Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Mentaliteten til noen folk her inne skremmer meg. Jeg får inntrykk av at mange tror at alkohol ikke er et rusmiddel bare fordi det er lovlig. Slik jeg ser det så er en person som drikker seg full hver helg like mye dophue som en som røyker hasj hver helg.

 

Å argumentere med at alkohol er langt farligere enn cannabis som rusmiddel går bare ikke, ettersom antall dødsfall av alkohol ikke vil minskes dersom cannabis blir dekriminalisert/legalisert. Derimot vil en statlig omsetning føre til mye mindre unødvendig bruk av politiressurser og mindre organisert kriminalitet. Dessuten vil en cannabisbruker ha muligheten til å kjøpe helt ren hasj som ikke er utblandet med olje og såpe. Ved en dekriminalisering vil cannabisrøykerne komme seg unna det kriminelle miljøet de må inn i for å kjøpe jazztobakk, og dermed blir tilgangen på hardere stoffer mindre og terskelen for å prøve dem større.

 

Mange aktivister mener at hasj bør legaliseres fordi det har gunstige effetker som medisin. Det er jeg enig i men jeg mener at argumentet ikke er holdbart fordi cannabis som rusmiddel og medisin er to forskjellige ting. Morfin og heroin brukes som bedøvese på sykehus, men det er stoff som absolutt ikke bør være tilgjengelig for mannen i gata. På en måte bør man sette frihet til å gjøre hva man vil foran alt annet, men slik jeg har forstått det så er opiater vanskelig å holde seg unna etter å først ha prøvd dem. Det handler om selvkontroll og jeg vet om mennesker som har prøvd opiater gjentatte ganger uten å ha blitt avhengig, men jeg tror at harde droger gjør mere vondt enn godt.

 

For å summere: Jeg er for en snillere narkotikapolitikk. Statistikk fra andre land viser at det funker bra og at forbruket av harde stoffer går ned. Dessuten mener jeg at industrihamp bør legaliseres. Norge er vel kun ett av de få landene i verden som har forbudt planten. Industrihamp har ingen rusgivende virkning, men egner seg bra til å lage tøy, olje og mye annet.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.youtube.com/watch?v=sLmHL7YznUI

 

Edit:

 

Endel latterlig argumentasjon: Flere dør i trafikken pga alkohol enn hasj, flere som tar selvmord i alkoholrus enn hasjrus etc etc. Kanskje det har noe med at det er temmelig få som bruker narkotika, i forhold til alkohol...

 

Fra de miljøene jeg kjenner er det mer akseptabelt å kjøre i hasjrus enn alkoholrus. Tror det ligger noe i det at hasj gjør deg forsiktig, alkohol gjør deg uforsiktig.

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar

Og grunnen til at det ble ulovlig finner du kanskje her:

 

Hemp Revolution [1] [2]

 

This documentary covers a whole lot of ground. It deals with every historical and contemporary aspect of hemp usage and cultivation (mainly in the U.S.), which turns out to be a lot. From describing the production of a fibre much more durable and economic than wood, the documentary discusses hemps multilateral uses as e.g. food products, as a non-polluting fuel and as a pharmaceutical product with much less griveous sideeffects than chemical pharmaceutical products. The film also investigates why America went from a country which produced vast quantities of the non-narcotic industrial hemp, to the complete ban on hemp production in 1938. This story in particular is interesting, and it points out that the large oilbased industries actually had a key role in the aforementioned ban. Food for thought! The conclusion of the documentary could be that hemp may prove to be a valid alternative to both oil and wood in the future.

Lenke til kommentar
Det er BS. Øl er sunt. Det er bevist, det var bare før man trodde at man fikk hjerneskader av det, no man ikke får. Det eneste som kan være farlig er hva du gjør om du drikker for mye.

Hasj og marihuana derimot. Det skader kroppen din.

8546964[/snapback]

 

jeg skjønner ikke hvordan noen kan si noe så ************

 

så du mener at alkohol (etanol, sprit, RUSbrus) bare er positivt og fuglekvitter, mens hasj er SKIKKELIG FARLIG HEROIN FRA HELVETE? hva vet du egentlig om hasj? jeg tror rett og slett du har drukket for mye, og dermed stengt av hele hjærnen din.... ;)

Endret av person
Lenke til kommentar
Alt er like farlig. Hvertfall for nordmenn.

8548638[/snapback]

 

så du mener alle de mange hundrevis av forskjellige stoffene der ute, er helt like, funker helt likt, gir akkurat de samme skadene, og det er ikke nysnert i det hele tatt? gratulerer, du har visst løst ett av de største verdensproblemene, ved å finne på den enkleste og mest perfekte forklaringen/løsningen i historien.... du må jo rett og slett være genial!

