Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Vel jeg har tilsynelatentende ikke tatt noen skade av det. Men så veit man ikke 100% at hasj ikke er farlig.

 

Men jeg vill jo aldri gjøre noe sånt noe. Så jeg har jo på en måte tatt skade av det.

 

Og om det var sånn jeg syntes det var kan jeg ikke svare helt på. Var skikkelig drita før jeg røyka, så husker ikke alt. Men lo jo av alt. Men jeg angret jo veldig hele tiden. Men syntes ikke det forandret meg no særlig.

 

Men jeg får bare ta det som en erfaring ja. Er ikke annet å gjøre. Gjort er gjort, selv om jeg ikke ville gjort det hadde jeg visst hva jeg røyka. Men nå kan jeg iallefall si at det kan umulig være så farlig som mange trur, siden jeg lever jo enda og er meg selv, og jeg har ikke vondt noe sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernen tolker alt misbruk likt

http://www.aftenposten.no/helse/article1741407.ece

 

For det første blir det frigjort mer dopamin i hjernen ved narkotikamisbruk eller visse typer avhengighetsskapende oppførsel som trening, sex, eller spill enn det som er normalt.

 

- For den som er avhengig, innebærer den lave dopaminproduksjonen at vedkommende havner i en konstant depresjon og håpløshet med minkende initiativtaking og motivasjon. Dermed skapes det uimotståelige suget etter de substansene eller den oppførselen som kan øke dopamininnholdet igjen, sier Stefan Brené, forsker ved Karolinska Institutet til Svenska Dagbladet.

Lenke til kommentar
Hjernen tolker alt misbruk likt

http://www.aftenposten.no/helse/article1741407.ece

 

For det første blir det frigjort mer dopamin i hjernen ved narkotikamisbruk eller visse typer avhengighetsskapende oppførsel som trening, sex, eller spill enn det som er normalt.

 

- For den som er avhengig, innebærer den lave dopaminproduksjonen at vedkommende havner i en konstant depresjon og håpløshet med minkende initiativtaking og motivasjon. Dermed skapes det uimotståelige suget etter de substansene eller den oppførselen som kan øke dopamininnholdet igjen, sier Stefan Brené, forsker ved Karolinska Institutet til Svenska Dagbladet.

8521217[/snapback]

 

 

Hvem har påstått at misbruk er bra for noe som helst?

 

Viss du sitter og onanerer eller drikker hele dagen, er det ingen som forsvarer deg.

Lenke til kommentar

Hasj ikke så farlig som alkohol

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/10/27/290920.html

Billigere alkohol farligere enn hasj

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article219300.ece

 

Rusforsker Hans Olav Fekjær synes ikke det er farlig at ungdom prøver hasj.

Han mener at alkohol er langt farligere. Fekjær er ikke bekymret for at høye alkoholpriser fører til at ungdom prøver hasj.

Dyr alkohol taper for billig narkotika

 

- Hasj fører knapt til dødsfall, mens alkohol dreper flere ganger så mange som alle narkotiske stoffer til sammen, sier Fekjær til NTB.

Fekjær er psykiater og jobber som overlege ved behandlingsklinikken Blå Kors Senter i Oslo.

- Ingen forskere tviler på at billigere alkohol fører til mer vold, flere selvmord og flere dødsfall. Hasjprisen har liten innflytelse på dette. Hasj fører i liten grad til vold. De fleste voldstilfelle er knyttet til alkohol, fremholder han.

 

Fører ikke til sterkere stoffer

Fekjær avviser fullstendig den såkalte trappetrinnsteorien. Hasj fører ikke/sjelden til sterkere stoffer.

- Over 300.000 nordmenn har brukt hasj en eller annen gang.

- Det er flere som går over fra sykkel til motorsykkel enn fra hasjbruk til sprøytenarkomani, sier overlegen, med 30 års erfaring fra rusproblematikken

 

Etter hans oppfatning er det et høyt forbruk av alkohol som fører til bruk av sterkere stoffer.

Alkohol fører til hasj

- Alle undersøkelser om ungdoms rusmiddelbruk er entydige. Det er ungdom som drikker mye alkohol fra før, som begynner med hasj. Alkohol synes å være rekrutteringsstoffet, og det er gjennom alkoholbruk at en blir hasjbruker, sier Fekjær til NTB.

 

Fordummende

Han tar også et oppgjør med selve narkotikabegrepet som etter hans oppfatning er fordummende.

- Det er fordummende fordi narkotika, som egentlig er et rent juridisk begrep, omfatter alt fra khat og hasj til heroin, sier Fekjær.

