Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Georgio: Jeg skal være ærlig, jeg tviler på logikken her. Uansett, statens formål blir ikke å tjene penger, men å gjøre narkosalget så trygt som mulig, uten risiko for dårlig/farlig dop, ustabile dealere og dårlige miljøer. Gatens langere har som formål å tjene penger, og det gjør de, så basert på det som virker logisk, i tillegg til flere innlegg her fra folk som virker til å ha mer peiling, så virker det åpenbart at staten vil lett kunne utkonkurrere "gaten".

Lenke til kommentar
Georgio: Jeg skal være ærlig, jeg tviler på logikken her. Uansett, statens formål blir ikke å tjene penger, men å gjøre narkosalget så trygt som mulig, uten risiko for dårlig/farlig dop, ustabile dealere og dårlige miljøer. Gatens langere har som formål å tjene penger, og det gjør de, så basert på det som virker logisk, i tillegg til flere innlegg her fra folk som virker til å ha mer peiling, så virker det åpenbart at staten vil lett kunne utkonkurrere "gaten".

8671820[/snapback]

 

 

For å si det enkelt og greit. Visst du tror at noen idag vil legalisere narkotika uten et formål med å tjene penger på det, tar dere feil.

 

Dette er så enkelt som at man har en vare som skal fraktes i større parti fra A til B. Noen gjør det legalt, andre illegalt.Den ene parten må passe opp for tollere, mens den andre må forholde seg til finansielt regelverk som vil helt kalrt vil være en fordyrende faktor. Det er de høye herrene som tar den desidert største biten av kaken, altså bakmennene.

 

For det illegale markedet er det risikoen som må taes hensyn til, mens for det legale er det en rekke andre utgiftsposter knyttet til avgifter og utsalgssted.

 

Klarer ikke se hvordan staten skal gjøre dette billigere, og det har heller ingen av dere klart å liste opp. Men som vi er enig i, kvaliteten ville nok vært bedre hos et statlig utsalgsted.

 

Selv om smugling av sprit idag er ulovlig og vi i tillegg selger sprit i norske butikker forekommer det likvel smugling i gigant omfang. Både fordi tilgjengeligheten på det lovlige markedet er begrenset og pga pris. Husk at smuglerne i denne sammenheng også skal ha betalt, men de gjør det likevel til et lønnsomt foretak.

 

Og når vi vet at smuglerne gjerne har handlet i feks Tyskland der produktet allerede er skattebelagt, da er det vel på tide at vi innser at det svarte markedet blir en voldsom utfordring å avlive også når der gjelder narkotika.

 

Har enda til gode å få forklart hvordan staten skal få solgt varene så mye billigere enn dealerne. avgifter, transport, ansatte, utsalgssted og i tillegg fortjeneste...her må dere forklare hvordan staten skal få presset prisen til tross for kostnadene.

 

Det ville være umulig for staten å gå i underksudd, ser for meg en ny post på statsbudsjettet :!:

Endret av Georgio
Lenke til kommentar

Alle sier staten går med overskudd?Hva er det foir ett argument..

 

Det er jo en selfølge. Det du hevdet var at det utelukkende ville utkonkurrere det illegale markedet. Da kan du kanskje gi en forklaring på hvorfor staten kunne gjort narkotika så meget billigere, og da kan du samtidig lese gjennom de eksemplene jeg har presentert over og samtidig sammenligne smugling av alkohol.

 

Husk også at ett legalisert narkotika salg kunne aldri fungert som et døgnåpent foretak, i motsetning til det illegale markedet. Alle faktorer spiller inn.

 

Men jeg venter fortsatt spent på en redgjørelse..

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er den riktige prisen ja, men staten vil ha mest mulig hele tiden :thumbdown:

Hvorfor staten hadde fått det biligere osv. jo pågrunn av at de får ikke noen av de problemene man har når det er lovlig. Og at de har penger nok til å få alle pushere vekk hvis de vil har jeg sagt, men jeg tror de kommer til å kjøre skyhøye priser hadde de styrt.

Jeg behhøver ikke å redegjøre meg ovenfor deg, jeg sier det som er fakta og fakta er at alt kommer til pengene. Og tror du virklig at pushere kan stille opp mot staten? hvis du i det hele tatt overveier den tanken så er du helt grønn.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Georgio: Jeg skal være ærlig, jeg tviler på logikken her. Uansett, statens formål blir ikke å tjene penger, men å gjøre narkosalget så trygt som mulig, uten risiko for dårlig/farlig dop, ustabile dealere og dårlige miljøer. Gatens langere har som formål å tjene penger, og det gjør de, så basert på det som virker logisk, i tillegg til flere innlegg her fra folk som virker til å ha mer peiling, så virker det åpenbart at staten vil lett kunne utkonkurrere "gaten".

8671820[/snapback]

 

 

For å si det enkelt og greit. Visst du tror at noen idag vil legalisere narkotika uten et formål med å tjene penger på det, tar dere feil.

