Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Det at politiet banker noen i håndjern med køller er selvfølgelig så feil det kan bli om dette er fakta.

 

For alt jeg vet kan disse beslagene være som du påstår, at politi folka er korrupte og stjal deler av beslaget.

 

Men jeg kjenner folk som har blitt tatt med x antall gram og siktet for y antall gram som er akkurat under grensen for hva som går for brukerdose og dealing. Etter hva jeg har hørt av disse folkene har det ikke vært snakk om at politiet har gjort dette for å ta noe selv, men for rett og slett å ikke sikte personen for en så alvorlig forbrytelse som salg av narkotika. Og i dette tilfellet var det snakk om ett gram eller noe. Tviler veldig sterkt på at politiet risikerte alt for å stjele det usle grammet av karen. Tviler også veldig på at de ville gjort det for 3 for den saks skyld.

 

Kjenner også til en idiot som hadde et par gram over grensen, politiet beslagla det og siktet ham for akkurat under grensen og han insisterte på at han hadde det han i realiteten hadde. Ikke akkurat som han får det igjen uansett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du er litt for naiv, Den Polse...

Er nok politifolk som er villig til å risikere både det ene og det andre her i Norge også... I en rettsal så er det fremdeles en politimanns ord mot en brukers ord og vi vet begge hvem som blir trodd da...

 

Og uansett hva en har gjort tidligere... Fortjener man virkelig å bli kjørt til en bakgate med håndjern på og bli banka livskiten utav selv om man ikke hadde gjort noe der og da? Det skjedde med en kamerat av meg. Han sto og venta på bussen uten noenting på seg. Greit han venta på soning for tidligere forhold men hva har det med saken å gjøre. Han ble bare lempa inn i politibilen og kjørt til en mørk bakgate. Der ble han banka både gul og blå. Så slapp de han...

 

Det er like mange råtne epler blant snuten som blant oss andre. Det lover jeg deg!

Lenke til kommentar
Tror nok du er litt for naiv, Den Polse...

Er nok politifolk som er villig til å risikere både det ene og det andre her i Norge også... I en rettsal så er det fremdeles en politimanns ord mot en brukers ord og vi vet begge hvem som blir trodd da...

 

Og uansett hva en har gjort tidligere... Fortjener man virkelig å bli kjørt til en bakgate med håndjern på og bli banka livskiten utav selv om man ikke hadde gjort noe der og da? Det skjedde med en kamerat av meg. Han sto og venta på bussen uten noenting på seg. Greit han venta på soning for tidligere forhold men hva har det med saken å gjøre. Han ble bare lempa inn i politibilen og kjørt til en mørk bakgate. Der ble han banka både gul og blå. Så slapp de han...

 

Det er like mange råtne epler blant snuten som blant oss andre. Det lover jeg deg!

8065875[/snapback]

 

Var nettopp en rettsak til en kompis av meg hvor dommeren sa "Nei det tror jeg faktisk ikke noen ting på" når politifolka forklarte seg. Fint at dommere kan se begge siders sak noen ganger. Beklager avsporing

Lenke til kommentar

Politiet er faktisk mer drittsekker, enn "snille". Om noen vil tro at de er så snille og gode...gjør bare jobben sin, de er naive sier jeg. Og det er nok av folk som har opplevd politiet sin måte å være engasjerte på. Jeg syns ikke du avspora, pågrunn av til og med på det området tror folk at snuten er engler, faen meg Lucifer sine engler da i så fall.

Og du Don Polse hva vet du hva snuten gjør imot folk som er samfunnets sorte får da? At du har hørt på noen fra uro-patruljen...De er noen av de som driter mest i regelverket i hele politi-etaten.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Mulig å se noen tall fra en relativt pålitelig kilde om Englands bruk av Cannabis?

8062220[/snapback]

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15...comment_1368501

 

Laveste tall på ti år

- At cannabismisbruket har falt til det laveste nivået på ti år, er bevis for at det var en riktig beslutning å reklassifisere stoffet fra gruppe B til gruppe C. Enkelte advarte mot at dette ville føre til økt misbruk, men det motsatte har skjedd, sier leder Martin Barnes i foreningen DrugScope til avisa.

 

I 2003 ble det rapportert at 10,9 prosent av personer mellom 16 og 59 år i England og Wales hadde brukt cannabis i løpet av det siste året. Dette tilsvarer 3,4 millioner mennesker.

 

Nå er det bare 8,7 prosent eller snaut 2,8 millioner mennesker i denne gruppa som bruker det narkotiske stoffet, viser ferske offisielle tall.

