Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

heldigris. er man redd så skal det litt til for å overbevise seg om at det ikke er noe farlig.

8987575[/snapback]

Noen ganger er det skikkelig noja.

 

Vi står et sted å røyker, en fin plass, med god utsikt.

Plutselig kommer det en bil kjørendes, og vi later som vi står og røyker vanlig sigg. Plutselig setter denne bilen på tusenmetringene, og bare står der...

 

Da er det enkelt å tro at det er politiet, og man får man lett noja.

 

Men det gjelder alltid å holde seg rolig, slappe av. Kommer det noen, lat som du prater i telefonen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye ved kulturen et rusmiddel brukes i som kan påvirke opplevelsen og den sosiale omgangen med gjengen. Jeg er for eksempel ganske overbevist om at den "oppkvikkende" effekten man får av å drikke i stor grad er en sosial påvirkning og ikke selve rusmiddelets virkning. Tar du deg en øl eller to alene foran PCen merker du at stoffet egentlig er ganske sløvende. Jeg pleier å bli søvnig av én pils, med mindre jeg er på fest, selvsagt. I noen andre kulturer har cannabis fått den samme rollen som alkoholen i vår kultur: Den brukes som unnskyldning for dumme ting man gjør i påvirket tilstand. Det overrasket meg å lese om dette, for det stemmer ikke overens med stonerkulturen i norge, så langt jeg kjenner den.

 

Jeg merker også på meg selv at vedtatte "sannheter" om hva som skjer når man blir påvirket av alkohol ikke nødvendigvis gjelder på samme måte for alle. For eksempel har jeg aldri begynt å klå på jenter, blitt aggressiv eller temperamentsfull eller tøffere når jeg drikker, og ikke kommer det noensinne til å skje. Tvert imot blir jeg svært oppmerksom på at jeg er alkoholpåvirket og at jeg lever i en "virtuell verden"; Opplevelsen blir hva man vil den skal bli. Derfor har det ingenting for seg å hisse seg opp over folk som oppfører seg som idioter eller som provoserer og erter. Så når jeg drikker er jeg bare opptatt av å ha det gøy. Jeg kan finne på sprell som jeg ikke ville gjort i edru tilstand, for eksempel klatre i et tre eller ta meg en spontan løpetur ned en bakke. Jeg snakker åpent og hemningsløst, men klarer likevel å unngå å si ting som kan støte folk. Og jeg er sikker på at jeg kan oppføre meg slik fordi det er slike forventninger jeg har til rusmiddelet.

 

På samme måte er det mange trekk ved den sosiale kulturen der cannabis blir brukt som rusmiddel som påvirker hvordan folk opplever både rusen og kulturen i seg selv. Mange ungdommer som bruker cannabis tiltales av å være litt gangster-aktige og det preger kulturen. Første gang jeg kjøpte cannabis av en bekjent møttes vi på kirkegården (!) midt på natta, og selv om det var folketomt insisterte "dealeren" min på å overlevere klumpen svært diskrét der vi sto. Bare for spenningens skyld, antar jeg, for jeg ble med ham hjem etterpå, der vi rullet en joint. Jeg kunne like godt ha fått klumpen da vi kom inn døra...

 

På samme måte; hvis kulturen i røykegjengen er preget av småparanoide forestillinger og holdninger til politiet, påvirker det stemningen og hvordan folk tér seg. Da blir vi seende småsuspekte ut - og lar oss kanskje fascinere av det også. Jeg merker dette tydeligere i gjenger med yngre tenåringer. Selv er jeg i tjueårene, og min cannabisbrukende omgangskrets i samme aldersspenn oppfører seg på ingen måte slik. Vi snakker nokså åpent om det vi sitter og røyker på, uten å dempe stemmen eller snakke som rustne cannabisnarkomane. Vi bruker (som regel) ikke diverse slangord for cannabis for å "kamuflere" sjargongen ("fikk du tak i noe G?" - gall, godis, grønt/brunt, varer, laban, "noe," osv...) og er ikke opptatt av å få i oss mest mulig på kortest mulig tid eller å bruke "skitne" måter å få det i oss på, som f.eks. å røyke i bøtte. Slik blir det gjerne når unge tenåringer starter med rusmiddelet fordi det er "tøft."

