Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Både alkohol, nikotin og koffein er kategorisert som tyngre stoffer enn hasj. Det hadde vært greit om pollen spesifiserte at disse stoffene ikke teller.

9182755[/snapback]

Med tyngre stoffer så mener jeg altså amfetamin, metamfetamin, kokain, heroin osv...

 

Denne tråden har forøvrig sklidd veldig ut.

 

Dette er ikke en diskusjonstråd om hvorvidt hasj er skadelig eller ikke.

9184901[/snapback]

Yup det har den.

Denne tråden kommer til å bli stengt hvis det fortsettes slik, men anbefaller da alle som ikke vil svare på om de bruker div narkotika om å ta del i en tråd som omhandler emnet cannabis:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522248

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ER det noe du VET, eller noe du tror ??

Får du hallusinasjoner av Nikotin eller koffein ?

Har du kanskje hørt om en haug med Koffein avhengige som får livet ødelagt  ?

Har du hørt at f.eks Koffein er veien mot tyngere stoffer ?

 

 

Viste du at ETT drag med cannabis kan gi deg sinnslidelser ?

 

70% + av alle narkomane begynte med Cannabis.

 

Selv er jeg total avholdsmann, hverken røyker, drikker, eller tar narkotiske stoffer.

 

Drikker kaffe og te en gang i blandt.

 

Jeg har aldri sett vitsen jeg. Det er lattelig i mine øyne at folk må ruse seg for å ha det morsomt.

 

Alkohol & Cannabis er i mine øyne ikke en bra ting totalt sett.

Da begge deler fører til: Økt kriminalitet, Skadeverk, Vold, Psykiske\Fysiske Lidelser, dødsfall +++

 

 

Folk som drikker er I mine øyne  FEIGINGER !

Da de fankern ikke TØR og ha det morsomt, TØR snakke med jenter +++ uten rus...

 

På den anen side, så driter jeg i hva andre gjør, så lenge de ikke gjør det mot andre en seg selv, men siden både Cannabis og Alkohol fører til tap/reduksjon av selvkontroll så er det stoffer jeg er i mot..

9183099[/snapback]

Altså, ærlig talt. Hasj er regnet som et lett narkotisk stoff fordi det --

 

1. Ikke er fysisk avhengighetsskapende

2. Er praktisk talt umulig å ta overdose

3. Det medfører ikke vold eller kriminalitet (annet enn når man kjøper det)

4. Er ikke en stor fare for helsen

 

Både nikotin, koffein og alkohol er verre på flere av disse punktene, og er derfor tyngre stoffer enn hasj.

 

Og angående "hasj er veien til tyngre stoffer" så er det bare tull og fjaseri. Ingenting tilsier at hasjbruk skal føre til at en blir avhengig av tyngre stoffer. Det er kun på grunn av det kriminelle miljøet man havner i når man kjøper hasj som medfører sjansen til å begynne med tyngre stoffer.

 

Ta deg en rev.

Lenke til kommentar
Hadde noen venner som brukte cannabis nå og da.. Det kunne jo ikke skade! "Hvada? Meg? Avhengig? hah." Og så brukte de det litt oftere, og enda oftere.. Og regelmessig. Hva skjedde?

 

De ble avhengig, lagt inn på avrusing, og angrer som faen i ettertid.. 10 måneder på leir for å bli kvitt avhengigheten som begynte som en sjelden festrøyk.

 

Moro? Think not.

9182606[/snapback]

 

Dummeste jeg har hørt. Vennene dine må ha kjøpt feil, og blitt avhengige av cola eller noe.. Såvidt jeg vet er ingen av stoffene i cannabisplanten avhengighetsskapende. Jeg beklager om jeg tar feil her, men av personlige erfaringer er det ikke avhengighetsskapende. Jeg har røyka i 3 år nå, i halvårsintervaller; jeg har røyka et halvt år - pause et halvt år. Mye sier meg at jeg er lite avhengig da.

 

Man blir ihvertfall ikke avhengige på samme måte som nikotin. man kan vel bli avhengig pga rusen som er smud? Det kommer vel an på personen som røyker det.

Lenke til kommentar
Nei, jeg bruker ikke narkotika.

 

4. Er ikke en stor fare for helsen

 

Er du helt sikker på det?

 

Her er en god side som beskriver hva hasj kan gjøre med forskjellige deler av kroppen:

 

http://www.rusinfo.no/hasj/flash.htm

 

Står også litt om bivirkninger her: http://www.antidoping.no/files/%7B7D63999B...1F4126EC%7D.pdf,

9188394[/snapback]

Det eneste som er konkret her er jo det åpenbare faktum at hasj har en dårlig innvirkning på hjernen. Man kan selvfølgelig regne med at å påvirke hjernen vil si å påvirke helsen, men så vidt jeg har forstått det, så handler det mest om den fysiske helsen.

