Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike poster blir alltid så usaklige.

Har selv testa noen andre stoffer en alkohol og vil bare si at brennevin og øl er myyyyye tryggere en de "tyngre saker" inkludert hasj.

[/qupte]

Av alkohol kan du ta overdose, og bli pumpet, eller/og risikere og dø. det kan du derimot ikke av cannabis, Eller du an, men det er omtrent fysisk umulig. Du må da røyke rundt 4,7 kilo hasj. Og lenge før det, har du enten sovna, eller daua av kullosforgiftning..

Slik svimmelhet og tap av kontroll har jeg aldri kjent før, som etter et trekk med hasj.

Slik svimmelhet og tap av kontroll har jeg aldri opplevd på noe annet rusmiddel enn alkohol. Var du fulll når du røyka? da har du lett for å bli svimmel. Men du mister ivvertfall ingen kontroll når du røyker.

De andre "tyngre" sakene jeg testet hadde liten virkning, merket i allefall ikke noe selv etter 1gram kokain.

Det er mange rusmidler som du ikke blir ruset av. Amfetamin f. eks blir du våken av, men du føler ingen rus. Av kokain, så er det ikke noen spesiell rus, ikke i likhet med alkohol, eller cannabis. Men du blir i godt humør, du får jævla god selvtillit osv..

Har venner og bekjente som har dødd av overdose og de alle starter med hasj, lysten til og teste noe "sprekere" er nok det som drar folk videre.

Ja, for det er hasjen sin skyld at de tok overdose. Kompisene dine startet på tyngre stoffer fordi de var inne i miljøet til det. Man kan like greit si at alkohol fører til heroin, for de aller fleste som går på heroin startet med alkohol... Alkohol fører til missbrukere!

Jeg kan bare si at komisene dine er dumme, når de greier å ta overdose.

Alle føler at alkoholen er "trygg" noe den selfølgeli ikke er, men den krever i allefall litt mer av kroppen din en og ta et trekk, ta 2 piller, stikke ei sprøyte eller sniffe noe.

Alkoholen er langt fra trykk, og jeg som fikk inntrykk av at du mente det motsatte i dette innlegget.

Er faktisk endel fysiske grenser med alkohol som gjør det til en tryggere rus for mange.

Det er en fysisk grense på cannabis også, du sovner.

Og hva er denne fysiske grensa til alkohol?

Jeg kjenner til et par som har blitt pumpa, de opplevde ikke denne fysiske grensa di.

Flere som skal tøffe seg og slenge i seg alt for mye dop første gangen, eller undervurderer effekten mye.

Ikke veldig mange mennesker som klarer en helflaske vodka etc første gang de drikker som en liten sammenligning.

9191718[/snapback]

Der tror jeg det er ca like mye på begge sider.

Da jeg første gangen prøvde cannabis, var jeg skeptisk til rusen, jeg ante ikke hvordan den fungerte på meg, og jeg hadde ikke vert med noen som hadde vert rusa på det mens jeg ikke. Jeg røyka til jeg ble skakk, og ikke mere. Jeg tror at flesteparten av førstegangsbrukere av alle stoffer er slik, og ikke bare kaster det inn.

Folk som gjø det med en helt ny og ukjent rus er det få av.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Psykisk lidelser er ikke så ille :)

Hvis psykiske lidelser ikke er ille, hvorfor går du på "psykisk senter" hver uke da?

9191702[/snapback]

Kanskje han mener at han ville heller hatt en psykisk lidelse enn å amputere beina.

Har selv testa noen andre stoffer en alkohol og vil bare si at brennevin og øl er myyyyye tryggere en de "tyngre saker" inkludert hasj.

Rart at forskning viser motsatt. Og hvordan kan hasj være tyngre saker enn alkohol?

Slik svimmelhet og tap av kontroll har jeg aldri kjent før, som etter et trekk med hasj.

Hva har isåfall du røyka? Da må du isåfall kun ha røyka max et par ganger, for det kan være en slags nybegynnerting hvor du tror at du er full elns. Man blir ikke svimmel eller mister kontroll av cannabisrusen. Man kan kontrollere seg helt flott og fungere helt normalt uten at noen egentlig oppdager at du er høy. Sikker på at du ikke var full samtidig? Alkohol gjør deg nemlig ganske svimmel og du mister kontrollen ganske så lett.

