Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

De må omtrent tidoble prisen på Cannabis for at den skal koste det samme som på gata. Jeg tviler på at en slik prisøkning ville forekomme. Heldigvis ser det ut som FrP vil få en høy oppslutning ved neste valg, som igjen vil bety lavere avgifter, også på Cannabis dersom det hadde blitt lovlig.

8681416[/snapback]

FrP er alkoholliberale, men ikke cannabisliberale. FrP er et populistisk parti og de ekte liberalerne har forlengst forsvunnet til DLF eller andre steder. Dersom FrP blir for legalisering av cannabis, vil de ikke være de første, og jeg tror de vil foretrekke å slenge seg på skadereduseringsbølga, i alle fall hvis jeg og mine likesinnede i legaliseringsbevegelsen (inkludert framtredende personer som Stein Hoftvedt og Arild Knutsen) gjør vårt perspektiv til det dominerende.

 

Det er derimot mulig at prisnivået kan bli et tema etter hvert som befolkningens forhold til cannabisbruk blir litt mer avslappet, men innen den tid kan det ha skjedd mye med både FrP og de andre partiene våre.

 

teflonpanne:

Takk for godt lesestoff :) Jeg er bare i grove trekk kjent med hva MAPS driver med.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke produsert stoffet på samme måte her som i colombia(eller lignende).Det er klimatiske forhold som er avgjørende når det gjelder kvalitet. trøm i lokaler må man ha når man ikke selger på gaten.

 

For å ende diskusjonen, Hvorfor smulges det alkohol, når det er lovlig? Det er nøyaktig det samme spm vi kunne stilt dersom man legaliserte hasj. Har enda til gode å få ett godt svar på det.

 

Når det gjelder pris på narkotika så styres den i forhold til etterspørsel i likhet med alle andre varer og tjenester på¨markedet.(medsiner inkludert).

Det er ikke sånn at om det skulle stemme at det koster så og så lite, så vil staten kutte 70 % på narkotika, og gjøre det til de grader billigere. (det er ingen partier i Norge idag som står for noe i den retning). Om de så hadde hatt muligheten til det(noe jeg mener er utelukket) kan man ikke senke prisen som en stein så lenge dette er ett tema som omhanlder så store sosiale problemer og berører en haug med etiske kontroverser.

Endret av Georgio
Lenke til kommentar

Vær så snill, kostnader som strøm og lokaler har jeg fortalt gang på gang er irrelevante, det er småpenger.

 

Fordi vi bor i det dyreste landet i verden. Da vil det alltid være noen som drar til andre land for å kjøpe ting billigere. Men vi har ikke et svært illegalt kjøttmarked f.eks eller et svært illegalt ølmarked på samme måte som narkotika. Ja, noen kommer nok til å dra over grensa for å kjøpe ting billigere, men det er privatpersoner som drar på sporadiske turer, ikke organisert smugling som narkotika i dag.

Lenke til kommentar
Du får ikke produsert stoffet på samme måte her som i colombia(eller lignende).Det er klimatiske forhold som er avgjørende når det gjelder kvalitet. trøm i lokaler må man ha når man ikke selger på gaten.

Planter dyrkes ofte innendørs med gode resultater. En god dyrker kan avle fram 500 gram pr. kvadratmeter (nettbutikkene som selger frø annonserer ofte at plantene gir 200-500 gram i avling). Da er det "inneplanter."

 

La oss ta omregningen om igjen da, og regne med lavest "mulig" avkastning på avlingen; 200 gram pr. kvadratmeter:

 

2 tonn blir beslaglagt ved grensen årlig og politiet anslår at dette utgjør omtrent 10% av det totale årlige inntaket. Dersom vi går ut fra at nordmenn konsumerer 20 tonn (20.000 kilo) cannabis årlig blir det behov for 20.000 x 5 kvadratmeter, altså 100.000 kvadratmeter (eller 0,1 kvadratkilometer) for å dekke etterspørselen nokså godt. Dette er et maksimum. Regner vi med maksimal avkastning trengs bare 40.000 kvadratmeter til dyrking.