 

Angående lungeskader, så er kreft ikke et tilfelle. I tillegg er jo faren betraktelig lavere enn med røyk både med tanke på at det er flere kjemikalier i en sigarett, i tillegg til at man ikke røyker 20 jointer hver dag. :dontgetit:

 

Om man ser på de tyngre stoffene - bl.a metamfetamin, morfin, kokain og heroin - er det egentlig nokså tydelig at disse har større skadevirkning enn hasj; både fysisk og psykisk. Og med tanke på nikotin og alkohol, så vil jeg tro at disse er mye mer farlig for kroppen (unntatt hjernen) enn hasj er. Koffein ligger egentlig litt i gråsonen, fordi det gjør få store skader på kroppen, men er lettere å ta overdose på enn lettere stoffer, i tillegg til at det er avhengighetsskapende.

 

Jeg må legge til at jeg ikke er for hasj - langvarig bruk gir utvilsomt store mentale problemer.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Sannsynligvis dersom de er laget av marihuana. Det finnes jo f.eks. "marihuana-kjærlighet-på-pinne" aka hashpops eller cannabispops elns. Jeg kjøpte feil type en gang og endte opp med vanlige kjærlighet på pinne med marihuana smak :p Kan godt hende godteribjørnene dine bare smaker marihuana. Kanskje lurt å spørre før man kjøper isåfall.

Lenke til kommentar

Blir feil å spørre "bruker du narkotika?" Er akkurat som å spørre "bruker du alkohol?" De fleste vil ikke si at de "bruker" alkohol. Dersom du vil ha flere hasjrøykere og andre hobbynarkomane til å svare ja, så spør du heller om de har prøvd hasj eller om de røyker av og til e.l.

 

"Ja, bruker hasj og tyngre stoffer" omg hvem gidder på svare på sånt selv om det gjerne er sant?

 

Men her i Norge er det demokrati, og da bestemmer flertallet uansett.

Flertallet bestemmer ikke direkte. Man velger et parti og de bestemmer for deg.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Blir feil å spørre "bruker du narkotika?" Er akkurat som å spørre "bruker du alkohol?" De fleste vil ikke si at de "bruker" alkohol. Dersom du vil ha flere hasjrøykere og andre hobbynarkomane til å svare ja, så spør du heller om de har prøvd hasj eller om de røyker av og til e.l.

 

"Ja, bruker hasj og tyngre stoffer" omg hvem gidder på svare på sånt selv om det gjerne er sant?

9189820[/snapback]

Passer det bedre med "Ruser du deg på narkotika" kanskje?

Valgte bare den tittelen jeg syns passet best i mine ører der og da jeg.

 

Nok pirking forresten.

 

Folk skjønner hva som menes og det er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Mr. Crowley:

 

Jeg vil tro det det blir riktig å si at hvis hasj fører til mentale problemer, utgjør det en helserisiko: helse legemlig (og psykisk) sunnhet og kraft (etter definisjonen). Og er ikke de psykiske skadene en mer enn god nok grunn til å styre unna, selv om man feks kan betvile hvorvidt det fører til kreft eller ikke?

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke svare på de andre idiotiske kommentarene dine som tydeligvis er et resultat av staten har hjernevasket og proppet deg med propaganda og bullshit.

 

Folk som drikker er I mine øyne  FEIGINGER !

Da de fankern ikke TØR og ha det morsomt, TØR snakke med jenter +++ uten rus...

9183099[/snapback]

Dette kan faktisk være sant til en viss grad. De som drikker nesten hver helg har jeg lagt merke til at de prater mindre med jenter i normal tilstand enn det de har gjort tidligere. Og da mener jeg at jeg merker forskjell fra før de er fulle og etter de første gangene de er fulle. Gjerne den første gangen.

Lenke til kommentar
Mr. Crowley:

 

Jeg vil tro det det blir riktig å si at hvis hasj fører til mentale problemer, utgjør det en helserisiko: helse legemlig (og psykisk) sunnhet og kraft (etter definisjonen). Og er ikke de psykiske skadene en mer enn god nok grunn til å styre unna, selv om man feks kan betvile hvorvidt det fører til kreft eller ikke?

9190233[/snapback]

Ok, jeg bøyer meg i støvet. Allikevel, det fjerde punktet ødelegger fortsatt ikke poenget mitt, så en kan godt droppe det.

 

Og det faktum at en skal styre unna hasj er jeg helt enig i, og var aldri noe jeg bevisst motkjempet. Hjernen er absolutt ikke noe å tukle med. Jeg ville heller amputert beina mine enn å få en kronisk psykisk lidelse.