 

Er det vanskelig å unngå å få noia, bør en kanskje tenke over situasjonen en gang i nykter tilstand. Er det naturlig å bli redd dersom en ser en personbil stå i ro tvers over gata? Dersom en politi eller voksen kommer bort, er det da noe en kan gjøre for å kvitte seg med sporene? Vil løpet være kjørt? Er det kanskje best å ta det som det kommer og forklare seg når rusen er ute av kroppen? Politiet dreper deg ikke om du bruker cannabis. Men det kan være verdt å legge en litt større innsats i å finne et fredelig og folketomt sted. Det går an å bruke en pipe som er lett å skjule. Bare lagre mekket i en plastikkpose i lomma til du skal fylle på mer. Dukker det opp en bil, konsentrer tankekraften om å tenke på hva som kan skje og hva som er det lureste å gjøre hvis noen kommer bort. Det kan i seg selv være interessant og stimulerende når du er på cannabis; kanskje du "glemmer" å noie?

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
kan du korte det ned litt?

8988269[/snapback]

nei, men jeg kan foreslå at du bare leser siste avsnitt dersom det var noia du ville lese om ;) Du kan også svare på bare en bit av innlegget som du leser, uten å lese resten. Eller du kan lese det i flere omganger - eller la være. Det er opp til deg ;)

Lenke til kommentar
Bang!, der var motstanderne plutselig borte :p

8990371[/snapback]

Snilt av deg å prøve å smigre meg, men i den grad "motstanderne" er borte er det nok lite på grunn av det innlegget mitt. Det var skrevet som svar til deg, eller bare et generelt innlegg om noia, ikke til en motstander som kom med ville påstander. Forrige "motstander" var Zelziuz på side 178, som egentlig bare kom med ett innlegg. Dersom noe jagde Zelziuz bort fra debatten, var det nok mer denne utfordrende kommentaren, som ikke var min:

Det var altså hasjrøykinga som forårsaket de psykiske problemene? Og denne konklusjonen har du vel revolusjonerende forskningsresultater å backe opp med?

Egentlig tror jeg Zelziuz bare var innom for å skrive det éne innlegget. Forrige motstander før Zelziuz var HKoN-, som ikke har skrevet innlegg i selve debatten siden mai.

Lenke til kommentar

Uff husker første gangen eg fikk noia..

Spiste en diger brownie, men det hadde ingen ummidellbar effekt så eg røykte 30 minutter i strekk... så etter en liten stund kicket brownien inn og hjertet slo skikkelig raskt, tiden gikk forferdelig sakte. En gå tur som normalt føles veldig raskt ble i hodet mitt veldig lang. Og etter å ha fokusert på en person som snakket i 3 sekunder så stoppet det plutselig opp i ca 1 sekund før 3 nye sekunder kom med konsentrasjon og så stoppet det opp 1 sekund igjen der eg ikke klarte å følge med og så videre. Og eg ble veldig redd bekymret over de eg var sammen med.

Kanskje fyren eg kjøpte det hos blandet litt ekstra stoffer i den brownien? Det var første og siste gangen med noia. Etter det holdt eg meg til moderate mengder hasj.

Lenke til kommentar

Eller kanskje du bare ble utrolig skakk :p

 

Kjenner igjen det å ikke greie å konsentrere seg ordentlig, og at ting går veldig sakte. Eller jeg syntes ikke de gjør det, selv om det gjør det. Jeg kan gå en tur, og jeg merker at jeg går like fort som vanlig, men turen tar så mye lenger tid, enn i nykter tilstand. Føles som om man har gått lenge.

 

Du må også huske på at hvis du spiser det, så kan det ta litt ekstra tid før du kjenner noe. Er vel ca en halvtime som er vanligst, men kan være lenger.

Har selv brent meg på den, og trodd att ett kakestykke ikke var nok, og tatt mere...

 

For min del, ser det ikke ut til at det var noe bøll, men at du ble ordentlig skakk, og kanskje ikke var så erfaren? slik at da "normale" ting ble og/eller virket litt kraftigere, så ble du redd...