 

edit: Jeg glemte å fortelle at innhøstingstiden på disse plantene som oftest er mellom 8 og 12 uker. Hvis vi går ut fra 12 uker (3 mnd.) kan vi få fire avlinger i året, og arealet kan derfor deles på fire. Vi trenger altså mellom 10.000-25.000 kvadratmeter dyrkeareal for å dekke hele Norges årlige cannabisinntak... Overkommelig, spør du meg :)

 

edit2: 2-3 fotballbaner etter internasjonal standard (litt over 7000 kvadratmeter hver, sjekk kalkulatoren din) er altså nok :) 4 fotballbaner gir god margin.

 

Cannabisplanten er forøvrig ekstremt tilpasningsdyktig, men i Norge trengs det nok ekstra energitilførsel for å få en grei avling, ja. Ikke dyrt. Canada klarer å avle fram cannabis til 2 kr. pr. gram, og de ligger like langt nord som oss.

 

For å ende diskusjonen, Hvorfor smulges det alkohol, når det er lovlig? Det er nøyaktig det samme spm vi kunne stilt dersom man legaliserte hasj. Har enda til gode å få ett godt svar på det.

Dette ender ingen diskusjon, og du kan ikke få det svaret som du tror at vi tror vi kan gi heller. Jeg sa også i forrige innlegg at jeg ikke tror det er mulig å stoppe all smugling, men at en legalisering av narkotika kan dempe aktiviteten kraftig fordi profittgrunnlaget blir vesentlig redusert.

 

Når det gjelder pris på narkotika så styres den i forhold til etterspørsel i likhet med alle andre varer og tjenester på¨markedet.(medsiner inkludert).

Det er ikke sånn at om det skulle stemme at det koster så og så lite, så vil staten kutte 70 % på narkotika, og gjøre det til de grader billigere. (det er ingen partier i Norge idag som står for noe i den retning).

Prisen dannes i krysningen mellom tilbud og etterspørsel, ja. Og derfor er det relevant at det tungvinte systemet på narkotikamarkedet med mange mellomledd gjør at cannabis kan få de prisene det får: Tilbudet er "dårlig" på den måten at det er vanskelig å distribuere billig, men etterspørselen er så stor at mange likevel velger å tjene penger på storsmugling. Blir etterspørselen dekket på bedre vilkår, svekker det de økonomiske incentivene i den illegale handelen. At ingen partier går inn for lavere cannabispriser (selv ikke som middel for å utkonkurrere det illegale markedet) er realiteten i dag, og nettopp grunnen til at vi som er for legalisering jobber med å opplyse folk og skape forståelse for standpunktet vårt.

 

Om de så hadde hatt muligheten til det(noe jeg mener er utelukket) kan man ikke senke prisen som en stein så lenge dette er ett tema som omhanlder så store sosiale problemer og berører en haug med etiske kontroverser.

8689136[/snapback]

Jeg tror en pris på 50 kroner pr. gram kan la seg gjøre og hadde vært et klokt steg å ta. Det vil likevel kunne gi staten en inntekt på over en milliard kroner årlig. Forbruket avgjøres ikke bare av tilgang og pris på cannabis: Voksne mennesker (vi går jo inn for aldersgrense) er stort sett rasjonelle mennesker og er i stand til å ta valget om å bruke cannabis selv. Staten er mer enn velkommen til å bruke penger på forebygging av både rusproblemer og rusbruk generelt, men ikke med makt! Det respekterer vi ikke.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
For å ende diskusjonen, Hvorfor smulges det alkohol, når det er lovlig? Det er nøyaktig det samme spm vi kunne stilt dersom man legaliserte hasj. Har enda til gode å få ett godt svar på det

8689136[/snapback]

Nå har ikke jeg fulgt med tråden noe særlig, i det siste.