Lenke til kommentar
"Narkotiske" stoffet. Som om det er et felles stoff for alle ulovlige stoffer i Norge.

 

Det er et ord de må legge fra seg.

8067948[/snapback]

"Narkotisk stoff" er vel ikke nødvendigvis synonymt med narkotika. Alkohol er det beste eksempelet jeg kommer på. Den engelske definisjonen på "narcotic" nevner faktisk alkohol. Hvem enn som fant på ordet "narkotika" var litt av en luring...

Lenke til kommentar

Takk for linken tu30r6. Ser ut som legaliseringen hittil viser positive tegn i England. Men jeg vil ventet og sett på langtidseffektene før jeg er enig i at det er en positiv ting.

 

Politiet er faktisk mer drittsekker, enn "snille". Om noen vil tro at de er så snille og gode...gjør bare jobben sin, de er naive sier jeg. Og det er nok av folk som har opplevd politiet sin måte å være engasjerte på. Jeg syns ikke du avspora, pågrunn av til og med på det området tror folk at snuten er engler, faen meg Lucifer sine engler da i så fall.

Og du Don Polse hva vet du hva snuten gjør imot folk som er samfunnets sorte får da? At du har hørt på noen fra uro-patruljen...De er noen av de som driter mest i regelverket i hele politi-etaten.

8067628[/snapback]

 

Uropatruljen gjorde vel ikke alt "by the books" og var vel derfor det ble lagt ned. De var også de mest effektive vel og merke. Ja jeg har vært på seminar holdt av en kar fra uropatruljen, og sammen med å ha gjort endel arrestasjoner selv og erfaringer fra å ha sett endel venner bli arrestert så vil jeg påstå at jeg bør kunne uttale meg uten at en arrogant bedreviter skal være nedlatene og avfeie mine meninger fordi jeg ikke er blitt arrestert nok ganger. Samme greia er det når det kommer til cannabis, fordi jeg er imot så avfeier en hel masse folk argumentene med konklusjoner om at jeg ikke har egen erfaring med hasj etc og dermed ikke vet hva jeg snakker om.

 

Vil påstå at jeg har en del erfaring med politiet. Har venner som har hatt masse trøbbel med loven, samarbeidet endel med politiet i Troms da jeg var MP i nordnorge og har fått ymse hjelp av dem ellers. Fått dem på døra litt for mange ganger pga naboklager. Veldig hyggelige folk de jeg har erfaring med. Er ikke til å legge skjul på at jeg ikke er av dem som ofte ender opp i jern, men så har det seg slik at jeg ikke banker opp folk i fylla, selger dop, tagger eller lignende som ofte ender i tårer.

En annen ting. Folk drar alltid den at hvis man røyker så tar man det rolig og oppfører seg pent, mens hvis man drikker banker man opp folk ol. De gutta jeg kjenner som har lengst rulleblad og flest turer innafor har gjort store deler av deres voldshandlinger i hasjrus. En annen ting er at folk som lager bråk i fylla er gjerne folk som lager bråk ellers og gjerne hadde banket opp folk om de så gikk på valium. Synes denne generaliseringen blir brukt litt mer enn det den er verdt.

 

En annen ting er "smil og verden smiler til deg". Disse holdningene folk har til politi her kan være med å forsterke inntrykkene. Folk flest blir ikke i kjempehumør når man blir møtt med fingern etc. Kan hende at en politimann virker litt kjipere av den grunn. Jeg skjønner godt at folk blir frustrerte over å bli arrestert for noe man mener burde være lovlig, men det er lovgivningen og ikke politiet man bør rette sinnet mot da.

 

Har virkelig vanskeligheter med å tro at det finnes så mange dårlige politifolk. Det finnes selvfølgelig råtne epler, politijobben og det den medfører tiltrekker seg endel feil type folk. Men jeg har tro på at de aller fleste av disse blir luka ut.

Tror ikke på at politiet er på langt nær så ille som endel her vil ha det til, i såfall er de vannvittig flinke til å rydde opp etter seg og legge lokk på det. Media elsker jo saftige saker som politivold, folk som stryker med i fyllearresten og tjenesteforsømmelse.

 

Den Polse

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar
Takk for linken tu30r6. Ser ut som legaliseringen hittil viser positive tegn i England. Men jeg vil ventet og sett på langtidseffektene før jeg er enig i at det er en positiv ting.

8079942[/snapback]

Egentlig litt enig...