 

Folk som drikker er I mine øyne  FEIGINGER !

Da de fankern ikke TØR og ha det morsomt, TØR snakke med jenter +++ uten rus...

9183099[/snapback]

Dette kan faktisk være sant til en viss grad. De som drikker nesten hver helg har jeg lagt merke til at de prater mindre med jenter i normal tilstand enn det de har gjort tidligere. Og da mener jeg at jeg merker forskjell fra før de er fulle og etter de første gangene de er fulle. Gjerne den første gangen.

9190248[/snapback]

Jeg synes ikke den påstanden til SatanClaws er sann, nemlig fordi at det ikke skal like mye guts til for alle å prate med en jente. En person med sosial angst er mye tøffere om han tør å si "hei" til en jente enn at festens midtpunkt, Einstein i sosial IQ, tør å spørre en jente han har skikkelig lyst på om å pule.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Er du redd for psyken din anbefaler jeg heller at du styrer unna alkohol. Det å være stein er ikke så langt ifra virkeligheten, alt blir bare mye bedre. Alkohol derimot...

 

Dessuten er det feil å si at hasj fører til mentale problemer eller "skaper" et mentalt problem. Dersom man allerede har et mentalt problem liggende og røyker hasj, så kan det muligens forsterkes, men som regel etter lang tid med tett røyking (da mener jeg flere år). Folk som har slike mentale problemer bruker gjerne hasj som en slags selvmedisinering.

 

Å røyke cannabis i helgene er langt bedre for psyken din enn å drikke deg dritings i helgene, uten at jeg vil avspore diskusjonen.

Lenke til kommentar
Er du redd for psyken din anbefaler jeg heller at du styrer unna alkohol. Det å være stein er ikke så langt ifra virkeligheten, alt blir bare mye bedre. Alkohol derimot...

9190347[/snapback]

Etter litt søking på internett fant jeg ut at sjansen for å få schizofreni ble betraktelig mindre ved å drikke alkohol, samtidig som at det var mulig at alkohol hjelper deg til å holde deg like kjapp i toppen mens du eldes.

 

Hasj, på den annen side, kan føre til psykoser (om en har anlegg for det), angstlidelser og depresjon, for ikke å snakke om alle de deler av hjernen som svekkes.

 

Men har du et godt motargument mot dette, vil jeg gjerne høre det.

Lenke til kommentar
Er du redd for psyken din anbefaler jeg heller at du styrer unna alkohol. Det å være stein er ikke så langt ifra virkeligheten, alt blir bare mye bedre. Alkohol derimot...

9190347[/snapback]

Etter litt søking på internett fant jeg ut at sjansen for å få schizofreni ble betraktelig mindre ved å drikke alkohol, samtidig som at det var mulig at alkohol hjelper deg til å holde deg like kjapp i toppen mens du eldes.

 

Hasj, på den annen side, kan føre til psykoser (om en har anlegg for det), angstlidelser og depresjon, for ikke å snakke om alle de deler av hjernen som svekkes.

 

Men har du et godt motargument mot dette, vil jeg gjerne høre det.

9190801[/snapback]

Bahaha du fant altså ut at det kun var positive sider ved alkohol? Alltid legg ved kilder.

 

Alkohol er det stoffet som har ført til flest tilfeller av schizofreni og er sannsynligvis et av de farligste stoffene blandt slike psykiske lidelser. Så du sier det er sundt å kombinere schizofreni og alkohol..?:

 

Alcohol use disorder (AUD) is the most common co–occurring disorder in people with schizophrenia. Both biological factors and psychosocial factors are thought to contribute to this co–occurrence. Schizophrenia patients with AUD are more likely to have social, legal, and medical problems, compared with other people with schizophrenia. AUD also complicates the course and treatment of schizophrenia.

http://www.athealth.com/Consumer/disorders...niaalcohol.html

 

Søk "schizophrenia alcohol" i google og finn flere titalls linker som påpeker nettopp at alkohol er et utrolig farlig stoff når det kommer til schizofreni. Sannsynligvis finner du nesten like mange som linker Cannabis til schizofreni, men mye av forskningen rundt Cannabis sin påvirkning på schizofreni er veldig uenig.

 

Og hvis du sier at alkohol ikke kan føre til depresjoner så er du really really lost. Ta å søk litt skikkelig neste gang du googler.

 

Up to 40 per cent of people who drink heavily have symptoms that resemble a depressive illness.

http://www.netdoctor.co.uk/diseases/depres...sion_000486.htm

 

Ja, du finner et titalls lignende sider.

