Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

En veldig fin artikkel om Cannabis og Bilkjøring fra Legeforeningens medlemsblad.

Den forteller at Cannabis påvirker kroppen en hel uke etter inntak.

 

Artikkelen er en måned gammel.

8565655[/snapback]

Det er isåfall ikke merkbart i det hele tatt.

 

Men seriøst, enda en Cannabisdiskusjon? Please.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store problemet med hasj er at det er svært avhengihetsskapende. Det er den eneste grunnen til at jeg ikke er for full legalisering av hasj. Jeg er for legalisering på linje med morfin for trengende pasienter, sånn som alzheimer, kreft, adhd[¿], o.l. Det er helt klart mange positive effekter.

 

Foresten, er ikke morfin også svært avhengihetsskapende¿

 

Hvilke nedsider har jeg oversett utenom den sløvende effekten og avhengighet¿

 

Jeg prøver det gjerne en gang, for å se selv, hvis sjangsen byr seg. Generelt er jeg ganske i mot all for for rusmiddler, det være seg alkohol eller lightergass. Jeg lever et umåtelig godt liv uten noe som helst, jeg har bare ikke behovet for en pause i fra virkeligheten.

Lenke til kommentar

I forhold til saltsyre er ikke heroin litt farlig en gang! Er så møkk lei av at man skal sette alkohol opp mot hasj!

 

Uansett, alle vennene mine drikker så og si hver helg. Noen flere ganger i uken. De oppfører seg normalt. De vennene mine som røyker mye hasj går rundt og er halvsløv hele veien. Tenk på de sammfunsøkonomiske konsekvensene som hadde kommet i kjølevannet om dette ble legalisert og mer utbredt?

Lenke til kommentar
Å si at "alkohol uansett er farligere" er ikke et argument. Det eneste man kan lese ut av det er at det også skulle vært forbudt, noe jeg tviler på er meningen til de som til nå har postet her. Dersom man skal ha noe håp om å få det legalisert, må man heller presentere bevis på at det ikke er så farlig, noe det enda ikke har blitt gjort i denne tråden.

8554259[/snapback]

Poenget er ikke å ulovlig gjøre "farlige" rusmidler som alkohol, og andre.

blir de forbudt, vil det bare dukke opp et svart marked for det, der det sikkert hadde florert masse farlig alkohol.

 

Får man legalisert alle de "populære" rusmidlene, kan staten regulere marketdet selv, og man vil være trygg på at varene ikke er tilsatt andre skadelige og giftige stoffer.

Begynner også staten å lage det selv, og selge det selv kan de tjene store penger på det, Setter de ned prisen, vil de uansett tjene penger, pluss at de driver bort det svarte markedet.

 

I england har jo bruken gått ned etter å ha libelarisert cannabis...

Lenke til kommentar

Hvorfor hadde det blitt mer utbredt?

 

Jeg føler meg mye sløvere etter er kveld med alkohol enn etter en kveld med Cannabis. Med Cannabis føler jeg meg egentlig mye mer opplagt enn vanlig om morgenen. Jeg kjenner også noen som drikker ganske mye, og de virker av og til helt stokk dumme i hodet. Du oppfatter disse som "normale" for det er det du er vant til antakeligvis.

 

Enkelte hadde også kanskje erstattet alkohol med Cannabis. Mindre vold, mindre voldtekt, mindre ran, mindre drap, mindre uønsket sex osv. For å ikke snakke om færre dødsfall osv.

Lenke til kommentar

Nå er det en gang slik at alkohol er et lovelig rusmiddel, hasj/cannabis er ikke. At man skal kjempe for å legalisere hasj blir for fryktelig lite gjennomtenkt og dumt. Hvorfor skal vi legalisere et rusmiddel som nesten garantert vil gi deg en eller annen form for skade?