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Hadde røykt sikkert 4 måneder før eg fikk noia den gangen. Men hadde aldri tatt så mye hasj som da.. Da var eg i USA og tror de folkene eg hang med hadde fått tak i noe "exotic shit". Det var første gangen eg fikk noia og kunne ikke konsentrere meg.. Og når eg snakket engelsk til de folkene kunne eg bare høre kor tydelig bergensdialekten min var på engelsk og eg hørte alle bakgrunnslyder.. må innrømme eg ble litt glad når rusen roet seg. Når eg bevegde meg virket det som om gulvet var buete og nesten som om eg gikk på en stor sirkel.

Skulle eg få noia igjen så er det sikkert greiere når eg allerede har erfaring.. men må ærlig innrømme eg ble skremt første gangen og lurte på om når disse følelsene skulle gå vekk og om eg kom til å bli "normal" igjen..

 

Men altså ja. Hasj, cannabis er ikke farlig. Og eg er langt ifra avhengig.. har ikke røykt på over en måned. Men at det kan gi deg en støkk og gjøre deg litt redd når du tar mye det er sant.

Lenke til kommentar

Det du opplevde, og lurte på om du noen gang ville bli "normal" igjen, kjenner jeg til :p

Men var bare da jeg startet å røyke, eller de første gangene jeg hadde det slikt. Var da du opplevde de forskjellige delene av rusen. Fikk lett noja, lo grisemasse, osv...

 

Når du har røyka litt, så blir du også mere kjent med rusen, du vet at du vil bli nykter igjen, det er ikkeno stress. Du vet at hvis det blir for ille, er det enkelt å få sovna, osv...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Både alkohol, nikotin og koffein er kategorisert som tyngre stoffer enn hasj. Det hadde vært greit om pollen spesifiserte at disse stoffene ikke teller.

 

Jeg stemte "Nei".

9182755[/snapback]

 

 

ER det noe du VET, eller noe du tror ??

Får du hallusinasjoner av Nikotin eller koffein ?

Har du kanskje hørt om en haug med Koffein avhengige som får livet ødelagt ?

Har du hørt at f.eks Koffein er veien mot tyngere stoffer ?

 

 

Viste du at ETT drag med cannabis kan gi deg sinnslidelser ?

 

70% + av alle narkomane begynte med Cannabis.

 

Selv er jeg total avholdsmann, hverken røyker, drikker, eller tar narkotiske stoffer.

 

Drikker kaffe og te en gang i blandt.

 

Jeg har aldri sett vitsen jeg. Det er lattelig i mine øyne at folk må ruse seg for å ha det morsomt.

 

Alkohol & Cannabis er i mine øyne ikke en bra ting totalt sett.

Da begge deler fører til: Økt kriminalitet, Skadeverk, Vold, Psykiske\Fysiske Lidelser, dødsfall +++

 

 

Folk som drikker er I mine øyne FEIGINGER !

Da de fankern ikke TØR og ha det morsomt, TØR snakke med jenter +++ uten rus...

 

På den anen side, så driter jeg i hva andre gjør, så lenge de ikke gjør det mot andre en seg selv, men siden både Cannabis og Alkohol fører til tap/reduksjon av selvkontroll så er det stoffer jeg er i mot..

Lenke til kommentar

Er alt dette du sier her noe du VET eller noe du TROR?

Etter det jeg ser, så har ikke du peiling i det hele tatt.

 

ER det noe du VET, eller noe du tror ??

Får du hallusinasjoner av Nikotin eller koffein ?

Har du kanskje hørt om en haug med Koffein avhengige som får livet ødelagt ?

Har du hørt at f.eks Koffein er veien mot tyngere stoffer ?

hva har hallusinasjoner med at et stoff er mere skadelig en andre?

Det er mange stoffer som i dag står på narkotikalisten som er mindre skadelig enn disse stoffene.

 

Viste du at ETT drag med cannabis kan gi deg sinnslidelser ?

Ett drag er som oftest ikke nok til å oppnå noen virkning i det hele tatt. Det du sier der har du bare dratt rett ut av rævva. Og har du ikke det kan du godt komme med kilder ;)

 

70% + av alle narkomane begynte med Cannabis.

Om det ikke er flere. Men før de startet med cannabis, så startet de med alkohol, og før det morsmelka. At folk starter med cannabis har ingenting å si. overhodet ingenting. Det er ingenting som beviser at du blir avhengig av sterkere stoffer ved å røyke cannabis.

 

Selv er jeg total avholdsmann, hverken røyker, drikker, eller tar narkotiske stoffer.

 

Drikker kaffe og te en gang i blandt.