 

Dette er så enkelt som at man har en vare som skal fraktes i større parti fra A til B. Noen gjør det legalt, andre illegalt.Den ene parten må passe opp for tollere, mens den andre må forholde seg til finansielt regelverk som vil helt kalrt vil være en fordyrende faktor. Det er de høye herrene som tar den desidert største biten av kaken, altså bakmennene.

 

For det illegale markedet er det risikoen som må taes hensyn til, mens for det legale er det en rekke andre utgiftsposter knyttet til avgifter og utsalgssted.

 

Klarer ikke se hvordan staten skal gjøre dette billigere, og det har heller ingen av dere klart å liste opp. Men som vi er enig i, kvaliteten ville nok vært bedre hos et statlig utsalgsted.

 

Selv om smugling av sprit idag er ulovlig og vi i tillegg selger sprit i norske butikker forekommer det likvel smugling i gigant omfang. Både fordi tilgjengeligheten på det lovlige markedet er begrenset og pga pris. Husk at smuglerne i denne sammenheng også skal ha betalt, men de gjør det likevel til et lønnsomt foretak.

 

Og når vi vet at smuglerne gjerne har handlet i feks Tyskland der produktet allerede er skattebelagt, da er det vel på tide at vi innser at det svarte markedet blir en voldsom utfordring å avlive også når der gjelder narkotika.

 

Har enda til gode å få forklart hvordan staten skal få solgt varene så mye billigere enn dealerne. avgifter, transport, ansatte, utsalgssted og i tillegg fortjeneste...her må dere forklare hvordan staten skal få presset prisen til tross for kostnadene.

 

Det ville være umulig for staten å gå i underksudd, ser for meg en ny post på statsbudsjettet :!:

8672110[/snapback]

 

Fordi narkotika blir solgt flere hundre, og noen ganger flere tusen, prosent dyrere enn det er å produsere. Det er uhørt i en hvilken som helst business. Er det virkelig vanskelig å forstå at det er ganske lett å utkonkurere dette for staten?

Kostnader som transport og utsalgssteder blir helt irrelevant når det er snakk om sånn profitt.

Lenke til kommentar
alle sier jo at staten kommer til å gå med overskudd. Staten hadde tjent grovt på det. Høre på stats-budsjettet og så kommer de til Cannabis :!:

Staten hadde som vanelig skatte-belagt det sky-høyt, på lik linje med tobakk og sprit sikkert.

8672236[/snapback]

 

Sannsynligvis høyere og :hmm:

Lenke til kommentar
Dersom man legaliserer narkotiske stoffer og dette blir solgt over disk, skal selfølgelig dette være skattebelagt som alt annet som selges i Norge. Staten ville aldri godkjent dette som salgsvare uten moms.

 

Da ville prisen på narkotika som blir solgt lovlig blitt dyrere enn densom selges på gaten, og et marked for smugling vil i regi av markedskreftene oppstå.

8670883[/snapback]

http://www.torontosun.com/News/Canada/2007...033777-sun.html

Følgende sitat er presentasjonen av denne artikkelen, skrevet av et medlem på norsk cannabisforum.

Prairie Plant Systems Inc. selger større kvanta til Health Canada for ca. NOK1700,- pr. kg.

Godkjente medisinske brukere får kjøpe 30g med styrke på opptil 14% for ca. NOK800 u/MVA (Goods and Services Tax?) - inkluderer ikke andre kostnader.

Dette utgjør en kilospris på ca. NOK26.300, eller 26,50,- pr. gram. Gateprisen i Canada er ganske nøyaktig det dobbelte.

Dessverre er prisen på medisinsk cannabis allikevel alt for høy for de som virkelig trenger det, og ikke er i fysisk stand til å jobbe for pengene eller dyrke selv.

 

Andre tall:

1742 godkjente brukere av medisinsk cannabis (har lov til å oppbevare tørket marihuana for medisinsk bruk).

Av disse har 1040 tillatelse til å dyrke sitt eget.

I tillegg har 167 personer lov til å dyrke cannabis for de 1742 ovennevnte.

 

Hvor dyrt tror du cannabis kommer til å koste etter legalisering? Riktignok er cannabis "billig" i dag (100 kroner pr. gram), men det hadde vært langt billigere hvis vi hadde kuttet en 5-6 mellomledd. Smuglerne skal tjene godt de også, for risikoen de tar når de smugler flere tonn cannabis inn i landet. Og selv etter at stoffet kommer inn i landet skal det spres ut overalt og folk som tar seg av større kvanta (kilovis eller hektovis) selger det selvsagt videre for å tjene på det.

 

Hvis canadierne kan produsere cannabis til under to kroner pr. gram, kan vi klare det også. Staten selger videre med enorm fortjeneste. Jeg skjønner ikke hvorfor. Det er jo medisin.

 

Videre i den samme diskusjonen på norcan.org, kom vi fram til at dersom hele norges voksne befolkning får tilgang på lovlig cannabis, kan Staten tjene over en milliard kroner i året selv om prisene er konkurransedyktige med det svarte markedet. Og her snakker vi om nasjonalt produsert cannabis.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...