 

Lovgivningen når det gjelder alkohol er, for det første, helt på trynet. Strenge regler som ødelegger friheten vår. Det smugles fordi det finnes et marked for det. Men det er jo lovlig, hvorfor finnes det da et svartemarked for det? Det er regjeringa som velger velger det. Rådyr alkohol og strenge regler m.h.t salgstider. Det blir for naivt å tro at man skal kunne monitorere og bestemme når vi "vanlige døde" skal få lov til å drikke, ved å innføre så strenge regler.

 

Mørketallene for folk med hjemmebrentapparat eller de som kjøper spriten kan jeg tenke meg er store. Og det har jeg heller ingen problemer med å skjønne. Noen finner seg rett og slett ikke i å bli styrt av staten (høres veldig opprørsk ut). Altså, jeg kritiserer ikke lov og orden, for det er nødvendig, men at vi ikke skal få drikke når man selv ønsker det, er hinsides min fatteevne.

 

Samme prinsipp vil gjelde for cannabis. Hvis det skal avkriminaliseres og legaliseres vil det bli strengt regulert av staten. Sannsynligvis mer strengt enn alkoholen. Og det er her det store problemer ligger. For det ulovlige markedet vil fortsatt eksistere, logisk nok. Vi ville blitt gitt utvalgte utsalgssteder med relativt korte åpningstider, hvor det åpnes tidlig og stenges tidlig. Untenfor åpningstidene vil det illegale markedet regjere.

Men det som er viktig med legalisering er at man lettere kan kartlegge brukere, gjøre forskning osv. enklere. Og den mest positive grunnen er at cannabis vil miste "æren" for å være inngangsbilletten til sterkere stoffer. Et viktig argument for det er reguleringen, for i miljøer hvor det selges illegalt befinner det seg ofte hardere stoffer. Jeg ser i hvert fall fler positive sider enn negative i spørsmålet om legalisering.

 

Og for faktumets skyld er cannabis omtrent harmløst i forhold til piller og/eller alkohol. Alkohol dreper hjerneceller, cannabis setter de bare på "pause". Og piller som nærmest blir kasta etter oss etter en svipptur hos legen er og kommer til å bli et stort samfunnsproblem.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
kkt1986: Sjansen er vel ganske høy for at det ville blitt vesentlig mange fler som hadde prøvd cannabis, og mange av dem igjen hadde sikkert fortsatt, men uansett: trengs ikke store arealer nei :)

8691183[/snapback]

I England har bruken gått ned...

Lenke til kommentar
Ok. Det er egentlig bare Georgio som har problemer med å forstå dette, de fleste andre skjønner hvordan ting fungerer, heldigvis :)

8691992[/snapback]

...Eller det kan være at mange lar seg skremme av kunnskapsnivå, kunnskapskrav og aggressiv penneføring? Det tror jeg kan ligge noe i. Cannabisdebatten tas til tider med litt vel sterkt engasjement fra begge parter.

 

HKoN-:

Håper du fikk svar fra "tuborg" angående utbredelse og legalisering. Legg likevel i bakhodet at verken Storbrittania eller Nederland har legalisert, de har henholdsvis reklassifisert og avkriminalisert. Den viktigste forskjellen er at avkriminaliseringspolitikk ikke tar opp i seg kampen mot smuglerindustrien. Nederlandske coffee-shops kjøper fremdeles mesteparten av cannabisen på ulovlig vis; muligheten for å dyrke marihuana lovlig i landet er begrenset til 1 eller 2 planter pr. pers., og forbud mot svart handel.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
kkt1986: Sjansen er vel ganske høy for at det ville blitt vesentlig mange fler som hadde prøvd cannabis, og mange av dem igjen hadde sikkert fortsatt, men uansett: trengs ikke store arealer nei :)

8691183[/snapback]

I England har bruken gått ned...