De andre "tyngre" sakene jeg testet hadde liten virkning, merket i allefall ikke noe selv etter 1gram kokain.

Det virker som du bare tar 1 gram kokain og siden du ikke følte noe så bare hopper du på et nytt stoff og prøver det. Kanskje man må sniffe kokain noen ganger før det har noen virkning, akkurat som hasj der man ofte må bli innrøyka først. Siden du er så vant til alkohol så kan det også hende at du forventer å bli full når du sniffer kokain, røyker hasj osv., og at kanskje du ble rusa, men ikke på den måten du trodde (full).

Har venner og bekjente som har dødd av overdose og de alle starter med hasj, lysten til og teste noe "sprekere" er nok det som drar folk videre.

Cannabis fører ikke til tyngre stoffer. Da kan vi heller si at alkohol fører til tyngre stoffer siden de fleste prøver det først. Det er uansett forbudet mot cannabis som gjør at folk går "videre" til sterkere stoffer da man må til en kriminell dealer som gjerne "frister", om du vil, deg med mange andre stoffer samtidig.

Link

Link

Alle føler at alkoholen er "trygg" noe den selfølgeli ikke er, men den krever i allefall litt mer av kroppen din en og ta et trekk, ta 2 piller, stikke ei sprøyte eller sniffe noe.

Det er vanskeligere å røyke hasj enn å bare sette seg ned å ta en drink. Man må først finne et sted man kan røyke, deretter må man mekke joint/pipe osv.

Ikke veldig mange mennesker som klarer en helflaske vodka etc første gang de drikker som en liten sammenligning.

Som regel klarer ikke folk en helflaske vodka selv om de har drukket mye tidligere. Kanskje de fleste "klarer" det uten å dø e.l., men det å bli så full er ikke noe noen prøver å oppnå.

Lenke til kommentar

ArmenMinAU: Hvis du kan å lese, så sa jeg _aldri_ noe om å bruke alkohol mens man har schizofreni, men om å bruke alkohol før en har schizofreni. Det vil si at du baserte innlegget ditt for det meste på en misforståelse.

Og som jeg nevnte i posten min, så hadde jeg bare søkt litt, og sa at du skulle gi et utfyllende svar om hvilke lidelser alkohol ga, noe som du gjorde, og jeg bøyer meg i støvet, men det er absolutt ikke nødvendig å oppføre seg så fiendtlig.

Lenke til kommentar
Jeg mener vi kan legalisere de mildeste stoffene og være mye strengere på de sterkere typene. Folk som tar disse skal også ta dem på egen risiko, altså at de ikke har rett på helsetjeneste ved mindre de tar stoffet på resept.

9215880[/snapback]

Så hvis en heroinbruker tar en overdose eller får en eller annen form for problem som kommer til å være dødlig, så skal det norske helsevesnet ikke hjelpe vedkommende med problemet fordi han bruker narkotika?

Grusomt menneskesyn du har hvis du virkelig mener det.

Lenke til kommentar

Jeg synes alle stoffer skulle være lovlig, men på resept. Det er jo bare forståelig hvis en som lider av clusterhodepine skal få lov til å bruke psilocybin for å lindre smertene og øke livskvaliteten betraktelig, eller at en alvorlig kreftsyk person skal få bruke et omstridt legemiddel som øker sjansene vedkommende har for å overleve.

Også kunne vi jo legalisere diverse stoffer som kun er farlig ved å undervurdere dem, ved å innføre LSD-lappen o.l. :D (Bare en morsom tanke.)

Lenke til kommentar
Hadde noen venner som brukte cannabis nå og da.. Det kunne jo ikke skade! "Hvada? Meg? Avhengig? hah." Og så brukte de det litt oftere, og enda oftere.. Og regelmessig. Hva skjedde?

De ble avhengig, lagt inn på avrusing, og angrer som faen i ettertid.. 10 måneder på leir for å bli kvitt avhengigheten som begynte som en sjelden festrøyk.

Moro? Think not.