THC (delta-9-tetra-hydro-cannabinol) er det mest psykoaktive stoffet i cannabis, men bare ett av over 400 stoffer i cannabisrøyk. Konsentrasjonen av THC har betydning både for rusens intensitet og skadevirkningene. På grunn av foredling av cannabisplanten har konsentrasjonen av THC i marihuana og hasj øket de siste 15 årene, fra henholdsvis 0,3-4% og 6-8 % til opptil 20%. Mange bruker forskningsresultater fra 60-70 tallet for å argumentere for at hasj ikke er så farlig, men da konsentrasjonen av THC var lavere før, har disse resultatene begrenset verdi idag. Flere studier har vist at utbredt bruk fører til nedsatt evne til komplekse tankeoperasjoner, dårligere korttidshukommelse og vanskeligheter med å fullføre oppgaver som krever tankemessig fleksibilitet. Hvor lenge disse skadene vedvarer er uklart. Dette betyr at det er vanskeligere å lære når du bruker hasj. Det blir både vanskeligere å følge med på skolen, og å huske det etterpå.

 

Cannabis påvirker hormonbalansen i kroppen, som igjen påvirker spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Ungdom i vekst er mer utsatt for skadevirkninger enn voksne, og bruken kan forsinke puberteten. Utviklingen kommer i gang igjen et par måneder etter at man slutter å bruke.

Det er delte meninger om cannbis fører til psykoser. Det finnes likevel et stort antall rapporter som bekrefter en sammenheng. Cannabispsykosen vil ofte være kortvarig, og kan vare fra én til seks uker. Det kan også være en risiko for at psykosen blir langvarig (opptil flere år), men dette er svært sjelden. Psykosen karakteriseres av forfølgelsesmani, vrangforestillinger og hallusinasjoner, og av og til aggressivitet og oppstemthet. Psykosen oppleves som svært skremmende av den som rammes, sannsynligvis øker selvmordsrisikoen, og opplevelsen kan ha innvirkning på personen for resten av livet. Ifølge nyere vurderinger regner man med at ca.10% av alle kroniske cannabisbrukere rammes av psykose eller et cannabisutløst delirium. Denne økningen kan ha sammenheng med at konsentrasjonen av THC er høyere enn tidligere.

 

Mange mener at bruk av cannabis/hasj fører til bruk av sterkere stoffer, men cannabisbruk i seg selv fører ikke til bruk av tyngre stoffer. Det finnes likevel vitenskapelig støtte for iallfall én sammenheng, nemlig at jo mer intensiv bruken er, desto større er sannsynligheten for at man går over til tyngre narkotiske stoffer. Det er ingen automatikk i at hasj eller alkohol direkte fører til tyngre stoffer, men sjansene for misbruk øker jo yngre du er når du begynner. Omvendt kan man si at en svært stor andel av de tunge misbrukerne har gått veien om f.eks. alkohol og cannabis. Det er altså et spørsmål om hvilket perspektiv man legger til grunn.

 

Når det gjelder kreftspørsmål omkring bruk av cannabis så kan langvarig cannabisrøyking føre til kronisk bronkitt, som i seg selv kan føre til lungeemfysem. Det finnes kreftframkallende stoffer i cannabisrøyken, og det finnes nå en dokumentert sammenheng mellom cannabisrøyking og kreft i luftveiene. Cannabisrøyk inneholder langt mer tjære enn vanlig tobakksrøyk, og på grunn av at man sjelden bruker filter, og holder røyken inne lenger for å oppnå større rus, blir faren for kreft i luftveiene større enn for vanlig røyking.

 