 

Jeg har aldri sett vitsen jeg. Det er lattelig i mine øyne at folk må ruse seg for å ha det morsomt.

Visste du at koffeinen i kaffen er avhengighetskapendes? skadelig også. Så regner da med at du ikke drikker koffein kaffe.

Og at du ikke har i deg noe som helst rusmiddel er jo i og for seg fint. Du har valgt å holde deg unna det, mens andre folk velger å ruse seg.

 

Alkohol & Cannabis er i mine øyne ikke en bra ting totalt sett.

Da begge deler fører til: Økt kriminalitet, Skadeverk, Vold, Psykiske\Fysiske Lidelser, dødsfall +++

Alkohol kan føre til alt du ramser opp her.

Cannabis fører ikke til vold, og ikke dødsfall (Direkte av cannabissen). Det er så og si umulig å ta overdose på cannabis.

Økt kriminalitet fører jo cannabis i dag, men bare fordi det er forbudt, og brukerne da er "kriminelle".

 

Folk som drikker er I mine øyne FEIGINGER !

Da de fankern ikke TØR og ha det morsomt, TØR snakke med jenter +++ uten rus...

Hva får deg til å tro at jeg ikke greier å ha det gøy uten rus? At jeg ikke tør å prate med jenter uten rus?

Jeg har absolutt ingen problemer med å prate med jenter jeg møter.

Jeg har absolutt ingen problemer med å ha det morro uten alkohol.

 

På den anen side, så driter jeg i hva andre gjør, så lenge de ikke gjør det mot andre en seg selv, men siden både Cannabis og Alkohol fører til tap/reduksjon av selvkontroll så er det stoffer jeg er i mot..

Cannabis fører ikke til tap av selvkontroll, men alkohol kan gjøre det.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Er alt dette du sier her noe du VET eller noe du TROR?

Etter det jeg ser, så har ikke du peiling i det hele tatt.

 

ER det noe du VET, eller noe du tror ??

Får du hallusinasjoner av Nikotin eller koffein ?

Har du kanskje hørt om en haug med Koffein avhengige som får livet ødelagt ?

Har du hørt at f.eks Koffein er veien mot tyngere stoffer ?

hva har hallusinasjoner med at et stoff er mere skadelig en andre?

Det er mange stoffer som i dag står på narkotikalisten som er mindre skadelig enn disse stoffene.

 

Viste du at ETT drag med cannabis kan gi deg sinnslidelser ?

Ett drag er som oftest ikke nok til å oppnå noen virkning i det hele tatt. Det du sier der har du bare dratt rett ut av rævva. Og har du ikke det kan du godt komme med kilder ;)

 

70% + av alle narkomane begynte med Cannabis.

Om det ikke er flere. Men før de startet med cannabis, så startet de med alkohol, og før det morsmelka. At folk starter med cannabis har ingenting å si. overhodet ingenting. Det er ingenting som beviser at du blir avhengig av sterkere stoffer ved å røyke cannabis.

 

Selv er jeg total avholdsmann, hverken røyker, drikker, eller tar narkotiske stoffer.

 

Drikker kaffe og te en gang i blandt.

 

Jeg har aldri sett vitsen jeg. Det er lattelig i mine øyne at folk må ruse seg for å ha det morsomt.

Visste du at koffeinen i kaffen er avhengighetskapendes? skadelig også. Så regner da med at du ikke drikker koffein kaffe.

Og at du ikke har i deg noe som helst rusmiddel er jo i og for seg fint. Du har valgt å holde deg unna det, mens andre folk velger å ruse seg.

 

Alkohol & Cannabis er i mine øyne ikke en bra ting totalt sett.

Da begge deler fører til: Økt kriminalitet, Skadeverk, Vold, Psykiske\Fysiske Lidelser, dødsfall +++

Alkohol kan føre til alt du ramser opp her.

Cannabis fører ikke til vold, og ikke dødsfall (Direkte av cannabissen). Det er så og si umulig å ta overdose på cannabis.

Økt kriminalitet fører jo cannabis i dag, men bare fordi det er forbudt, og brukerne da er "kriminelle".

 

Folk som drikker er I mine øyne FEIGINGER !

Da de fankern ikke TØR og ha det morsomt, TØR snakke med jenter +++ uten rus...