9182606[/snapback]

Dummeste jeg har hørt. Vennene dine må ha kjøpt feil, og blitt avhengige av cola eller noe.. Såvidt jeg vet er ingen av stoffene i cannabisplanten avhengighetsskapende. Jeg beklager om jeg tar feil her, men av personlige erfaringer er det ikke avhengighetsskapende. Jeg har røyka i 3 år nå, i halvårsintervaller; jeg har røyka et halvt år - pause et halvt år. Mye sier meg at jeg er lite avhengig da.

Man blir ihvertfall ikke avhengige på samme måte som nikotin. man kan vel bli avhengig pga rusen som er smud? Det kommer vel an på personen som røyker det.

9188385[/snapback]

Det går fint an å bli avhengig av cannabis. Man skal ta på alvor de problemene som kan dokumenteres, og man bør bruke cannabis med måte. Men det kan bety vidt forskjellige ting for ulike mennesker. For noen er det "for mye" når de sløver seg ned døgnet rundt og bruken tar knekken på økonomien og tiltakslysten, for andre kan det være "for mye" å bruke en gang i uka, eller at man ganske enkelt gir etter for sosialt press i stedet for å bruke stoffet til de formål man i utgangspunktet ønsket å begrense seg til. Det viktigste for å unngå å bli avhengig er å være bevisst på hvor maksgrensa bør gå for sitt eget vedkommende, og å bestemme seg for hvilke varselsbjeller som er viktige å reagere på.

Det er ikke mange som blir avhengige av cannabis (sammenlignet med for eksempel sukker eller koffein, ifølge noen forskere). Men det er samtidig vanskelig å si noe konkret om, for det kommer an på målestokken man bruker. Mengden som brukes, eller hvordan "pasienten" opplever tilværelsen, kan være to eksempler på slike målestokker, og begge er egentlig utilstrekkelige alene for å "måle" avhengighetspotensialet.

Men det vi nok trygt kan si er at den potensielle avhengigheten man kan utvikle for cannabis ikke er sterk og vanlig nok til å forsvare et forbud. En diskusjon om å kriminalisere, eller for den del regulere, sukker på det grunnlag at det er avhengighetsskapende, vil vanligvis forekomme oss som absurd. Koffeindrinker som bl.a. Burn har derimot allerede fått anbefalt aldersgrense på fjorten år.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Om man ser på de tyngre stoffene - bl.a metamfetamin, morfin, kokain og heroin - er det egentlig nokså tydelig at disse har større skadevirkning enn hasj; både fysisk og psykisk. Og med tanke på nikotin og alkohol, så vil jeg tro at disse er mye mer farlig for kroppen (unntatt hjernen) enn hasj er.

Er cannabis farligere enn alkohol for hjernen? I så fall: hvordan?

Jeg må legge til at jeg ikke er for hasj - langvarig bruk gir utvilsomt store mentale problemer.

9188831[/snapback]

Om du legger til "i noen tilfeller" skal jeg gå med på det, men selv langvarig bruk gir som regel ikke "store mentale problemer."

Blir feil å spørre "bruker du narkotika?" Er akkurat som å spørre "bruker du alkohol?" De fleste vil ikke si at de "bruker" alkohol. Dersom du vil ha flere hasjrøykere og andre hobbynarkomane til å svare ja, så spør du heller om de har prøvd hasj eller om de røyker av og til e.l.

"Ja, bruker hasj og tyngre stoffer" omg hvem gidder på svare på sånt selv om det gjerne er sant?

Jeg går med på at jeg "bruker" cannabis. Jeg gjør jo det. Og alkohol: Jeg går også med på at jeg bruker alkohol (men nokså lite - mindre enn jeg bruker cannabis).

Jeg liker å spørre folk om de "går på nikotin" eller "går på koffein" i fullt alvor :) Jeg spør ikke om det samme når det gjelder cannabis eller alkohol, siden de færreste i min omgangskrets har et avhengighetsforhold til disse to stoffene, men jeg antar at de fleste nikotin- og koffeinbrukere er mer eller mindre avhengige av stoffet sitt.

Folk skjønner hva som menes og det er tilstrekkelig.

9189880[/snapback]

Jeg ville ikke satt pris på å bli kalt "misbruker," så det er jeg ikke enig med deg i. Det er selvsagt forskjell på å "bruke" og å "misbruke," men jeg forstår godt at folk som ikke engang bruker cannabis regelmessig føler seg ukomfortable med også denne betegnelsen. Det bør man forsøke å ta høyde for.

