistisk) dele inn forbruk av stoff i to leirer - moderat og misbruk. I følge denne artikkelen er altså risiko og skadevirkninger for moderat bruk neglisjerende, mens den er betraktelig mer alvorlig ved misbruk for alkohol. ERGO er alkohol mer skadevirkende.

9254580[/snapback]

Men misbruk er da aldri noe å anbefale. Slik jeg har forstått det er moderat bruk av alkohol ikke noe skadelig, mens hasj er en smule mer risikabelt og kan for enkelte personer føre til psykoser ved moderat bruk.

Uansett var min intensjon kun å sette informasjonen din i riktig kontekst og forsøke å fjerne de typiske mytene rundt hasj (med sitt PR-problem), og ikke nødvendigvis antyde at Jørg Mørland er korrekt i sin analyse (jeg har ikke sett rapporten).

Vel den viser det at alkohol kan vere farligere ved misbruk, noe jeg kan vere enig i. Det var risikoen ved moderat bruk jeg var mer opptatt av.

Endret av klovnen kalle
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det er moderat bruk av alkohol ikke noe skadelig, mens hasj er en smule mer risikabelt og kan for enkelte personer føre til psykoser ved moderat bruk.

Kilder? Med dagens tilstander (i feilinformasjon fra pressen og folk som advokerer fra begge sider) er det aldri godt å vite om en ikke-kildet påstand er korrekt eller ei.

Vel den viser det at alkohol kan vere farligere ved misbruk, noe jeg kan vere enig i.

Ja, alkohol er ganske så mye farligere, for å si det mildt - blant annet er det faktisk umulig å innta en høy nok dose til å dø av marihuana (1). Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Kilder? Med dagens tilstander (i feilinformasjon fra pressen og folk som advokerer fra begge sider) er det aldri godt å vite om en ikke-kildet påstand er korrekt eller ei.

http://www.forskning.no/Artikler/2006/januar/1136888160.03/

http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2005/10.pdf

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article265975.ece

Velger å tro dette ikke er feilinformasjon.

Alkohol er ganske så mye farligere, for å si det mildt - det er faktisk umulig å innta en høy nok dose til å dø av marihuana(1)

9257300[/snapback]

Har aldri sagt noe annet, alkohol i store mengder er meget farlig ja.
Lenke til kommentar

Men jeg setter likevel spørsmålstegn ved antagelsen at marihuana er farligere i moderat forbruk - i hvert fall sett imot andre psykoaktive stoffer. For majoriteten (de som ikke er predisponert til psykiske lidelser), i hvert fall.

For øvrig må jeg si meg enig i følgende uttalelse - om det viser seg at marihuana faktisk har større skadevirkninger enn vi hittil har trodd, taler dette enda mer for legalisering, da en i så fall kan få forbruket regulert og gjort langt sikrere (ingen urene stoffer). Farene er relevante for hvorvidt jeg personlig ønsker å prøve hasj, ikke hvorvidt stoffet skal ulovliggjøres. Dette er jo også tankegangen bak alkoholforbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...