Han er kritisk til samfunnets forskjellsbehandling av rusmidlene, og mener forskjellsbehandlingen er basert på historie, ikke på hvor farlig stoffet er.

- Det er over 200 stoffer på narkotikalista og de er svært ulike. Det hadde vært et betydelig framskritt med en gradering av stoffenes farlighetsgrad, mener han.

- Det ville ha vært et forunderlig sammentreff hvis alle nyere rusmidler, altså narkotika, var farligere enn de gamle rusmidlene. Slik er det da heller ikke, avslutter han.

 

Hasj over disk

Tidligere denne uka offentliggjorde den britiske innenriksministeren at man ikke lenger skal bli arrestert for besittelse av hasj.

- I Storbritannia ble hasj ble flyttet fra faregruppe B til C, men i Norge og Sverige står politikerne hardt på at narkotika er narkotika, uansett hvor farlig det er. Dette er i strid med den alminnelige rettsfølelse. Like farlige stoffer burde vært behandlet likt, og de farligste burde behandles strengest, sier Fekjær.

Han tror ikke det tar mange år før man har salg av hasj over disk i Sør-Europa.

---

 

Marihuana bedre enn alkohol?

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.2216691

 

Hun er 24 år og ber allmennlege Jørgen Skavlan om et ærlig svar på spørsmålet om marihuana er noe verre for kroppen enn alkohol. Det får hun.

 

Jeg er en jente på 24 år som rett og slett lurer på hva det er som er så farlig med marihuana? Når det er snakk om bruk og når er det misbruk, og er det noen helsemessig forskjell på å røyke en joint og å drikke seg full?

Jeg vet at de fleste narkotiske stoffer finnes i ulike legemidler, og hvis leger gir det til pasienter, hvorfor kan ikke alle bruke det i kontrollerte former og bare bare en gang i blant? 

Jeg prøver ikke å få deg til å godkjenne marihuana, men hva er det vi blir advart mot? Alkohol er jo lovlig og er etter det jeg forstår verre for kroppen - både mentalt og fysisk.

 

Jørgen svarer  

Det du spør meg om er nok vel så mye et politisk, moralsk, generasjonsmessig og juridisk spørsmål som et medisinsk spørsmål. Professor Jørg Mørland, som vel er en av landets mest kunnskapsrike innen rusfeltet, har ved flere anledninger sagt at alkohol er en langt større trussel og fare enn sporadisk bruk av hasj eller mariuhana (cannabis).

samfunnsmessig er cannabis et lite problem i forhold til de enorme problemer og kostnader alkohol forårsaker. Alkohol er godkjent av staten og er samtidig en økonomisk melkeku for den samme staten

Cannabis gir få fysiske og emosjonelle skader sammenlignet med alkohol

Det er relativt få organskader observert ved bruk av cannabis. Alkohol derimot, er svært skadelig for både vår fysiske og psykiske helseProfessor Mørland har også sagt at om samfunnet skulle godkjenne et eneste rusmiddel, burde det være cannabis og ikke alkohol.

om man «går til glasset med sin glede og ikke til flasken med sin sorg», så tror jeg faren ved bruk av cannabis på mange måter er mindre enn ved bruk av alkohol

Endret av person
Lenke til kommentar
Takk for noe informativt.

Takk for at det ikke var noen ting å diskutere.

Takk for at du tok opp dette emnet som det finnes tusenvis av tråder av.

Takk for at du snart lærer deg å bruke søkertjenesten.

Takk for at tråden stenges.

Takk gud for "Rapporter"-knappen.

8546570[/snapback]

 

takk for at du er redd for sannheten

 

og værsegod.

Lenke til kommentar

Søtt innlegg, men mye tåpelig argumentasjon. Alle jeg kjente som ungdom hadde sykkel. Ikke alle har røykt hasj. Ikke så rart at flere går til motorsykkel. Noe som ikke er farlig eller ulovlig.

 

Det finnes mer enn nok gode argumenter for hasj, uten at man en gang trenger å nevne hvorvidt det er farlig eller ikke. Retten til å gjøre hva man vil med sin egen kropp, osv. Den eneste "sannheten" du legger frem er at Fekjær argumenterer dårlig og du er enig.

Lenke til kommentar
Den eneste "sannheten" du legger frem er at Fekjær argumenterer dårlig og du er enig.

8546602[/snapback]

 

i dag nytter det ikke å argumentere uansett hvor flink du er, med mindre en professor har sagt det samme før deg. hadde jeg gjort det omvendt, hadde du (eller noen andre) argumentert med akkurat det.