For meg føles det litt kunstig å si at "jeg røyker cannabis" og jeg kan ikke helt forklare hvorfor jeg forholder meg slik til det. Det virker vel bare unaturlig for meg. "Bruk" er nøytralt og anvendelig nok, men om andre foretrekker andre betegnelser går jeg med på det.

Lenke til kommentar
Er du redd for psyken din anbefaler jeg heller at du styrer unna alkohol. Det å være stein er ikke så langt ifra virkeligheten, alt blir bare mye bedre. Alkohol derimot...

9190347[/snapback]

Etter litt søking på internett fant jeg ut at sjansen for å få schizofreni ble betraktelig mindre ved å drikke alkohol, samtidig som at det var mulig at alkohol hjelper deg til å holde deg like kjapp i toppen mens du eldes.

Cannabis kan derimot forebygge Alzheimer's disease. Den egenskapen tviler jeg på at alkohol har.

Hasj, på den annen side, kan føre til psykoser (om en har anlegg for det), angstlidelser og depresjon, for ikke å snakke om alle de deler av hjernen som svekkes.

Men har du et godt motargument mot dette, vil jeg gjerne høre det.

9190801[/snapback]

Siden det er du som kommer med denne påstanden er det vel rimelig å vente en kilde først? hvem påstår at cannabis kan føre til psykoser, angstlidelser og depresjon, og på hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar

BMJ hevder . Nå er jo disse rapportene massive, så det ble bare skumlesning. De har dog en fin oppsummering i begynnelsen. Jeg så på dette som et greit resultat av litt googling.

Jeg må legge til at jeg ikke er for hasj - langvarig bruk gir utvilsomt store mentale problemer.

9188831[/snapback]

Om du legger til "i noen tilfeller" skal jeg gå med på det.

9222221[/snapback]

Bare en liten ugjennomtenkt uttalelse. Du har rett.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Det går fint an å bli avhengig av cannabis. Man skal ta på alvor de problemene som kan dokumenteres, og man bør bruke cannabis med måte. Men det kan bety vidt forskjellige ting for ulike mennesker. For noen er det "for mye" når de sløver seg ned døgnet rundt og bruken tar knekken på økonomien og tiltakslysten, for andre kan det være "for mye" å bruke en gang i uka, eller at man ganske enkelt gir etter for sosialt press i stedet for å bruke stoffet til de formål man i utgangspunktet ønsket å begrense seg til. Det viktigste for å unngå å bli avhengig er å være bevisst på hvor maksgrensa bør gå for sitt eget vedkommende, og å bestemme seg for hvilke varselsbjeller som er viktige å reagere på.

Det er ikke mange som blir avhengige av cannabis (sammenlignet med for eksempel sukker eller koffein, ifølge noen forskere). Men det er samtidig vanskelig å si noe konkret om, for det kommer an på målestokken man bruker. Mengden som brukes, eller hvordan "pasienten" opplever tilværelsen, kan være to eksempler på slike målestokker, og begge er egentlig utilstrekkelige alene for å "måle" avhengighetspotensialet.

Men det vi nok trygt kan si er at den potensielle avhengigheten man kan utvikle for cannabis ikke er sterk og vanlig nok til å forsvare et forbud. En diskusjon om å kriminalisere, eller for den del regulere, sukker på det grunnlag at det er avhengighetsskapende, vil vanligvis forekomme oss som absurd. Koffeindrinker som bl.a. Burn har derimot allerede fått anbefalt aldersgrense på fjorten år.

9222062[/snapback]

Det er ikke bevist at cannabis er fysisk avhengighetskapendes, men psykisk derimot kan det være på enkelte. Men det kommer helt ann på hvor mye du røyker og hvor ofte. Og ikke minst på personen selv.

Noen kan røyke hver dag og så trenge hjelp for å slutte, mens andre kan slutte på dagen, uten at det er det minste problem med det.

Lenke til kommentar

Faktisk er det jo bevist at cannabis ofte har fysiske påvirkninger ved misbruk. F.eks om en person som røyker konstant hele tiden og alltid bare prøver å slutte, kan du banne på at vedkommede vil oppleve rastløshet, problemer med å få sove, svettetokter osv osv. Greit nok, ingen abstinenser og spasmer osv og er ikke særlig vanskelig å komme over. Men likevel må vel dette klassifiseres som fysisk?