Lenke til kommentar
Saklig.

 

Skjønner egentlig ikke denne argumenteringen med å sette hasj opp mot alkohol. Det ene blir ikke bedre selv om det andre er værre?

8553646[/snapback]

 

Nei, men det er helt feil at i Norge så blir alt som er lista opp under narkotika like farlig. Hasj,herion, you name it.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Cannabis er tingen, alkohol er ikke.

 

Alkohol skader kroppen mye mer en Cannabis, og jeg ville valgt cannabis fremfor alkohol anytime.

Lenke til kommentar

Å si at "alkohol uansett er farligere" er ikke et argument. Det eneste man kan lese ut av det er at det også skulle vært forbudt, noe jeg tviler på er meningen til de som til nå har postet her. Dersom man skal ha noe håp om å få det legalisert, må man heller presentere bevis på at det ikke er så farlig, noe det enda ikke har blitt gjort i denne tråden.

Lenke til kommentar
Cannabis er tingen, alkohol er ikke.

 

Alkohol skader kroppen mye mer en Cannabis, og jeg ville valgt cannabis fremfor alkohol anytime.

8554141[/snapback]

Jeg antar du aldri har drukket rødvin til lasagnen. Kan ikke helt se for meg cannabis som noen erstatning der altså... :lol:

 

Å sette alkohol om mot cannabis er så uunyansert som det kan få blitt. Det er to vidt forskjellige ting med helt forskjellig virkning, bruk og potensielle farer.

Lenke til kommentar
Cannabis er tingen, alkohol er ikke.

 

Alkohol skader kroppen mye mer en Cannabis, og jeg ville valgt cannabis fremfor alkohol anytime.

8554141[/snapback]

Jeg antar du aldri har drukket rødvin til lasagnen. Kan ikke helt se for meg cannabis som noen erstatning der altså... :lol:

 

Å sette alkohol om mot cannabis er så uunyansert som det kan få blitt. Det er to vidt forskjellige ting med helt forskjellig virkning, bruk og potensielle farer.

8554360[/snapback]

 

Tror han mente "helgefylla" eller hverdagsslurping :p

 

I de tilfellene tror jeg hasj er mindre skadelig.

Lenke til kommentar
Cannabis er tingen, alkohol er ikke.

 

Alkohol skader kroppen mye mer en Cannabis, og jeg ville valgt cannabis fremfor alkohol anytime.

8554141[/snapback]

Jeg antar du aldri har drukket rødvin til lasagnen. Kan ikke helt se for meg cannabis som noen erstatning der altså... :lol:

 

Å sette alkohol om mot cannabis er så uunyansert som det kan få blitt. Det er to vidt forskjellige ting med helt forskjellig virkning, bruk og potensielle farer.

8554360[/snapback]

Du tar deg en joint før lasagnaen :p da får du munch, og maten blir bedre :) hehe

 

Som du sier er det bare tull å sammenligne alkhol og cannabis, det er to forskjellige rusmidler, med forskjellige skadevirkninger osv... Men cannabis vil uansett være mindre skadelig for kroppen, enn det alkohol er.

 

Edit: Er heller ikke alle som liker vin heller, men det at du liker det forandrer ikke på noe.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Cannabis er tingen, alkohol er ikke.

 

Alkohol skader kroppen mye mer en Cannabis, og jeg ville valgt cannabis fremfor alkohol anytime.

8554141[/snapback]

Jeg antar du aldri har drukket rødvin til lasagnen. Kan ikke helt se for meg cannabis som noen erstatning der altså... :lol:

 

Å sette alkohol om mot cannabis er så uunyansert som det kan få blitt. Det er to vidt forskjellige ting med helt forskjellig virkning, bruk og potensielle farer.

8554360[/snapback]

 

Nå snakker jeg om å benytte de aktuelle rusmidlene for å oppnå en rus, og ikke for smak.

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke denne argumenteringen med å sette hasj opp mot alkohol. Det ene blir ikke bedre selv om det andre er værre?

8553646[/snapback]

Nei, selvfølgelig ikke. Men det underbygger påstandene om at narkotika-lovgivningen burde revurderes, og at de aktuelle rusmidlene burde vurderes utifra vitenskaplige fakta, og ikke hvorvidt det er sosialt akseptert å bruke dem eller ikke.

 

Det jeg sier er at i lengden kan alle være like farlige for en person, selvfølgelig på forskjellige måter.

8554192[/snapback]

Hmmmm. Kan du utdype det?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...