Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oi? Er alkohol værre enn cannabis som allerede er ganske fælt? Da må vi jo legalisere det.

 

Try again.

7852832[/snapback]

 

hadde alkohol kommet nå så hadde det aldri blitt legalisert

7853027[/snapback]

OG HVEM BRYR SEG??!!?!

 

At alkohol er verre enn cannabis er IKKE et argument i denne saken, og jeg kommer ikke til å fortsette denne diskusjonene med dere før dere har insett det.

7857647[/snapback]

 

Du som trekker inn alkohol....

 

Og hvorfor er ikke det et argument?

 

OG alkohol har vært ulovleg det og en gang, så ikke si at det hadde vært ulovleg viss det hadde kommet nå... Cannabis har vært lovlig det og... Så det er ikke noe nytt stoff...

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne konsekvensene til det ene rusmiddelet med det andre, for begge har konsekvenser. Vi har det ene, alkohol, trenger vi da det andre, cannabis?

7858469[/snapback]

Vi har da cannabis også? Du kan selvfølgelig argumentere at alkohol er mye mer utbredt enn cannabis, men sistnevnte er også absolutt synlig på kartet. Legger vi til at det faktum at cannabis er ulovlig i stor grad bidrar til stoffets rolle som inngangsport til andre rusmidler, og for den saks skyld et kriminelt liv, har vi en god grunn til å forsøke alternative problemløsninger i forhold til lovgivningen som bare har blitt strengere - dog ikke mer effektiv - siden søttitallet.

Et par av de store hindrene legalister støter på er motstandere med manglende kunnskaper hvis holdninger bunner i "rus er dårlig og bør avskaffes" eller "cannabis er ulovlig, og siden det sikkert er gode grunner til det, bør stoffet forbli ulovlig".

Førstnevnte gruppe klarer jeg ikke å samle tankene til å argumentere mot for øyeblikket. Forhåpentligvis klarer de å ødelegge seg selv på et vis.

Gruppe nummer to bør enten sette seg grundig inn i problemstillingen (dette inkluderer å se kritisk på subjektive forskningsrapporter fra begge sider) eller rett og slett holde sine meninger for seg selv eller slutte å mene noe.

Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne konsekvensene til det ene rusmiddelet med det andre, for begge har konsekvenser. Vi har det ene, alkohol, trenger vi da det andre, cannabis?

7858469[/snapback]

og du bestemmer da hva vi trenger?

 

Jeg syntes en skal få lov til å ruse seg på akkurat hva en vil, hvis en først skal ruse seg.

 

Jeg har heller aldri helt skjønt hvorfor cannabis i det hele tatt ble ulovlig, og ikke alkohol, da begge deler har vert med oppgjennom historien. Vikingene brukte cannabis planten til mye rart, så ikke kom å si at den aldri har vert brukt "orginalt" i norge.

 

Jeg er imot at folk skal drive på med ting som skader andre, men hvis jeg har lyst til å ta meg en joint, kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke har lov til det...

idioti...

Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne konsekvensene til det ene rusmiddelet med det andre, for begge har konsekvenser. Vi har det ene, alkohol, trenger vi da det andre, cannabis?

7858469[/snapback]

og du bestemmer da hva vi trenger?

 

Jeg syntes en skal få lov til å ruse seg på akkurat hva en vil, hvis en først skal ruse seg.

 

Jeg har heller aldri helt skjønt hvorfor cannabis i det hele tatt ble ulovlig, og ikke alkohol, da begge deler har vert med oppgjennom historien. Vikingene brukte cannabis planten til mye rart, så ikke kom å si at den aldri har vert brukt "orginalt" i norge.

 

Jeg er imot at folk skal drive på med ting som skader andre, men hvis jeg har lyst til å ta meg en joint, kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke har lov til det...

idioti...

7858919[/snapback]

 

Kom ikke hamp fra Asia? :S Har det vært i Norge så lenge?

Lenke til kommentar
Kom ikke hamp fra Asia? :S Har det vært i Norge så lenge?

7859432[/snapback]

nå har ikke jeg noen levende vikinger som kan bekrefte dette for meg, og orker ikke leite etter der jeg leste det sisst, men jeg har lest et sted at vikingene brukte cannabisplanten (hamp) til tauverk på båtene. det er også funnet rester etter frø elns der de har funnet vikingskip noen steder.

 

Liker heller ikke det at folk sier at cannabis ikke har noe med kulturen vår å gjøre, og at det derfor er ulovlig. Det er helt feil, da det var et lovlig rusmiddel før 1960 tallet...

Lenke til kommentar

Så er jo det en diskusjon for seg selv om "kulturen vår" er noe man vil bevare?

 

Helgefyllkulturen kunne jeg gladelig levd foruten og ser ikke på den som noe flott, men heller hjernedød.