"Misbruk av rusmidler har vært et problem for menneskeheten i årtusener. Ved Folkehelseinstituttet forsøker man å finne ut hvorfor noen ikke klarer å begrense inntaket av alkohol eller narkotika. Man vet nå at dette blant annet skyldes at rusmidlene påvirker lystsenteret i hjernen - det såkalte mesolimbiske systemet. Dette senteret styrer grunnleggende aktiviteter som inntak av mat og drikke, seksualitet, omsorg for sine barn, evnen til å konsentrere seg og å lære. Når man blir mett eller utørst, seksuelt tilfreds eller får bekreftet at barna har det trygt og godt oppnår man en følelse av velvære. Rusmidler virker ved å påvirke de samme delene av hjernen. Ulempen er at alkohol og narkotika samtidig svekker det mesolimbiske systemets evne til å utløse glede. Etter hvert trenger man stadig større doser eller kraftigere rusmidler for å oppnå velvære. Hvor raskt dette skjer betydelig fra person til person. Dette skyldes delvis medfødte egenskaper og er en av årsakene til at rusmisbruk til en viss grad er arvelig. Det kan også forklare hvorfor noen raskere blir avhengig av rusmidler. Svekkelsen av denne delen av hjernen bidrar til at man blir tiltagende sløv og evnen til kritisk tekning og læring avtar. Dette begrenser viljen og evnen til å komme ut av misbruket." (Spesialist i allmennmedisin Christian Anker)

 

Det smarteste man kan gjøre er å ikke prøve!

Lenke til kommentar
...

8571659[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skulle legalisere det...

Du skriver at unge ikke har godt av det, hvis det blir legalisert og staten tar kontroll, kan man sette en aldersgrense. nå er det ingen aldersgrense. Og det er flere og flere som røyker cannabis for hvert år som går. så forbudet fungerer ikke.

 

Som du sier, så er meningene delt om at det kan fremkalle psykoser, og såvidt jeg veit, så er det like mye "riktig" fra begge sider der...

 

Det at cannabisen, eller det har blitt mere THC i cannabis i dag, enn det var før, er også omstridt. Jeg har sett tester der det har blitt brukt hasj fra 70(?) tallet, og sammenlignet det med dagens, svaret var at det var mere THC i dagens, mens den gamle hadde ligget i litt plast i et skap elns... THC-en hadde fordampet, eller hva den nå gjør når den ligger nesten åpen i mange år.

 

Man trenger heller ikke røyke cannabis for å få rusen, man kan spise/drikke det, og da skader du ikke lungene som da du røyker. blander du det med tobakk, får du jo seff også skadevirkninger fra den også i tillegg til cannabisen i seg selv.

Cannabisrøyken er også mindre skadelig enn vanlig tobaksrøyk (sier ikke at den ikke er skadelig).

 

Når det gjelder missbruk, så er det noe man kan greie å begrense, men aldri fjerne. Missbruk vil alltid finnes, så lenge det er noe å missbruke, og vi har fri vilje.

Mange missbrukere nå tør ikke søke hjelp, fordi de er redd for å bli straffeforfulgt, siden de driver med noe ulovlig.

 

Jeg kan ikke skjønne at du syntes det er lite gjennomtenkt og dumt å legalisere.

Legaliser, staten tar kontroll, selger det billigere, blir da kvitt dealerne, er sikker på å få "rein" vare.

Ved en legalisering vil du bli kvitt det svarte markedet for det, staten kan tjene masse penger, de ureine varene vil forsvinne. Og mindre folk vil gå over til sterkere stoffer.

Slik det er nå må folk innom det "kriminelle" miljøet for å få kjøpt, her er det lettere å få kjøpt andre stoffer også, som man eller hadde greid å holde seg borte fra.

Pluss det at jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke kan velge hva jeg vil ruse meg på... Jeg kan ikke velge å ruse meg på et alternativ som er farligere enn alkohol, jeg kan heller ikke velge et alternativ som på nesten alle måter er mindre skadelig enn alkohol...

Jeg vil ha friheten til å putte i meg akkurat hva jeg har lyst, så lenge det ikke går utover andre, som alkohol har en tendens til å gjøre...

 

Edit:

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2757448.ece

Bare noe jeg kom over ;)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Når det gjelder kreftspørsmål omkring bruk av cannabis så kan langvarig cannabisrøyking føre til kronisk bronkitt, som i seg selv kan føre til lungeemfysem. Det finnes kreftframkallende stoffer i cannabisrøyken, og det finnes nå en dokumentert sammenheng mellom cannabisrøyking og kreft i luftveiene. Cannabisrøyk inneholder langt mer tjære enn vanlig tobakksrøyk, og på grunn av at man sjelden bruker filter, og holder røyken inne lenger for å oppnå større rus, blir faren for kreft i luftveiene større enn for vanlig røyking.