 

jeg har ikke sagt at metaforene til fekjær fortjener en nobelpris i litteratur, men hvor tåpelig enn sannheten høres ut, så er det fortsatt sannhet.

 

og på hvilken måte er motorsykler UFARLIG? er det derfor det er påbudt med hjelm? og det er kanskje også derfor så mange ender opp lam, eller død i trafikken? det er flere titalls tusen flere som dør av trafikkskader hvert år, enn det er folk som dør av narkotika. og i TILLEGG var en enorm prosent av disse ruset på ALKOHOL, IKKE på hasj.

 

sannheten er at hasj er ulovlig uansett om du bruker "hjelm" eller ikke, så hvorfor i alle dager skulle man bruke det, da det er like ulovlig med begge deler? (håper du skjønte metaforet "hjelm" i denne sammenhengen, og håper du endelig er fornøyd, da rusforsker fekjær sine tydeligvis ikke strakk til... ;) )

 

:w00t:

Endret av person
Lenke til kommentar

carepolice.jpg

 

hvorfor skal alltid dophuer prakke dette på folk som ikke driver med dette? for at tabunormene rundt det skal daffe av så dere har fler å lange til?

 

edit: idioter som bruker gitte rusmidler er i grunn farligere enn de idiotene som lar være, imo : P

Endret av Cuddlefluff
Lenke til kommentar

Alle rusmidler er idiotisk om man overdriver det, og en av grunnen til at alkohol er farligere enn hasj er fordi nordmenn har en jævla ukultur når det gjelder drikking..

 

Jeg vil si at de ligger på lik linje i fare for avhengighet og misbruk, sånn egentlig.

Lenke til kommentar

Det er BS. Øl er sunt. Det er bevist, det var bare før man trodde at man fikk hjerneskader av det, no man ikke får. Det eneste som kan være farlig er hva du gjør om du drikker for mye.

Hasj og marihuana derimot. Det skader kroppen din.

Lenke til kommentar
Det er BS. Øl er sunt. Det er bevist, det var bare før man trodde at man fikk hjerneskader av det, no man ikke får. Det eneste som kan være farlig er hva du gjør om du drikker for mye.

Hasj og marihuana derimot. Det skader kroppen din.

8546964[/snapback]

Det er da fullt mulig å få hjerneskade av alkohol hvis man bare inntar en stor nok mengde. Inntar man store mengder alkohol vil man få pusteproblemer, ettersom alkoholen har høyere prioritetsverdi for frakt i blodet. Når hjernen ikke får nok oksygen vil den bli skadet. Dette er jo enkel biologi. Nå vil jo selvfølgelig ikke noen halvlitere hver helg ha denne effekten, og nettopp derfor må man definere hvor store mengder det er snakk om.

 

Jeg ville tro at en hasj eller to hver helg ikke er veldig skadelig det heller, uten at jeg kan dokumentere og bevise denne påstanden. Det jeg vet er at avhengigheten hasj skaper ofte er rent psykisk, i motsetning til alkoholen som skaper en fysisk avhengighet. Hvilken avhengighet som er verst å bli kvitt er da ikke så enkelt å si.

 

Når det er sagt tror jeg man skal være forsiktig med alle former for rusmidler. Både alkohol, tobakk og narkotika er farlige. Alle disse gjør deg avhengig, og kan påføre store skader ved høyt inntak over lengre perioder.

Lenke til kommentar

SteffyPants, du kan da ikke mene at motorsykler ikke er farlig!

 

 

Uansett så er argumentasjonen her helt forferdelig dårlig. So what om alkohol er farligere. Det har jo INGENTING MED SAKEN Å GJØRE. Å løpe ut i veien foran bussen er mye farligere, men det betyr ikke at hasj burde vært lovlig.

Lenke til kommentar

Flere dør i biler enn motorsykler hvert år. Hvorvidt det finnes flere biler i verden har ingenting å si, jeg følger nemlig logikken til rusforskeren i trådstarters innlegg.

 

Ble vi ikke enig om at denne tråden skulle stenges? Henvis til den andre hasjtråden, vi trenger ikke flere av dem.

 

edit: Motorsykler i seg selv er ikke farlige, det er ikke slik at etter å ha kjørt motorsykkel i 10 år så utvikler man syfilis. Hvis man kræsjer så er jo det både kjipt og farlig, men det er ikke selve motorsykkelkjøringen som gjør at man kræsjer. Sammenligner man dette med hasj/dop/alkoholmisbruk, så ser man at hyppig bruk vil ende i sykdom, rett og slett fordi man bryter ned kroppen.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...