8691550[/snapback]

 

Føler mange ''aktivister'' overser at de er sikkert langt flere i England som dyrker selv, og derfor kan det se ut som at bruken har gått ned.

Lenke til kommentar
kkt1986: Sjansen er vel ganske høy for at det ville blitt vesentlig mange fler som hadde prøvd cannabis, og mange av dem igjen hadde sikkert fortsatt, men uansett: trengs ikke store arealer nei :)

8691183[/snapback]

I England har bruken gått ned...

8691550[/snapback]

 

Føler mange ''aktivister'' overser at de er sikkert langt flere i England som dyrker selv, og derfor kan det se ut som at bruken har gått ned.

8697989[/snapback]

Vi "overser" at det "sikkert" er det, ja? :)

"Cannabisfarmer" er like ulovlig som før. Og undersøkelsen gikk vel på bruk, ikke på innkjøp? Tror du folk som dyrker selv ikke regner seg for å være brukere av den grunn? ;)

 

edit: Jovisst!

I 2003 ble det rapportert at 10,9 prosent av personer mellom 16 og 59 år i England og Wales hadde brukt cannabis i løpet av det siste året. Dette tilsvarer 3,4 millioner mennesker.

 

Nå er det bare 8,7 prosent eller snaut 2,8 millioner mennesker i denne gruppa som bruker det narkotiske stoffet, viser ferske offisielle tall.

 

England og Wales opplever det laveste antall cannabisbrukere på ti år.

 

Selv i aldersgruppa 16 til 24 år, hvor rusmisbruk er mer vanlig, ser man en kraftig reduksjon i cannabisbruken. I 1998 rapporterte 28,2 prosent i denne aldersgruppa at de hadde røkt eller spist det narkotiske stoffet. Nå er dette redusert til 21,4 prosent.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra en lang og taakete kveld her i seattle paa "folk life" hvor hundrevis av folk fra 16-70 satt og fyrte. Politiet var der for aa holde oppsyn, men de var der kun for aa hindre slaasskamper, og ignorerte roekingen. Ironisk at det er sapaass sivilisert i dette gudfryktige og konservative landet, mens hjemme har man hunder som gjennomsoeker telt paa quarten regelmessig.

Lenke til kommentar

Marihuana er noe helt annet og mye mer utbredt i USA vil jeg si. På store arrangement eller konserter der mange røyker vil ikke politiet bry seg. Sannsynligvis for å ikke dumme seg ut eller ødelegge arrangementet. På "Up In Smoke Tour" med Snoop Dogg, Dr. Dre, Ice Cube, Xzibit, Eminem ++, røyka omtrent alle i publikum. Politiet gjør ingenting med det.

 

Selv om USA er et konservativt land, så er menes det likevel at folk må få kunne innta det de selv vil. Det er jo også et veldig fritt land.

Lenke til kommentar

Det har nå dukket opp en ny tråd kalt holdninger til narkotika?

 

Jeg er litt usikker på hvordan rollefordelingen eventuelt skulle bli mellom disse to trådene. (Bortsett fra at denne dreier seg om cannabis, mens den nye snakker om narkotika generelt.)

 

Denne tråden hadde jo opprinnelig et relativt konkret tema, men er blitt en samletråd for diskusjoner rundt cannabis. Vi hadde vel tidligere en legaliseringstråd også, som er død og borte for lenge siden.

 

Vi er prinsipielt ikke så glad i endeløse samletråder, siden de blir chattetråder for de invidde og ikke inviterer til debatt slik vi ønsker at tråder skal her i politikk og samfunn. Jeg er fristet til å pensjonere denne tråden og erstattet den med en tre-fire tråder med konkrete emner.

 

Synspunkter på dette kan sendes undertegnede på PM.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Geir. Greit med flere publikummere. Jeg anbefaler én generell cannabistråd (for både politikk og info om cannabis) og en generell om narkotikapolitikk. Dersom sistnevnte skeier ut i diskusjoner om cannabis bør dette ganske enkelt fjernes.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...