8571659[/snapback]

 

Har du dokumentasjon på denne påstanden? I følge tahskels(ikke sikker på skrivemåte, sjekk på wikipedia.no for link til studie) siste store studie hadde ikkerøkere en sjangs på 1 for å få kreft i luftveiene, tobakksrøkere rundt 40, cannabis med tobakk 40 og cannabis uten tobakk rundt 0.98 altså en minsking i forhold til ikke røykerne. Hadde vært fint å se hvor du fikk din informasjon fra(og da mener jeg forskningen ikke hva UMN sier!)

 

Når det gjelder påstanden din om at sterkere cannabis fører til mer skader så er det vel slik at vil man ruse seg snydens/bevistløs så gjør man det uansett om det er med cannabis eller alkohol. 24 øl eller ei flaske 60 gjør samme nytten som mye dårlig pot eller litt sterk pot. Forskjellen slik jeg ser det er vel at med de små skadevirkningene man får fysisk av pot må det være en fordel å ha sterk pot om man vil bli vekk. Om man derimot bruker det for å ha en trivelig kveld spiller det ingen rolle om man drikker øl, sprit eller bruker sterk eller svak pot, man bruker litt for å ha det trivelig og så lar man det bli med det. Egentlig er det da en fordel med sterk pot for da inhalerer man færre av de andre stoffene.

 

Forøvrig ett bra innlegg om hva du har lagt til grunn for din stilling til cannabis. Men mener du virkelig at fordi du ikke vil ha det så skal vi sette de som liker det i fengsel eller bøtelegge dem? Jeg vet vi i Norge har en lang historie med å forby alt de fleste ikke liker(homofili? abort? ugift samboerskap etc) men i 2007 hadde jeg håpet at slike som du ikke fantes lenger.

 

Jeg vil ikke ha ett samfunn som blir styrt av av synsing når fakta og menneskerettigheter sier noe annet. Og der er jeg over på statskirke debatten gitt...

I'm off

Lenke til kommentar
carepolice.jpg

 

hvorfor skal alltid dophuer prakke dette på folk som ikke driver med dette? for at tabunormene rundt det skal daffe av så dere har fler å lange til?

Dette er diskusjon.no - et forum der man diskuterer. Er det noen som prakker noe på noen?

 

Hvordan skal alkohol bli mindre farlig ved å legalisere hasj?

Hvor leste du den påstanden?

 

Øl er sunt. Det er bevist, det var bare før man trodde at man fikk hjerneskader av det, no man ikke får. Det eneste som kan være farlig er hva du gjør om du drikker for mye.

Hasj og marihuana derimot. Det skader kroppen din.

Det finnes sunne (eller "sunne") stoff i både øl og cannabis og mange andre ting. Men overdrevet alkoholbruk skader faktisk hjernen og leveren. Hvilke skader er det du mener cannabis gir på kroppen?

 

Det jeg vet er at avhengigheten hasj skaper ofte er rent psykisk, i motsetning til alkoholen som skaper en fysisk avhengighet. Hvilken avhengighet som er verst å bli kvitt er da ikke så enkelt å si.

Psykisk avhengighet har ikke noe med stoffet å gjøre. Det dreier seg om vaner. Tobakksrøyking medfører den samme risikoen (det "hører sammen" med kaffe og pausene på jobben og så videre), men tobakk er i tillegg fysisk avhengighetsskapende. Man kan gjerne røyke cannabis daglig over lengre perioder uten å utvikle vaner som er vanskelige å bryte ut av. Jeg har prøvd. ;)

 

So what om alkohol er farligere. Det har jo INGENTING MED SAKEN Å GJØRE. Å løpe ut i veien foran bussen er mye farligere, men det betyr ikke at hasj burde vært lovlig.

Det ér best å la hasjen være. Men det må legaliseres. Ikke fordi det er "ufarlig," men fordi det er skadelig og fordi forbudspolitikken skaper mange problemer.