Fortsetter trenden, vil det være bevist at økt tilgang ikke nødvendighvis fører til økt forbruk.

Men hadde heller likt å se det samme skje, ikke bare i England, så håper flere land følger etter.

Lenke til kommentar

Nederland er foresten ikke det landet det røykes mest Cannabis i Europa. Det ligger på ca 6. eller 7. plass med land som Danmark og Tsjekkia på toppen. Gidder ikke finne stats, men du finner de hvis du leter.

 

Dessuten øker gjennomsnittsalderen for brukere av tyngre stoffer i Nederland med ca. 1 år pr. år eller noe, og har den høyeste gjennomsnittsalderen i verden. Kanskje dette er gamle travere fra tiden rett før Cannabis ble legalisert igjen?

 

Rekrutteringen av nye brukere må isåfall være lav.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Politiet er faktisk mer drittsekker, enn "snille". Om noen vil tro at de er så snille og gode...gjør bare jobben sin, de er naive sier jeg. Og det er nok av folk som har opplevd politiet sin måte å være engasjerte på. Jeg syns ikke du avspora, pågrunn av til og med på det området tror folk at snuten er engler, faen meg Lucifer sine engler da i så fall.

Og du Don Polse hva vet du hva snuten gjør imot folk som er samfunnets sorte får da? At du har hørt på noen fra uro-patruljen...De er noen av de som driter mest i regelverket i hele politi-etaten.

8067628[/snapback]

 

Riktig, jeg har jobbet sammen med politi i oslo endel år nå, både som dørvakt og vekter. De skrekkhistoriene folk kommer med er håpløse. Jeg har opplevd at folk som jeg forsiktig har lagt i jern og overlevert til politiet har fortalt skrekkhistorier om meg som dørvakt på forum i etterkant.. Sannhetsgehalten i slike historier er som oftest minimal.

Lenke til kommentar
Unaturlig å forby en plante?

 

Alle opiater stammer fra en plante, burde den også være lovlig?

 

Hadde folk planta dem i hagen og latt de stå der hadde jeg vært enig, men slik funker det ikke.

 

Hasj er dokumentert med skadevirkninger som sløvhet og høyere risiko for psykiske problemer. Hvis man bare leser hva som står om hasj på normal.no så får man omtrent et like objekttivt syn på saken som om man skulle finne ut om rasisme og bare leser litteratur fra tyskland perioden 1939-1945.

 

Alkohol er absolutt ikke skadefritt det heller, men er det noe vits i å legalisere enda et avhengighetsskapende stoff som skader folk? Alkohol er en tradisjon i landet, hadde det blitt oppfunnet den dag i dag hadde det blitt forbudt på flekken.

 

Å legalisere hasj fordi alkohol er tillatt blir for meg som å falle ned fra en stige og brekke beinet, for så å halte seg opp i stigen igjen, hoppe ned på det andre beinet, brekke det også slik at det blir likt for begge beina.

8059047[/snapback]

Vi bør legalisere all narkotika. Ikke fordi alkohol er lovlig, men fordi de fleste negative sidene ved narkotikabruk (inkludert den voldsomme spredningen) skyldes forbudet, ikke forbruket. Jo skadeligere (opiater, amfetamin) og mer utbredt (cannabis, alkohol, nikotin og koffein) er, jo viktigere er det å legalisere det til fordel for et regulert marked.

 

når det gjelder skadevirkninger og normal, tror jeg ikke normal er den beste kilden, nei. normal gir inntrykk av å være useriøse - mitt inntrykk er det samme. De går ikke engang inn for legalisering (avkriminalisering er ikke nok). Jeg vet også at informasjonen på sidene deres er kaotisk fremstilt, hentet fra ulike kilder uten referanser og i stor grad ikke gjennomgått. Start med "foreningen for human narkotikapolitikk" (www.fhn.no) for politiske perspektiver, særlig denne kronikken:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1624055.ece

 

Om du lurer på skadevirkninger er erowid.org generelt en god kilde til de mest kjente (og mere til) narkotiske stoffene (inkludert alkohol). Stein hoftvedt har skrevet følgende om cannabis:

http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Nybegynner.html

Forklaring på det absurde forbudet:

http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Gjeste...aernstroem.html

 

Hasj er dokumentert med skadevirkninger som sløvhet og høyere risiko for psykiske problemer.