Hva får deg til å tro at jeg ikke greier å ha det gøy uten rus? At jeg ikke tør å prate med jenter uten rus?

Jeg har absolutt ingen problemer med å prate med jenter jeg møter.

Jeg har absolutt ingen problemer med å ha det morro uten alkohol.

 

På den anen side, så driter jeg i hva andre gjør, så lenge de ikke gjør det mot andre en seg selv, men siden både Cannabis og Alkohol fører til tap/reduksjon av selvkontroll så er det stoffer jeg er i mot..

Cannabis fører ikke til tap av selvkontroll, men alkohol kan gjøre det.

9183237[/snapback]

 

"Jeg har absolutt ingen problemer med å prate med jenter jeg møter.

Jeg har absolutt ingen problemer med å ha det morro uten alkohol."

 

Det sier alle det :)

 

Neida... Det er fint om du kan det. For uten rus, så fører begge de tingene til en bedre opplevelse, uten bivirkninger.

 

 

Har mange kilder å velge i, men denne oppsumerer det meste !

 

: http://www.actis.no/article.php/article/Ha...?articleID=3562

 

+ ang avhengighet & psykiske lidelser:

 

http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1083932850.41

 

Og, f.eks:

 

http://www.vgb.no/2800/perma/228176/

 

Ellers, som drosje sjåfør SER man hva Cannabis gjør med folk !

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Viste du at ETT drag med cannabis kan gi deg sinnslidelser ?

 

Visste du at ALLE voksne lyver?

(En av få gangene jeg svarer uten å ha lest tråden.)

 

De færreste BRUKER ikke narkotika. De fleste HAR PRØVD (kall det gjerne eksperimentert).

 

Selv har jeg bare prøvd hasj, amfetamin (gjør jeg ikke en gang til, men mindre jeg er på en min egen øy i en hel uke. Ble ødelagt av det i lengre tid etterpå, jo! (Ødelagt = at man kunne se det på meg.), og meth/metaamfetamin(?) går under det samme egentlig. Resultatet? Jeg har lyst til å prøve kokain (siden det ligner på speed og skal visstnok være mye bedre, og man ikke ser det dagen etterpå (HAH)) og heroin. Det sistnevnte kan jeg bare slå fra meg, og alt det andre også :)

 

Eksperimenteringa mi nå for tida går i dette (blogg).

9183390[/snapback]

meth amfetamin og amfetamin er langt fra det samme, meth er mye værre. Søk på meth på google bilder uten safe search.

 

 

- For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom, sier han.

 

HYPPIG ja.

 

- Vi kan ikke være sikre på at det er cannabis som er ansvarlig for dette.

 

Sier ikke mer på denne.

 

Hasj-ungdom er mer aggressive

 

Unge som bruker cannabis havner lett i kriminelle miljøer, de er ofte aggressive og presterer dårlig på skolen.

 

Det er som regel fra det kriminelle miljøet man får hasj.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
- Vi kan ikke være sikre på at det er cannabis som er ansvarlig for dette.

 

Sier ikke mer på denne.

 

"Det kan også være noe ved brukerne av cannabis - for eksempel deres tilbøyelighet til å bruke slike stoffer, sier Zammitt."

 

 

Skal du sitere så må du ikke klippe å lime bare det som passer for deg.

 

Altså endten er en majoritet av Canabis brukere gennerelt psyskisk syke, ellers så blir de de av bruk. begge deler burde være et varsku.

 

Ellers:

 

http://www.fmr.no/hasj-oeker-risikoen-for-...46427-9809.html

 

http://www.rusinfo.no/hasj/flash.htm

Lenke til kommentar
- For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom, sier han.

 

Dvs de allerede har "potensialet" til å få den sykdommen.

 

Edit: og jeg kjenner alt for mange som røyker regelmessig og ikke er asosiale folk som sitter å ser i veggen, eller psykiske sykdommer.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Både alkohol, nikotin og koffein er kategorisert som tyngre stoffer enn hasj. Det hadde vært greit om pollen spesifiserte at disse stoffene ikke teller.

9182755[/snapback]

Med tyngre stoffer så mener jeg altså amfetamin, metamfetamin, kokain, heroin osv...

 

Denne tråden har forøvrig sklidd veldig ut.

 

Dette er ikke en diskusjonstråd om hvorvidt hasj er skadelig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...