 

Det er vel begrenset hvor mange ganger man kan se voksne menn krabbe bortover gaten i sitt eget spy etter først å ha lekt conan i et slagsmål for deretter å legge ut om sine indre konflikter med den største dramatikk, før man blir drittlei.

Lenke til kommentar
nå har ikke jeg noen levende vikinger som kan bekrefte dette for meg, og orker ikke leite etter der jeg leste det sisst, men jeg har lest et sted at vikingene brukte cannabisplanten (hamp) til tauverk på båtene. det er også funnet rester etter frø elns der de har funnet vikingskip noen steder.

 

 

hmmm :hmm:

 

mener faktisk å hørt noe av det sammen, men uansett så hamp vært mye brukt i all slags industri og i det maritime miljø grunnet sin slitestyrke

 

Kilde

 

 

Liker heller ikke det at folk sier at cannabis ikke har noe med kulturen vår å gjøre, og at det derfor er ulovlig. Det er helt feil, da det var et lovlig rusmiddel før 1960 tallet...

 

Spiller det noen rolle egentlig, om cannabis er en del av kulturen vår? Rus er det i aller høyeste grad, så hva er da så ille med cannabis? Det er vel strengt bare et "nytt" medlem av en lang rekke rusmidler....

 

Men men, det blir nesten en umulig debatt, på den ene siden prøver regjeringen å hindre oss i å røyke vanlig tobakk (aller helst vil de vel forby det), men man skal åpne for cannabis........

Lenke til kommentar
Så er jo det en diskusjon for seg selv om "kulturen vår" er noe man vil bevare?

 

Helgefyllkulturen kunne jeg gladelig levd foruten og ser ikke på den som noe flott, men heller hjernedød.

 

Det er vel begrenset hvor mange ganger man kan se voksne menn krabbe bortover gaten i sitt eget spy etter først å ha lekt conan i et slagsmål for deretter å legge ut om sine indre konflikter med den største dramatikk, før man blir drittlei.

7859911[/snapback]

 

Hahahah :!: Fikk et bra bilde i hodet av en kamerat der ja, som Conan. Det du skriver at man blir lei er helt sant. Nå er jeg bare 20 år da, men uansett så er det skjeldent jeg drikker meg skikklig dritings. Men noen ganger blir det jo uansett

 

Uansett så er det dag 7 imorra. Ttakka nei til gratis på torsdag, men hadde rykt idag hvis jeg hadde fått pot :p

Endret av disabled
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til at narkotika skal være forbudt.

 

Jeg er for at vi skal kunne benytte vår frie vilje til å velge - så lenge vi ikke skader noen andre selvsagt. Hvis folk har lyst til å leve hele livet sitt og bruke all sin tid på å skaffe penger til dopet sitt, enten det er cola, heroin, alkohol eller hasj så bør de få lov til å velge selv hva de vil putte i kroppen sin. Hvis vi legaliserer narkotika så sparker vi beina under den største inntektskilden til organiserte kriminelle.

 

De pengene politiet og tollvesen sparer på grensekontroll, spaning, aksjoner og ikke rettsvesenets besparelser mtp rettsaker er enorme. Disse pengene kan settes inn mot andre deler av det kriminelle bildet.

 

Motstanderne proklamerer at det fører til at flere vil komme til å prøve. Jeg tror egentlig ikke det jeg, ville DU prøvd heroin hvis det ble lovlig - jeg ville aldri sprøytet kroppen min full av slikt skrap. Jeg koser meg med god Whiskey og mørk øl når jeg føler for litt rus eller å bare kose meg litt ekstra. Så jeg ville sannsynligvis ikke røyka hasj heller, jeg har prøvd og fant ut at det ikke var en rus som passet meg.

 

Det betyr imidlertid ikke at jeg vil nekte naboen å røyke hvis han ønsker det. Forskjellen på meg og de som er ihuga motsandere av narkotika er at jeg vil la folk velge selv.

 

Det jeg synes er spennende i en slik debatt er at de som oftest er de sterkeste motstanderne av både alkohol og narkotika er kristne og at den største enkeltgruppen i avholdsbevegelsen er kristne. De vil altså begrense den frie viljen Gud har gitt oss. (nå er akkurat dette litt på siden, men de som er mest agressive på stortinget er KrF og derfor anser jeg dette som et godt argument).

 

La folk gjøre hva de vil så lenge de ikke skader andre - vi kan lære mye av Kardemommeloven.

Lenke til kommentar

Særdeles godt sagt Quayle!

 

Men det er desverre en økende trend man kan se i samfunnet at alt skal kontrolleres i større grad, og at staten vil ha mer og mer innvirkning i livene til mennesker som i, mine øyne hvertfall, overhodet ikke representerer en trussel for samfunnet.

 

 

 

BTW: jeg er katolikk og er for legalisering, så ikke alle kristenfolk er gærne, noen tror på fri vilje også... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...