 

Cigarettes and alcohol worse than ecstasy, LSD and cannabis.

http://www.reason.com/blog/show/115118.html

 

Virker visst som din kjære alkohol nesten slår ut heroin i hvor farlig det er. Til og med kokain er mindre farlig.

comparecht.gif

toxicity.jpg

 

Forresten:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=154016

Jeg vet denne artikkelen sier at Cannabis kan føre til schizofreni, men legg merke til dette:

Forskerne var imidlertid overrasket over å se at sammenhengen mellom cannabisbruk og lidelser som angst og depresjoner var mindre klar.

 

Et menneske har uansett en 0.4 til 0.6% sjanse for å utvikle schizofreni, så dersom denne forskningen skulle være sann, så er 40% nesten ingenting. Da er sjansene ca. 0.5 til 0.8%. Dessuten har bruken av Cannabis økt drastisk de siste tiårene, mens tilfellene av schizofreni har sunket drastisk. Tilfeldig?

 

Og, fra wikipedia:

Diagnosis is based on the patient's self-reported experiences and observed behavior. No laboratory test for schizophrenia exists.

Så quoter jeg litt fra en annen tråd:

Diagnosen baseres på brukeren selv og hans oppfattelser og erfaringer på adferden. Tenk over dette. Altså, cannabis er delvis psykedelisk og om en ung person med et litt skjørt sinn røyker seg fjern og freaker helt ut og forteller om opplevelsen til en lege, er det klart at det er lett å trekke schizofreni som en diagnose! Selv om det kanskje egentlig ikke har noen direkte sammenheng.

Ta han kjenningen av meg som et eksempel, han mener at hasjen er hans medisin. Tenk også over at schizofrene ikke føler at sykdommen faktisk er en sykdom. De ser på seg selv som heldig som har denne "evnen". Og om selve cannabis-rusen kan minne om schizofrene tendenser, kan det jo hende at et stort antall mennesker med diagnosen schizofren grunnet hasjbruk faktisk er feil!

Jeg husker bare meg selv jeg et halvår etter min panikkopplevelse med hasj. Jeg også gikk rundt og trodde jeg var steingal fordi den sjokkopplevelsen av at jeg har en bevissthet samt filosofering av alt mulig gjorde meg ekstremt bevisst på enhver følelse knyttet til bevisstheten. Hadde jeg fortalt om dette til en lege hadde han kanskje helt sikkert diagnosert meg som schizofren? Hvem vet egentlig hvem som er schizofren eller ikke?  Kanskje er svært mange undersøkelser og forskning på schizofreni i sammenheng med hasj feil!?

 

Orker ikke mer. Figure the rest out urself. Les gjerne gjennom den største av Cannabis-trådene og finn ut mer. Skadevirkningene har foresten ingenting med hvorfor dop er ulovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller amputert beina mine enn å få en kronisk psykisk lidelse

Psykisk lidelser er ikke så ille :)

 

Aldri prøvd noen form for narkotiske stoffer og jeg har aldri tenkt til å gjøre det heller

9190709[/snapback]

Ok, ingen røyking. ingen snus, ingen alkohol?

 

Prøv å drikke noen dager i strekk, og tenk så over hvordan psyken din er. Jeg var et vrak dagene etter Hove.

 

Men det å bruke betyr gjerne på daglig/ukentlig basis. Det gjør jeg ikke, skal jeg da svare nei?

9191129[/snapback]

Det er jeg helt enig i, drikke 2 uker vs røyke hasj i 2 uker. Jointen vant.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Psykisk lidelser er ikke så ille :)

 

Hvis psykiske lidelser ikke er ille, hvorfor går du på "psykisk senter" hver uke da?

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Slike poster blir alltid så usaklige.

Har selv testa noen andre stoffer en alkohol og vil bare si at brennevin og øl er myyyyye tryggere en de "tyngre saker" inkludert hasj.

Slik svimmelhet og tap av kontroll har jeg aldri kjent før, som etter et trekk med hasj.

Tømmer heller i meg en helflaske med vodka en og ta et trekk til med hasj igjen.

De andre "tyngre" sakene jeg testet hadde liten virkning, merket i allefall ikke noe selv etter 1gram kokain.

Har venner og bekjente som har dødd av overdose og de alle starter med hasj, lysten til og teste noe "sprekere" er nok det som drar folk videre.

Alle føler at alkoholen er "trygg" noe den selfølgeli ikke er, men den krever i allefall litt mer av kroppen din en og ta et trekk, ta 2 piller, stikke ei sprøyte eller sniffe noe.

 

Er faktisk endel fysiske grenser med alkohol som gjør det til en tryggere rus for mange.

 

Flere som skal tøffe seg og slenge i seg alt for mye dop første gangen, eller undervurderer effekten mye.

Ikke veldig mange mennesker som klarer en helflaske vodka etc første gang de drikker som en liten sammenligning.

Endret av dabooo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...