Ellers, utrolig bra innlegg av kkt1986. (det over som v-by quoter) Utrolig bra. :)

Lenke til kommentar
Faktisk er det jo bevist at cannabis ofte har fysiske påvirkninger ved misbruk. F.eks om en person som røyker konstant hele tiden og alltid bare prøver å slutte, kan du banne på at vedkommede vil oppleve rastløshet, problemer med å få sove, svettetokter osv osv. Greit nok, ingen abstinenser og spasmer osv og er ikke særlig vanskelig å komme over. Men likevel må vel dette klassifiseres som fysisk?

Ellers, utrolig bra innlegg av kkt1986. (det over som v-by quoter) Utrolig bra. :)

9224174[/snapback]

Av folk som røyker såpass ofte, at de burde ha fått en avhengighet, er det for få som sliter med avhengigheten at det kan kalles fysisk avhengighet.

Lenke til kommentar

Må isåfall være etter lang tid med tett røyking, og da snakker vi helst om år. Jeg vil ikke si at det er fysisk, Randy, fordi det er jo psyken din som avgjører om du holder ut eller ikke. Fysisk er på en måte at kroppen "trenger" et stoff for å fungere (røyking, alkoholisme osv,).

Dunno.

Lenke til kommentar

Jo, sant. Men uansett så er helt klart at folk blir apatisk og slapp av misbruk. Faktisk, så fort man har røyket så mye at man er innrøyket, så kommer apatien. Og det trenger ikke ta særlig lang tid heller. Om man tar seg en pause på et par dager er jo det fikset. Men uansett så finnes det folk som har store problemer med misbruket sitt og har problemer med å takle hverdagen uten fordi de er rett og slett for vant til det. Snakker her av egen erfaring siden jeg er med i et band der alle bortsett fra meg røyker som en skorsten. Og de greier ikke å få gjort noe som helst. Jeg må ta meg av organisering, betaling av lokale, organisere øvinger osv osv. Jeg må faktisk ta kontroll over låtskriving i tillegg og da blir jeg utrolig irritert når jeg viser nye låter og idéer uten å få noe tilbakemelding. Problemet fra deres side er jo ikke det at de ikke bryr seg. Men ettersom de røyker så mye så er de helt apatiske og er mer eller mindre fornøyd med å sitte og stirre i veggen.

Lenke til kommentar
Jo, sant. Men uansett så er helt klart at folk blir apatisk og slapp av misbruk. Faktisk, så fort man har røyket så mye at man er innrøyket, så kommer apatien. Og det trenger ikke ta særlig lang tid heller. Om man tar seg en pause på et par dager er jo det fikset. Men uansett så finnes det folk som har store problemer med misbruket sitt og har problemer med å takle hverdagen uten fordi de er rett og slett for vant til det. Snakker her av egen erfaring siden jeg er med i et band der alle bortsett fra meg røyker som en skorsten. Og de greier ikke å få gjort noe som helst. Jeg må ta meg av organisering, betaling av lokale, organisere øvinger osv osv. Jeg må faktisk ta kontroll over låtskriving i tillegg og da blir jeg utrolig irritert når jeg viser nye låter og idéer uten å få noe tilbakemelding. Problemet fra deres side er jo ikke det at de ikke bryr seg. Men ettersom de røyker så mye så er de helt apatiske og er mer eller mindre fornøyd med å sitte og stirre i veggen.

9224486[/snapback]

Det kan bli fryktelig lett å få det slik hvis du røyker litt for mye.

Når du er skakk, trenger du ikke gjøre noe, for å finne på noe.

Men når du er nykter, så er det bare kjedelig å bare sitte der.

Og det sier seg jo selv, at det er best å ikke kjede seg.

Også veldig synd med dette bandet ditt. Der skulle noe vert gjort.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har forlangt det at de kutter ned minst 50% på røykeforbruket sitt. Bare det alene har garantert hjulpet veldig. Klart det at når man tilbringer majoriteten av tid i et døgn på å være skakk, så påvirker det vaner og generell kreativitet i nykter tilstand. Men det er jo uansett brukerens eget ansvar å passe på at man ikke er misbruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...