Alkohol har de samme skadevirkningene og sistnevnte av disse to påstandene er ofte overdrevet og andre forskningsrapporter bestrider påstanden. Dessuten finnes det mange typer marihuana som ikke gjør brukeren nevneverdig sløv, men dessverre er det (på grunn av forbudet) stort sett hasj som omsettes på det norske markedet, selv om de fleste cannabisbrukere foretrekker marihuana. Om du ikke tror meg, får du vel bare gå inn for legalisering og kreve aldersgrenser, moms og omdirigering av penger fra kriminalsektoren til helsevesenet og rusforebyggende kampanjer som VIRKER (i motsetning til forbudspolitikken, som rent statistisk sett ser ut til å øke forbruket kraftigere enn "liberal" ruspolitikk).

:thumbup:

Lenke til kommentar

Angående argumentet om at alkohol ville blitt forbudt om det ikke var for at det var så populært: Var ikke alkohol utbredt da det var forbudt på 1920- og 30-tallet? Var det ikke da spriten ble populær, fordi den var mer lønnsom å smugle?

 

Og er ikke cannabis utbredt i dag? Dagsavisen meldte for noen år siden at en av tre nordmenn hadde prøvd cannabis.

Lenke til kommentar
Angående argumentet om at alkohol ville blitt forbudt om det ikke var for at det var så populært: Var ikke alkohol utbredt da det var forbudt på 1920- og 30-tallet? Var det ikke da spriten ble populær, fordi den var mer lønnsom å smugle?

 

Og er ikke cannabis utbredt i dag? Dagsavisen meldte for noen år siden at en av tre nordmenn hadde prøvd cannabis.

8087755[/snapback]

 

en av tre? Kan du vise til denne artikkelen?

Lenke til kommentar

ktt1986 Alle linkene dine går til artikler skrevet av folka bak enten vedvannkanten eller folka bak den latterlig useriøse fhn.no. Som jeg har påpekt tidligere, så blir ikke argumenter akkurat bedre av å backe dem opp med kilder fra slike sider. Jeg vet jeg kan finne masse tall og utsagn på at legalisering er roten til alt ondt og at Amsterdam bare har hatt problemer siden de legaliserte, men dette ville vært fra folk på den andre siden igjen som jeg ikke ville visst om vred på sannheten for å få igjennom sin egen agenda.

Legalisering av ALLE narkotiske stoffer er en fjern tanke. Avkriminalisering av brukere derimot og en mulig omklassifisering av Cannabis er derimot mer diskuterbart og aktuelt. Det er himmel og hav mellom legalisering av alt som du hevder og hva tilogmed kreftene for legalisering er ute etter.

 

På 1920-30 tallet var det en forbudstid, men det var til tross for at alkohol inntil da hadde vært lovlig og folk hadde liten forståelse for forbudet. Cannabis er temmelig utbredt i dag, men sammenlignet med alkohol så er det ikke all verden. Hvis man tar antallet "alkoholbrukere" og antallet cannabisbrukere i Norge, så ser hvordan disse to gruppene er representert med tanke på psykiske problemer så holder ikke argumentet om at cannabis ikke er farligere for hodet ditt enn alkohol.

En folkeavstemning om legalisering av diverse forbudte stoffer i dag ville ført til et videre forbud. Mulig en avstemning blandt aldersgruppen 18-30 ville ha ført til et flertall for, men sist jeg sjekka er det ikke slik det fungerer.

 

Oslo som dopby nr 1 i Europa er forresten bare BS og burde ikke brukes som argument for en reform av narkotikapolitikk. Det er flere forklaringer for dette stempelet. En av dem er at Vi har i alle år hatt andre kriterier for klassifiseringen overdosedødsfall enn mange andre land. Mange land har rapportert kvelning og hjertestopp istedet for eksempel. Så en dokumentar om en by i Portugal for en god stund siden på nrk der folk virkelig strøk med som fluer. Hvor denne dokumentaren kan finnes nå aner jeg ikke, så dere har all grunn til å være skeptiske til akkurat det argumentet. I samme slengen vil jeg be dere prøve å være litt skeptiske til deres egne kilder.

 

Bortsett fra rapporten fra England, så har jeg ikke hørt om noen positive rapporter på legalisering bortsett fra at gjennomsnittlig alder på heroinmisbrukerne i Amsterdam har gått opp. Aldri sett en rapport som har vist til at Amsterdam har hatt mindre narkotikarelaterte problemer etter de legaliserte. Jeg har sett det har blitt hevdet av mange, men aldri med troverdige kilder i bunn. Selv om noe står på internett er det ikke nødvendigvis noe hold i det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...