På denne diskusjonen finner du en ganske oversiktlig framstilling av mitt standpunkt i narkotikadebatten:

http://www.start.no/forum/viewtopic.php?t=...fd6d3034cc0775c

 

Endel latterlig argumentasjon: Flere dør i trafikken pga alkohol enn hasj, flere som tar selvmord i alkoholrus enn hasjrus etc etc. Kanskje det har noe med at det er temmelig få som bruker narkotika, i forhold til alkohol...

Ifølge Dagsavisen i 2003, har en million nordmenn prøvd cannabis. Det finnes ingen kjente tilfeller av cannabisoverdoser i verden, selv om stoffet er langt mer utbredt enn drepende stoff som heroin, amfetamin osv...

 

Jeg sier ikke alle stoffer gir samme skader. Det jeg sier er at i lengden kan alle være like farlige for en person, selvfølgelig på forskjellige måter.

På hvilken måte kan cannabis gjøre så stor skade på en person at det kan sammenlignes med en heroinavhengighet, et liv i fattigdom avsluttet med overdose?

 

Jeg antar du aldri har drukket rødvin til lasagnen. Kan ikke helt se for meg cannabis som noen erstatning der altså...

Virkelig?? Er det noe jeg gjerne vil gjøre rett før jeg spiser (enten det er lasagne eller noe annet godt) så er det å ta meg en joint! :D

Cannabis forsterker smaksopplevelsen.

 

Det store problemet med hasj er at det er svært avhengihetsskapende.

Tøv. Cannabis er ikke funnet å være fysisk avhengighetsskapende.

 

Hvilke nedsider har jeg oversett utenom den sløvende effekten og avhengighet?

Man kan godt bruke cannabis uten å bli særlig sløv, men mesteparten av gatehasjen (som er mest utbredt på grunn av forbudet) er sløvende. Øl er også sløvende. Jeg blir søvnig etter én boks.

 

Uansett, alle vennene mine drikker så og si hver helg. Noen flere ganger i uken. De oppfører seg normalt. De vennene mine som røyker mye hasj går rundt og er halvsløv hele veien.

Ikke mine. Jøss, dette blir påstand mot påstand dette, jo! ;)

Og jeg kjenner mange alkoholbrukere som er sløve, medgitte og trøtte i både én og to dager etter at de har vært ute på byen, og kjenner en del som drikker mer enn jeg ville ha gjort.

 

Tenk på de sammfunsøkonomiske konsekvensene som hadde kommet i kjølevannet om dette ble legalisert og mer utbredt?

- Cannabisbrukere får kjøpt stoffet uten risiko for å komme i kontakt med miljøer der andre stoff omsettes. I det lange løp kan det føre til lavere rekruttering til annen rusmiddelbruk. Det skjedde i nederland.

- Statistikk fra Storbrittania viser at bruken gikk kraftig ned da de reklassifiserte cannabis.

- Dersom de fleste voksne cannabisbrukere kjøper "statlig cannabis," slipper de å opprettholde et svart marked der pengene går til internasjonale bander og der aldersgrenser ikke har noe å si. Dermed blir det vanskeligere for mange mindreårige å få tak i cannabis. De som starter med rusmiddelbruk når de er unge, er de som mest sannsynlig får rusproblemer senere i livet. Cannabis er ikke for barn.

- Siden du nevner samfunnsøkonomi: Vi sparer masse penger som i dag går til straffeforfølgelse av cannabisbrukere, samt fengselsceller, og vi tjener penger gjennom moms på cannabissalget. Vi snakker om mange hundre millioner kroner, som kan brukes til bedre rehabiliteringstilbud og skikkelige kampanjer mot rusbruk. Til sammenlikning kostet Bondevik-regjeringens alkoholkampanje 10 millioner, og den var "stor."

Lenke til kommentar
Nå er det en gang slik at alkohol er et lovelig rusmiddel, hasj/cannabis er ikke. At man skal kjempe for å legalisere hasj blir for fryktelig lite gjennomtenkt og dumt. Hvorfor skal vi legalisere et rusmiddel som nesten garantert vil gi deg en eller annen form for skade?

Fordi forbudet skader mer enn forbruket ;) Jeg syns jeg har tenkt ganske masse gjennom saken, jeg. Du må gjerne diskutere når du forstår hvorfor jeg står der jeg står, men før du har gjort det vil jeg gjerne ha meg frabedt å bli kalt "dum" :)

 

THC (delta-9-tetra-hydro-cannabinol) er det mest psykoaktive stoffet i cannabis, men bare ett av over 400 stoffer i cannabisrøyk. Konsentrasjonen av THC har betydning både for rusens intensitet og skadevirkningene. På grunn av foredling av cannabisplanten har konsentrasjonen av THC i marihuana og hasj øket de siste 15 årene, fra henholdsvis 0,3-4% og 6-8 % til opptil 20%.

Gatehasjen i norge ligger i dag vanligvis på rundt 6-8%, mens cannabis med opptil 20% kan dyrkes frem. At stoffet er mer potent er bare bra, for det vil si at man trenger mindre for å få den ønskede effekten. Dersom man går på en smell er det verste som kan skje at man sovner eller blir ubehagelig tung, og kanskje litt redd dersom man ikke vet hva man har å forvente. Cannabis med 0,3-4% THC er ikke engang vits i å røyke. Jeg tror nok du har forvekslet dette med litteratur om industrihamp. Industrihampen som nå er tillatt å dyrke i EU, er underlagt krav om at mengden THC ikke må overstige 0,3%. Det er et populært argument for industrihamp at dersom du skal røyke deg fjern på det, må du røyke en joint på størrelse med en lyktestolpe. Disse tallene trekker du ut av rumpa.

 

 

 

 

Cannabispsykosen vil ofte være kortvarig, og kan vare fra én til seks uker. Det kan også være en risiko for at psykosen blir langvarig (opptil flere år), men dette er svært sjelden.

Ærlig talt! Jeg er nødt til å be om kilde på dette. Slutt å dikte!

 

Mer enn det gidder jeg ikke engang å svare på. Dersom du kan vise til kilder på dette, samt tallene på THC-innhold, svarer jeg gjerne på resten av posten din. Lykke til!

Lenke til kommentar

jeg har røykt mye ja, men har aldri fått psykose, men angst har jeg fått. Psykose er ikke noe som går over på 1-2-3. Psykose og bad trip er ikke det samme.

Å få litt angst hvis man har røyka mye er ganske vanelig i mer eller mindre grad, men psykose er litt alvorligere.

Psykose er aldri en interessant opplevelse, det er utrolig jæ... å være i psykose. Man er i en verden ingen andre rundt deg er i, så man blir veldig vansklig å forstå.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om psykose er det riktig ordet å kalle det, men en trip er det hvertfall. Jeg mente også røyke mye som i stor dose, ikke hver dag. De få gangene jeg har fått "psykose" var når jeg begynte å røyke uten toleranse. For meg så gikk det greit så fort rusen gav seg, men jeg har en venn som sleit i litt lenger tid etter en sånn opplevelse, så alle reagerer forskjellig.

Lenke til kommentar

Må nesten humre litt.

 

Det går så sykt mye feilaktig og motstridende informasjon rundt om kring, at jeg ikke har sjangs til å vurdere hva som er rett og galt. Det hadde vært fint om folk oppga kilder, i allefall oppgi om det er noe man har hørt eller lest fra en sikker kilde.

 

Uansett, så tror jeg de som er i mot cannabis produserer mesteparten av det motstridende faktaet. Folk flest har ingenting i mot alkohol, fordi staten ikke kaller det for narkotika, men effekten er ikke mindre dårlig av den grunn.

 

Jeg trekker meg nå ut her i fra, fordi jeg rett og slett ikke har peiling. Det har vært 3400 innlegg i denne tråden, hvor det ene inlegget motsier det forige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...